Welke kleur is deze pony?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:30

Paintlinger schreef:
Ja maar als je daaronder zoekt lees je ook dat zweetvos dus niet te standaard 'haflingerkleur' hoeft te zijn....en manen en staart dus ook grijs kunnen zijn....

Wel handig die termen..

Maar kan je dat niet uit de ouders halen dan.....welke kleur ze is?

Ja dat wist ik dat zweet vos niet pertinent de haflinger kleur hoeft te zijn.

Moeder is bruin en vader staat te boeke als zweetvos. Moeder heeft overigens wel vaker (bij verschillende hengsten) wildkleur doorgegeven...

Paintlinger

Re: Welke kleur is deze pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:32

wildkleur als in: wildbruin of wildkleurbruin?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:40

Zal een foto van de ene zoeken... heb namelijk geen idee

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:40

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:42

van de ander heb ik geen foto

esther83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:12

[quote="Diane_Basje"Dus ik ga er vanuit dat haar moeder een roan was met een schimmelfactor eroverheen. [/quote]

Voor zover ze mij daar in het laboratorium vertelt hebben kan schimmel en roan niet samen! schimmel is een dubbele afwijking, anders schimmelt ie niet!
Roan kan er elk jaar anders uitzien, hebben geen wit op hoofd en donkere onderbenen.
Stekelhaar is eraan verwant maar net iets anders, en daar kunnen wel witte haren op hoofd voorkomen,
Dna test is rond de 95 euro.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:24

AngelsDitch schreef:
Zilver uit zich niet op vos en bruin. Dus zilvervosroan en zilverbruinroan kan zowiezo niet.

Ik denk vos roan.

zilvervos bestaat niet en zilver gen pakt op paarden met zwarte en bruine basis. Bruin is zwart met agouti. Je hebt immers zilverappel bruin en zwart. Kijk maar in mijn profiel.

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:13

Ik weet zeker dat mijn pony een roan is, voor het geval mensen daar nog over twijfelen. Ik had alleen begrepen dat ze de roanfactor direct van één van de ouders moest hebben gehad (maar dat weet ik dus niet zeker), dus daarom ging ik ervan uit dat ze dat van haar moeder had (van vader kan niet), maar haar moeder staat geboekt als een schimmel. Dus of ze was roan maar is verschimmeld, of ze was roan en er is schimmel opgeschreven, of ze heeft de roanfactor uit een verdere generatie, maar ik weet niet of dat mogelijk is (Er zit wel roan verderop in moeder's lijn).

Maar ik twijfel niet dat ze roan is. Maar er staat bruinroan op d'r papier, maar ik ging ervan uit dat ze dan zwarte manen, benen en staart moest hebben en dat heeft ze niet. Maar volgens mij is ze ook geen vosroan, want ze heeft zwarte sokjes en dan was ze waarschijnlijk ook veel roder geweest. Ze heeft bruine benen met een beetje blond en dus die zwarte sokjes.

Dus volgens mij is ze bruinroan met iets erdoor/eroverheen. Dat iets 'erdoor/eroverheen' zou dus iets van zilverappel of een verdunningsfactor kunnen zijn maak ik op uit alle reacties. De vraag is wat het nu echt is. En iemand zei dat ze ook wel eens splashed white kon hebben i.v.m. het blauwe oog. Dit is tot nu toe een beetje de conclusie die ik uit alle antwoorden haal.

Wat ik nu weet is dat haar vader dus een zwarte is uit een hele donkere valk x een bruine (kan dat?) en dat ze de roankleur van moeder's kant heeft. Kan iemand iets met deze conclusie? (beetje samengevat wat ik allemaal uit jullie reacties haal)

Enneh... om het nog een beetje ingewikkelder te maken :? ; als we weten wat ze voor kleur is, welke mogelijkheden zijn er dan voor de kleur van het veulen uit Rosa (= mijn pony) en Viper? Ik was namelijk met de kleurencalculator bezig en toen begon ik me af te vragen of ze wel echt bruinroan was. En toen iemand zilver(appel)bruinroan tegen me zei heb ik dit topic maar geopend.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:16

hahahah wat een gedoe he, maar voor paar tientjes heb je DNA test?? :P

loveshetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:20

verkleurt ze per seizoen????
want dan zou het een vosroan kunnen zijn.
pb me

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:24

@ Zamora, ja inderdaad een hoop gedoe, wist niet dat ik dit zou starten haha. Ik weet het, maar op dit moment wil ik mijn geld bewaren voor de dekking en alles wat erbij komt kijken en ik vind het enorm interessant om te weten, maar ik heb de hengst al gekozen, dus doe ik nu geen dna test. Maar dank je iig.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:27

Snap ik, kost allemaal genoeg geld. Als er apart gekleurd veulen uit komt laat je deze wel testen? Misschien kom je er dan achter wat de moeder is :')
Wat voor hengst heb je op het oog?

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:29

Het blijft een leuke combi van allerlei mogelijkheden ;)
Roan is dominant, dus moeder moet het gehad hebben (misschien onder haar schimmelkleur of anders verkeerd opgeschreven). Kan mij voorstellen dat je het geld voor een DNA test wel beter kunt gebruiken, maar toch lijkt het mij in de toekomst een leuke optie! :+

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-09 16:32

Ja ik denk wel dat ik het dan wil weten, misschien ga ik dan wel met mams en kind naar de keuring ook ofzo want mijn merrie staat ook alleen nog maar in het veulenboek. Ik wil haar laten dekken door de zwarte High Flown's Viper (=zwartxzwart volgens mij). Ben twee weken geleden bij hem wezen kijken en ik vind hem knap, leuk en erg braaf. Echt een leuke pony!

Joyciiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:06

& Die hengst is zooooooo gaaf!

ColourFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:50

mijn paardje is bijna het zelfde kwa kleur alleen wat lichter,(bayroan)
ik denk zelf roodschimmelen/ roan het zit tussen een red en een bay

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 10:33

@ Flugell: Ik weet dat het of vosroan of bruinroan kan zijn, maar genetisch gezien kan het er niet tussenin zitten. Toch bedankt! Wel een leuke pony trouwens!

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:47

Vos roan.
Bruine paarden hebben zwarte benen en deze niet.
Vosjes hebben wel vaker een wat andere kleur manen.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:52

ik denk ook vosroan.
en dat maanoog vind ik een beetje eng :+ hihi (heb teveel enge films gekeken ofzo _O- )
maar wel eel leuk paardje ;)

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 22:24

Aangezien dit topic vanaf april stil gelegen heeft, verwijder ik de laatste post en sluit ik dit topic.