welk ras voor onzekere ruiter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 16:54

ik zou niet specifiek naar een ras zoeken. Fjorden en haflingers zijn vrij nuchter en koel in het hoofd maar ze zijn wel loeisterk en de meesten hebben een behoorlijke eigen wil.
Als je dan een fjord of haflinger wil of iets dergelijks wil zul je bij manege's die vaak wat te koop hebben staan moeten zoeken.
Je kan beter zoeken naar een braaf al wat ouder paard dan specifiek naar een ras.

LYSANNO

Re: welk ras voor onzekere ruiter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 20:28

haflinger, fjorden, new forest?
ja, gewoon iets oudere paard doen
er zijn bijvoorbeeld ook hele snelle fjorden..
je kan dat nooit inschatten met de rassen.
Succes! :)

Paard2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-09 20:27

bedankt voor jullie adviezen gr reths

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:48

Ik zou het wensenlijstje specifiek maken op wat een jonge, onzekere en nog niet heel ervaren ruiter nodig heeft en onzin als "we vallen niet op dat en dat ras" maar loslaten want zo vind je nooit wat en misschien is net dat ene paard van een ras waar je niet op valt precies wat je zoekt.

Zoals al eerder gezegd, ga op zoek naar een wat ouder bomproef en vergevingsgezind paard. Als jullie daar een paar jaar op gereden hebben en vertrouwen in de eigen rijkunsten hebben opgebouwd kunnen jullie indien gewenst weer op zoek naar een nieuw paard dat past bij jullie dan waarschijnlijk veranderde wensen.

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 20:48

Mijn vriendin heeft laatst op advies van mij een highland pony gekocht,erg braaf kan je eigenlijk alles mee ook springen.
En ook leuk voor een volwassene,maar zijn erg moeilijk te vinden.
Zelf heb ik een modern gelderse merrie ook super braaf bomproof en mijn dochter van 10 kan er alles mee,paard is pas 5 jaar!
Succes met zoeken!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 08:36

Ik zou indien zij onzeker is voorlopig geen enkel paard voor haar kopen. Elk 100% vertrouwd paard kan met een onzekere ruiter zeer onbetrouwbaar worden. Angst wordt overgebracht. Dus zolang jouw dochter zich niet zelfverkerd voelt op een paard zou ik haar vaker later lessen en zeker nog geen paard aankopen. Daar doe je je dochter maar vooral ook het paard geen plezier mee.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 15:57

ik denk dat paarden die op maneges staan wel aan deze voorwaarden voldoen ik vind fjordjes en hafjes helemaal niks voor angstige ruiters...

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 16:10

idd, niet op een ras afgaan! ik persoonlijk zou toch een wat oudere pony/paard kiezen( ong. 14/15 jaar en GOED DOORGEREDEN!), aangezien die vaak rustiger is en veel gedult hebt. je kunt er goed veel van leren.
ik heb een new forest, die is al 23, maar prima te rijden, daar rijden nu ook kindertjes van 5 op, ze weet wat kan bij die kleintjes. maar als ik erop zit kan ze best ff gek doen, maar ze houd zich in met de jonge ruiters.
naar zon paard zou ik opzoek gaan!

toen ik een paardje kochtten, ben ik er 3 keer heengeweest om te rijden, 1e keer kennismaken, lekker rustig rijden in de bak op de manege, de 2e keer meer vragen van het paard en de eigenaar er ook op laten rijden en de 3e keer ff over de weg en op een andere manege. daarna nog 1 x toen de eigenaar met een groep een uitvoering gaf om te kijken hoe het beessie met andere dieren in een drukke groep was.

dit adviseer ik jullie ook, ga een aantal keer kijken, vraag veel over het beestje(is het gekeurt? hoelang hebben jullie hem? is hij ziek of ziek geweest? is hij trailer/verkeersmak? waarom doen jullie hem weg? dat soort dingen), en ga ook op je gevoel af, is de eigenaar/eiganaren te vertrouwen, doen ze normaal(met het paard), of zijn ze ruw,in jouw ogen niet eerlijk, is er geen klik tussen jullie, niet betrouwbaar of weten ze vragen niet over hun paard te beantwoorden(wel normale vragen) zou ik het risico niet nemen.

dan komt het vast helemaal goed!

Sidney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:17

Tinker, absoluut. Zijn heel koel in het hoofd, en rustig en niet al te groot. :j

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 15:03

tja ik heb altijd al meer gehad met kruisingen. quarter horse, welsh, new forest, merens en haflingers zijn fijne paarden. maar iedeer paard/pony is natuurlijk weer anders.
ik zou m niet al te veel vast bijten in een bepaald ras. gewoon kijken naar beetje juiste maat en kijken of het klikt. ;)

Sterre_Sanyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:49

Ik heb voor mijn 10de ook een pony gekregen. Het is een welsh mountain en ze was altijd heel erg zenuwachtig. soms is ze dat ook nog wel maar verder is ze echt heel lief enzo. dus in elk ras zit er wel een lieve bij.

JolandaKne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:37

Fries, lief, rustig en nuchter!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:40

Hoi,

Je moet niet gaan voor een ras, maar voor een leeftijd. Als ras zou je alleen de hele 'bloedige' types kunnen uitsluiten. Verder maakt het niet uit.

Je zou moeten gaan voor een ouder paard dat al eea gezien heeft. Een relaxt diertje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:43

JolandaKne schreef:

Rustig????????? Nuchter???
Een Fries zou eventueel wel kunnen, maar dan eentje op leeftijd van het ouderwetse type, liefst niet onder de 12 jaar.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 22:44

Dat bedoel ik ook. Je kunt niet van een ras zeggen dat ze nuchter of rustig zijn.
Hoe vaak hoor je dat van tinkers. Heb je een rustige tinker, is ie zo eigenwijs en sterk als ik weet niet wat. Daar kan een kind ook niets mee.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:08

suleilitha schreef:
JolandaKne schreef:

Een Fries zou eventueel wel kunnen, maar dan eentje op leeftijd van het ouderwetse type, liefst niet onder de 12 jaar.

Ik moet suleilitha hierin bijtreden..
De Friezen die ik tot hiertoe al ben tegengekomen (in mijn korte paardenleven) waren allemaal erg schrikkerig. Niet door hoeken willen rijden, van het minste wegspringen, en er vandoor gaan op buitenrit. Ik kan me zo toch al 4 Friezen herinneren die zo'n gedrag vertoonden.
Iets dat ik ook initieel niet had verwacht van dit ras!

Daarbij zijn ze ook nog erg sterk, in mijn ogen niet echt geschikt voor beginners en zeker niet voor een kind van 11!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 23:30

Klopt Sin, die van mij zijn dat ook. Rillerig, kijkerig en erg heet. geen paarden voor onzekere en onervaren ruiters, zeer zeker niet!
Verder kan ik niks anders dan beamen dat het geen kinderpaarden zijn.

Froukje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:25

:Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:34

Hihi, ik reageer toch even op jou Nanning, ik denk dat jij een paar rustige exemplaren hebt getroffen en wees daar maar blij mee!!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:41

heb echt geen zin om alles door te lezen. :z

poosje terug was ik op een trainingsstal,de grootste problemen kwamen voor bij de fries!
mensen denken de fries van vroeger voor zich te hebben maar de hedendaagse zijn rillerig/sensibel.
geen aanrader dus......

tinker,fjord of haflinger vind ook ook niet geschikt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:51

Mee eens Mariska. Ik heb er dit jaar alweer drie beleerd die op herhaling gingen, ik mocht dus de tweede poging doen zeg maar. Nu weet ik wel hoe deze paarden in elkaar steken en kan er goed mee omgaan, maar het zijn gewoon geen brave recreatiepaardjes, maar juist hete sensibele dieren. Dus zeker geen kinderpaarden of paarden voor beginners.
Ik denk dat een wat ouder KWPNertje, of een Gelders/Gronings paard veel geschikter is in dit geval.

ccathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 23:54

IK zou gaan voor een wat oudere pony, met veel ervaring op verschillende gebieden. Ik zou niet gaan voor een tinker/fjord omdat ze vaak net iets te sterk zijn voor een wat jonger kind. Ga gewoon eens rondvragen, zoals ik het begrijp zit je al een tijd in de paardenwereld, vraag eens rond bij mensen die je kent misschien weten zij wat.Verder zou ik veel gaan kijken bij verschillende pony`s en vragen om een proefperiode van minimaal 3 maanden bij jou thuis. Dat zou ik ook op papier laten vastleggen. Mocht het dan toch niet gaan dan kun je zonder problemen terug.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:03

Sin schreef:
suleilitha schreef:

Ik moet suleilitha hierin bijtreden..
De Friezen die ik tot hiertoe al ben tegengekomen (in mijn korte paardenleven) waren allemaal erg schrikkerig. Niet door hoeken willen rijden, van het minste wegspringen, en er vandoor gaan op buitenrit. Ik kan me zo toch al 4 Friezen herinneren die zo'n gedrag vertoonden.
Iets dat ik ook initieel niet had verwacht van dit ras!

Daarbij zijn ze ook nog erg sterk, in mijn ogen niet echt geschikt voor beginners en zeker niet voor een kind van 11!

Zo heb ik vorig jaar een fries van 3/4 ingereden waar na 2 maanden een meisje van 6 op kon rijden :) die voor het eerst naar buiten ging en nergens naar keek. Die nooit een bok gegeven heeft bij t inrijden...

In elk ras zitten uitzonderingen, zoek een leuk diertje en ga er een keertje of wat langs, doe verschillende dingen. Test wat beestje toelaat. Vraag eventueel om een korte proefperiode of om hem op eerst op eigen terrein een keertje te kunnen rijden.

Volgens mij zit je wel in de buurt van woubrugge?? vraag anders is raad bij http://www.merquino.nl, hebben jonge pony's maar zijn 100% eerlijk ;) is mijn oude instructriese en ken haar al een jaartje of 10. Denk dat zij je aan een leuk paardje zou kunnen helpen, gezien ze ver in de handelsstukken zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:12

Smurffie, dat is echt een unicum wat je beschrijft. Maar zal wel eentje zijn geweest uit een oude lijn die ze ouderwets zijn blijven fokken.
Mijn ervaring met friezen is, dat hoe mooier en eleganter ze zijn, des te moeilijker ze zijn. Goeie sportpaarden en menpaarden maar zeer zeker niet voor beginners.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 00:20