shetlander gedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 19:24

hey
ik zou graag wat meer weten over het gedrag van shetlanders
wat ik erover weet :

- ze mogen niet te veel grassen eten want dan krijgen ze snel hoefbevanging
- zijn heel nieuwsgierig
- hebben een ontsnappingsdrang
- kindvriendelijk

maar ik zou graag meer weten waar je op moet letten bij shetters
en of dit gedrag voor alle shetjes telt
gr. liesbet

Eva___

Re: shetlander gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:55

Heeee,

Shetjes zijn zoals je zegt érg nieuwsgierig. Ze kunnen ook af en toe stout uit de hoek te komen maar dan moet je duidelijk maken wie de baas is. Ze zijn érg leergierig en ze willen nieuwe dingen leren. Soms heeft de mijne (ik heb zelf een merrie van 3jaar) haar kuren wat inhoud: Erg zenuwachtig,steigeren,bijten,me negeren Nagelbijten / Gniffelen en vooral op zo'n momenten moet je tonen wie de baas is anders heb je ze achteraf niet goed meer in de hand Lachen

Verder kunnen ze soms zenuwpezen zijn (zoals de mijne). Nagelbijten / Gniffelen

Kindvriendelijk,ik weet niet of dat bij elke shet zo is.
De mijne is bv. erg bang van kleine kinderen vooral als ze lopen of aanraken.....

Ook hangt het af van of het een merrie of een hengst is en de leeftijd. Ik heb zelf een veulen opgevoed en ik zeg het je: het was op sommige momenten érg moeilijk Clown

Verder zou ik niet over "het algemeen" praten want volgens mij heeft elke shet z'n eigen karakter. De ene super lief en de ander stout Lachen

Ik hoop dat je er iets aan hebt en als je nog iets moet weten of iets is niet duidelijk,shoot Haha!

Groetjes Eva Doei!

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:57

Dat eerste kan waar zijn, maar is meestal een fabeltje.
Als het gras niet té jong is, niet te lang en niet te kort en het paardje krijgt beweging is er weinig aan de hand.
Nieuwsgierig zijn de meeste paarden, maar er zijn zat shetlanders die het niet zijn.
Ontsnappingsdrang, mm zou best eens kunnen.
Ken wel een paar shetlanders die idd graag buiten de hekken treden.
Het kindvriendelijke is niet altijd waar.
Ze lijken lief en schattig omdat ze klein zijn, maar meestal is het tegendeel waar.
Ze zijn eigenwijs en koppig, maar dat geld natuurlijk ook niet voor alle shetlanders.

Je moet bij shetlanders letten op hun gewicht, sommige worden dik van lucht.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 19:58

Het belangrijkste ben ik idd vergeten: ERG KOPPIG Clown

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-08 20:08

bedankt voor de tips enzo
ik wil toch even weten waar ik aan begin voordat ik een shetje
koop Tong uitsteken

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:40

schatten van eigenheimers *LOL*

stitchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:57

Mijn shettie is heel lief en erg nieuwsgierig.
Uitbreken doet ie tot nu toe niet.

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:59

kindvriendelijk zijn ze ook niet altijd hoor! verder zijn ze slim....... en sterk.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 22:04

Je kan niet alle shetlanders over 1 kam scheren qua gedrag.

Zoals dat ze graag zouden ontsnappen. Nou, de shets hier op stal blijven nog altijd braaf in het weiland achter een sloot of achter simpel 2 schrikdraadjes. Totaal geen ontsnappingsdrang.

Kindvriendelijk, de een wel, de ander niet. De mijne is echt niet veilig als kinderpony. Met begeleiding gaat het prima maar zonder begeleiding is gewoonweg gevaarlijk. Ze is gewoon absoluut niet voorzichtig met ze.

En over het algemeen zijn ze slim en leren ze snel maar je hebt er ook echt domme examplaren tussen. Het snelle leren is zelfs af en toe een nadeel want ze maken er snel misbruik van als jij ze niet voor bent.

Het enigste wat aardig klopt is dat ze snel en makkelijk dik kunnen worden.
Ze zijn nieuwsgierig en eigenwijs en hebben een consequente opvoeding nodig.
En altijd dol op eten, ik moet nog een shet tegenkomen die niet gek op eten is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 05:26

Een shet is gewoon heel veel paard in een kleine verpakking. Verder verschillen de karakters heel erg. De meeste shetten zijn moedig, maar er zijn zeker uitzonderingen.
Ontsnappen lukt soms goed omdat ze klein zijn en makkelijk overal onderdoor/tussendoor kunnen. Wij hebben ze achter twee stroomdraadjes op de juiste hoogte (laagte eigenlijk) staan en dat werkt prima
Met voeding is het gewoon opletten, net als de meeste pony's. Bedenk dat een shet van de kale shetlandeilanden komen en hun lichaam is ingesteld op karig voedsel. Dus geen superrijk, jong grasveldgras, maar liever een natuurlijke wei met wat ouder gras (zoals zoveel andere pony's, vooral de robuuste) dan hoeft het verder echt geen probleem op te leveren.
Verder niet onnodig bijvoeren of krachtvoer geven, tenzij ze hard werken.
Dat het kinderpony's zijn is een misverstand. Zeker zijn er kindvriendelijke shetten, maar over het algemeen zijn het moedige taaie paardjes, die er schattig uitzien, maar in de eerste plaats, zoals gezegd, echt heel veel paard zijn en gewoon een goede opvoeding nodig hebben en waarbij ook kinderen begeleid moeten worden. Veel shetten zijn etters bij kinderen omdat ze niet behoorlijk worden opgevoed. Mensen schijnen vaak te denken dat het bij kleine paardjes niet nodig is. Net als bij kleine hondjes.

Nieuwsgierig is de een wel en de ander niet. Ligt gewoon aan het karakter. Ook bij shetten zijn er zeer veel verschillende karakters.

Koppig.... tja... het is net hoe je het bekijkt. Ik noem het liever zelfstandig. Ze Het zijn superkoudbloedjes die zich niet altijd makkelijk laten intimideren, laat staan dwingen. Maar ook hier kom je heel ver met een goede opvoeding en psychologie. (gewoon ff slimmer zijn.... shetten zijn vaak behoorlijk bijdehand)

En verder zijn het gewoon superleuke diertjes waar je erg veel plezier aan kunt hebben, mits je hun eigenschappen weet te waarderen (en soms een goed gevoel voor humor hebt)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 08:11

Wij hebben 3 shetjes (2 merries en 1 hengstje). Alle3 super schatjes. Gedragen zich keurig, zowel in de dagelijkse omgang en verzorging als bij de smid, VA en tandarts. Breken niet uit etc. Kan menig ander pony/paardenras nog een voorbeeld aan nemen Knipoog

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 11:55

De Shet die wij vroeger had was erg lief (ook voor kinderen - ik heb haar gekregen toen ik 3 jaar was), eigenwijs, is wel eens ontsnapt (maar of ze daar nu naar op zoek was), was elk jaar wel een of meerdere keren hoefbevangen (zoveel rondjes mee gelopen Slapen ), zeer betrouwbaar (onderdoor, voorlangs, achterlangs, nooit iets gebeurd, maar ja, het blijven wel dieren natuurlijk...)erg sterk.
In de winter was ze net een levende knuffelbeer, geweldig dat lange haar!

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 15:08

OPG --> SH

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 12:59

Een Shetlander kan met weinig voedsel toe.
Bij mij lopen ze het merendeel van de dag in een paddock met hooi, en een paar uur in de weide.
Die van mij worden als ik ze niet train zelfs van oud hooi te dik.
Als je Shetlander te dik is geworden dan moet je hem niet te snel laten afvallen, ze kunnen dan "vet in het bloed" krijgen.
Let op dat je Shetlander wel alle vitaminen en mineralen binnnenkrijgt, bv door het voeren van een speciale ponybrok.
Mijn pony's ontsnappen nooit, waarschijnlijk zullen de pony's die het wel doen hongerig en verveeld zijn.
Een Shetlander kan goed tegen kou, en kan in de winter qua temperatuur prima zonder deken buiten blijven.
Maar wat veel mensen vergeten is dat een Shetlander wel een droge plek nodig heeft om te kunnen liggen en om te kunnen schuilen. Een Shetlander heeft gezelsschap nodig van een ander paard of pony.
Koop geen misvormde pony met kromme benen en zomerexceem, losse knie komt veel bij Shetlanders voor.
Het beste kun je een ervaren iemand meenemen om de gezondheid en bouw te beoordelen.
Iedere pony heeft een eigen karakter.
De bedoeling is dat je veel plezier van je pony hebt, dus kijk vooral goed naar het gedrag van de pony.
Het mooiste is als de pony met de oren naar voren aan komt lopen, of in ieder geval blijft staan wanneer je hem een halster aan wilt doen. Koop geen pony die zuur kijkt, wegloopt, kopschuw is of bijt.
Bekijk vervolgens hoe de pony meeloopt, wil hij wel mee lopen? of is hij niet te houden?
Tijdens het borstelen hoort de pony stil te staan en niet te gaan hangen.
Je moet hem overal kunnen aanraken, ook aan de oren en aan de benen.
Geeft hij netjes zijn hoefjes? En bijt of slaat hij niet?
Kijk ook hoe de pony zich gedraagt tijdens het opzadelen, optuigen.
Wil de pony het bit in? Staat hij stil? Wanneer de singel aangetrokken wordt mogen ze best even zuur kijken, maar daar hoort het wel bij te blijven. Tijdens het rijden kun je letten op de volgende zaken:
Blijft de pony staan tijdens het opstijgen, reageert de pony goed op de hulpen, heeft de pony er ook plezier in of swiept hij steeds met zijn staart? Een bokkende, steigerende, stakende of er vandoorgaande pony is niet geschikt voor een kind.
Een pony die niet aan bovenstaande voldoet is naar mijn mening geen kinderpony, en zou ik nimmer kopen voor een kind.
Natuurlijk kun je een pony dingen aan en afleren, maar een kind is daar niet de juiste persoon voor.
De kans is zeer groot dat het een enorme teleurstelling wordt en dat het plezier van het kind plaats maakt voor angst.
Bij een merrie altijd kijken hoe haar gedrag is tijdens de hengstigheid.

lis1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:09

ben het niet helemaal met kindvriendelijk eens...
shetten hebben een sterk karakter, zijn behoorlijk slim en hebben een eigen willetje.
daarom zijn het erg leuke paardjes, en tuurlijk het is een leuk maatje,
maar voor kinderen iets teveel karakter.
zelf kan je er echter veel plezier van hebben!!!!
OK dan!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 11:38

Niet alle Shetlanders hebben zo'n sterk karakter.
Je kunt het beste uitkijken naar een pony die al beleerd is.
Daarbij kun je het karakter beter beoordelen.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 13:43

liljebo schreef:
Een shet is gewoon heel veel paard in een kleine verpakking. Verder verschillen de karakters heel erg. De meeste shetten zijn moedig, maar er zijn zeker uitzonderingen.
Ontsnappen lukt soms goed omdat ze klein zijn en makkelijk overal onderdoor/tussendoor kunnen. Wij hebben ze achter twee stroomdraadjes op de juiste hoogte (laagte eigenlijk) staan en dat werkt prima
Met voeding is het gewoon opletten, net als de meeste pony's. Bedenk dat een shet van de kale shetlandeilanden komen en hun lichaam is ingesteld op karig voedsel. Dus geen superrijk, jong grasveldgras, maar liever een natuurlijke wei met wat ouder gras (zoals zoveel andere pony's, vooral de robuuste) dan hoeft het verder echt geen probleem op te leveren.
Verder niet onnodig bijvoeren of krachtvoer geven, tenzij ze hard werken.
Dat het kinderpony's zijn is een misverstand. Zeker zijn er kindvriendelijke shetten, maar over het algemeen zijn het moedige taaie paardjes, die er schattig uitzien, maar in de eerste plaats, zoals gezegd, echt heel veel paard zijn en gewoon een goede opvoeding nodig hebben en waarbij ook kinderen begeleid moeten worden. Veel shetten zijn etters bij kinderen omdat ze niet behoorlijk worden opgevoed. Mensen schijnen vaak te denken dat het bij kleine paardjes niet nodig is. Net als bij kleine hondjes.

Nieuwsgierig is de een wel en de ander niet. Ligt gewoon aan het karakter. Ook bij shetten zijn er zeer veel verschillende karakters.

Koppig.... tja... het is net hoe je het bekijkt. Ik noem het liever zelfstandig. Ze Het zijn superkoudbloedjes die zich niet altijd makkelijk laten intimideren, laat staan dwingen. Maar ook hier kom je heel ver met een goede opvoeding en psychologie. (gewoon ff slimmer zijn.... shetten zijn vaak behoorlijk bijdehand)

En verder zijn het gewoon superleuke diertjes waar je erg veel plezier aan kunt hebben, mits je hun eigenschappen weet te waarderen (en soms een goed gevoel voor humor hebt)

super omschreven, kan me hier alleen maar glimlachend bij aansluiten! Lachen (waarbij ik nog wil toevoegen dat onze Rohan zo'n uitzonderlijke gouden kinderpony is Knipoog )

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 16:38

nou ze zijn niet allemaal kindvriendelijk
ik zou eens een shet gaan verzorg banjer maar dat beest was zo vals stijgerde probeerde naar je keel bijten trappen zelfs de eigenaarese kon hem niet aan toen moest hij naar de slacht

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 12:28

Ik heb er drie en buiten het feit dat het alledrie echte knuffels zijn, zijn ze heel verschillend in gedrag. Jimmy de oudste is een ontsnappingskoning, ondanks genoeg voor en afleiding. Daarnaast lief tegenover mij en kinderen en andere dieren, wel speels en soms wat onzeker waardoor hij afwerend kan reageren op andere volwassenen. Het is ook een echte streskip.

Wieneke is een echte onverstoorbare knuffel, lief met kinderen en paarden, andere dieren moeten een beetje opletten (maar dat heeft ook te maken met het feit dat ze een veulen heeft).
Op straat en in het werk onverstoorbaar.

Billy het veulen van Wieneke is een onverstoorbare knuffel nergens bang voor en super nieuwsgierig.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-08 17:26

Ontsnappings drag is echt niet een shettenkwaal

Kind vriendelijk zijn een hoop shetten juist niet.

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-08 18:15

bedankt voor de reacties iedereen !!!

tamaartjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-08 18:58

ze schijnen ook slimmer te zijn dan een heleboel andere rassen Knipoog
ze zijn ook eigenwijs, leergierig, knuffelpaardjes die veel van aandacht houden, lief voor kinderen, ze hebben karakter en zijn liever lui dan moe.
(praat in het algemeen gaat niet voor elke shetlander op maar zo beschrijven ze het in boeken)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 08:30

Het lijkt vaak alsof shetten het stoutste ras is dat er rondloopt, maar vaak is het omdat ze als grasmaaier aan worden geschaft en verder niet worden opgevoed.
En als ze dan ouder worden beginnen de problemen, door vervelen en altijd zoeken naar eten gaan ze uitbreken, als ze dan eens wat moeten doen, doen ze alles om er onderuit te komen enz.
Ik zeg altijd maar zo: als je hem goed opvoed en met hem bezig bent, zijn ze vaak net zo lief en gewillig als een groot paard.
Geef ze wat te doen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 15:10

Misschien is het een leuk idee om een boekje te kopen over shetlanders Lachen die zijn er genoeg

reggie98

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-08 17:38

met mijn pony reggie (shetlander).
is het zo als je hem teveel gras geeftof eet dat hij dan ziek kan worden.
ik weet niet of het ook zo met jou pony is maar als jou pony dat heeft mo9et je wel goed opletten of hij of zij niet al teveel gras geeft of eet
ik heb ook nog een andere pony polly( shetlander- a-pony) daar heeft daar geen last van, dus daar hoef je niet zo heel erg op teletten maar tevel mag ie dan ook aleer niet eten anders wordt ie tedik en dat moet ook alweer niet Huilen Haha!
Laatst bijgewerkt door reggie98 op 29-08-08 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt