1 week oude veulen bokt!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vanessakusje

Re: 1 week oude veulen bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 09:02

Mijn merrie is dezelfde avond dat t veulen geboren is (6 uur oud) zelfs al 1 min uit stal geweest. Had ontzettende krampen en moest even stappen. Vanaf dag 2 iedere dag een rondje gelopen. Eerst wast t veulen verbaast en daarna wist ze dat de mama terug kwam. Na een week rustig wat langer weg gebleven en na 2 weken weer gaan rijden. Na 6 wk de eerste wedstrijd gehad. (wel dichtbij) De kleine stond eerst tegen de muur op te klimen maar werd later rustig. Onze stal eigenaresse heeft dr wel eens een hoek verkocht al ze aankwam en beet. Ik zelf heb t 1 x meegemaakt dat ze trapte.. al rennend op de keuring 4 mnd oud. Gelukkig was mijn eerste reactie een schop onder haar hol. Een flinke ook. Heb zelf nu nog na 1 mnd een litteken op mn heup. En ze past nu wel op. Verder nooit bijten of schoppen met dr meegemaakt.

Ik denk altijd maar zo, een paard veulen of pony, heeft meer gewicht als wij en zijn een stuk stabieler. Laat ze nooit over je heen lopen of je bijten of schoppen. Zo zijn wij vorig jaar een stalgenoot verloren, haar paard deed namelijk nooit wat "zo gaf ze aan" en boem... te laat.

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 10:29

Bij ons in de wei is heel duidelijk te zien wat ze met zo'n veulen doen..

Kiki is soms wat happerig en geeft wel eens een bokje, op zich natuurlijk gewoon uit vrolijkheid.
Ze staat samen met vader en moeder, en van haar vader krijgt ze regelmatig een hap en een tikkie.

Ze is dan even op haar teentjes getrapt en kijkt beduust voor zich uit..
Maar ja, moet ze dat maar niet doen..

Dus gewoon je reactie geven, net als paarden onder elkaar ook doen.

Je kan beter een keer een goede reactie geven, dan elke keer een beetje, daar raken ze niet meer van onder de indruk, en gaan het dan ook nog als spelletje zien..

Gewoon opvoeden!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 10:12

Een veulen moet gewoon altijd bij zijn moeder staan. Idd, je veulen zal van drie minuten niet dood van gaan (zou maar erg zijn als paarden zo vlug overlijden :o ) maar wat is de toegevoegde waarde van het nu al uit elkaar halen? Stress en angst, want jij ben diegene die haar weghaalt van wat ze het liefste heeft.

Meid, de natuur is zo mooi en geregeld, laat die toch zoveel mogelijk haar werk doen.