wat voor karakter moeten we fokken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

wat voor karakter moeten we fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 09:01

Naar aanleiding van 2 dagen Hippiade komt bij mij toch weer de vraag op wat fokkers, die voor de topsport trachten te fokken, nou voor een karakter willen fokken en of ze dat ook daadwerkelijk in hun overwegingen meenemen.

Deze vraag kwam op naar aanleiding van een paard van een zeer professionele ruiter (ik noem geen namen). Geweldig dier, goed bewegen, mooi om te zien, formaat, kortom alles wat je in een dressuurpaard graag ziet.
Maar toen....moest aan de hand naar de ring geleid worden, want was het zelfstandig niet van plan.
Komt met wijde neusgaten binnen en ziet overal van alles. Kortom, gewoon niet rond te sturen.
Resultaat laat zich raden. Het was toch ook niet direkt een heel jong paard zonder wedstrijdervaring die je dat nog kan vergeven.

Ik kan me zo voorstellen dat de ruiter, hoe professioneel ook, er binnenkort wel de brui aan geeft, want zo wordt het natuurlijk nooit wat. Zo'n karakter verander je ook niet zomaar.

Maar wát dan wel met zo'n paard? Voor een amateur absoluut ongeschikt, die zie ik nog niet boshobbelen?

Ik zeg altijd dat ik voor de topsport fok, maar als het paard de kwaliteit niet heeft ik graag qua karaker er een goed verkoopbaar recreatiepaard er aan over houd. Ik fok namelijk liever niet rechtstreeks voor de slacht.

Kortom, hoe bezien jullie het karakter in de fokkerij?

sarabande

Re: wat voor karakter moeten we fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 10:07

Die reactie hoeft niet met het karakter te maken te hebben, kan ook uit de wijze van training voorkomen.
Als antwoord op je vraag werkwillige paarden.
Mijn 2 3jarige merries zijn naar mijn vriendin gegaan waar ze door haar 15 jarige zoon die alleen ponnies gereden had zijn ingereden. Met de ene is hij net begonnen, daar stapt hij voor de stal op en rijd er zo het bospad mee heen en weer (merrie kwam thuis na de training voor de keuring en bleek doodsbang voor longe en zweep geworden)
De ander (ook bang voor de zweep, maar niet voor de karwats) rijd hij nu al op vreemd terrein.
Dus ondanks een nare ervaring laten paarden die een goed karakter hebben en vertrouwen in de mens zich weer snel bewerken.
Dat hoop ik te blijven fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 12:58

In de paardenkrant stond een interessant stukje (van de redactrice van de Bit dacht ik)
Paarden worden hypersensitief gemaakt. Ze zijn niet durchlassig, maar scherp en staan op ontploffen.
Zo explosief en expressief wil de jury het zien en een braaf paard wat een keurige proef rijdt en zijn oefeningen goed uitvoert wint het niet van een Isabel Werth die haar paard zo erg gesensibiliseerd heeft dat het in de proef staakt. Hoezo Happy Athlete, maar wel winnen Ach gut

Bijvoorbeeld
Paard nr 1: een slim paard met een ijverig en meewerkend karakter dat zowel geschikt is voor de topsport als voor een recreatieruiter.

Paard nr 2: nerveus, kwalijknemend, kijkerig, stakerig, niet werkwillig, waar zowel een topruiter als een basis- of recreatieruiter de handen vol aan heeft.

Ik denk dat een bepaalde manier van trainen paard nr 1 makkelijk in paard nr 2 kan veranderen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:24

[***] schreef:
Paard nr 2: nerveus, kwalijknemend, kijkerig, stakerig, niet werkwillig, waar zowel een topruiter als een basis- of recreatieruiter de handen vol aan heeft.

Dit type paard was het dus wat daar liep. De ruiter heeft er niet alleen de handen aan vol, maar komt door dat karakter ook niet aan scoren toe. De verwachting is ook niet dat dat veel beter zal worden in de toekomst.

Ik weet van een paard dat op de NMK won, GP is opgeleid, maar puur vanwege karakterproblemen bedankt is voor haar diensten.
Moet je nou zo'n paard wel of niet willen fokken?

Zonde toch dat zo'n in principe fantastisch paard door zoiets verworden is tot potentiele fikandel? Zelfs een fokker zal ze nog niet willen in het geval dat het een merrie is. Of wel?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:35

Laatst nog een mooi voorbeeld van gezien bij de bestgaand rijpony rubriek van het welsh stamboek (het ging hier om de NWR pony's-> oude welsh K).

Bloedmooi zwart dier, super bewegen. De volwassen ruiter erop had nog een begeleider nodig om het dier vast te houden en begeleiden, tot na het losrijden aan toe. Eenmaal in de ring sloeg hij tot twee keer toe bijna de ringmeester van zijn voeten af die een tuintafel en stoelen aan het verzetten was. En dat allemaal onder toeziend oog van de jury. Drie keer raden met welk lintje hij naar huis ging? Juist ja, die oranje. De keurig gereden en netjes voorgestelde pony van een ander veel jonger meisje stond achteraan.

Stamboeken zeggen allemaal gebruiksdieren te willen fokken, al dan niet voor kinderen, maar het zijn wel continu de onhandelbare en soms ronduit gevaarlijke exemplaren die op kop staan.

Op de nationale keuring in kootwijk zag ik diezelfde zwarte drifkikker weer terug en ook daar was ze druk bezig de ruimte om haar heen te ontruimen en zich te ontdoen van haar ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:38

LDRD, ik denk dat je als fokker niet blij moet zijn als je een paard fokt dat zich niet laat rijden. Zo nu en dan komen er paarden op de wereld die niet geschikt zijn als rijpaard. Naar mijn mening moet je daar ook niet mee gaan fokken. Er zijn echter heel erg veel mensen die dat wel doen omdat het dier dan nog een klein beetje nut heeft als het ware. In het algemeen denk ik dat karakter veel meer mee mag spelen bij de keuzes om te fokken (en waarmee), wat heb je aan een ferrari als er geen pedalen in zitten?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-08 16:50

Ik kan me daar ook in vinden hoor Lovely, maar dit soort dieren wordt toch nog steeds erg veel gefokt ben ik bang.
Daarom ook mijn vraag, hoe andere fokkers het karakter meenemen in hun afweging en of ze het uberhaupt meenemen?

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 16:58

Citaat:
een slim paard met een ijverig en meewerkend karakter dat zowel geschikt is voor de topsport als voor een recreatieruiter.

Zo wil ik ze fokken!
De oudste die ik heb gefokt is onder het zadel en het is niet te geloven hoe 'koelbloedig' hij tussen zijn oren is!
Hij nog steeds hengst, maar kan overal zonder problemen mee naar toe genomen worden en doet dan netjes wat van hem gevraagd wordt.
Echt super, wat ben ik trots op hem Ja

LDRD schreef:
Daarom ook mijn vraag, hoe andere fokkers het karakter meenemen in hun afweging en of ze het uberhaupt meenemen?

Ja, als het enigszins kan neem ik het karakter van de hengst mee in mijn beslissing.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-08 17:00

Een paard moet vooral eerlijk zijn vind,mag best iets ril zijn,iets kijkerig,of iets van wat anders.Maar het moet zich wel laten bewerken.Ik denk zolang een paard zich laat bewerken dat je er met sommige wat minder goede karaktereigenschappen nog wel een heel eind kunt komen.Maar als die eigenschappen zo extreem zijn,dan overheersen ze ook de rest zeg maar.

En ik houd ook niet van paarden die moedwillig hun ruiter eraf gooien.Wat ik wel vaak zie is paarden ie omhoog komen omdat ze voor gewoon continu te strak gehouden worden,die paarden kunnen nergens meer heen.Dan ligt het niet aan het paard,maar aan de ruiter.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 15:48

Karakter neem ik zeker mee in mijn hengstkeuze. Met zo'n merrie die LDRD beschrijft kan je wel fokken maar dan moet je echt heel zeker weten dat de hengst een super karakter heeft en het ook doorfokt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 16:06

[***] schreef:
In de paardenkrant stond een interessant stukje (van de redactrice van de Bit dacht ik)
Paarden worden hypersensitief gemaakt. Ze zijn niet durchlassig, maar scherp en staan op ontploffen.
Zo explosief en expressief wil de jury het zien en een braaf paard wat een keurige proef rijdt en zijn oefeningen goed uitvoert wint het niet van een Isabel Werth die haar paard zo erg gesensibiliseerd heeft dat het in de proef staakt. Hoezo Happy Athlete, maar wel winnen Ach gut

Bijvoorbeeld
Paard nr 1: een slim paard met een ijverig en meewerkend karakter dat zowel geschikt is voor de topsport als voor een recreatieruiter.

Ik denk dat een bepaalde manier van trainen paard nr 1 makkelijk in paard nr 2 kan veranderen.

Toch bestaat paard nummer 2 ook zonder een bepaalde manier van trainen.
Waarmee ik overigens niet wil ontkennen dat de training een paard zodanig kan veranderen!

Ook weet ik uit ervaring dat er vrolijk verder gefokt wordt met paard nummer 2.
Ondanks dat het dier weg gestuurd werd bij een absolute topruiter wegens levensgevaarlijk. Vervolgens deed een goede subtopruiter verwoede pogingen die leidden tot ernstig letsel met gevolgen voor de rest van het leven. Na twee jaar fokken (en dus rust voor het paard!) probeert de fokker er gewoon weer een ruiter op te krijgen, met wederom ernstige gevolgen.
De nakomelingen zijn stuk voor stuk bewegingswonder, maar niet te rijden en dus grasmaaier die je eveneens niet uit de wei wil halen Clown

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-08 20:47

Wat mij betreft mag er gefokt worden op werklust, intelligentie en het paard moet dapper zijn. Een doorsnee ruiter zal meer bereiken met een paard met een meewerkend karakter welke niet de fysiek heeft voor topprestaties, dan met een bewegingswonder met een moeilijk karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 08:57

Sammyoo schreef:
Een doorsnee ruiter zal meer bereiken met een paard met een meewerkend karakter welke niet de fysiek heeft voor topprestaties, dan met een bewegingswonder met een moeilijk karakter.

Ik vind het altijd zo vreemd dat een lastig karakter gekoppeld wordt aan een bewegingswonder.
En een meewerkend paard zou geen topprestaties kunnen leveren. Wat een kul.

Zolang er zulke vooroordelen blijven bestaan wordt er vrolijk doorgefokt met klotebokken.

Zowel een topruiter als een doorsnee ruiter hebben liever een paard wat voor je werkt ipv tegen je

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:15

[***] schreef:
Ik vind het altijd zo vreemd dat een lastig karakter gekoppeld wordt aan een bewegingswonder.

Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.

Geen één paard heeft een lastig of niet mee werkend karakter, het moet gewoon de juiste passende ruiter hebben. En topruiters zijn nu eenmaal beter in staat om zich aan te passen aan hun paard en/of om te gaan met de bloedtypes.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:16

Citaat:
Toch bestaat paard nummer 2 ook zonder een bepaalde manier van trainen.
Waarmee ik overigens niet wil ontkennen dat de training een paard zodanig kan veranderen!

Je haalt me de woorden uit de mond.
Maar ik ben het ook met Janne eens dat ze gemaakt worden puur door de manier van rijden en zoals Sarabande zegt dat er een kind mee weg kan rijden zonder problemen.
Ik denk dat het probleem ligt dat het ene paard beter met werkdruk om kan gaan dan de ander Net als bij mensen.
Het kan best zijn dat zo'n neuroot bij de recreatie ruiter (die geen gevaar ziet) niet zo erg is als in de wedstrijdring omdat hij door de recreatieruiter in zijn waarde wordt gelaten ,niet aan zijn gevoel wordt gezeten en op zijn dooie akkertje zijn rondjes loopt van als jij mij niks doet dan doe ik jou ook niks!!!
Ik ken ze in elk geval ,die paarden(zelfs hier op het eiland)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:27

Ik vind dat je met fokken wel rekening moet houden met de karakters van moeder en alles wat daar achter zit. En ja uiterlijk is natuurlijk het voornaamste waar je naar kijkt bij de dressuur. Maar met mooi alleen kom je er niet.

Ik heb een flemmingh x osmium merrie, nu 2 maand onder het zadel. Geweldig werkwillend, altijd willen lopen maar nergens bang van! En ze is ook nog is bloedmooi. Ze is nu drachtig van Zjengis Khan die dus ook dat geweldige karakter heeft. Die is blijkbaar ook erg braaf.

Je kunt wel hete paarden gaan zitten fokken maar dan moet je wel een ruiter hebben die daar mee uit de voeten kan. Nu heb ik een braaf "heet" paard. Ideaal...

Mensen houden te weinig rekening met waarmee ze gaan fokken. Onder het mom van als ie maar mooi is.

En later kan het beest naar de slacht omdat ie wel zo mooi is maar onberijdbaar. Jammer is dat.
Karakter maakt het paard vind ik... Kijk eigenlijk maar naar Warum Nicht, dat beest is zooon verschrikkelijke schijtzak.. maar kan wel lopen. Kan iedereen daar mee overweg?? Bij lange na niet.
Ik ben ook geen van Jazz en Uniform nakomelingen, vaak bloedmooi maar een verschrikkelijk rotkarakter. ALs ze niet willen dan willen ze niet. En dat is nou net wat ik niet zoek in een paard.
(uitzonderingen van deze hensten daar gelaten)

Er zouden eigenlijk een paar stempelwoorden moeten komen bij de fok voor het karakter.
Zoals Werkwillig, looplust, Eerlijkheid en derg..

Wij fokken dus zelf ook alleen maar met goed bloed maar ook brave merries. Wij hoeven geen merries waar ze zelf niks mee kunnen. Misschien een beetje zwart wit. Maar we hebben wel altijd handige paarden om mee te werken..

Zo heel verhaal Vork

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 09:37

Natuurlijk moet er rekening worden gehouden met het karakter van het paard. Zowel van moeders- als vaderskant.

Toch denk ik dat er ook voor paard nr 2 gekozen wordt vanwege het commerciele oogpunt. Paard showt en heeft prachtige gangen. Dat is nu net wat jury's willen zien. Ook in de amateursport.

Voor mezelf is de afstamming zeker belangrijk. Maar met mijn vrij hete merrie (v. Havidoff) let ik ook zeker op het karakter van de vader en wil ik het liefst paard nr 1 fokken. Een paard wat je eventueel ook fijn kunt verkopen aan een gewone ruiter.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:27

Citaat:
Naar aanleiding van 2 dagen Hippiade komt bij mij toch weer de vraag op wat fokkers, die voor de topsport trachten te fokken, nou voor een karakter willen fokken en of ze dat ook daadwerkelijk in hun overwegingen meenemen.

Ik ken inderdaad een nogal bekende fokker in het noorden (ik noem bewust geen namen)die eerlijk zegt dat als hij zelf op zijn paarden moest rijden hij meer rekening zou houden met het karakter.
(Hij heeft trouwens over het algemeen zeer fijne karakter paarden)

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 10:42

De nieuwe hoefslag heeft een heel artikel hierover..
Heet: KWPN: karakter wordt selectiecriterium..
Heel erg interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:06

_Zsazsa_ schreef:
De nieuwe hoefslag heeft een heel artikel hierover..
Heet: KWPN: karakter wordt selectiecriterium..
Heel erg interessant!

Ik ben dan altijd wel nieuwsgierig hoe en door wie ze dat gaan bepalen. De jonge hengsten worden nu namelijk getraind en beoordeeld door zeer goede ruiters. Zij kunnen nu eenmaal beter doorrijden met een complexer paard zonder dit als storend te ervaren.

Het liefste zou ik zien dat die dieren beoordeeld worden in zowel omgang als rijden door de gemiddelde ruiter. Alle dieren die dan slagen krijgen bijvoorbeeld een predikaat voor een breed inzetbaar karakter. De hengsten die afvallen laat je een tweede keer beoordelen door een sub-top ruiter om te voorkomen dat kwalitatief echt goede dieren met een minder karakter afvallen. De keuze ligt dan bij de fokker of hij gaat voor eventuele extra kwaliteit of een beter karakter.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:17

Tja hoe wil je dit ooit meten of uitvoeren..

De toppers weet het beste met wat voor paarden ze willen werken.
Eigenlijk zouden ze alle GP ruiters een enquette moeten laten invullen over alles wat hun in een toppaard zoeken..
Karakter en bouw gewoon alles meegenomen.

Ze kunnen het wel aan piet de buurman vragen, maar die weet ook niet hoe het is om salinero onder zn kont te hebben.

Citaat Edward Gal: Je kunt aan een veulen echt niet zien of het een grand prix paard word..

En gelijk heeft ie..

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:22

ik vind persoonlijk dat er echt veel op bloed gefokt word. dat is jammer want ik heb liever een betrouwbaar paard die rustig wil/kan blijven dan een uber mooi paard met een geweldige uitstraling die moeilijk te hanteren is.
het mooiste is nog altijd het ideale paard, maar dat zal er nooit komen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:28

Goh dat citaat komt me bekend voor... ik ben dit jaar op een symposium in Leeuwarden geweest waar dit uitgebreid aan de orde kwam.
Het karakter gaan ze eerst toetsen op de merrietesten met o.a nieuwe voorwerpen testen, aan het einde van het jaar komt iedereen bij elkaar om te kijken wat men nu eigenlijk allemaal heeft gezien en volgend jaar wordt het dan officieel ingevoerd.

Zeer beknopt uitgelegd.

Die enquête heeft ook weinig zin volgens mij, want de ene ruiter wil een paard wat schrikt van een paraplu en wat zo beter is te plooien en een ander wil een paard die niet schrikt van een paraplu want die is bomproof.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:40

Juliette86 schreef:
Een bewegingswonder heeft van nature meer temperament, maakt zich sneller druk en blaast zichzelf op. Dat vinden mensen nu eenmaal mooi. Maar aan dat spektakel is wel een sensibeler karakter gekoppeld waar nu eenmaal niet elke ruiter mee om kan gaan en dit paard als lastig bestempeld kan worden.

Verward
Die logica klopt van geen kant. De kwaliteit van beweging is niet afhankelijk en/of inherent aan meer temperament. Zat paarden met fantastische beweging die de koelheid zelve zijn.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-08 11:46

Dat ben aimee eens,
Een bewegingswonder kan ook superbraaf zijn.
Ik zie juist vaak de veel te heette temperamentvolle paarden die zich niet laten zien op de keuring omdat ze door het kijken en schrikken de beweging wel opwaarts laten zien maar slecht voorbeengebruik tonen. Dus dan zie je het bewegingsmechanisme niet eens meer. Te heet is gewoon een nadeel. ze pompen wel mooi op. Maar dat is het dan ook...