Luchtzuigen erfelijk?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:26

Hebben jullie het boek David S van Yvonne Keuls gelezen. Zo ja dan begrijp je misschien wat ik met mijn merrie heb meegemaakt.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:28

Pipo schreef:
[quote
Zolang het er bij voorbaat bij verteld werd, prima, maar nu werd er luchtig verteld dat het dier was afgemaakt. Vervolgens worden de wilde verhalen uit de kast getrokken.

Niet vreemd dat men zo reageerd he!
[/quote]

Dat is niet waar ik zei dat het zoals het verhaal van sjuim was, maar lezen is en blijft een probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:30

sarabande schreef:
Ik heb een vrij goede merrie in laten slapen omdat ze dat deed. Ik zou alleen met zo'n merrie durven fokken als ze dag en nacht naar buiten kan, want anders gaat het veulen het geheid nadoen. Ik zou geen afdoende remedie weten. Ik heb toen ik ermee te maken had ergens schrikdraad in een stal gezien, maar dat ging mij te ver.

Bovenstaande zegt genoeg toch?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:34

Dat is een antwoord op een vraag, verder in het topic wordt meer op mijn merrie ingegaan hier ging het om de welsh merrie van sherwood, nogmaals lezen is niet iedereen gegeven. Intrepeteren wel helaas

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:35

Een aantal posts verderop wordt het al verder toegelicht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:44

sarabande schreef:
Dat is een antwoord op een vraag, verder in het topic wordt meer op mijn merrie ingegaan hier ging het om de welsh merrie van sherwood, nogmaals lezen is niet iedereen gegeven. Intrepeteren wel helaas

Er een wild verhaal van maken zodra er tegengesputterd word is ook een kunst.

chantal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 00:56

Ben ik het zeker mee eens. Btw, Ik heb meerdere luchtzuigers van dichtbij meegemaakt, ook hier op stal en we hebben er geen een afgemaakt.

En ja, ook ik heb het boek van Yvonne Keuls gelezen en ik denk dat daar nogal een verschilletje achter zit.

Eigenlijk verklaart het wel een hoop...

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 01:06

Kunnen we het allemaal een beetje vriendelijk houden?

Thanks.

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 03:16

ocihc schreef:
Een paard begint met luchtzuigen omdat het last heeft van de maag!!!! Verdrietig Teveel maagzuur geeft buikpijn en verhoogt de kans op maagzweren. Onbewust zoekt een paard iets om de pijn te verzachten. Verward Hij probeert iets te doen om speeksel op te wekken. En zo heb je een kribbebijter of luchtzuiger!! Als je me niet geloofd moet je de bit van februarie maar eens lezen.

Daardoor denk ik dat de gevoeligheid op de maag wel erfelijk kan zijn maar als je er voor zorgt dat hij voldoende kan kauwen en daardoor voldoende speeksel aan kan maken. Luchtzuigen voorkomen kan worden

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 08:06

Terug on-topic.
Helaas is het met luchtzuigen waarschijnlijk net als met en heleboel andere zaken zo, dat het inderdaad zoals iemand anders hier al zei moeilijk is te onderzoeken, omdat het zo'n complex geheel van factoren betreft.
Het gevaar bij onderzoek is altijd de predispositie van de onderzoeker. M.a.w. je kan je onderzoek zo inrichten dat je altijd kan aantonen wat je wilt. Daarom is het erg lastig om hier met onderzoeksresultaten aan te komen als bewijs. Wat voor de een een waarheid als een koe is, is voor een ander moeilijk te achterhalen qua betrouwbaarheid. Daar is meer voor nodig dan iemand die hier zegt dat het een betrouwbaar onderzoek betreft Haha!
No offence.......

Om de vergelijking met mensen nog eens door te trekken, we weten wel dat karakter erfelijk is, dus ik denk dat in zoverre de aanleg om een dergelijke afwijking te ontwikkelen erfelijk is. Maar of ze werkelijk de afwijking ontwikkelen zal van meer factoren afhangen.
Een paard met een gelaten, rustig karakter zal dit minder snel gaan doen, dan drukke, soms zelfs neurotische paarden die zich niet zomaar makkelijk bij onze manier van paarden houden neerleggen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:04

fabienne schreef:
Terug on-topic.
Helaas is het met luchtzuigen waarschijnlijk net als met en heleboel andere zaken zo, dat het inderdaad zoals iemand anders hier al zei moeilijk is te onderzoeken, omdat het zo'n complex geheel van factoren betreft.
Het gevaar bij onderzoek is altijd de predispositie van de onderzoeker. M.a.w. je kan je onderzoek zo inrichten dat je altijd kan aantonen wat je wilt. Daarom is het erg lastig om hier met onderzoeksresultaten aan te komen als bewijs. Wat voor de een een waarheid als een koe is, is voor een ander moeilijk te achterhalen qua betrouwbaarheid. Daar is meer voor nodig dan iemand die hier zegt dat het een betrouwbaar onderzoek betreft Haha!
No offence.......

Een paard met een gelaten, rustig karakter zal dit minder snel gaan doen, dan drukke, soms zelfs neurotische paarden die zich niet zomaar makkelijk bij onze manier van paarden houden neerleggen.

Ik neem aan dat je mijn aanhalen van betrouwbaar onderzoek bedoeld...Tja ik kan natuurlijk een verhandeling beginnen over de wijze waarop empirisch onderzoek tot stand komt. Ik kan ook best een verhandeling beginnen over de nadelen, vraagteken e.d. van wetenschappelijk onderzoek. Natuurlijk krijg je een ander resultaat als je het meetinstrument, of het onderzoek zelf, of de vraagstelling verandert. En natuurlijk zal de wetenschapper worden beinvloed door "de hand die voedert". Allemaal waar. Maar is het onderzoek daarom minder waard? Dat denk ik dus niet. Zeker niet als je die hele lijst onderzoeken tezamen in perspectief plaatst. Een onderzoek waarin wordt aangegeven dat luchtzuigen geen koliek oplevert zegt niets. Maar een aantal verschillende, onder verschillende omstandigheden en met verschillende opzetten misschien wel. En tot nog toe kom ik recent vooral heel veel onderzoek tegen dat (gelukkig Haha! ) hoop biedt voor luchtzuigers en wat vervelende vooroordelen uit de wereld helpt. Natuurlijk ben ik ook bereid (recent) onderzoek te bezien waaruit zou blijken dat luchtzuigers toch koliek krijgen van hun activiteiten, of waaruit blijkt dat het erfelijk is, of waaruit blijkt dat stalmanagement geen enkele factor van betekenis is bij het oplossen of voorkomen van de kwaal. Ook ben ik vreselijk benieuwd naar de achtergronden (liefst onderbouwd) van de visie van sommigen dat luchtzuigen vooral vooral voorkomt bij gestresste paarden, of paarden met een 'heet' karakter. Komt die uit de lucht vallen. Is het ervaringsdeskundigheid? Dan ben ik ook ervaringsdeskundige nl. En op basis van mijn ervaring constateer ik juist dat luchtzuigers vaak een heel cool karakter hebben Haha! Dit laatste is overigens absoluut niet onderbouwd. Ik ben daar nooit onderzoek over tegengekomen.

napoleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:20

BartVB schreef:
Kunnen we het allemaal een beetje vriendelijk houden?

Thanks.

Kennelijk kan dat idd niet en weet je waarom niet? Omdat ik het idee heb dat mensen die een luchtzuiger hebben altijd maar in een hoekje geduwd worden, ze moeten zich altijd verdedigen tegen mensen die of heel weinig verstand hebben van luchtzuigers of zelfs nog nooit een luchtzuiger in handen hebben gehad. Ze krijgen het idee dat anderen neerkijken op hun paarden en dat bovenal hun luchtzuigend paard niet welkom is bij velen.

Het valt me in dit topic op dat de meeste mensen met een luchtzuiger er totaal geen probleem mee hebben om een luchtzuiger te hebben terwijl anderen die er geen een hebben en er nooit een hebben gehad heel hoog van de toren afblazen. De mensen die er ook geen een hebben of willen hebben schijnen er meer problemen mee te hebben dan luchtzuigereigenaren zelf.

Er worden hele stekende opmerkingen gemaakt zoals:"Het zal je paard maar zijn" een hele domme en pijnlijke opmerking al zeg ik het zelf. Frusty
Ook dat als een paard een trauma heeft: je kan ook proberen iets aan dat trauma te doen, je erbij neerleggen dat ie trauma heeft is ook niet echt aardig tegenover het paard en helpt hem zeker niet van het luchtzuigen af!

Het is ook nog helemaal niet bewezen dat het altijd maar om maagklachten gaat en het domste wat ik steeds hoor...........: haal alles uit zijn stal, doe hem een miracle collar om, geef hem een muilkorf om! Jeetje hee, hoe dom kun je zijn, hoe krijg je nog meer stress in je paard? nou op deze manier dus.

En je hebt idd gradaties in luchtzuiger en gelukkig is die van mij nog niet zo ver dat ie het op zijn been doet, maar hij is er toch echt 1. Sjuimpje als je me niet geloofd ben je van harte welkom om een keer te komen luisteren naar het geluid waar jij niet tegen kan dan kan je een luchtzuiger meemaken die niet mager is, die nog nooit koliek heeft gehad en die energie te over heeft om te werken, oja hij heeft ook al zijn tanden nog............ en je kan nog de plek zien die hij heeft gekregen van het martelwerktuig "Miracle collar" die bijna zijn strottehoofd heeft beschadigd! Lips are sealed

Het is er een zonder luchtzuigband en hij heeft nog nooit koliek gehad van het luchtzuigen en hij doet het de hele dag door ook in de wei en paddock, maar weet je, hij is heel gelukkig, wil graag werken, is heel attent en bovenal het karakter kan niet beter.

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:26

Dat geldt niet alleen in dit topic voor jouw aanhalen van onderzoeksresultaten Anya. Dat geldt eigenlijk voor elk forum en elk onderwerp, waar op deze manier bewijsvoering gehanteerd wordt.
Internet is nou eenmaal een medium waar heel veel gepubliceerd wordt en of het allemaal even betrouwbaar is????????????

En dan nog, verder filosoferend over het geheel, kan je je ook afvragen, ook al zijn de onderzoeks resultaten te goeder trouw gepubliceerd, dan nog kan je kritisch blijven. Want hoe vaak is het niet voorgekomen dat onderzoeksresultaten door een of andere ontdekking weer grandioos onderuit gehaald worden Haha!

Het blijft complex.

Voorlopig moeten we het ermee doen als een paard gaat luchtzuigen, en er het beste van maken. Of niet, die keus is aan iedere paardeneigenaar zelf. Anderen hebben die keus te respecteren.

Ik heb ergens gelezen dat 2 jaar en 15 jaar een gevaarlijke leeftijd zijn......dus ik zal Fab de volgende twee maanden nog angstvallig in de gaten houden. Als ze dan eind mei 16 is haal ik verlicht adem Haha!

Haha! Haha! Haha! Grapje Haha! Haha! Haha!

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:32

_Rick schreef:
Van Ahorn heb je er toch meer als het gemiddelde.

En van OOSeven , die het zelf ook doet, heb ik er ook al 2 twee-jarigen van gezien die het doen, kunnen misschien de uitzonderlijke gevallen zijn, dat weet ik niet Lachen

Ik heb dus ook een ruin van Ahorn die luchtzuigt... Misschien toch iets van erfelijkheid dus?? Het paard is verder totaal niet stressig of onrustig of zoiets. Het is de rust zelve en hij heeft ook veel vertrouwen in mensen, komt bij een goede baas vandaan waar hij ook veel buiten mocht staan. Heeft dus nooit iets akeligs meegemaakt. Hij doet het alleen op stal (dus niet in de bak of wei) en alleen rond voertijd. Bij hem is het een extreme vorm van voedernijd heb ik gemerkt. Ik wist toen ik dit paard kocht dat hij dat deed en heb hem toch gekocht omdat hij inmiddels 11 was, nog nooit koliek had gehad en ook niet mager was. Het is een paard met heel veel talent en een heel fijn karakter en zo'n paard had ik met mijn portemonai anders niet kunnen betalen ( bovendien was het liefde op het eerste gezicht...). Bovendien was ik niet van plan om hem ooit te verkopen (paarden met een stalgebrek zijn inderdaad moeilijk te verkopen, mede vanwege alle (voor)oordelen), hij mag zijn hele leven hier blijven, dus dat was toen ook een overweging. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen een paard daarom niet willen hebben, je moet er wel tegen kunnen... Als je dat niet kunt moet je er inderdaad nooit aan beginnen want dat is voor het paard ook niet eerlijk.
Bovendien kan ik er toch niet mee fokken (helaas....) dus dat was ook geen belemmering.
Jumper heeft vorig jaar toch koliek gekregen, was bijna dood geweest, maar dat kwam niet vanwege het luchtzuigen maar omdat hij zand gegeten had. Maar toch heb ik nog geen moment spijt gehad dat ik hem gekocht heb, zou het zo weer doen. Ik heb nog nooit zo'n lief, fijn en goed paard gehad.
Laatst bijgewerkt door JollyJumper op 02-04-03 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

fabienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:49

Napoleon schreef:
Er worden hele stekende opmerkingen gemaakt zoals:"Het zal je paard maar zijn" een hele domme en pijnlijke opmerking al zeg ik het zelf

Dat was mijn opmerking.
En ik sta daar volledig achter.
Niet om anderen te steken, maar je hoeft een afwijking als luchtzuigen ook niet te bagatelliseren.
Ik zou het vreselijk vinden als een van mijn paarden dit ging doen. (Ik zou ze er niet om wegdoen denk ik).

Verder is "het zal je paard/kind/whatever maar wezen" een doodnormale opmerking.
Want niemand zit erop te wachten dat zijn of haar paard dit gaat doen, en je zit er vervolgens mooi mee te kijken.

Het is alleen moeilijk om al die (XXXXL)tenen te ontwijken die onder het computerscherm uitsteken Haha!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:52

Napoleon:
NOGMAALS: Ik heb nu al meerdere malen gezegd dat er verschillende gradaties zijn en godzijdank kan veruit het grootste deel er normaal mee leven. Ik zal zeker jouw paard niet in een hokje duwen, dat doe ik dus ook neit met het paard van Sarabande wat is afgemaakt. Ik heb Napoleon al een keer gezien en zover ik kan zien heeft hij er totaal geen last of hinder van. Ik neem aan dat ieder het beste met zijn paard voor heeft alleen persoonlijk wil ik dus nog steeds geen (gewone) zuiger op stal. (voor Bonfire ben ik bereid een uitzondering te maken Haha!)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 09:58

fabienne schreef:
Dat geldt niet alleen in dit topic voor jouw aanhalen van onderzoeksresultaten Anya. Dat geldt eigenlijk voor elk forum en elk onderwerp, waar op deze manier bewijsvoering gehanteerd wordt.
Internet is nou eenmaal een medium waar heel veel gepubliceerd wordt en of het allemaal even betrouwbaar is????????????

Ik heb ergens gelezen dat 2 jaar en 15 jaar een gevaarlijke leeftijd zijn......
Haha! Haha! Haha! Grapje Haha! Haha! Haha!

Fabienne: ik haal alleen onderzoek van internet aan als het gepubliceerd wordt op de site van een universiteit. En dan ook nog alleen als ze een veterinaire faculteit hebben. Ik ben zelf teveel wetenschapper om allerlei "would be"-onderzoek aan te halen.

De gevaarlijke leeftijden 2 jaar en 12 jaar komt uit een onderzoek dat ik heb aangehaald Tong uitsteken . Onderzoek door de Universiteit van Utrecht onder een groot aantal paardeneigenaren door het gehele land.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:05

sarabande schreef:

EUHM ik heb geen welsh, ik denk dat je iets te hoog hebt gekeken. Verder kan ik het mij toch best voorstellen dat je bang bent dat je merrie het alleen nog maar slechter kan krijgen met zo'n gebrek, en haar daarom in laat slapen. Laten we eerlijk zijn mensen, als je weet dat je paard het alleen nog maar slechter kan krijgen, voor wie laat je dat paard dan leven, voor het paard zelf? nee toch!
En dat het alleen maar slechter kan worden is een feit geweest, anders zou niemand van ons die beslissing nemen, en zeker niet bij een van je zelf gefokte paarden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 18:30

sherwood schreef:
[EUHM ik heb geen welsh, ik denk dat je iets te hoog hebt gekeken.
[/quote]

Sorry bedoelde Horse Pleasure, Bloos

Maar ik was lichtelijk geraakt door de meer dan ondermaatse reacties op iets dat mij veel verdriet gedaan heeft.

Mijn excuses voor het onterechte gebruik van je naam

astridh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-03 18:35

Bedankt voor alle reactie's.

Ik heb er zelf eigenlijk nooit bij stil gestaan hoe erg een luchtzuiger kan zijn (heb er zelfs nog nooit een van dichtbij gezien geloof ik, althans niet bewust) maar als ik bovenstaande lees dan kan het dus heel erg zijn. Het is me nu wel duidelijk dat het in vele gradatie's kan voorkomen van nagenoeg zonder problemen tot zeer problematisch. En wat sarabrande betreft ik neem aan dat niemand zijn paard 'zo maar' om een kleinigheidje af laat maken dus een beetje begrip is misschien wel op zijn plaats.

Over het al dan niet erfelijk zijn zijn dus duidelijk de meningen verdeeld maar er is blijkbaar wel onderzoek naar gedaan. Blijkbaar zijn er dus hengsten die het vaker vererven dan andere hengsten maar ik geloof ook wel dat stalmanagement heel belangrijk kan zijn. Ik ben toch wel weer een heel stuk wijzer geworden. De tijd zal het leren want ik heb dus een veulen van 1 van die hengsten die genoemd wordt als vererver van dit stalgebrek, vandaar mijn interesse. Vooralsnog loopt dit lekkere ding in de opfok. Een zo 'natuurlijk'' mogelijke omgeving om op te groeien lijkt me. Met bovenstaand in mijn achterhoofd zal ik wel extra alert zijn als mijn veulen op 2.5 jarige leeftijd naar huis komt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:30

Wat ik me afvraag is of je kunt stellen dat luchtzuigen ontstaat vanwege pijn in het lijf? Dat is een gedachte die bij mij naar boven komt. Ik kan dit niet aantonen. Maar bij ons op stal staan een aantal luchtzuigpaarden en een aantal zijn niet 100% in de voeten. Het lijkt me een aardige stelling die nergens wordt onderbouwd door onderzoek of wat dan ook. Iemand die er op los wil schieten?

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 20:54

Belker schreef:
Wat ik me afvraag is of je kunt stellen dat luchtzuigen ontstaat vanwege pijn in het lijf? Dat is een gedachte die bij mij naar boven komt. Ik kan dit niet aantonen. Maar bij ons op stal staan een aantal luchtzuigpaarden en een aantal zijn niet 100% in de voeten. Het lijkt me een aardige stelling die nergens wordt onderbouwd door onderzoek of wat dan ook. Iemand die er op los wil schieten?

Da's natuurlijk ook iets om over na te denken. Die enen met dat trauma van die stalbrand zet je natuurlijk ook wel aan het denken, tenminste mij wel.

Zannekin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:28

Luchtzuigen ontstaat door een stresstoestand. Dat kan pijn zijn of een psychisch trauma. Er komen endorfines vrij en dat verzacht zowel geestelijke als lichamelijke pijn. Je krijgt een soort roes.

De erfelijkheid daaromtrent? Bij de mens zijn ze ook bezig met onderzoek naar de erfelijkheid van verslaving. Sommige geesten zouden meer nood hebben, of een tekort hebben aan stoffen die je stressbestendig maken. De ene grijpt dan naar drugs (alcohol bv), de andere niet. In dat opzicht zit er wel iets in denk ik. Het ene paard kan stress niet kwijt op een normale manier en zoekt een alternatief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-03 21:33

Zannekin schreef:
Luchtzuigen ontstaat door een stresstoestand. Dat kan pijn zijn of een psychisch trauma. Er komen endorfines vrij en dat verzacht zowel geestelijke als lichamelijke pijn. Je krijgt een soort roes.

De erfelijkheid daaromtrent? Bij de mens zijn ze ook bezig met onderzoek naar de erfelijkheid van verslaving. Sommige geesten zouden meer nood hebben, of een tekort hebben aan stoffen die je stressbestendig maken. De ene grijpt dan naar drugs (alcohol bv), de andere niet. In dat opzicht zit er wel iets in denk ik. Het ene paard kan stress niet kwijt op een normale manier en zoekt een alternatief.

Een meisje wat bij ons op stal rijdt, die doet dat onderzoek volgens mij..............of zoiets in ieder geval Haha! Ik zal haar eens om haar mening vragen omtrent deze zaak!

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 01:11

Tjonge, ik kom wat laat achter deze discussie..

Voor wat betreft onze E-pony die luchthapt sinds anderhalf jaar maar al vier jaar bij ons,kan ik zeggen dat ik de fokker opgebeld heb met de vraag of de moeder er een was .Het antwoord was negatief!
Aangezien ik tegen het gebruik van een band ben(het lost de oorzaak van het luchtzuigen niet op)is er op stal niets veranderd en niemand is het gaan naapen!

Het enige wat er veranderd is,is dat mijn dochter geen zin meer had in het rijden.De E-pony zal naar alle waarschijnlijkheid zich in de steek gelaten gevoeld hebben.
Emotie,stress?Wat kan een dier hebben?
Als daar eens een onderzoek aan gewijd kon worden?!

Ondertussen zit ik ook niet stil om toch een opening tet vinden die tot een bevredigend resultaat zou kunnen leiden.