[KG]Maanogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbabientje

[KG]Maanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-08 16:38

Wat ik me afvroeg;'

hoe komt een paard aan maanogen? Welke kleuren ogen hebben de ouders dan en heeft de kleur van de vacht er ook nog iets mee te maken?

Peterina

Re: Maanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 16:55

Wat wordt bedoeld met een 'maanoog'?

Een blauwe oog, twee blauwe ogen, een beschadigt oog dat blauw wordt ....???

Aan de hand van de definiering is een uitleg mogelijk ... een verkregen door uitweging van bont patroon, andere door idem of dubbelverdunning kleuren gen en andere door afwijking/beschadigingin oog.

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:09

Ik heb een NRPS pony (alleen New Forest en OX bloed), geheel effen van kleur, donker wildkleurig vos met een bescheiden blesje die niet in de buurt van haar ogen komt en toch heeft ze 1 maanoog (blauw oog, zo geboren, ziet 100%)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 17:39

ponymens schreef:
Ik heb een NRPS pony (alleen New Forest en OX bloed), geheel effen van kleur, donker wildkleurig vos met een bescheiden blesje die niet in de buurt van haar ogen komt en toch heeft ze 1 maanoog (blauw oog, zo geboren, ziet 100%)

En toch is de onderhuids verdelen van de bles de oorzaak van de blauwe oog. Het 'wit' van de bles ligt of raak het oog gedeelte.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:11

Ik heb een bruin KWPN veulen met twee maanogen. De bles komt niet tot aan de ogen.
De vader en de moeder hebben geen maanogen.
Waar het dan vandaan komt? Geen idee, ben ik ook wel benieuwd naar.
Afbeelding

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 18:14

Ja, aan dat veulen moest ik direct denken!!! Wat een plaatje! Ruilen voor mijn zwarte hengst van dit jaar?!? Whahaha!!!

Ik vroeg mij idd bij jouw veulen destijds ook al af hoe ze aan de maanogen kwam. Wellicht dat Peterina hier een verklaring voorheeft?!?! Ben heel benieuwd!

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 19:57

Dankjewel. Van ruilen komt huilen...laten we dat dus maar niet doen Haha!
Ben ook benieuwd of Peterina een verklaring heeft voor haar maanogen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:07

is het niet gewoon een `foutje` in de genen ofzo?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:08

ikenindi schreef:
is het niet gewoon een `foutje` in de genen ofzo?

Nee, heeft niet met genen te maken, maar met te weinig pigment.

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:12

Het schijnt inderdaad met te weinig pigment te maken hebben. Vandaar dat je het meestal ziet als het wit van de bles tot aan (of over) het oog komt.

Whitepanther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 20:15

mijn bonte heeft een half maanoog.... in het gedeelte waar zn hoofd juist bruin is.... en het wit raakt het oog niet... aan de kant waar zn oog juist in het witte gedeelte ligt heeft ie een bruin oog....... maar ik heb het vermoeden dat het te maken heeft met een tekort aan pigment

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:24

Bles komt niet eens in de buurt van haar oog, verder heeft ze geen aftekeningen aan haar benen of elders op haar lichaam.

Afbeelding

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:25

Nee maar Ponymens, waarschijnlijk wel op plekken waar jij het niet kunt zien. Dat ze een roze neus heeft geeft ook al aan dat ze daar ook weinig pigment heeft.

Het is in iedergeval een heel bijzonder verschijnsel, zeker bij die van jouw ponymens, en het veulen hierboven Ja

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:30

Is het echt zo bijzonder? want ik ken nog eentje.

Afbeelding

Cute

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:36

Ok, het is dus wel duidelijk dat paarden met maanogen niet noodzakelijk bont zijn en/of veel wit aan het hoofd hebben.
Zou het trouwelijks erfelijk zijn? Stel ik zou later met mijn merrie gaan fokken, zouden de veulens ook weer maanogen krijgen?

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 21:41

Ik denk dat het inderdaad erfelijk is want beide pony's waar ik de foto van heb neergezet stammen ver weg af (4de en 5de generatie) van de New Forest hengst Brookside David en deze hengst had een maanoog. Maar het maanoog is dus pas vele generaties verder terug gekomen.

Elinaa

Re: [KG]Maanogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 09:39

Even volgen.
vorig jaar hadden we namelijk een veulen met 2 maanogen. Wel een bont veulen, maar zonder wit op het hoofd.
de vader is homozygoot bont en heeft 2 maanogen. De eigenaresse beweerd dat hij erop getest is dat hij het niet vererft (ik weet niet of hier echt een test voor is?)

de vader (1 oog):
http://i62.photobucket.com/albums/h82/e ... G_0532.jpg
zoon vorig jaar:
http://i62.photobucket.com/albums/h82/e ... ing109.jpg

Aangezien we volgend jaar meer nakomelingen verwachten van deze hengst ben ik ook wel benieuwd hoe het werkt.

Voor zover ik weet heb je met bonten sowieso altijd kans, en met een cream gen ook sneller toch?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 10:15

ik ken wel paarden met maanogen die idd ook veulens met maanogen hebben gekregen. imo niet toevallig dan...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:05

Ga dit even volgen! Knipoog Mijn paint merrie heeft ook een prachtig maanoog:

Afbeelding

(Aan de andere kant, dus waar de huid wit is heeft ze een heel mooi bruin oog met witte wimpers!)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door simodi op 18-09-08 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:08

Blauwe ogen komen van frame(LWO) of splash, meeste hier hebben dus splash.
Op LWO kan idd getest maar op splash niet dus die hengst van Elinaa kan het wel degelijk vererven.
Splash word pas echt "bont" in homzygote vorm luid de theorie, maar een snebje kol bles ed kan dus al splash zijn.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:10

Dubbel creme heeft idd ook blauwe ogen maar dat heeft niks met een bontgen als hierboven te maken.
Door de dubbele verdunning worden gewoon ook de ogen dubbel verbleekt en dus blauw.
Dus bij cremello´s perlino´s en smokey creams.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:13

dat weet ik, maar ik bedoel meer als ze zeg maar een enkel cream gen hebben, maar dan is de kans dus niks groter maak ik hierop uit?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:19

Nee dat maakt niks uit. Knipoog

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:29

Blauwe ogen kan door (tot nu toe bekend) 5 patronen/kleuren komen..

* Dubbele Crème verdunning: perlino, cremello, smokey creme
*Sabino: paarden met 1 of meer witte benen hebben sabino, deze paarden hebben ook witte aftekeningen op het hoofd, van sterretje tot bijna helemaal wit
*Splashed White: paarden met een witte voorkant en/of achterkant, ze lijken met kop en/of kont in een emmer kalksel gevallen te zijn.
*Pearl/*Champagne: veulens worden met blauwe ogen geboren, de kleur van de ogen verandert als de leeftijd van het veulen vordert.

Blauwe ogen zijn dus wel degelijk erfelijk.. Hóé het vererft is afhankelijk van aan welke genetische eigenschap de blauwe ogen zijn verbonden..

Dubbele crème verdunning: incompleet dominant.. Hiervoor heb je minimaal 2 ouderdieren nodig om een veulen met 2 blauwe ogen te krijgen. Hoewel het creme gen dominant is, vererven de blauwe ogen dus recessief, omdat je 2 ouders nodig hebt.

Sabino: de vererving hiervan is nog weinig over bekend, omdat Sabino voor de wetenschap nog te complex is.

Splashed white: Incompleet dominant: heterozygoot weinig uiting, homozygoot veel uiting. Splashed white paarden KUNNEN 1 of meer blauwe ogen hebben, maar het kan ook voorkomen dat je een Splash hebt met bruine ogen!

Pearl en champagne: Pearl is recessief, hiervoor heb je 2 ouderdieren met pearlgenen nodig om een pearl veulen te krijgen, Champagne is dominant, hiervoor heb je maar 1 ouderdier nodig om een champagneveulen te krijgen.

Testen op blauwe ogen kan in mijn optiek niet echt... Ik denk dat de hengst in kwestie getest is op lensluxatie (kan genetisch erfelijk zijn bij zilverappels) in plaats van maanogen..
Laatst bijgewerkt door DianneM op 18-09-08 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-08 11:35

Dus bij een bonte komt het voort uit splash of olw?
dan moeten mijn shetlanders dus al splash hebben gezien olw niet voorkomt