Noem een veelgebruikte hengst die je niets vind

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:05

Oké, het gaat over smaak.... ik ben niet gecharmeerd van Krack C en van Jazz. Krack vanwege z'n knieactie en jazz vanwege zijn verticale hals (het karakter kan ik niets over zeggen want ik ga niet graag af op geruchten). Ik weet dat er weinig medebokkers zijn die dezelfde smaak hebben Tong uitsteken

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:41

Gribaldi, Rohdiamant, Wellington, Glennridge, Balzflug, Rossini, Corland. Dat is het wel zo'n beetje geloof ik Haha! Met een beetje moeilijke paarden heb ik geen probleem, als ze maar eerlijk zijn.

clau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:49

Dan vind ik Jazz niet zo geweldig, nakomelingen kunnen wel geweldig lopen maar de meeste zijn heel heet vind ik, geen prettige paarden om mee om te gaan.

Daarintegen ben ik helemaal gek van Burggraaf, Ik heb zelf een nakomeling van hem en dat is echt een kanjer van een paard, dresuurt en springt goed, is trouw, en heeft een geweldig karakter, dus mijn topper is Burggraaf..

Gr. Clau

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:57

Ik vind Burggraaf dus echt niet geweldig (sorry clau, niet l*llig bedoelt) over het algemeen hou ik niet van springpaarden.

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:57

Ik vind Burggraaf dus echt niet geweldig (sorry clau, niet l*llig bedoelt) over het algemeen hou ik niet van springpaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:45

Even de andere kant van het KWPN op Haha!
Ik vind dat bij de tuigpaarden Renovo veel te veel is gebruikt.
Het was wel een fantastische hengst die kwa type en beweging best verberterde maar kwa karater werd het er zeker niet beter op.
Het gevolg is een aantal fantastische concourspaarden maar ook een groot aantal paarden dat net niet goed genoeg is voor de concoursen en ook niet echt het karater hebben voor recreatie/men paard.

Nog een gevolg: in Nederland zijn bijna geen tuigpaarden meer zonder Renovo bloed te vinden.
Op de HK werd zelfs een RenovoxRenovo aangeboden en ook op het concoursveld is dit geen onbekende combinatie.
Momenteel zijn er nog maar 3 zuiver Gelderse tuigpaard hengsten: Wouter, Fortissimo en Nando.
Fortissimo is onlangs verkocht naar het buitenland en zal binnen een half jaar weg zijn.
Hopelijk krijgen we Lisa nog drachtig van hem, hij is de enige hengst waarmee we met haar nog een vrije Gelderse boeldlijn kunnen fokken.
Wouter is alweer 23 dus zal er ook niet meer lang zijn.
Het doel van het KWPN is dus bereikt, het einde van het Gelderse tuigpaard, het einde van een stukje Nederlandse hippische historie Scheve mond

abcfgd1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 21:49

mdmoiselle schreef:
Gribaldi, Rohdiamant, Wellington, Glennridge, Balzflug, Rossini, Corland. Dat is het wel zo'n beetje geloof ik Haha! Met een beetje moeilijke paarden heb ik geen probleem, als ze maar eerlijk zijn.

Leuk dat je een rijtje opnoemt, maar kun je ook onderbouwen waarom je deze hengsten niet geweldig vindt?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:09

Om even terug te komen op Variant en Uniform, ik heb dus sinds een paar weken een paard met als afstamming Variant x Uniform x Gondelier x Cobbler's Thread, iets waar menig ruiter idd hard voor weg loopt. In de omgang onder het zadel een schat van een beest, zal geen vlieg kwaad, maar erg flegmatiek (tot je 'm heet hebt) en er zit inderdaad een eigenwijze kop op Haha! .

Ik heb er tot nu toe drie aanvaringen mee gehad, de eerste dag toen ik meneer een paar happen van het gras uit de wei gunde en hij vervolgens vierkant aan de grond genageld stond en de wei niet meer uit wilde. Zelfde had ik afgelopen week met de stapmolen, meneer wilde er niet in en weer vierkant aan de grond genageld. Wat een arrogante rotkop kan dat paard dan trekken zeg. Afijn, ik had toch meer overwicht, dus hij ging maar mee Haha! .

De derde aanvaring was van de week aan de longe, meneer wilde niet in galop, meneer wilde niet doordraven, meneer wilde niet in die vervelende bak na twee dagen vrij. Toen ik echt streng werd (lees: de zweep werd echt gebruikt Extreme duivel ), was het ineens over, hij liep de sterren van de hemel. Maar hij heeft geen bok gegeven toen hij op zijn kop kreeg, gewoon aan het werk. Er kwam ineens een geweldige middendraf te voorschijn. Weer wat geleerd Knipoog , als ie heet is loopt ie veel beter.

Verder ben ik het helemaal met Dees eens, ik snap niet hoe mensen hun merrie in vredesnaam naar Lancelot kunnen brengen.

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:19

vanda's - Sorry hoor, ik was even drie dingen te gelijk aan het doen Haha! .
Dan zal ik het even toelichten Tong uitsteken : Het zijn van die hengsten die me eigenlijk weinig doen, van die beesten waarbij ik mijn schouders ophaal. Ook houd ik niet zo van Trakhener bloed, verder vind ik Glennridge en Corland van die hengsten die het nèt niet zijn.

Goed genoeg? Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:22

mdmoiselle schreef:
vanda's - Sorry hoor, ik was even drie dingen te gelijk aan het doen Haha! .
Dan zal ik het even toelichten Tong uitsteken : Het zijn van die hengsten die me eigenlijk weinig doen, van die beesten waarbij ik mijn schouders ophaal. Ook houd ik niet zo van Trakhener bloed, verder vind ik Glennridge en Corland van die hengsten die het nèt niet zijn.

Goed genoeg? Haha!

Nee lijkt me niet! Zo maar een hele rij hengsten en een heel ras afkraken zonder dat toe te lichten kan ik niet echt goed genoeg vinden en beantwoord zeker niet de topicstartster

mdmoiselle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 22:30

SamSam
Citaat:
De vraag was welke populaire hengst ik PERSOONLIJK niets vindt, kijk dat ik ferro niets aan vind, wil niet zeggen dat hij geen goede zaken voor het KWPN heeft gedaan. Dit was een vraag over smaak. en die verschilt!!

Zoals eerder is gezegd, smaken verschillen. Ik geloof dat ik het nog redelijk netjes heb gehouden vergeleken met andere mensen. Waarom vraag je niet aan sherwood waarom ze Burggraaf niets vindt? "Ik houd niet van springpaarden"? Die val ik toch ook niet aan omdat ik wèl van springpaarden houd? Het was niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten, je moest je persoonlijke smaak geven? en smaken verschillen!

cicero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:13

Tiffy schreef:
Om even terug te komen op Variant en Uniform, ik heb dus sinds een paar weken een paard met als afstamming Variant x Uniform x Gondelier x Cobbler's Thread, iets waar menig ruiter idd had

mijn uniform was aan moeders kant cobblers thread en het was een super mooi dier niet door iedereen te rijden zolang je geduld had kon alles, hij was heel heet en rillerig.
maar super zoeen zou ik er graag weer willen

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:22

Ik moet geen Cabuchon. Heb er twee keer 1 zadelmak gemaakt... Wat een rotzakken waren dat. De meeste hete paarden kan ik aardig mee overweg en ik loop zeker niet weg voor een brutaal paard maar deze twee waren mij een tikkie te erg. Was ook blij dat ze snel verkocht werden.

Snap trouwens niet dat er bij het verrichtingrapport altijd nog de zin staat over het stalgedrag. Alle hengsten gedragen zich op stal normaal Verward Volgens mij is dat gewoon een standaard zinnetje....

Ken er maar 1 die op karakters is afgekeurd en dat is droomwals(?) (correct me if I am wrong)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 23:43

Citaat:
Ik denk dat hier in dit deel van NL, om de hoek van STV erg veel gefokt is met die 2 hengsten.
Dus daarom heb ik erg veel van hun nakomelingen gezien.
Bij goede ruiters, ook bij minder goede.
en nee mijn beeld is niet veel belovend.
En ik ken hier in de regio veel mensen die erzo over denken.

Hallo Kawa,
Ik zit precies in dezelfde hoek. Ik zal even uitleg geven: mijn paard staat bij STV op stal en is daar gefokt. Vanaf mijn 12e (ben nu 30) loop ik daar al op stal rond (als hobby). Kun je ongeveer nagaan hoeveel van die nakomelingen ik gezien heb. Ken dus ook de moeders van de beide hengsten en de hengsten zelf. Ik weet niet of de mensen uit de regio vooral een slecht beeld hebben van de hengsten of van STV zelf Lachen.
Ik denk ik dat ik dus genoeg nakomelingen heb gezien om er een goed beeld van te hebben. En dat is geen beeld van slechte en gemene paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 01:08

Persoonlijk vind ik dat je hengsten als Jazz, Gribaldi, Krack, Ferro enzovoort niet kunt afzeiken als slechte hengsten. Ik las dat Misshiss een keer schreef dat ze er weleens een goed paard van gezien heeft, dan raad ik haar toch aan om eens vaker te gaan kijken naar nakomelingen van deze hengsten, want ze lopen toch iedere keer weer overal voorop.

Je kunt het modegevoelig fokken noemen, maar de vraag naar goede dressuurpaarden is groot, de fokker speelt daar natuurlijk op in, en daarom dekken dat soort hengsten veel!!

Ferro's : heb nog nooit een lastige van meegemaakt!! Want chantal al heel goed zei: moeilijke mensen, moeilijke paarden. Zelf ben ik wat minder gecharmeerd van deze hengst, maar dat hij goede paarden fokt is een feit!!! Jazz, tja met 11 nakomelingen van deze hengst op stal ben ik niet meer objectief. En zal ik daar verder niets over zeggen. Jetset D ook een hengst die op een passende merrie hele fijne paarden fokt, veel souplesse en beweging.

Ik fok liever met een hengst die zich inmiddels bewezen heeft, ondanks dat we toch regelmatig weer met een jonge hengst waar wij veel van verwachten dekken. Maar voor iemand die maar een merrie heeft maar toch een goed paard wil fokken, begrijp ik heel goed dat hij naar een Burggraaf, Voltaire, Jazz, Ferro............gaat. Geef die persoon eens ongelijk!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:52

Sorry Pipo maar volgens mij heb je de topicvraag niet helemaal goed gelezen. Het gaat erom waarom iemand NIET naar een veelgebruikte hengst zou gaan en waarom. Jij verteld waarom je er WEL voor kiest. Misschien ander topic starten zoals Joost ook al suggereerde???

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:32

Ik denk dat voor veel mensen een goede reden om niet naar een populaire hengst te gaan een kwestie is van het positioneren van het "product".

Ik zie met name bij de KWPN veel mensen die roepen dat ze een product willen hebben van hengst Piet x hengst Jan. Leuk, maar als alle mensen die een merrie hebben van hengst Jan nou hun merrie dekken bij hengst Piet, dan komt er wel een hele grote stroom paarden van die bloedvoering.

Als gevorderde fokker ben je dus misschien geneigd om het unieke op te zoeken. Dek bij hengst Klaas, die dekt niet zo veel. Dan zoek je gewoon een andere markt op.

Bij veel rassen zie je dus ook dat bepaalde tophengsten niet eens ter publieke dekking staan of dat ze alleen ter dekking staan voor een beperkt aantal merries. Daarmee houd je de waarde van het veulen hoger, dan dat je ineens honderden veulens van een bepaalde hengst op de markt gooit..

UniferB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:44

sarabande schreef:
[quote="UniferB

Ze lopen beide Z2, nog niet het "hogere" werk dus. Maar denk dat ze zich wel al een beetje hebben bewezen Haha!
[/quote]

Nou wanneer je dat bij beide zelf er aan gereden hebt heb je meer dan recht van spreken. En dus positieve ervaringen met deze paarden.

Dat is dus weer een andere kant van de discussie Haha!

Ja, beide heb ik zelf naar die klasse gereden. De Ferro heb ik vanaf
2 1/2 dus ook zelf zadelmak gemaakt etc. Moet wel zeggen dat ik me in de Uniform een beetje had vergist...ik dacht dat doe ik wel even....viel vies tegen in het begin! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:30

Sarabande: Ik geef aan dat ik geen Ferrofan ben, dus daarmee geef ik ook aan dat ik niet snel bij deze hengst zou dekken. Dat was de vraag toch?

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:59

Ilindra"]
Even de andere kant van het KWPN op Haha!
Ik vind dat bij de tuigpaarden Renovo veel te veel is gebruikt.
Het was wel een fantastische hengst die kwa type en beweging best verberterde maar kwa karater werd het er zeker niet beter op.
Het gevolg is een aantal fantastische concourspaarden maar ook een groot aantal paarden dat net niet goed genoeg is voor de concoursen en ook niet echt het karater hebben voor recreatie/men paard.

Nog een gevolg: in Nederland zijn bijna geen tuigpaarden meer zonder Renovo bloed te vinden.
Op de HK werd zelfs een RenovoxRenovo aangeboden en ook op het concoursveld is dit geen onbekende combinatie.
Momenteel zijn er nog maar 3 zuiver Gelderse tuigpaard hengsten: Wouter, Fortissimo en Nando.
Fortissimo is onlangs verkocht naar het buitenland en zal binnen een half jaar weg zijn.
Hopelijk krijgen we Lisa nog drachtig van hem, hij is de enige hengst waarmee we met haar nog een vrije Gelderse boeldlijn kunnen fokken.
Wouter is alweer 23 dus zal er ook niet meer lang zijn.
Het doel van het KWPN is dus bereikt, het einde van het Gelderse tuigpaard, het einde van een stukje Nederlandse hippische historie Scheve mond
[/quote]

helemaal mee eens. Overigens, sommige tuigpaardenliefhebbers verguizen het hackneybloed in tuigpaarden en dat zijn al helemaal geen liefhebbers van Renovo (v. Camebridge Cole, hackney). Ik vind diversiteit heel belangrijk en daarom ben ik er op tegen dat er zoveel met Gribaldi wordt gefokt en met Ferro EN dat er van Ferro ook nog eens zoveel goedgekeurde hengsten van rondlopen.

Was Nando geen zoon van de populaire Manno?

[quote="joostvangestel schreef:
Ik denk dat voor veel mensen een goede reden om niet naar een populaire hengst te gaan een kwestie is van het positioneren van het "product".
..

Good point. STel nu dat je een leuk merrieveulen fokt van een niet zo veel gebruikte maar (naar achteraf blijkt) goede hengst. Dan heb je iets aparts, interessant fokmateriaal. Om die reden wil ik voor mijn merrie dus ook een niet alleen passende hengst hebben maar ook eentje die veel minder populair is. Mij wordt allemaal Rousseau aangeraden, vorig jaar Osmium (hoewel ik voor osmium open sta want die past wel bij mijn merrie) maar die zal ik dus niet kiezen omdat ze zo populair zijn.

Frankinero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:07

Ik ga voor Ulft, ik heb er 1 gehad en die was niet te pruimen. En het lag niet alleen aan mij want niemand kon er mee overweg eigenlijk. Een echte pismerrie was het. Maar wel een supermooi paardje om te zien maar ik heb liever een wat lelijker paardje dat lief is en waar ik alles mee kan dan dat ik een K*Tpaard heb dat zo mooi is.

Als ik die merrie nog gehad had had ik haar laten dekken door Kingston. Echt een van mijn favorieten. Dat karakter van hem, WAUW en hij geeft mooie paarden die allemaal lekker cool in de kop zijn. Wij hebben een 7jarige merrie van hem en nu al 4 veulens en die veulens zijn zo mak en lief en mooi. Heel weinin aftekeningen en daar hou ik wel van.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 13:33

[quote="Desiree] Was Nando geen zoon van de populaire Manno?[/quote]

Nee Nando is een Fortissimo x Bayard x Wervelwind x Jonkheer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 14:40

EmEm schreef:
Citaat:
Ik denk dat hier in dit deel van NL, om de hoek van STV erg veel gefokt is met die 2 hengsten.
Dus daarom heb ik erg veel van hun nakomelingen gezien.
Bij goede ruiters, ook bij minder goede.
en nee mijn beeld is niet veel belovend.
En ik ken hier in de regio veel mensen die erzo over denken.

Hallo Kawa,
Ik zit precies in dezelfde hoek. Ik zal even uitleg geven: mijn paard staat bij STV op stal en is daar gefokt. Vanaf mijn 12e (ben nu 30) loop ik daar al op stal rond (als hobby). Kun je ongeveer nagaan hoeveel van die nakomelingen ik gezien heb. Ken dus ook de moeders van de beide hengsten en de hengsten zelf. Ik weet niet of de mensen uit de regio vooral een slecht beeld hebben van de hengsten of van STV zelf Lachen.
Ik denk ik dat ik dus genoeg nakomelingen heb gezien om er een goed beeld van te hebben. En dat is geen beeld van slechte en gemene paarden.

Heeft STV zelf dan de fijne gehouden Knipoog (flauw grapje)
Zelf heb ik geen slecht beeld van STV, wat andere hebben kan ik voor hun niet zeggen.
Maar wel dat ik meer mensen ken die zeggen dat ze geen Uniform of Variant meer willen.
Jammer dat er buiten STV wel een slecht beeld van is.

Dan zul jij Kafu xx ook wel kennen Lachen
De vader van mijn paard.
En ja daar gaat ook slechte praat over. Haha!

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 15:14

joostvangestel schreef:

Als gevorderde fokker ben je dus misschien geneigd om het unieke op te zoeken. Dek bij hengst Klaas, die dekt niet zo veel. Dan zoek je gewoon een andere markt op.

Bij veel rassen zie je dus ook dat bepaalde tophengsten niet eens ter publieke dekking staan of dat ze alleen ter dekking staan voor een beperkt aantal merries. Daarmee houd je de waarde van het veulen hoger, dan dat je ineens honderden veulens van een bepaalde hengst op de markt gooit..

Ik denk dat mensen die een paard fokken om te verkopen, toch eerder een populaire hengst nemen om dat ze dan kunnen zeggen:" Goh, dit is een beste, een echte....!"

De minder populaire hengsten gaan dan meer naar particulieren die een bepaalde hengst gewoon, mooi of goed vinden, of een fokker met verstand, die de echte goeden ertussenuit kan pikken, en zo een kwalitatief goed paard fokt.

Bovendien ging dit trouwens echt om smaak en ik zie dus dat ik Calvados en Burggraaf geen paarden voor mij vind. Dat heeft niks met hun nakomelingen of vererf kwaliteiten te maken. Ik vind namelijk Kroongraaf van burggraaf een erg mooi beestje.

Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 15:50

Voor mij is dat de bwp'er Darco, hij geeft zo'n lelijke veulens ze hebben allemaal het uiterlijk van hun vader mee en die is nu niet echt mooi te noemen.

Bon Amie daar zou ik nu ook niet bepaald een paard van willen hebben die geeft zo'n nerveuze paarden door die bijna niet te rijden zijn.