[H][wb] Hengst voor Garanco x Rossini merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haan

[H][wb] Hengst voor Garanco x Rossini merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-08 15:22

Na een jaar wel/niet/wel/niet heb ik besloten mijn merrie volgend jaar bij de hengst te doen, en met een beetje hulp van bokt qua hengstenkeuze wordt het voor mij, hoop ik, iets makkelijker.

http://www.paardenfokken.nl/pedigree.php?horseid=130279

Afbeelding

Mijn eisen voor de toekomstige papa;
Absoluut geen schimmel
Springgefokt
Hengst met maat of die maat doorgeeft
Niet verliezen op de bewegingen
Goed karakter
KWPN of NRPS papier

Minpunten van mijn merrie;
Ze is niet groot (1.62)
Redelijk dominant karakter maar absoluut niet gemeen
Gewone gangen

Wie heeft een idee? Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door gomir op 07-02-09 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tags

wuswa

Re: Hengst voor Garanco x Rossini merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:29

Mooie merrie. Misschien moeilijke hoofd-halsverbinding? Heb zelf ook een kleine merrie en voor EC Vaillant gekozen. Misschien ook een idee voor deze merrie? Hij kan formaat en vermogen toevoegen. De merrie moet bloed vertonen en langgelijnd zijn. Misschien had jouw merrie iets langgelijnder moeten zijn. Zou toch Vaillant overwegen.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-08 12:31

Afstammelingen rapportage
Afstammelingen 2007 (veulens)
Collectie goed ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens die voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is lang. De nek is kort. De hals is goed van lengte met weinig bespiering in de bovenlijn. Vaak hebben de veulens een onderhals. De schoft is ruim voldoende ontwikkeld. De schouder is voldoende van lengte en steil. De rug is voldoende van lengte en meermalen gezonken. De lendenen zijn wisselend van bespiering. De croupe is kort, hellend en goed bespierd. De broekspier zou meermalen langer moeten doorlopen. Het voorbeen is voldoende van lengte, meermalen frans en vaak steil gekoot. Het achterbeen is wisselend van stand, overwegend steil. Het fundament is hard en droog en ruim voldoende ontwikkeld.
De stap is kort met weinig buiging in de gewrichten. De draf is weinig krachtig, vlak, en zou meer schoudervrijheid moeten hebben waarbij het achterbeen meer moet ondertreden. De veulens galopperen makkelijk aan, galopperen lichtvoetig en hebben dan een goede balans. In beweging moeten de veulens meer lichaamsgebruik hebben.

Kort samengevat: Collectie goed ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens die voldoende in het rechthoeksmodel staan. De veulens galopperen makkelijk aan, galopperen lichtvoetig en hebben dan een goede balans. In beweging moeten de veulens meer lichaamsgebruik hebben.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen veulens. Eén door het KWPN aangewezen veulen was afwezig. Dit veulen is thuis geïnspecteerd en past in het beeld van de rapportage. Eén veulen is in verband met kreupelheid van de moeder alleen op stand beoordeeld.
De veulens werden gepresenteerd op een zandbodem.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 19 (+1) veulens uit 101 in 2006 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2007
Vaillant kan formaat en vermogen toevoegen. De merries moeten langgelijnd zijn en bloed vertonen.
Het fokadvies is gebaseerd op het verrichtingsonderzoek en de veulenbeoordeling.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-08 21:47

He dat is leuk, die stond nog niet op mijn lijstje! Ik ben bang dat deze hengst qua beweging niet veel gaat toevoegen Bloos hij gaat op de 'reservelijst' dank je wel voor je advies !

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-08 13:23

Heb mss wel wat ideetjes:

Balou du rouet: geeft maat, vermogen, vaak een donker kleurtje, en kan sterk verbeteren qua gangwerk, maar geen KWPN ! Heb een register A papier van mijn Balou veulen. Echt een schitterend veulen, donkerder, (wordt wss groter) en beter bewegen dan moeder, voor meer info mag je altijd pb-en

of mss

Van Gogh, maat, beweging, mooi papier, goed springen, (geen vos)
http://www.hanshorn.nl/nl/hengsten/van_gogh/

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-08 14:02

dank voor het meedenken, leuk !
Ik vind het papier niet zo heel belangrijk, veulen blijft toch Bloos ik ken mezelf. jouw balou-tje ziet er leuk uit in de je profiel! ben wel heel benieuwd naar zijn karakter, want opa is niet zo makkelijk Knipoog

ponylover19

Re: [H]Hengst voor Garanco x Rossini merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 20:08

Wat denk je van vaillant? echt een mooie hengst die makkelijk maat doorfokt, we hebben er vroeger een veulentje van gefokt, en dat was echt een plaatje, hij heeft trouwens al veel prijzen op zen naam staan, je vind hem op www.oldenhoff.nl/hengsten/vaillant.php

daar zie je ook foto's van een paar van zen nakomelingen, echt beauty's

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 20:17

haan schreef:
dank voor het meedenken, leuk !
Ik vind het papier niet zo heel belangrijk, veulen blijft toch Bloos ik ken mezelf. jouw balou-tje ziet er leuk uit in de je profiel! ben wel heel benieuwd naar zijn karakter, want opa is niet zo makkelijk Knipoog

dat dachten we in het begin ook, maar dat zou volgens enkele bronnen Bloos Haha! heel erg goed meevallen. Ons veulentje gaat ook braaf worden denk ik, het is een sociaal en aangenaam dier maar lokt je niet uit en zal niet te ver gaan, daar is ze net te onzeker voor. Wij zijn echt meer dan gelukkig met het veulen, ze heeft écht véél maat (mama heeft dat ook wel, maar de moederstam verder niet)
exterieurmatig erg goed, mooi recht op de benen, benen zijn ook sterk ontwikkeld, en vooral waar ik gek van ben zijn haar mega leuke bewegingen, haar moeder beweegt wat vlak terwijl het veulen met zoveel knie actie beweegt, ik zal even een foto zoeken (ze staat op de foto's nog wel overal in haar veulenhaar, ze is ondertussen donkerbruin geworden)

1) ze loopt met veel meer houding dan haar moeder
Afbeelding

2) ze heeft een fantastische achterhand (al is dit een rare foto Lachen )
Afbeelding

3) en ze heeft ruimte
Afbeelding

Ze sprong pas uit de wei in een andere wei over een draad van 1m (speciale veulendraad die makkelijk breekt en wat lager staat moesten ze er doorheen gaan)
en ook al was het niet de bedoeling dat ze dat deed Knipoog , wat een manieren had ze!
echt een super techniek en dat over een dom draadje Tong uitsteken

edit: je moet dit filmpje van een Balou nakomeling eens bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=P550lpF-YvY&feature=related

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:06

En wat vind je van Unaniem? Zijn volle zus viel op in de keuring.
Het veulenrapport was prima, hij lijkt groot te vererven, prima karakters en veel beweging.
Bovendien komt de eerste jaargang zoons van hem nu in de eerste bezichtiging.
Dat kan je dan nog mooi meenemen in je keuze.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 13:22

misterA schreef:
En wat vind je van Unaniem? Zijn volle zus viel op in de keuring.
Het veulenrapport was prima, hij lijkt groot te vererven, prima karakters en veel beweging.
Bovendien komt de eerste jaargang zoons van hem nu in de eerste bezichtiging.
Dat kan je dan nog mooi meenemen in je keuze.

Weer een gave tip! pfff het wordt nog moeilijk volgend jaar, van unaniem heb ik op mijn vorige stal 2 hele fijne veulens van gezien, stom dat ik die nog niet op mijn lijstje had staan Ziek unaniem komt er zeker bij!

@karennn; dat ziet er goed uit, komt ook op de lijst Haha!

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-08 15:04

Heb even op het 'papier' van Unaniem zitten kijken.......... dat wordt inteelt op Jasper Huilen kan dat wel?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 16:28

Jawel hoor. Vind het een hele goede keuze.

Afstammelingen 2006 (veulens)
Unaniem toonde een uniforme collectie goed ontwikkelde, rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan en uitstraling hebben.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte. De hals is goed van lengte, vorm en bespiering, een enkele maal verticaal gesteld. De schoft is voldoende van lengte en ontwikkeling. De schouder is voldoende van lengte en ligging. De rug is goed van lengte en bespiering. De lendenen zijn een enkele maal strak. De croupe is goed van lengte, ligging en bespiering. Het voorbeen is correct gesteld. Het achterbeen is correct gesteld. Het fundament is ruim voldoende ontwikkeld, enkele spronggewrichten hadden beter afgewerkt moeten zijn.
De stap is goed van ruimte en ruim voldoende van souplesse. In draf hebben de veulens een goede houding en een goed gebruik van het voorbeen en achterbeen. De veulens galopperen makkelijk aan, hebben veel afdruk en souplesse.

Kort samengevat: Uniforme collectie goed ontwikkelde, rijtypische veulens die goed in het rechthoeksmodel staan en uitstraling hebben. In beweging hebben de veulens een goede houding, een goede schoudervrijheid en goed gebruik van het achterbeen.

De collectie bestond uit 20 door het KWPN aangewezen veulens. Eén moederloos veulen is alleen op stand gezien.
De veulens werden gepresenteerd op een grasbodem.
De kwaliteit van de moeders was gemiddeld.
Getoond: 20 veulens uit 119 in 2005 gedekte merries.
De gebruikte terminologie bij benadering in cijfers:
matig: 5; voldoende: 6; ruim voldoende: 7; goed: 8.

Paringsadvies 2006
Unaniem lijkt geschikt voor springmerries die maat en uitstraling missen en die te weinig in het rechthoeksmodel staan. Ook in beweging kan deze hengst positief bijdragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-08 20:16

haan schreef:
Heb even op het 'papier' van Unaniem zitten kijken.......... dat wordt inteelt op Jasper Huilen kan dat wel?

Ja!

Als je beweging wil en iets meer massa, zou je eens naar de jonge Chin Chin's kunnen kijken.

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 11:22

[***] schreef:
haan schreef:

Ja!

Als je beweging wil en iets meer massa, zou je eens naar de jonge Chin Chin's kunnen kijken.

Maar maat geeft chin chin niet altijd mee ...
van Phin Phin en triomphe de muze weet ik een heel aantal kleintjes rondlopen, en van chin chin weet ik er eentje van 1.60 uit een 1.68m moeder (die voor de rest allemaal grote veulens gaf, maar dat is natuurlijk maar eentje, dus kan je niet van op aan)
Maar mijn triomphe de muze hengst is zelf ook een stuk kleiner dan de moeder. Moeder was 1.72, hengst is 1.68m

Verder denk ik dat Unaniem wel eens een erg goede zet kan zijn ...

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-08 11:26

Karennnn schreef:

Hij staat ook op plek nummer 2 van mijn lijstje, mijn eigen favoriet is nog steeds niet genoemd
Knipoog

Karennnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 09:07

En nu zijn we natuurlijk raaaazend benieuwd naar wie dat is Haha!
wil je het graag met de rest meedelen ? Bloos Tong uitsteken

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-08 11:05

haan schreef:
Karennnn schreef:

Hij staat ook op plek nummer 2 van mijn lijstje, mijn eigen favoriet is nog steeds niet genoemd
Knipoog

Een andere die wel aan je wensen voldoet, is Namelus, goed ontwikkeld, goede bewging, en
een correct exterieur waarbij je wel om de stand van het achterbeen en de kootstand moet denken.
Beiden nogal steil.
Springen kunnen zijn afstammelingen wel.

Ja, en anders zou je Cantos kunnen overwegen.
Mooi type, fijn bewegen en super springen. En ik denk dat er ook wel goede dressuurpaarden
van kunnen komen.
Alleen hij fokt niet echt vergrotend.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 10:11

...en wie is nou jouw favoriet??

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:22

Mijn favoriet is Cantos Haha!

Maar de minpunten van Cantos zijn weer : dekgeld Gestoord Geld, geld! 1700 en een kleine moeder.

Tot nu toe is mijn top 3 :
1. Cantos
2. Unaniem
3. EC Singapore

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 11:43

Ik vind Cantos een tophengst, maar zou hem nooit op deze merrie zetten, of je moet een heel goede pony willen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 11:47

Ik heb geen kinderen dus een pony fokken hoeft niet Knipoog
Mooi is dat bokt mij van Cantos kan afhelpen en met hele goede vervangers komt (unaniem) OK dan! Cantos wordt al bijna van de 1e plek afgeschoven Bloos

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 13:23

Singapore is toch niet kwpn ggk? Jouw eis was toch een ggk hengst?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 13:35

Liefst wel maar :
haan schreef:
Ik vind het papier niet zo heel belangrijk, veulen blijft toch Bloos ik ken mezelf.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 14:30

Singapore is schimmel. Geeft 50% kans op schimmelveulen.....

haan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-08 15:16

Wacht even................. ben ik nu zo erg in de war Gestoord
Ja dus, ik bedoelde Canturano, stom stom stom