Welke rousseau zoon?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ART_UMA

Welke rousseau zoon?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 11:10

Als ik zo wat zoek, zijn er toch wel een aantal goede zonen van Rousseau beschikbaar gekomen. Nu ben ik zelf wel een fan van lijnennteelt en met mijn merrie van Metall zit ik daar ook een beetje naar te kijken (nog lang geen keus hoor), maar ik wil graag horen wat jullie van de volgende rousseaus vinden:

Ampere (Rousseau x Flemmingh x Amor x Farn x Rigoletto x Amor)
Afbeelding

Zenon (Rousseau x Whinny Jackson x Darwin x Sultan x Amor)
Afbeelding

Zjengis Khan (Rousseau x Rubinstein I x Donnerhall x Argentinus x Prinz Miro x Furioso II)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ART_UMA op 18-09-08 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

lientjeds

Re: Welke rousseau zoon?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:12

Is Ampere niet verkocht naar Amerika?

Als het niet voor direct is, zou hij wel es als keuze kunnen wegvallen...

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:19

lientjeds schreef:
Is Ampere niet verkocht naar Amerika?

Als het niet voor direct is, zou hij wel es als keuze kunnen wegvallen...

Hij is inderdaad verkocht naar Amerika.
In IDS staat dat er een reële kans bestaat dat hij beschikbaar blijft voor de Nederlandse fokkerij en dat hij hier getraind blijft worden door Madeleine Witte-Vrees.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:25

Ik ben enorm fan van Zjengis Khan! Er zit een geweldige afstamming achter waar ik al veel goede zoons en dochters heb van zien komen. Dus kan nooit slecht zijn Knipoog

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:30

ik vind die zenon wel erg leuk,van whinny jackson heb goede bewegers gezien.
zjengis khan heeft linksvoor een erg klein/steil voetje(zijn niet voor niets op de foto met zwart vet bewerkt...)
ik weet niet wat voor merrie je hebt?je kunt wel helemaal weg zijn van een bepaalde hengst,maar als het niet bij je merrie past houd het op.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:32

Ik heb met zjengis khan gedekt dit jaar, omdat hij een super karakter heeft en super bloed.
Van dat voetje zal allemaal wel meevallen anders keuren ze hem niet goed.

timilon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:36

nou,als ik de keuringsrapporten van sommige hengsten lees snap ik niet waarom ze zo'n dier goedkeuren.ik heb meermalen in een rapport gelezen: ongelijke voeten.
en nu kan ik misschien heel stom zijn,of vervelend of weet ik wat,maar van een paard met ongelijke voeten blijf ik sowieso af,omdat dat (boerenwijsheid?) een flink teken aan de wand is ivm hoefkatrolontsteking.

@zsazsa: ieder z'n eigen keus natuurlijk,maar de ts vroeg naar meningen,en die geef ik.
dat jij weg bent van zjenis khan is jou goed recht,ik hoop dat het aankomende veulen je dromen waar maakt.

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:42

Behalve dan voor het kleur, zou ik ook zeker voor Zjengis Khan gaan!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:46

timilon schreef:
nou,als ik de keuringsrapporten van sommige hengsten lees snap ik niet waarom ze zo'n dier goedkeuren.ik heb meermalen in een rapport gelezen: ongelijke voeten.
en nu kan ik misschien heel stom zijn,of vervelend of weet ik wat,maar van een paard met ongelijke voeten blijf ik sowieso af,omdat dat (boerenwijsheid?) een flink teken aan de wand is ivm hoefkatrolontsteking.

@zsazsa: ieder z'n eigen keus natuurlijk,maar de ts vroeg naar meningen,en die geef ik.
dat jij weg bent van zjenis khan is jou goed recht,ik hoop dat het aankomende veulen je dromen waar maakt.

Tuurlijk ik snap best dat jij zegt dat jij eraf zou blijven. Maar mijn oom werkt bij de fokker van hem, en werkt met veel dressuurhengsten. En hij zou hem mij niet aanraden als hij echt slecht op de benen stond.
Hij kent hem ook al van veulen af aan.
Daarbuiten indd maar niet hopen dat hij dat doorgeeft!
En dromen heb ik niet hoor met het veulen.. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:48

Ik vind Ampere en Zenon de mooisten van deze 3, beide hebben ze wat negatieve en positieve punten maar welke je kiest ligt dan aan je merrie.

Van Zjengis Khan ben ik niet zo'n fan, zijn hele bouw staat me minder aan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:50

Had Ampere ook niet ongelijke voeten?

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:55

Wat zit er verder achter je merrie?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:56

Ik vind Ampere een hele fijne hengst en gezien zijn verkoop denk ik dat hij niet voor jaren in NL beschikbaar zal zijn. Om die reden zou hij mijn voorkeur krijgen.

Maar echt iets zinnigs kun je pas zeggen als we iets meer over je merrie en je fokdoel weten.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:21

Nikka schreef:

Ja

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:28

Nikka schreef:

heb ik idd ook gehoord, wel apart voor een hengst die kampioen is geworden

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-08 15:42

De vraag is wat jullie van de hengsten vinden, ik ken ze namelijk niet goed, maar als het helpt hier wat informatie van mijn merrie en mijn doel.

Mijn merrie (Metall x Farrigton) zie http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=18739
Heeft veel souplesse, is erg vlug en fijngevoelig en had vooral op jongere leeftijd ogen en oren op steeltjes. Ik vindt haar qua bouw wel goed, hals zou wat meer welving mogen hebben en in beweging zou ik graag een beetje extra knie zien en zeker niet minder massa.

Ze heeft als eerste veulen een hengst gegeven van United, ik vindt dat op zich nog niet zo verkeerd uitgepakt behalve dat hij voor mij te klein is gebleven. Hij heeft veel souplesse, beste beweging en wat meer knie, maar ja wat te klein... De tweede poging is een hengstveulen van Citango (van dit jaar) en die heeft duidelijk meer maat als de united. Qua beweging kan ik 't nog niet zo goed beoordelen. Lijkt iets minder souplesse, maar heeft daarbij wel meer rust in de beweging en hij wordt zeker groot (of is dat wishfull thinking Clown Clown ).

Fokdoel, tja een leuk veulen, waar ik in iedergeval zelf mee verder zou willen in de dressuur.

Waarom vielen de rousseau's mij op: Qua beweging zie ik ze graag, achter lijkt er goed bij te zitten op een manier die mij aanspreekt. In z'n algemeenheid ben ik wel een fan van ferro en zie in de bloedlijn graag Roemer of Contango of Amor of Farn etc. Zenon viel me met lijnenteelt op Roemer op en toen kwamen er nog meer rousseautjes naar voren en dus de vraag.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 15:43

Ja idd, merrie's worden geen ster met ongelijke voeten en bij een hengst schijnt het niet uit te maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 16:39

Ik ga zelf voor Zenon,maar dat is meer voor de bloedlijn erachter die mij aanspreekt.Die van Zhengis Khan spreekt me ook aan,maar is wel allemaal duits.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:15

Frenka schreef:
Nikka schreef:

heb ik idd ook gehoord, wel apart voor een hengst die kampioen is geworden

Dit wilde ze door de vingers zien, omdat het verder een hengst is met alleen maar + punten Knipoog

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 20:24

Jord schreef:
Nikka schreef:

Ja

Voeten zijn niet ongelijk maar volgens mij rechtsvoor toontredend.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:22

Zenon laat zelf beste dingen zien maar gezien zijn bloedvoering heb ik mijn reserves. Rousseau komt van Ferro......kan wel eens een kort voorbeen geven, een mindere stap en qua karakter ook opletten. Whinny Jackson gaf nogal eens een pony en het karakter is om bang van te worden Haha! , werkbaar zijn ze allerminst...fijn dat Zenon zelf blijkbaar te hanteren is maar wat geeft hij door aan zijn nakomelingen?

Zjengis Khan, kan mij ook niet bekoren, ik zie ze graag anders gebouwd en aan de stand van de voorbenen brand ik mijn vingers liever niet, bloedvoering van deze hengst is zeker interessant al had er van mij rubinstein niet tussen hoeven zitten..

Ampere, weet ik te weinig van om daar een zinnig verhaal over te brengen, ik heb wat foto`s van hem bekeken onder de man en die galoppade ziet er veelbelovend uit, als de stand aan de voorkant niet correct is dan hetzelfde verhaal als Zjengis Khan.

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:43

Ampere mag dan ggk zijn ondanks zijn scheve voeten, denk maar niet dat je een merrie met dezelfde voeten ster krijgt op een keuring al kan ze net zo geweldig lopen!

Feelsoproud

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 21:55

Ik heb geneen van deze hengsten in het echt gezien,dus ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Maar als je een Rousseau-zoon wil moet je deze eens bekijken:
http://www.hengststation-pape.de/pageID_5447666.html
Is een Rousseau x Rotspon x Lauries Crusador xx
Ben ik wel weg van.(Wilde hem graag gebruiken dit jaar maar liep vanaf mei hlp en ik wou niet het risico lopen met diepvries te moeten werken.)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:00

Zjengis Kahn is wel mooi gefokt met Rubenstein met zijn fijn werkbare karakter erachter ,kwa type vind ik hem minder aansprekend.

Zenon is mijn persoonlijke favoriet maar zoals iemand al opmekte ;met Ferro en Whinny Jackson ik het kwa karakter oppassen geblazen.

Ik heb deze zomer Ampere afgelopen zomer op de open dag van Reesink Horses van dichtbij mogen aanschouwen,
imo valt het mee ;hij is rv licht toontredend.

Ik zou de volledige raportages afwachten en dan weet je of de ''scheve voetjes '' worden vererfd.

Zelf ben ik ook ''Ferrofan'' en heb een soortgelijk experiment toegepast.Mijn Rousseau merrie is drachtig van Rhodium! Haha!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 22:11

liliputter schreef:
Ampere mag dan ggk zijn ondanks zijn scheve voeten, denk maar niet dat je een merrie met dezelfde voeten ster krijgt op een keuring al kan ze net zo geweldig lopen!
Misschien een tikkie offtopic maar dat is echt onzin. Heb vorig jaar nog een hele gewone merrie klaargemaakt voor de keuring die echt heel toontredend stond en die werd gewoon ster zonder veel problemen.