Minder dekken i.v.m. de crisis??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:28

eilander schreef:
Ik denk idd zoals een paar blz hiervoor al gemeld is dat de media er geen goed aan doet en eerder paniek zaait.
Als er nou geen kranten ,tv en radio waren zou men dan ook de hand op de knip houden??

Ik ben het met je eens hoor ieder jouraal of nieuwsprogramma wat je bekijkt of naar luisterd... praat ons aan de prozac ... dat kan toch niet de bedoeling zijn !!

tita

Re: Minder dekken i.v.m. de crisis??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:43

De voorspelling is dat er ruim 6 miljoen werkelozen komen aan het einde van dit jaar, persoonlijk vind ik dit een waarzinwekkend getal iets wat mij toch wel zorgen maakt.

Ik vind het dus wel fijn om update's te krijgen.

Maar paniek en de knip erop :n :n merk zelf wel wat voordeel gister een zonnenbril gekocht van Chanel alla 389 euro ik vond de prijs te duur en wilde de goedkoper nemen van 350 euro (had geen steentjes) ik kreeg "zomaar" korting van ruim 40 euro volgens mij zou dit vorig jaar niet mogelijk geweest zijn.

Verder staat mijn geld gewoon op de bank en zal ik het er zeker niet afhalen maar toch ben ik wel oplettend en dat heeft niks met paniek te maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:46

De voorspelling voor begin volgend jaar is ongeveer 750.000 werklozen in NL, 6 miljoen is wat veel, dat is wel een heel groot deel van de beroepsbevolking :).

Consumentenbestedingen zijn afgelopen jaar nauwelijks afgenomen, maar dat heeft de crisis ook niet kunnen stoppen. De koopkracht gaat iets omhoog nu voor de mensen die hun baan nog hebben en houden, maar voor eind 2009 is wel de verwachting dat consumentenbestedingen iets teruggelopen zullen zijn.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:48

ik weet zeker dat ik het gelezen heb maar gaat voor de zekerheid ff de krant na spitten ben zo terug :D 6 miljoen dat is 30% nog steeds niet de hele beroepsbevolking :D (babies, kinderen, bejaarden ff niet meegeteld )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:50

FD van eergisteren schreef:
De werkloosheid zal dit jaar volgens het CPB oplopen naar 5,5% en in 2010 naar 8,75% van de beroepsbevolking. Met de koopkracht van de Nederlander gaat het gemiddeld gezien nog wel goed. Die stijgt in 2009 met 2,25% en blijft het jaar erna gelijk. Het begrotingstekort komt uit op 3%.

Bij de beroepsbevolking tellen de mensen die niet werken niet mee hoor, dus babies, kinderen, gepensioneerden etc. vallen daar al buiten ;).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:51

:oo je had gelijk ik zat er een nulletje naast

Het aantal werklozen bevindt nog steeds rond een historisch laag niveau. De verwachting is echter dat veel meer mensen door de recessie hun baan zullen verliezen. Het Centraal Planbureau (CPB) publiceerde dinsdag ramingen voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie. Het planbureau verwacht dat de werkloosheid dit jaar zal oplopen naar 5,5 procent en in 2010 zelfs naar 8,75 procent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:53

Uit mijn hoofd meen ik dat we rondom het begin van 2010 tegen de 750 duizend zitten en eind 2010 tegen 900 duizend, maar dat is dus uit mijn hoofd :D.

Aan de anderen kant zegt men dat de banken tweede kwartaal 2009 weer gaan draaien zoals het zou moeten.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:55

Lovely schreef:
Aan de anderen kant zegt men dat de banken tweede kwartaal 2009 weer gaan draaien zoals het zou moeten.

De banken draaien nu al zo als het moet...Maar kun je geen zekerheid geven...no pieken...en zo hoort..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 13:58

Interessant die analyse, wellicht goed om daar op de juiste plaats over te discussiëren.
Maar ik zou dus graag van mensen die daadwerkelijk sportpaarden fokken weten of dit ze weerhoudt om alle merries gewoon te dekken, of minder zoals sommigen hier al aangaven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:01

Ceasarion, ze geven nog wat weinig geld uit en dat moet wel nog even bijdraaien zodat de bedrijvigheid weer geld kan lenen om te investeren, wat na een keten van effecten weer als gevolg kan hebben dat de paardensector ook weer op stoom komt en er weer een betere afzet markt ontstaat voor veulens enj jonge paarden. Tot die tijd zal vooral de middenmootfokker merken dat de voorraden moeilijk verkocht worden, of dat de prijzen naar beneden bijgesteld moeten worden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:02

niet bepaald ontopic meer hier :)

wij gaan gewoon door met fokken, de merries gewoon houden om op de wei te laten staan kost ook geld...

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:08

sarabande schreef:
Interessant die analyse, wellicht goed om daar op de juiste plaats over te discussiëren.
Maar ik zou dus graag van mensen die daadwerkelijk sportpaarden fokken weten of dit ze weerhoudt om alle merries gewoon te dekken, of minder zoals sommigen hier al aangaven

2 dekken dus 1-tje minder maar heeft niks met de "crisis" van doen..
Wel blijf ik de potentiele markt observeren en weet precies wat de kostprijs is en verkoop vlugger dan de potentiele koper door heeft..
Want voeren kost ook geld..

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:14

sarabande schreef:

Ik fok met denk ik een wat gewone merrie ... heb een dure hengst gebruikt ...

Of ik dat volgend jaar ga doen .. weet ik nog niet ... waarschijnlijk leeg ..en investeren in een sportpredicaat of evt verkoop.

Ik heb de mogenlijkheid om de veulens zelf op te fokken en koop er dan liever een paar aan .. gezien de prijzen die ik vorig jaar betaalde ..

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:16

sarabande schreef:

Wij hebben het fokken van sportpaarden altijd als een een lange termijnkwestie gezien, de crisis verandert daar voor ons helemaal niets aan. Een merrie die goede sportpaarden fokt zal ze niet slechter gaan geven door de crisis!!

Een fokker die veulens fokt met als doel ze datzelfde jaar te verkopen met als het even kan een flinke winst, zal er nu misschien wat anders tegenaan kijken. Als je merrie zo goed fokt, wat is dan het risico van opfokken, lekker die beste veulens naar de opfok en over een paar jaar brengen ze hun geld toch wel op, zoniet dan uit laten brengen in de sport, daar kun je een hele hoop plezier aan beleven, de ruiters/amazones zijn er blij mee hoor.
Laatst bijgewerkt door krackertje op 19-02-09 14:19, in het totaal 1 keer bewerkt

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:18

elllis schreef:
sarabande schreef:

Ik fok met denk ik een wat gewone merrie ... heb een dure hengst gebruikt ...

Of ik dat volgend jaar ga doen .. weet ik nog niet ... waarschijnlijk leeg ..en investeren in een sportpredicaat of evt verkoop.

Ik heb de mogenlijkheid om de veulens zelf op te fokken en koop er dan liever een paar aan .. gezien de prijzen die ik vorig jaar betaalde ..

elllis, dat hebben wij afgelopen najaar ook gedaan, we liepen toevallig tegen een best hengtveulen aan...die hebben we aangeschaft en kort daarvoor ook een leuke fokmerrie op de kop kunnen tikken, wij helpen de economie wel een handje :D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:22

krackertje schreef:
[ Als je merrie zo goed fokt, wat is dan het risico van opfokken, lekker die beste veulens naar de opfok en over een paar jaar brengen ze hun geld toch wel op, zoniet dan uit laten brengen in de sport, daar kun je een hele hoop plezier aan beleven en de ruiters/amazones zijn er blij mee hoor.

Het tijdperk van een glazenbol en andere te eten geven is voor mij niet weggelegd. ;)

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:26

ceasario schreef:
krackertje schreef:
[ Als je merrie zo goed fokt, wat is dan het risico van opfokken, lekker die beste veulens naar de opfok en over een paar jaar brengen ze hun geld toch wel op, zoniet dan uit laten brengen in de sport, daar kun je een hele hoop plezier aan beleven en de ruiters/amazones zijn er blij mee hoor.

Het tijdperk van een glazenbol en andere te eten geven is voor mij niet weggelegd. ;)

Ik heb geen glazen bol en anderen te eten geven doe ik ook niet aan.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:29

sarabande schreef:

Weet jij al wat je gaat doen , of heb ik daar over heen gelezen? *D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:35

O sorry
Uck weet ik nog niet hangt van het veulen af wat eruit komt, op het geboortebericht van het komende veulen staat een dressuur index van 155 :wow:
Saar wordt gedekt en waarschijnlijk voorgesteld

Ik heb land genoeg, wat anders leeg is en fok zelf op daarbij heeft manlief het drukker dan ooit omdat iedereen zijn auto laat opknappen en daar ook niet kinderachtig over doet, inplaats van een nieuwe kopen, dus voorlopig geen financiele onzekerheid :D .

Wat betreft de te koop staande 4 jarigen, een was verkocht, maar door plotselinge hevige familie omstandigheden is dat even stil komen te liggen, de ander is veel belangstelling voor, maar de laatste klik is er steeds niet.
Onze ervaring tot nu toe is dat het geld niet het probleem was, wellicht dat dat gaat veranderen. Als dat zo is moeten we ons aanpassen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:38

sarabande schreef:

Ik denk dat de meest sportpaardenfokkers met 1 of 2 merries wel blijven dekken en de wat grotere fokkers misschien nog strenger selecteren dan ze al deden.
Ik ga 100% meer dekken dit jaar.
Van 1 naar 2 merries!!! :D
Laatst bijgewerkt door eilander op 19-02-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:40

Het argument dat leeglaten ook geld kost gaat voor mij (en meer mensen met maar een paard, denk ik) minder op omdat ik mijn merrie toch hoofdzakelijk heb om te rijden. Sterker nog, ik heb zelf nog nooit een veulen bij haar gefokt (ze heeft er twee die zijn gefokt toe ze nog in eigendom was van haar fokster).

Ik wacht alleen omdat ik een beetje onzeker ben over mijn baan. Nu kan ik makkelijk twee paarden onderhouden, maar ik weet niet hoe het gaat lopen in mijn branche en wacht liever even af, als ik over twee jaar mijn baan nog heb kan het altijd nog.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:40

Ik vind het alleen maar verstandig Jokano!!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 14:41

eilander schreef:
Ik denk dat de meest sportpaardenfokkers met 1 of 2 merries wel blijven dekken en de wat grotere fokkers misschien nog strenger selecteren dan ze al deden.
Ik ga 50% meer dekken dit jaar.
Van 1 naar 2 merries!!! :D

De reden om beide merries te dekken zou bij mij ook zijn dat ik 2 veulens kan opfokken. Nu moest ik er ook weer een bijkopen.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:44

Ik verkoop sowieso de hengstveulens.
De merries gaan in de opfok dus daar fok ik er geen 2 voor.
De 4 jarige Niveau wil ik ook niet elk jaar mee fokken omdat ik het eigenlijk niet een echte fokmerrie vind maar wel een fijn gebruikspaard.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 14:45

Die twee van ons worden dit jaar gewoon gedekt. Van de ene merrie (zelf Keur) is het veulen al verkocht nog voor het in de baarmoeder zit en de ander (Elite sport) komt uit een best lijntje, haar nafok is voornamelijk naar het buitenland gegaan, daar durf ik best nog mee te fokken en we zouden er voor ons zelf nog graag een merrieveulen van willen.

Waar wij nu over twijfelen is of we willen investeren in een 3e fokmerrie. We gaan nu onverwachts via een kennis bij een drachtige merrie kijken (waren eigenlijk niet op zoek naar nog een drachtige merrie). Vraagprijs is netjes, predikaten moederlijn zijn uitstekend (int en nat prestaties in de directe moederlijn). Merrie is röntgen OK, maar heeft zelf verder weinig in de sport gedaan en alleen nog wat jong grut als nafok. Ze is nog gewoon te rijden (geen blessure paard dat de fok ingegaan is) en we kunnen haar zelf dus ook nog uitbrengen/gebruiken als rijpaard.

Normaal zou gelijk overstag gaan als ik op zoek was naar een fokmerrie, maar ergens zit nu toch die twijfel. Is zo’n investering nog wel zinvol bij een merrie zonder eigen exterieurpredikaten en nafok die nog te jong is om te presteren. Als dit veulen normaal tot goed verkocht wordt (normaal is bij mij ca 2500 euro), dan hebben we de merrie er al gedeeltelijk uit en is het gewoon "rijpaardgeld" maar ik vind het gevoelsmatig gewoon zonde om een merrie met zo'n moederlijn dan komende jaren leeg te laten. Verkopen die veulens (en die van de andere 2 merries) nog wel in de toekomst? Wij zijn maar hobbyfokkers, komen net kijken en hebben geen naam opgebouwd waar we “reclame” mee kunnen maken. Daarnaast hebben we ook niet de mogelijkheid om alles tot hun 3e of 4e jaar aan te houden, daar hebben we gewoon de faciliteiten niet voor. We hebben beslist niet de intentie om rijk te worden van de fok (integendeel, we lopen leeg op onze hobby := ), maar moeten er wel rekening mee houden dat we de dekkosten er uit blijven halen (stalling en voer reken ik niet mee want het zijn naast fokmerries ook onze rijpaarden).

Tuurlijk kun je je merrie leeg laten, helemaal als je ze ook als rijpaard gebruikt, maar dat vind ik gewoon zonde als je een (beste) merrie op stal hebt staan. Dan gaat het bij mij toch weer kriebelen (jeugdtrauma denk ik :+ ), maar wij kunnen het ons gewoon niet veroorloven om de komende jaren elk jaar met een paar veulens te blijven zitten omdat de markt er niet voor is :\. Fokken is geen probleem, maar je moet het ook nog kunnen onderhouden als verkopen een probleem wordt :). Maar waarschijnlijk twijfel ik weer eens om helemaal niets en vraagt een ander zich af welke beren ik zoek op de weg ;).