Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pipo schreef:[quote
Zolang het er bij voorbaat bij verteld werd, prima, maar nu werd er luchtig verteld dat het dier was afgemaakt. Vervolgens worden de wilde verhalen uit de kast getrokken.
Niet vreemd dat men zo reageerd he!
[/quote]
sarabande schreef:Ik heb een vrij goede merrie in laten slapen omdat ze dat deed. Ik zou alleen met zo'n merrie durven fokken als ze dag en nacht naar buiten kan, want anders gaat het veulen het geheid nadoen. Ik zou geen afdoende remedie weten. Ik heb toen ik ermee te maken had ergens schrikdraad in een stal gezien, maar dat ging mij te ver.
ocihc schreef:Een paard begint met luchtzuigen omdat het last heeft van de maag!!!!Teveel maagzuur geeft buikpijn en verhoogt de kans op maagzweren. Onbewust zoekt een paard iets om de pijn te verzachten.
Hij probeert iets te doen om speeksel op te wekken. En zo heb je een kribbebijter of luchtzuiger!!
Als je me niet geloofd moet je de bit van februarie maar eens lezen.
fabienne schreef:Terug on-topic.
Helaas is het met luchtzuigen waarschijnlijk net als met en heleboel andere zaken zo, dat het inderdaad zoals iemand anders hier al zei moeilijk is te onderzoeken, omdat het zo'n complex geheel van factoren betreft.
Het gevaar bij onderzoek is altijd de predispositie van de onderzoeker. M.a.w. je kan je onderzoek zo inrichten dat je altijd kan aantonen wat je wilt. Daarom is het erg lastig om hier met onderzoeksresultaten aan te komen als bewijs. Wat voor de een een waarheid als een koe is, is voor een ander moeilijk te achterhalen qua betrouwbaarheid. Daar is meer voor nodig dan iemand die hier zegt dat het een betrouwbaar onderzoek betreft
No offence.......
Een paard met een gelaten, rustig karakter zal dit minder snel gaan doen, dan drukke, soms zelfs neurotische paarden die zich niet zomaar makkelijk bij onze manier van paarden houden neerleggen.
BartVB schreef:Kunnen we het allemaal een beetje vriendelijk houden?
Thanks.
_Rick schreef:Van Ahorn heb je er toch meer als het gemiddelde.
En van OOSeven , die het zelf ook doet, heb ik er ook al 2 twee-jarigen van gezien die het doen, kunnen misschien de uitzonderlijke gevallen zijn, dat weet ik niet
Napoleon schreef:Er worden hele stekende opmerkingen gemaakt zoals:"Het zal je paard maar zijn" een hele domme en pijnlijke opmerking al zeg ik het zelf
fabienne schreef:Dat geldt niet alleen in dit topic voor jouw aanhalen van onderzoeksresultaten Anya. Dat geldt eigenlijk voor elk forum en elk onderwerp, waar op deze manier bewijsvoering gehanteerd wordt.
Internet is nou eenmaal een medium waar heel veel gepubliceerd wordt en of het allemaal even betrouwbaar is????????????
Ik heb ergens gelezen dat 2 jaar en 15 jaar een gevaarlijke leeftijd zijn......![]()
![]()
Grapje
![]()
![]()
sarabande schreef:Dat is een antwoord op een vraag, verder in het topic wordt meer op mijn merrie ingegaan hier ging het om de welsh merrie van sherwood, nogmaals lezen is niet iedereen gegeven. Intrepeteren wel helaas
Belker schreef:Wat ik me afvraag is of je kunt stellen dat luchtzuigen ontstaat vanwege pijn in het lijf? Dat is een gedachte die bij mij naar boven komt. Ik kan dit niet aantonen. Maar bij ons op stal staan een aantal luchtzuigpaarden en een aantal zijn niet 100% in de voeten. Het lijkt me een aardige stelling die nergens wordt onderbouwd door onderzoek of wat dan ook. Iemand die er op los wil schieten?
Zannekin schreef:Luchtzuigen ontstaat door een stresstoestand. Dat kan pijn zijn of een psychisch trauma. Er komen endorfines vrij en dat verzacht zowel geestelijke als lichamelijke pijn. Je krijgt een soort roes.
De erfelijkheid daaromtrent? Bij de mens zijn ze ook bezig met onderzoek naar de erfelijkheid van verslaving. Sommige geesten zouden meer nood hebben, of een tekort hebben aan stoffen die je stressbestendig maken. De ene grijpt dan naar drugs (alcohol bv), de andere niet. In dat opzicht zit er wel iets in denk ik. Het ene paard kan stress niet kwijt op een normale manier en zoekt een alternatief.