Het fabeltje van de vos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Het fabeltje van de vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:02

Ik hoor al zo lang ik met paarden bezig ben, dat je vosmerrie's móet ontwijken! Vooral niet aan beginnen. Eigenwijs, vals, niet aan het werk te krijgen...Kortom; alles wat je níet zoekt in een paard.

Nu heb ik nooit geloofd in het fabeltje. Ik zie hopen vos merrie's die welliswaar wat merrie kuren hebben (maar dat heeft mijn bruine ook en die zwarte van mijn vriendin ook.) maar die er niet echt uit springen kwa slecht gedrag.

Ik wil ten eerste jullie meningen over het fabeltje. Maar ook even een "gedachtje" uiten. Zou het niet kunnen dat het fabeltje ontstaan is door het fokken.

Stel nu dat hengst B een k*t karakter door geeft en ook nog vaak de vos kleur. (ik weet nie hoe het zit met kleuren genetica dus misschien dat hier wat mensen met verstand van kleur vererving kunnen reageren ivm of het mogelijk is).
Dan krijg je dus, 50% merrie's, 50% hengsten. Stel dat het peerd 200 nakomelingen heeft. Zit je dus met 100 vos merrie's met een k*tkarakter.

Daarvan worden er waarschijnlijk een 50-tal van voor de fok gebruikt want tja, je zet er een brave hengst op en je behoud de kwaliteiten van de merrie (bij wijze van spreken). Maar die merrie voed haar veulen natuurlijk op en toch krijgt dat dingetje wat karakter mee van de merrie. Dus je hebt weer 50 merrie's die elk een aantal moeilijke veulens op voeden...

Zou het van zo'n situatie kunnen "ontstaan" zijn?

Zesiram

Re: Het fabeltje van de vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:03

geen idee hoe het de wereld ingekomen is, maar ik weet wel dat ik helemaal niks moet hebben van vosmerries Bloos En al helemaal niet als ze hoge witte benen hebben, dan ga ik meteen rechtsomkeert. Maar wie weet klopt je theorie wel Haha!

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:05

Nooit van dat fabeltje gehoord.. Verward

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-08 15:06

absque_dubio serieus niet? Ik heb zelfs ooit een woordenwisseling gehad met mijn stiefvader omdat ik er niet in geloofde, omdat ik zei dat het allemaal van opvoeding en karakter af hangt en niet van kleur. En hij was echt boos op mij dat ik niet geloofde in die wijsheid van vele goede ruiters. Haha!

erleyne: en als er nou een vos merrie met hoge witte benen voor je staat, met een gouden karakter? Die bruine of zwarte kan ook zo vals zijn als dat ze hoog is Haha! Hoe komt het eigenlijk dat je daar zo van overtuigd bent? (puur interesse hoor, niet veroordelend bedoelt ofzo)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:10

Dat fabeltje over kleuren en ook aftekeningen aan de benen is zou oud als de weg naar Rome, en ik heb persoonlijk niets tegen vossen. Daarentegen hoor ik wel vaker dat schimmels vaker piespaaltje in de kudde zijn, en daar kan ik dan weer wel inkomen (aangezien schimmel in een kudde in de natuur voor roofdieren erg zichtbaar zijn 's nachts).

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:12

Wij hebben een vosmerrie, gouden dier, helemaal niets mis mee. Heel anders dan de meeste merries, lief, rustig en een echt mensenpaard, heeft nog nooit uitgehaald naar mensen, nee, dat verwacht ik eerder van die bruine die bij vroeger bij ons op de manege stond Clown . Vraag me af waar die fabel vandaan komt en als er al een kern van waarheid inzit, gaat ie niet op voor onze merrie.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:13

Vossen zijn recessief voor het dominante allel 'zwart' (A) en ook voor het gen dat zwarte benen en manen en staart brengt (E) . (Volgens mij, even uit mn hoofd hoor)

AA = Zwart
Aa = Zwart
aa = bruin

EE = zwarte benen/manen
Ee = zwarte benen/manen
ee = geen zwarte benen/manen

Om een vos te krijgen moet je dus dubbel recessief zijn. Een homozygote voshengst met een homozygote vosmerrie zorgt dus ook altijd voor een vos veulen.

Geen idee wat dit met het fabeltje te maken heeft?

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:14

Ik heb ook een vosmerrie van Landwind, echt een geweldig dier!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:14

Heb er wel van gehoord, en dat is ook 1 van de redenen dat vooral de amerikanen geen vosmerries willen..

Op het moment rij ikzelf een vos merrie. Niet de gemakkelijkste, maar haar volle broer ( ook een vos) is veel mider werkwillig, die is gewoon heel anders van karakter. Maar wat die merrie heeft, die gaat voor je, wil altijd werken, want waag het eens om haar te laten staan. Wat dat betrefd is ze een super paard! en ze kan nog leuk lopen ook Knipoog

Wat de kleur betrefd vos (pheomelanine, rood pigment in de haren van een paard) is recessief. Dus je kleuren theorie klopt wel aardig alleen bij vos merries. die trouwens ook nog een homozygoot zijn (beide ouders vos). En dan moet ik even harder na gaan denken, maar volgens mij zijn de percentages uberhaupt kleiner. Maar dat is kansberekening en daar ben ik niet zo goed in Haha!

Ik denk dat elk paard wel wat heeft, oftie nou vos, zwart, bruin, wit of pimpelpaars met groene stippen is. Die fabeltjes hou je toch wel. Tegenwoordig bedenken ze weer andere fabeltjes. Het is maar net wat je in een paard zoekt he..
Fabeltjes zijn snel gemaakt..

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:16

Alicia2u schreef:
Vossen zijn recessief voor het dominante allel 'zwart' (A) en ook voor het gen dat zwarte benen en manen en staart brengt (E) . (Volgens mij, even uit mn hoofd hoor)

AA = Zwart
Aa = Zwart
aa = bruin

EE = zwarte benen/manen
Ee = zwarte benen/manen
ee = geen zwarte benen/manen

Om een vos te krijgen moet je dus dubbel recessief zijn. Een homozygote voshengst met een homozygote vosmerrie zorgt dus ook altijd voor een vos veulen.

Geen idee wat dit met het fabeltje te maken heeft?

De kans is dus klein dat je een vosmerrie krijgt MET nog eens een rotkarakter. De kans op een nietvos met een rotkarakter is dus groter.. om even in de trant van TS te blijven Knipoog

Frenka

Erleyne; foei, je scoort minpunten bij me hoor! Mijn vos heeft dan wel geen hoge witte benen maar toch! Knipoog

Maar weer ontopic; dit is echt een fabeltje hoor! Karakter zit hem niet in de kleur.
Ik ben het wel met je eens dat het door het fokken kan zijn ontstaan.
Ik ben ook niet zo thuis in de kleurengenetica, dus volg dit even!

absque_dubio

Nee ik heb er echt nog nooit van gehoord.
Ik vind zelf vossen niet mooi, maar met 4 hoge witte benen en een brede bles, prachtig. Haha!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:17

Het is geen fabeltje, vos merrie's zin over het algemeen genomen wat lastiger, maaaaaaarrrrr zoals ze zeggen.... algemeen gesproken....., dat betekend dus niet dat ze dat allemaal zijn, maar gewoon het merendeel.
En hoe dat komt??? Geen idee

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:17

Zeggen ze niet hetzelfde van roodharige vrouwen? Clown

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:19

Frenka schreef:
Erleyne; foei, je scoort minpunten bij me hoor! Mijn vos heeft dan wel geen hoge witte benen maar toch! Knipoog

Sorry, ik heb een zwaar traumatische ervaring met een vosmerrie, dus ik ben ernstig bevooroordeeld Tong uitsteken
Maar even serieus: elk paard is anders, dus de kleur zegt gewoon niks. Die fabeltjes zijn gewoon grappig om je nog eens over te verbazen als je er één tegen het lijf loopt die er wel aan voldoet.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:19

Ik heb ook niets met vos merries, weet eigenlijk niet eens waarom.
Eigenlijk met vossen in het algemeen en dan inderdaad vooral als ze veel wit hebben.
En dat terwijl ik jaren op voskleurige tuigers heb gereden,
mijn favo verzorgpaard een vosmerrie was,
en ik vorig jaar een hele lieve vosmerrie (wel een koffievos) gehad heb,
waar ik niets mee had omdat ze te braaf was...
Ook mijn shetjes zijn vossen en superbraaf,
al moet ik wel toegeven dat de merrie die maandag overleden is,
supereigenwijs was en een gigantisch lastpak was met beleren.
Toen ze eenmaal beleerd was, was het de beste pony van de wereld,
maar wel 1 met een gebruiksaanwijzing Tong uitsteken .

In de zoektocht naar een leuk paard voor mezelf hebben we de vossen dan ook overgeslagen Bloos
Manlief moet helemaal niets van vossen hebben, ook al stonden er soms wel wat twijfelgevallen tussen.
Maar nee, een vos, dus niet aan beginnen.

Hoe het verhaal ontstaan is?
Geen idee eigenlijk.
Misschien wel zoals jij het bedacht hebt,
misschien waren er ooit een paar vos-merries met een slecht karakter,
een verhaal gaat snel rond en een slechte naam krijgt je (ook een paard Haha! ) zo.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:20

Vosmerries kunnen geloof ik lichamelijk wat meer last hebben van de hengstigheid dan de andere kleuren.

Maar dat ze lastig of vals zijn.. wat een onzin nee daar ga ik niet in mee.

Hoewel *gaat ff naar kattenwereld* rode katten vaak wel wat pittiger zijn dan bijvoorbeeld blauwe Lachen

Maar goed, idd schimmels zijn vaak pispaaltje door de kleur... anderzijds, mijn witte merrie is de alfamerrie hier op de wei, welk paard je er ook bijzet.

Mijn vorige schimmelruin, was ook heer en meester op de wei...

Frenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:22

crossmonster schreef:
Vosmerries kunnen geloof ik lichamelijk wat meer last hebben van de hengstigheid dan de andere kleuren.

Hoe zit dat nu dan?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:22

Tuurlijk is het een fabel dat een vos merrie dus maar lastig is omdat het een vos is. Maar als ik naar mijn 'bijgeloof' kijk moet ik wel eerlijk bekennen, hoe roder de merrie, hoe rotter het karakter.

Ik ken echt een aantal goed giftige vos merries (stuk voor stuk echt knal rood), en eigenlijk helemaal andere kleuren. Maargoed in mijn boekje noem ik dat toeval Knipoog

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:23

erleyne schreef:
geen idee hoe het de wereld ingekomen is, maar ik weet wel dat ik helemaal niks moet hebben van vosmerries Bloos En al helemaal niet als ze hoge witte benen hebben, dan ga ik meteen rechtsomkeert. Maar wie weet klopt je theorie wel Haha!
ow ow! Ik zal ook niet weten waar de fabel vandaan komt....ikzelf heb een vosmerrie van 2.5 jaar en weet wel dat die oervervelend is!! Ze stijgerd en wilt alles doen wat god verboden heeft! Af en toe vraag ik me af of t een afwyking is ipv de leeftyd...ook zy heeft witte benen!

snissje

Ik heb zelf een vos merrie van 4 jaar oud en ik rijd daar nu M1 mee ze is van iglesias/rubinstein/flemmingh en een liever pard kan je echt NIET bedenken!!!

Caresse07

Pfoe heb 2 vosmerries gehad en ik ben er weg van. Vooral de merrie die ik nu heb
is een schat van een dier, werkwilliger en vriendelijker kun je ze bijna niet vinden Lachen

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:25

Ik wist niet dat dit fabeltje bestond Knipoog
Maargoed,idd,het ís een fabeltje,dat vind ik nu toch.
Ikzelf heb 2 vosse merrie's,en ze zijn superbraaf !
200 % betrouwbaar,je kan er echt alles mee doen,ze doen gewoon geen vlieg kwaad !
Goed,mijn jongste paard kan nogal pittig zijn bij het rijden (gewoon hevig zijn,niet zitten bokken,of wegschieten).
Mijn oudste paard is zo sloom als wat,kan koppig zijn,maar ze is superlief.
Maar zijn ze lastig of vals ? Helemaal niet !

Dit kan misschien van paard tot paard afhangen,van hun vaders enz..
Maar voor mij blijft dit zeker een fabeltje,ik heb genoeg vosse merrie's gereden,en ze waren allemaal doodbraaf.

Idd,ze kunnen pittig zijn,maar dat kan elk kleur paard toch zijn ?
Ik vind het nogal onzin,dat is juist hetzelfde als : "Kijk die zwarte hengst,die is supergevaarlijk !",terwijl die hengst misschien niemand kwaad doet en heel leuk te rijden is ?

Maarja,ik vind het nogal onzin om te oordelen aan de hand v/h uiterlijk.
Laatst bijgewerkt door ZarcoTje op 28-07-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:26

tsja ik heb een aantal vosmerries gekend en gereden, die niet makkelijk waren, maar zo zijn de meeste merries wel denk ik. Ik heb het fabeltje ook altijd gehoord, maar denk dat het voornamelijk een fabeltje blijft. 1 ervan was idd van een moeilijke hengst, de ruinen hadden hetzelfde karakter. natuurlijk met nog een beetje merriekuren erbij kom je al snel aan het fabeltje dan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 15:26

crossmonster schreef:
VMaar goed, idd schimmels zijn vaak pispaaltje door de kleur... anderzijds, mijn witte merrie is de alfamerrie hier op de wei, welk paard je er ook bijzet.

Mijn vorige schimmelruin, was ook heer en meester op de wei...

Maar waarom zijn ze zo dominant en zo hoog in rang? Omdat ze het van nature zijn, of omdat ze hebben geleerd van zich af te bijten?