Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
[***] schreef:Paard nr 2: nerveus, kwalijknemend, kijkerig, stakerig, niet werkwillig, waar zowel een topruiter als een basis- of recreatieruiter de handen vol aan heeft.
Citaat:een slim paard met een ijverig en meewerkend karakter dat zowel geschikt is voor de topsport als voor een recreatieruiter.
LDRD schreef:Daarom ook mijn vraag, hoe andere fokkers het karakter meenemen in hun afweging en of ze het uberhaupt meenemen?
[***] schreef:In de paardenkrant stond een interessant stukje (van de redactrice van de Bit dacht ik)
Paarden worden hypersensitief gemaakt. Ze zijn niet durchlassig, maar scherp en staan op ontploffen.
Zo explosief en expressief wil de jury het zien en een braaf paard wat een keurige proef rijdt en zijn oefeningen goed uitvoert wint het niet van een Isabel Werth die haar paard zo erg gesensibiliseerd heeft dat het in de proef staakt. Hoezo Happy Athlete, maar wel winnen![]()
Bijvoorbeeld
Paard nr 1: een slim paard met een ijverig en meewerkend karakter dat zowel geschikt is voor de topsport als voor een recreatieruiter.
Paard nr 2: nerveus, kwalijknemend, kijkerig, stakerig, niet werkwillig, waar zowel een topruiter als een basis- of recreatieruiter de handen vol aan heeft.
Ik denk dat een bepaalde manier van trainen paard nr 1 makkelijk in paard nr 2 kan veranderen.
Sammyoo schreef:Een doorsnee ruiter zal meer bereiken met een paard met een meewerkend karakter welke niet de fysiek heeft voor topprestaties, dan met een bewegingswonder met een moeilijk karakter.
[***] schreef:Ik vind het altijd zo vreemd dat een lastig karakter gekoppeld wordt aan een bewegingswonder.
Citaat:Toch bestaat paard nummer 2 ook zonder een bepaalde manier van trainen.
Waarmee ik overigens niet wil ontkennen dat de training een paard zodanig kan veranderen!
Citaat:Naar aanleiding van 2 dagen Hippiade komt bij mij toch weer de vraag op wat fokkers, die voor de topsport trachten te fokken, nou voor een karakter willen fokken en of ze dat ook daadwerkelijk in hun overwegingen meenemen.
_Zsazsa_ schreef:De nieuwe hoefslag heeft een heel artikel hierover..
Heet: KWPN: karakter wordt selectiecriterium..
Heel erg interessant!
Juliette86 schreef:Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.