Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

Re: Met wat voor bit/hulpteugel rij jij je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:11

Ik rijd mijn fjord met een dubbelgebroken watertrens. Eerder met een enkelgebroken bitje, maar die vond hij zelf volgens mij minder prettig. In de bak kan ik rustig bitloos rijden, buiten voel ik me daar niet prettig bij wegens zijn fjordse neigingen om soms om te draaien of zelf het tempo te willen bepalen.

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:32

Ik rij met een bustrensje en met longeren gebruiken we meestal bijzets. Tja eigenlijk geen gekke dingen. Soms kan ze buiten weleens aan de kletter gaan maar als ze gaat dan helpt een scherp bit ook niet :P

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:51

Hulpteugels met rijden zijn voor mij not done. Ik rij mijn Fjord op een dubbel gebroken K&K bit, we zijn haar aan het beleren voor de kar en zelfs dan komt er geen stang in. Als je paard aan de kletter gaat, Fjord of welk ander ras dan ook, dan heeft geen enkel bit zin.

Michh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:16

Ik reed voor heen met dubbelgebroken watertrens, maar daar bleef ze sterk op, kreeg haar niet fijn aant lopen, en kreeg haar op een gegeven moment gewoon niet meer terug buiten.
Nu heb ik een bustrens, en ze loopt nu ALTIJD fijn, kan haar buiten zo terug pakken, en ze pakt het veel beter aan.
Soms longeer ik met, elastiek, of slofje.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 21:14

Ik rijd altijd met een dubbel gebroken trens en voor de rest gebruik ik niet veel..
Soms als ze erg druk is rijd ik wel eens met een martingaal buiten, zodat ze niet dr kop in de lucht kan gooien en gaan steigeren. Maar dat was het wel weer :)

Fidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:20

[i]Hallo!
Ik kan niet linksom galoperen met Fidon ( mijn fjord! )
hij loopt mij linksom keihard naar het hek, waar hij soms gaat bokken. ook is hij heel sterk in de hand.
wat moet ik doen ?
:D
[/i]

Clairetjuhz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 17:21

Een normaal bit (Watertrens) en verder niet :Y)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 11:54

ik had voor mijn fjord een pessoabit,maar we zijn nu overgestapt op een enkelgebroken bustrens.

CoSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:45

Ik rij mijn fjord met een dubbel gebroken bit. Ik gebruik geen hulpteugels tijdens het rijden

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 18:55

Het baasje van mijn verzorgfjordje had er een stang in hangen, maar die heb ik vervangen door een eenvoudig gebroken trensje, waarop ze het prima doet. Hulpteugels gebruik ik niet.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 16:24

Zit eraan te denken een kneveltrens in te hangen, Bon heeft nieuw kunstje gewoon dr kop opzij te gooien en die kant op te lopen waardoor je bit ergens halverwege zit :S
En wat ik ervan gelezen heb is het geen scherp bit dus lijkt mij vrij prettig, ligt wat ik ervan gelezen heb zelfs stiller dan een 'normaal' bit.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 22:37

Ja klopt,
En door de 'scharen' tegen het hoofd, stuurt het het hoofd die kant beetje op. Dus zeg maar makkerlijk voor de pony, omdat die het beter begrijpt dan.. :j Moeilijk uit leggen :P

StippTwingo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:00

Ik rij mijn fjord met een touwhalstertje ;)

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 19:51

haaii
ik train met me fjord met een d trens rijd wedstrijden met een watertrens en buiten met een stangetje
ik rijd alleen buiten met een martingaal(hij is heel druk buiten) en soms tijdens het trainen als hij niet laag wil lopen doen we er een halsverlenger om
nou hoop dat je hier genoeg heb
succes

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:14

Ik heb eerst met simpel watertrensje gereden, maar daar werd
ze heel sterk op. Nu rij ik met een dik aurigan bit en thiedeman en
dat gaat een heel stuk beter. De thiedeman is trouwens tijdelijk ;)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 22:32

Wij hebben een dubbelgebroken bitje met een soort draai ding. Waar hij met zijn tong mee kan spelen. Maar het merendeel van de tijd rijden we bitloos. Hij kan wel sterk zijn, maar dat heeft ook met eens stukje opvoeding te maken.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 23:17

sakvis schreef:
Wij hebben een dubbelgebroken bitje met een soort draai ding. Waar hij met zijn tong mee kan spelen. Maar het merendeel van de tijd rijden we bitloos. Hij kan wel sterk zijn, maar dat heeft ook met eens stukje opvoeding te maken.

Misschien wel, misschien niet.
Fjordy is soms echt gewoon sterk, op wedstrijd. Terwijl hij buiten echt nu goed gaat.
Maar op SGW, nou dan is hij zou enthousiast dat je kan op voeden wat je wilt.. ;)

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 08:57

Amber_ schreef:
sakvis schreef:
Wij hebben een dubbelgebroken bitje met een soort draai ding. Waar hij met zijn tong mee kan spelen. Maar het merendeel van de tijd rijden we bitloos. Hij kan wel sterk zijn, maar dat heeft ook met een stukje opvoeding te maken.

Misschien wel, misschien niet.
Fjordy is soms echt gewoon sterk, op wedstrijd. Terwijl hij buiten echt nu goed gaat.
Maar op SGW, nou dan is hij zou enthousiast dat je kan op voeden wat je wilt.. ;)

Ja dat laatste stukje ging vooral over Banjer. Hij is af en toe erg sterk, maar is vroeger niet opgevoed. We zijn hem nu aan het heropvoeden en hij gaat zijn krachten steeds beter gebruiken (niet meer tegen maar voor ons).

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:52

toen ik op mijn fjord ging proefrijden vorig jaar stopten ze er zo'n groot hard menbit in.
Ik hou niet zo van harde maatregelen. Dus ik heb er meteen iets anders in gedaan. Ik rij op een simpel westernbitje. (Billy
Allen met een rolletje in het midden en sweet iron voor een lekker smaakje)
Lynda loopt er prima op!

Nu wil ik de overstap maken naar bitloos en heb een cross rope bridle (van touwhalster touw) gekocht.
Ik hoop dat dat ook lukt. ik denk buiten wel, maar in de bak vind ze de dingen wel moeilijker en kan ze soms gaan staken als ze iets niet snapt. Dus dat zal wel wennen zijn dan. we bouwen het gewoon rustig vanaf de grond op.Vanaf de basis verder werken.
less is more wat mij betreft!

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:59

Wanja schreef:
Hulpteugels met rijden zijn voor mij not done. Ik rij mijn Fjord op een dubbel gebroken K&K bit, we zijn haar aan het beleren voor de kar en zelfs dan komt er geen stang in. Als je paard aan de kletter gaat, Fjord of welk ander ras dan ook, dan heeft geen enkel bit zin.

hier ben ik het helemaal mee eens!
een paard dat echt niet wil bijt zich gewoon in elk bit vast en kan gaan rennen. Dan ben je nergens meer, want van 500kg win je het niet hoor.

Ik denk dat je paard ook dwarser/ juist meer vluchtgedrag zal vertonen als het op allerlei manieren wordt tegengehouden. bijv. scherp bit/ hulpteugels ofzo.
Ik denk dat je altijd dingen moet proberen op te lossen door samen te werken met je paard.
Kijk ook naar de oorzaak waar komt bepaald gedrag vandaan? Wat doe ik om dit gedrag te beïnvloeden? Wat geef ik door? Wat doe ik fout? Wat kan ik duidelijker of anders brengen?

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-09 13:54

Amber_ schreef:
Ja klopt,
En door de 'scharen' tegen het hoofd, stuurt het het hoofd die kant beetje op. Dus zeg maar makkerlijk voor de pony, omdat die het beter begrijpt dan.. :j Moeilijk uit leggen :P

Ja en qua 'scherpte' is het gelijk aan een normaal bitje, want ze doet het er verder prima op :p alleen soms beetje puberen :p

Laat ik t zo zeggen bij mij doet ze het er prima op :')
Laatst ging een meisje van me oude stal rondje op dr naar buiten,ik lopend mee, en Bon nam er gewoon echt in de zeik!!
niet willen stoppen met galopperen enzo, terwijl ze bij mij en ook andere mensen die er zelfverzekerd opzitten gewoon super makkelijk terug te nemen is.
Tuurlijk word ze wel eens overenthousiast en dan moet ik ook even strenger zijn, maar stoppen doet ze altijd en altijd voor t punt waar ik gestopt wil zijn :P

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 13:41

Ik ben Beer bitloos aan het inrijden en dat gaat super! Ik heb een sidepull hoofdstel..das een hoofdstel zonder al teveel druk..meer een halsteridee met teugels en de rem doet het prima (zit en hoo met een beetje druk)..druk gaan we straks afbouwen want een bit is geen rem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 13:50

de mijne is ook zo'n oersterke ploeg! :+
Ik rij mijn fjord met een pelham gebroken bit maar ik ben op zoek naar een ander bit gezien een enkel gebroken bit schijnbaar tegen het gehemelte aan komt.
Ook vind ik mijn huidige bit,is ook van rubber,best dik en dat lijkt me niet zo lekker liggen?
De reden dat ik nu met pelham rijd is omdat ze op een "gewoon" bit TOTAAL niet reageerd en daardoor ben ikeen paar x bijna in de problemen gekomen in het verkeer!!!Ze liep er gewoon doorheen!
Let wel,ik heb mijn fjord gekocht toen ze 16jaar was,achteraf bleek ze niet doorgereden en kende bijna geen hulpen,moest rechtgericht worden en flipt als je rijd met zweepje.
Wie heeft een soortgelijk paardje en kan me een goed bit aanraden om mee buiten te rijden?
En NEEEEEE ik wil niet bitloos!!!Niet op dit paardje althans,wil graag heelhuids thuis komen :P

LisavdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 21:21

Gewoon een normaal bit (1x gebroken, geen idee hoe het heet) en geen hulpteugels =)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:14

LisavdBerg schreef:
Gewoon een normaal bit (1x gebroken, geen idee hoe het heet) en geen hulpteugels =)

Enkel gebroken ;)

En hier ook, enkel gebroken of ongebroken (voor de bekkies die te heftig reageren op het breekpunt in een enkel gebroken).