Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
mdmoiselle schreef:Gribaldi, Rohdiamant, Wellington, Glennridge, Balzflug, Rossini, Corland. Dat is het wel zo'n beetje geloof ikMet een beetje moeilijke paarden heb ik geen probleem, als ze maar eerlijk zijn.
mdmoiselle schreef:vanda's - Sorry hoor, ik was even drie dingen te gelijk aan het doen.
Dan zal ik het even toelichten: Het zijn van die hengsten die me eigenlijk weinig doen, van die beesten waarbij ik mijn schouders ophaal. Ook houd ik niet zo van Trakhener bloed, verder vind ik Glennridge en Corland van die hengsten die het nèt niet zijn.
Goed genoeg?
Citaat:De vraag was welke populaire hengst ik PERSOONLIJK niets vindt, kijk dat ik ferro niets aan vind, wil niet zeggen dat hij geen goede zaken voor het KWPN heeft gedaan. Dit was een vraag over smaak. en die verschilt!!
Tiffy schreef:Om even terug te komen op Variant en Uniform, ik heb dus sinds een paar weken een paard met als afstamming Variant x Uniform x Gondelier x Cobbler's Thread, iets waar menig ruiter idd had
Citaat:Ik denk dat hier in dit deel van NL, om de hoek van STV erg veel gefokt is met die 2 hengsten.
Dus daarom heb ik erg veel van hun nakomelingen gezien.
Bij goede ruiters, ook bij minder goede.
en nee mijn beeld is niet veel belovend.
En ik ken hier in de regio veel mensen die erzo over denken.
sarabande schreef:[quote="UniferB
Ze lopen beide Z2, nog niet het "hogere" werk dus. Maar denk dat ze zich wel al een beetje hebben bewezen
[/quote]
Nou wanneer je dat bij beide zelf er aan gereden hebt heb je meer dan recht van spreken. En dus positieve ervaringen met deze paarden.
Dat is dus weer een andere kant van de discussie
Ilindra"]
Even de andere kant van het KWPN op![]()
Ik vind dat bij de tuigpaarden Renovo veel te veel is gebruikt.
Het was wel een fantastische hengst die kwa type en beweging best verberterde maar kwa karater werd het er zeker niet beter op.
Het gevolg is een aantal fantastische concourspaarden maar ook een groot aantal paarden dat net niet goed genoeg is voor de concoursen en ook niet echt het karater hebben voor recreatie/men paard.
Nog een gevolg: in Nederland zijn bijna geen tuigpaarden meer zonder Renovo bloed te vinden.
Op de HK werd zelfs een RenovoxRenovo aangeboden en ook op het concoursveld is dit geen onbekende combinatie.
Momenteel zijn er nog maar 3 zuiver Gelderse tuigpaard hengsten: Wouter, Fortissimo en Nando.
Fortissimo is onlangs verkocht naar het buitenland en zal binnen een half jaar weg zijn.
Hopelijk krijgen we Lisa nog drachtig van hem, hij is de enige hengst waarmee we met haar nog een vrije Gelderse boeldlijn kunnen fokken.
Wouter is alweer 23 dus zal er ook niet meer lang zijn.
Het doel van het KWPN is dus bereikt, het einde van het Gelderse tuigpaard, het einde van een stukje Nederlandse hippische historie
[/quote]
helemaal mee eens. Overigens, sommige tuigpaardenliefhebbers verguizen het hackneybloed in tuigpaarden en dat zijn al helemaal geen liefhebbers van Renovo (v. Camebridge Cole, hackney). Ik vind diversiteit heel belangrijk en daarom ben ik er op tegen dat er zoveel met Gribaldi wordt gefokt en met Ferro EN dat er van Ferro ook nog eens zoveel goedgekeurde hengsten van rondlopen.
Was Nando geen zoon van de populaire Manno?
[quote="joostvangestel schreef:Ik denk dat voor veel mensen een goede reden om niet naar een populaire hengst te gaan een kwestie is van het positioneren van het "product".
..
EmEm schreef:Citaat:Ik denk dat hier in dit deel van NL, om de hoek van STV erg veel gefokt is met die 2 hengsten.
Dus daarom heb ik erg veel van hun nakomelingen gezien.
Bij goede ruiters, ook bij minder goede.
en nee mijn beeld is niet veel belovend.
En ik ken hier in de regio veel mensen die erzo over denken.
Hallo Kawa,
Ik zit precies in dezelfde hoek. Ik zal even uitleg geven: mijn paard staat bij STV op stal en is daar gefokt. Vanaf mijn 12e (ben nu 30) loop ik daar al op stal rond (als hobby). Kun je ongeveer nagaan hoeveel van die nakomelingen ik gezien heb. Ken dus ook de moeders van de beide hengsten en de hengsten zelf. Ik weet niet of de mensen uit de regio vooral een slecht beeld hebben van de hengsten of van STV zelf.
Ik denk ik dat ik dus genoeg nakomelingen heb gezien om er een goed beeld van te hebben. En dat is geen beeld van slechte en gemene paarden.
joostvangestel schreef:Ik denk dat voor veel mensen een goede reden om niet naar een populaire hengst te gaan een kwestie is van het positioneren van het "product".
Als gevorderde fokker ben je dus misschien geneigd om het unieke op te zoeken. Dek bij hengst Klaas, die dekt niet zo veel. Dan zoek je gewoon een andere markt op.
Bij veel rassen zie je dus ook dat bepaalde tophengsten niet eens ter publieke dekking staan of dat ze alleen ter dekking staan voor een beperkt aantal merries. Daarmee houd je de waarde van het veulen hoger, dan dat je ineens honderden veulens van een bepaalde hengst op de markt gooit..