Hengstencompetitie 2008/2009

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hengstencompetitie 2008/2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:54

Weet iemand toevallig waarom Winningmood niet meedeed? Is daar nog iets over bekend gemaakt (of had Emmelie al genoeg paarden te rijden Lachen )?

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:54

youngster schreef:
Ik ben er vandaag de hele dag geweest ( behalve springen dan Clown )
Vond de kwaliteit over het algemeen nog niet heel hard meevallen.
Uitspringer was voor mij echt Ziesto, wat een klassepaard is dat!!

helemaal mee eens!

verder was de dressuur weinig boeiend, viel zwaar zwaar tegen. Net ook wel paar fijne springers gezien. Carambole, wittinger, casco boy o.a.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:57

Carambole is goed bezig. Denekamp ook al goed gesprongen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:58

De zonen van Cassini I en Heartbreaker vielen mij iha positief op.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:01

Sjoert schreef:
Carambole is goed bezig. Denekamp ook al goed gesprongen.

al vond ik hem daar sterker als nu. toch wel erg fijn, dat zeker!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:06

CGJ was ook present (anders gaat het ook niet door)
Met mij nog een stuk of wat mensen, en voor de rest was de hal nagenoeg leeg...... Met name om 11.30 was het ronduit triest. Vivaldi en Santano aan het losrijden en de organisatie moest de halve hal nog inrichten. Beetje triest. En dan heb ik het nog niet over de pauzes die ontstonden door de grote aantallen no-shows, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Een aantal hengsten heb ik met meer dan gemiddelde belangstelling gevolgd. Even een kort verslagje.

Vivaldi...... Nagelbijten / Gniffelen
Tsja, daar ben ik nou even volledig op afgeknapt. Maakt me niet uit hoeveel kampioensveulens hij al geleverd heeft, maar die verdwijnt pardoes van mijn lijstje. Daar heb ik geen merries voor. Dan ga ik liever voor zijn opa Jazz.
Zo fantastisch als die van voren loopt (een 12), zoveel laat ie hangen van achteren (mager 6-je). Begrijp me goed, het is echt geen slecht dier, maar dat achterbeen is toch ver onder maat. Hij sleept nog net niet de bak als hij bij het inrijden met minder druk wordt gereden (dat heeft verder niemand gezien natuurlijk want ik stond er ongeveer als enige te kijken). In type is het daarbij een erg "mager" paard achter het zadel. Bijna bloot op de heupen. Op de een of andere manier een beetje anorexia nervosa gevalletje. In combinatie met de wat te strakke achterbenen in stap is dat echt geen fraai beeld.

Santano was inderdaad nou niet gelijk een hoogbenige hengst om het warm van te krijgen, maar dat is er wel eentje die achter sterk wil aantreden. In galop zelfs bijna te veel. Die strot is gewoon te dik en moet ronder in de nek, maar dit is ook wel een beetje de "Ed-stijl". Hij stelt ze vaker zo voor al was het vandaag een beetje onmacht. Santano is duidelijk nog te groen. Kan het Z-niveau nog niet aan. Heeft ook erg lang stil gestaan natuurlijk. Ed nam bijzonder vaak wat specifieke oefeningen door met het losrijden, steeds in dezelfde volgorde. Dat duidt er al op de het niveau nog iets te hoog gegrepen was. De jury vond het front erg aansprekend, en vond dat de hengst nog mooier in de gewrichten moest gaan. Die hebben blijkbaar een totaal ander paard gezien dan ik. Als de hengst eenmaal het juiste draf ritme heeft gevonden gaat ie met veel macht en balans. Dat viel bij het losrijden nog wel het meeste op. Stap was niet best. Te gemaakt en niet ruim. Maakt zelfs zweefpassen voor. Later aan dehand stapte hij veel beter.

Johnson blijft veruit de beste hengst over de benen, maar ook in type. Dat zo'n hengst maar een 8 op de draf krijgt bezorgt me toch enige zorgen betreffende de kundigheid van de jury. Je kan zeuren dat ie zijn achterbenen nog iets meer onder de massa moet plaatsen, maar dan kan je ook nog een 9 of 9,5 geven. Er bestaan maar bijzonder weinig paarden zie zo correct vierkant over de benen gaan. Bijna griezelig.

Webster staat niet om mijn verlanglijstje, maar na het enorme fiasco in Zuidbroek van vorig jaar gaat een beetje leedvermaak er altijd in. Vandaag echter niet. De hengst bleef keurig binnen de hekjes/hekken (óók bij het inrijden). Daar heeft Yvonne best netjes aan gesleuteld. Doe ik je niet na meid!
Degene die nog wel even bijzonder grappig deed was dat beestje onder Erik van den Wildenberg. Don Jovi of zo. Die gaf nog een paar fraai staaltjes van gymnastiek weer. Doet ie blijkbaar vaker, want Erik kwam totaal niet in de problemen.

Westpoint kwam totaal niet uit de verf vandaag. Kan normaal toch geweldig draven, maar dat was vandaag niet aan hem besteed. Emmelie reed continu met de handrem erop (en geen kleintje Nagelbijten / Gniffelen) want anders naaide ie er volledig tussenuit. Stap ronduit fantastisch, maar was verder zoals gezegd geen schaduw van de Westpoint zoals ik hem eigenlijk ken. Als ie in Duitsland op het WK ook zo liep begrijp ik die uitslag nu ook meteen. Beetje minder haver Sjak, en elke ochtend even 5 minuten losgooien in de bak. Dan komt het wel weer goed. Dat Jazz bloed steekt zo namelijk de kop teveel op. Het is geen Cabochon.... Knipoog

Zambucco (zo heet toch die Scandic?, want die bedoel ik) is een prima paard. Bijzonder aansprekende draf. Van de vloer en met techniek. Is 3 klassen rassiger dan zijn vader. Dus als je moet kiezen valt de vader gelijk af. Deze draaft net zo goed en is verder in alles beter. Zelfs de staart is (weliswaar veel te weinig) opgeschoren. Ziet het er gelijk al beter uit. Lijkt een erg sympathiek paard om te rijden.

Zjengis Kahn (da's toch de Rousseau x Rubinstein?) vile me nu wat tegen. Was als 3-jarige een fijn dier, maar heeft zich niet zo ontwikkeld als zijn concurrenten. Die halen hem nu links en rechts in. Blijft rijtechnisch wel een leuk dier.

De Special D x Pretendent (hoe heet die ook al weer?) onder Diederik is een goed paard. Neemt de benen fijn op. Was vandaag een beetje knijperig in de staart, maar is niet verontrustend.
[off-topicmode on]Diederik laat eens wat aan je jasje doen. Je hebt al net zo'n model als H-P , zonder taille in de rug. Dat ziet er niet uit. Krijg je een bolle onderrug van, net als H-P [off-topic mode off]

Ziesto is een apart fijn dressuurpaard. De meevaller van de dag! Mooi type, met een fraai afgewerkte rugpartij. Wakker oog en bijzonder vlijtig ondertredend met het achterbeen. Tikkie breed in het voorbeen. da's niet zo mooi. Mocht de voorknie ook wel wat hoger opnemen, maar deze 2 dingen zullen wel komen door het ontbreken van Jazz bloed in de hengst. Lijkt mooi gefokt aan moederszijde, maar dat Lancet bloed vertrouw ik vooralsnog voor geen meter. Zeker met dat bijzonder wakkere oog. Daar ga ik me eerst maar even wat verder in verdiepen.

Zizi Top is verder ook een prima paard. Gaat bijzonder goed over de benen. Het valt wel op dat H-P alle 3 zijn paarden spectaculair kan laten draven. Zowel Vivaldi, Johnson als Zizi gaan met identieke flair door de baan. Dat H-P stempel lijkt me nu nog veel duidelijker dan ik ooit vermoedde. Zizi is duidelijk even wat minder aansprekend in de afwerking van hoofd en nek dan Ziesto en is eigenlijk veel te groot. Trekt de beentjes wel fraai op.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:09

CGJ, het was iig fijn om rond 11 uur als enigen naar het losrijden te kijken Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:09

Ffortuna schreef:
Weet iemand toevallig waarom Winningmood niet meedeed? Is daar nog iets over bekend gemaakt (of had Emmelie al genoeg paarden te rijden Lachen )?

Die gaat meedoen met de geldersen, vertelde iemand met een lange regenjas me in de fietsenstalling.......
effe serieus: geen idee....

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:13

Ik mis de buitenlanders CJG12
Trouwens waar ben je al die tijd geweest ? Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:15

CGJ12 schreef:
Ffortuna schreef:

Die gaat meedoen met de geldersen, vertelde iemand met een lange regenjas me in de fietsenstalling.......

Daar zou hij best passen Nagelbijten / Gniffelen

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:16

Volgens mij was Winningmood nog niet helemaal klaar. Maar dat ving ik ergens op. Wat verder de reden was.. geen idee..

Dat van Vivaldi had ik idd ook gezien met het losrijden. Tis alleen zo jammer dat je dat vergeet als je de proef gezien hebt Haha!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:17

@ CJG. ik was er 11.10 ook... losrijden gekeken nog tot het begon.... ben het in veel dingen met je eens, maar niet alles. Voornamelijk bij Santano vrees ik dat we een ernstig meningsverschil hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:18

CGJ12 schreef:
Tsja, daar ben ik nou even volledig op afgeknapt. Maakt me niet uit hoeveel kampioensveulens hij al geleverd heeft, maar die verdwijnt pardoes van mijn lijstje. Daar heb ik geen merries voor. Dan ga ik liever voor zijn opa Jazz.
Zo fantastisch als die van voren loopt (een 12), zoveel laat ie hangen van achteren (mager 6-je). Begrijp me goed, het is echt geen slecht dier, maar dat achterbeen is toch ver onder maat. Hij sleept nog net niet de bak als hij bij het inrijden met minder druk wordt gereden (dat heeft verder niemand gezien natuurlijk want ik stond er ongeveer als enige te kijken). In type is het daarbij een erg "mager" paard achter het zadel. Bijna bloot op de heupen. Op de een of andere manier een beetje anorexia nervosa gevalletje. In combinatie met de wat te strakke achterbenen in stap is dat echt geen fraai beeld.

Hardstikke leuk die kampioensveulens, maar iedere foto die ik van die veulens heb gezien en degene die ik live heb gezien schrik ik mij rot van het model. Die halzen kunnen gewoon echt NIET!!! Kunnen ze nog zo goed bewegen, die hals kan je niets mee! Mijn inziens mogen dat soort veulens ondanks/dankzij dat model nooit en te nimmer kampioen worden.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:19

Ik zal wel een zeikerd zijn, maar ik vond de dressuuromheining echt verschrikkelijk.
Dat ziet er niet uit op de foto

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:20

Sjoert schreef:
Ik zal wel een zeikerd zijn, maar ik vond de dressuuromheining echt verschrikkelijk.

Nagelbijten / Gniffelen en als je op de tribune zit is dat geklikker van 5 fotograven voor je ook echt verschrikkelijk! maar ik ben dan ook een zeikerd Knipoog

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:20

Sjoert schreef:

Krediet-crisis in Hengelo.
Ze konden de helft van de pootjes niet betalen.

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:21

Pipo schreef:
CGJ12 schreef:

Hardstikke leuk die kampioensveulens, maar iedere foto die ik van die veulens heb gezien en degene die ik live heb gezien schrik ik mij rot van het model. Die halzen kunnen gewoon echt NIET!!! Kunnen ze nog zo goed bewegen, die hals kan je niets mee! Mijn inziens mogen dat soort veulens ondanks/dankzij dat model nooit en te nimmer kampioen worden.

mee eens! die verbinding van rug naar achterhand in de overgangen... dramatisch...

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:21

weule schreef:
Nagelbijten / Gniffelen en als je op de tribune zit is dat geklikker van 5 fotografen voor je ook echt verschrikkelijk! maar ik ben dan ook een zeikerd Knipoog

Cool

Hmmm jij stond echt niet in de buurt van ons. Haha!
Maar kan het me voorstellen Ja Haha!

weule

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:22

Sjoert schreef:
weule schreef:
Nagelbijten / Gniffelen en als je op de tribune zit is dat geklikker van 5 fotografen voor je ook echt verschrikkelijk! maar ik ben dan ook een zeikerd Knipoog

Cool

Hmmm jij stond echt niet in de buurt van ons. Haha!
Maar kan het me voorstellen Ja Haha!

begin wel Tong uitsteken toen zaten er 2 links van mij, 1tje stond er midden voor, en 2 rechts...
later stond ik bijna vooraan in de hoek (weet jij wie ik ben trouwens? Clown)

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:23

Waarschijnlijk niet, maar was even gekomen Haha! Dan hadden we het wel geweten Tong uitsteken

Overigens is dat geklik idd irritant Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:24

weule schreef:
@ CJG. ik was er 11.10 ook... losrijden gekeken nog tot het begon.... ben het in veel dingen met je eens, maar niet alles. Voornamelijk bij Santano vrees ik dat we een ernstig meningsverschil hebben.

In dat geval is er redelijke aanleiding om aan jezelf te twijfelen....... Ja
Of vind jij dat ie een prachtige halspartij heeft en de bak achter sleept? In dat geval is er in de wedstrijdring een ander paard geweest onder Edje. Heeft ie stiekem gewisseld achter de tribune....... Tong uitsteken

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:24

weule schreef:
begin wel Tong uitsteken toen zaten er 2 links van mij, 1tje stond er midden voor, en 2 rechts...
later stond ik bijna vooraan in de hoek (weet jij wie ik ben trouwens? Clown)

Oh, nou dan zou ik ook verkast zijn Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Stond nog net niet op je rug Haha!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:25

Hij sleept niet, maar vind jij dat hij lekker zakt en fijn in de hand is dan?? Ik niet.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:25

weule schreef:
Nagelbijten / Gniffelen en als je op de tribune zit is dat geklikker van 5 fotograven voor je ook echt verschrikkelijk! maar ik ben dan ook een zeikerd Knipoog

Dus de helft van het aantal bezoekers was fotograaf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:26

CGJ12 schreef:
Ffortuna schreef:

ROFL