Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Re: Bloedspreiding binnen de dressuurfokkerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:19

karinna schreef:
Jord en ik, we zijn benieuwd wat er allemaal gezegd/verteld gaat worden.
Hopen er weer wat wijzer vandaan te komen.

Neem wat punten uit dit topic mee naar de interruptie microfoon Knipoog

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:21

fokfanaat schreef:
er is genoeg nieuw bloed, alleen kiezen de meeste fokekrs daar niet voor.

Onbekend maakt onbemind!
Ik zou best wat anders willen uitproberen, maar er is vaak zo weinig bekend van desbetreffende hengsten of te vinden.
Dus als we nu elkaar wat meer aan konden vullen met kennis over buitenlandse hengsten of bloedlijnen of ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:22

Even inhoudelijk, ik zie nog niet zo snel een dressuurpaard van Solitair komen, maar dat terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:23

Over onbemind: Jetset D, meerdere GP paarden gegeven en dekt weinig.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:26

sarabande schreef:
karinna schreef:
Jord en ik, we zijn benieuwd wat er allemaal gezegd/verteld gaat worden.
Hopen er weer wat wijzer vandaan te komen.

Neem wat punten uit dit topic mee naar de interruptie microfoon Knipoog

Denk niet dat ik aan de microfoon durf te gaan staan. Heb ik echt te weinig verstand van zaken voor.
Ik luister wel (tenzij ik me echt ergens aan ga storen Vork )

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:28

Pipo schreef:
Even inhoudelijk, ik zie nog niet zo snel een dressuurpaard van Solitair komen, maar dat terzijde.

Ik had het niet over dressuur of over springen.
Ik had het over het feit dat wat het KWPN niet meer wilt, niet geprimeerd wordt of gedumpt in het buitenland.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 15:39

Ik was in de bevoorrechte positie om een goede merrie te hebben vrij van dat bloed. Voerde "helaas" wel 2 x Amor en daarmee ben je ook al iets beperkter in de keuze. Ik durfde daarom ook Zhivago niet aan bijvoorbeeld.
Ik heb ook Oscar gebruikt om een paard te fokken wat vrij is van de bekende lijnen maar toch een goede dressuurbasis heeft. Wie weet wordt dat later wel een ggk hengst... Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 15:57

Oscar wordt nogal eens genoemd hier op Bokt als de grote redder.
Maar waar bestaat Oscar uit. v Wolfgang vv Farn, een lijn waar aanvankelijk meer springpaarden, ook lastige paarden en nogal wat kleintjes uitkwamen.
Vervolgens Nabuur van Uppercut, ook vaak wat kleinachtige paarden wel showbinkjes en vlug boven het hout zoals ze in het noorden zeiden, maar weer de specifieke dressuurgenen zijn er later bijgedacht. vmv Courville XX de vader van de internationale springpaarden en dekhengsten Jasper en ... (naam kwijt heeft ook in Belgie ter dekking gestaan)
Oscar is bij Laarakkers geweest om hoog in de dressuur uitgebracht te worden, maar zijn karakter zat hem wat in de weg.
Toch roept iedereen dat is de dressuurhengst waar je moet zijn, waarop is dat gebaseerd, omdat Van Norel bedacht heeft dat het een dressuurhengst is en hem op zijn bewegingsstam zette???
En waarom worden andere springgefokte hengsten niet geaccepteerd als dressuurvererver???

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:09

Waarop dat gebaseerd is??? Puur op resultaten. Oscar is misschien een hengst met springgenen net als Ferro en Contango maar bewijst zich qua nafok als dressuurvererver. (nou kan je hem NOG niet schalen onder deze grote namen maar even als voorbeeld)

Hij geeft veel maat mee, schuine schouder, veel front, veel beweging, kracht, knie, souplesse....
Zijn merrie-nafok doet het heel goed in de testen en ik denk dat hij nu populair aan het worden is. De eerste jaren dekte hij weinig puur door bovenstaand verhaaltje van Sarabande. Hij viel tussen wal en schip en was niet commercieel.
Dat is nu wel anders en dat gaat de toekomst ook zeker uitwijzen. Ik geloof zeer zeker in Oscar als dressuurvererver. Ik heb gezien wat hij bracht op mijn merrie en het is de enige hengst die heeft kunnen verbeteren op de merrie, dat heb ik van de 'grote' namen niet kunnen zeggen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:26

fokfanaat schreef:
ik geloof er niet zo in daty mensen veulens kopen op Mode (naam vader) maar op kwaliteit.

Maar je moet als fokker je eigen plan trekken.

Ik denk juist dat er veel paarden op basis van ''naam'' gekocht worden. (zeker als ze ook nog eens zwart of db zijn Tong uitsteken)

Dat doen we ook toch !? Knipoog
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 27-11-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:27

Pipo schreef:
Over onbemind: Jetset D, meerdere GP paarden gegeven en dekt weinig.

De nakomelingen van Jetset hebben dan ook iha geen modieus lang voorbeen. Vork

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:32

amaze schreef:

Je bekijkt de fokkerij altijd wat vanuit een simpele hoek he Ach gut . De nakomelingen van Jet Set zijn voornamelijk niet geschikt voor de doorsnee ruiter, er zit nogal een karakter in.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:34

sarabande schreef:
De nakomelingen van Jet Set zijn voornamelijk niet geschikt voor de doorsnee ruiter, er zit nogal een karakter in.

Zeggen ze dat ook niet altijd van Jazz? Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:35

Een hengst waar ik overigens al meerdere echt goed bewegende paarden van heb gezien is Montreux. Zou ook een aanvulling kunnen zijn op de dressuurfokkerij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 16:37

Annemeik schreef:
Zeggen ze dat ook niet altijd van Jazz? Knipoog

Ja maar zoals al eerder uitgelegd die was vanaf het begin heilig dus dat geldt niet Clown

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:40

sarabande schreef:
amaze schreef:

Je bekijkt de fokkerij altijd wat vanuit een simpele hoek he Ach gut . De nakomelingen van Jet Set zijn voornamelijk niet geschikt voor de doorsnee ruiter, er zit nogal een karakter in.

Dank je ,het is altijd fijn dat er ''deskundigen'' zijn die je op je tekortkomingen wijzen. Koe

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:42

Ik wilde daarom ook nooit een jazz, toen maar een johnson gekocht... Knipoog

Bij haar ben ik over scandic en san remo aan het nadenken, want de andere F staat mij niet aan. Zie je wel dat het steeds moeilijker wordt Tong uitsteken

Moet ook wel zeggen dat de andere hengsten iid niet echt gepromoot worden.

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:53

ik heb voor een 2tal maanden terug op FA-HK al eens gevraagd voor een hengst zonder de grote 3 omdat ik idd de fokkerij open wil houden. Deze hengsten vind ik dus absoluut niet slecht maar een 'waardige' vervanger heb ik nog steeds niet gevonden.

De vooruitstrevende fokker moet steeds zijn nek uitsteken en loopt alle risico's vandien. Kiest een fokker voor 1 van de grote 3, met een predikaatvolle merrie, dan is hij vrijwel verzekerd van succes bij verkoop, want idd op het papier komt men af. Hoeveel mensen zoeken niet een veulen van... en kijken de rest bij voorbaat al niet aan.

Ik vind het een heel moeilijk proces en er zal geen pasklare oplossing voor zijn lijkt mij. Of het KWPN moet bv stimuleren om ander bloed te gebruiken, dmv premies bij keuringen/ sportprestaties?

O en @Karinna; laat me ff weten of ze vanavond nog een oplossing hebben?

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:54

Ik heb een Painted Black merrie gekocht. Mijn eerste KWPN-paard. Nu rest me enkel Jazz of vreemd bloed om te fokken...

Een BWP hengst kiezen is uitgesloten, of ik zou naar springhengst moeten gaan... Clown

En eenmaal Jazz, zit ik ook ah einde vd 3 lijnen. Verdrietig

Daarom zou ik opteren voor Duits bloed, ofwel moet ik dus naar een minder "gepromote" KWPN-hengst gaan, die dan in België al helemaal onbekend is! Huilen Sigaar

Of toch nr lijninteelt?

Dus ik hecht wel belang aan dit topic en vind dit absoluut iets om in het oog te houden naar de toekomst van de fokkerij toe, die bloedspreiding

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 16:58

ik denk ook niet dat "dit probleem " er enkel één is van het Kwpn en dan met name de dressuur fokkerij
Holstein heeft al jaren een probleem met alleen maar " Cor " en " Capitol " in de stambomen ..tuurlijk heeft het een rede dat die namen ineens volop in het papier geweven zit ..het zijn beste verervers ( en dan niet alleen Holstein ..maar ook Sandro hit , Weltmeyer , of D en S lijnen in de andere fokgebieden ) Holstein heeft dan een beperkt aantal vreemd bloed toegelaten -bvb Quidam , For pleasure , Diamant of Dollar maar zoals bleek tijdens de laatste keuring kan de nafok uit die hengsten nog steeds niet tippen aan de gevestigde waarden enzo ook met de jonge generatie hengsten nafok ( op een paar uitzonderingen daar gelaten Knipoog )
ik denk dat wat dat betreft een aantal springegerichte HH echt hun best doen ( VDL , Nijhof ..) om te zorgen dat er elk jaar weer een nieuw goed aanbod is van vers bloed ..zodat fokkers die trouw blijven aan hun HH niet eens in de problemen komen te zitten qua bloedspreiding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:00

Pipo schreef:
Een hengst waar ik overigens al meerdere echt goed bewegende paarden van heb gezien is Montreux. Zou ook een aanvulling kunnen zijn op de dressuurfokkerij.

Zelf had hij trouwens niet het meeste talent .

Verrichtingsresultaten:Montreux
stap 6
draf 5
galop 6.5
aanleg dressuur 5
subtotaal dressuur 22.5, 13e
afdruk 6
techniek 6.5
vermogen 6.5
aanleg springen 6.5
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 27-11-08 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:01

lientjeds schreef:
Ik heb een Painted Black merrie gekocht. Mijn eerste KWPN-paard. Nu rest me enkel Jazz of vreemd bloed om te fokken...

Dan ben je niet echt creatief.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:01

lucas03 schreef:
Deze hengsten vind ik dus absoluut niet slecht maar een 'waardige' vervanger heb ik nog steeds niet gevonden.

Zowel Flemmingh als Contango bleken later pas zeer waardevol in de fokkerij. Ik geloof dat er zeker een waardige opvolger tussen zit maar dat zal pas in de toekomst blijken. En misschien is het dan al te laat. Hengst overleden of ge-exporteerd etc etc.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:06

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat er van Contango niet meer ggk (klein)zonen gekomen ,en dat de hengsten die er wel zijn (op Maestro na )ook weer Jazz of Flemmingh bloed voeren.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 17:08