[KG]Wat voor kleur krijg ik? (palomino x zweetvos)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

powerzoe

[KG]Wat voor kleur krijg ik? (palomino x zweetvos)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 19:35

Hallo, ik wil volgend jaar mijn merrie laen dekken met Le Matsjo. Ze is zelf een zweetvos. Ik wil graag weten wat voor kleur hier uit komt. Er is zo'n site waar je dat kan berekenen maar die weet ik niet meer.
Als je mij kan helpen graag.
Hier en foto van mij merrie

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door gomir op 27-08-08 00:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

Jester_

Re: Wat voor kleur krijg ik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 20:47

Dat kan altijd verschillen
Wij hebben een x, met 2 Palomino's een valk gekregen, een palomino + zwarte hengst ook een valk.
(Uit de dezelfde merrie), en ook een x met die Palomino met dezelfde zwarte hengst, een Bruine/koffievos

Tinus91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 12:32

Wij hadden een bruine en een bonte, maar daar kwam zwart uit.. pikzwart!!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:52

powerzoe schreef:
Hallo, ik wil volgend jaar mijn merrie laen dekken met Le Matsjo. Ze is zelf een zweetvos. Ik wil graag weten wat voor kleur hier uit komt. Er is zo'n site waar je dat kan berekenen maar die weet ik niet meer.
Als je mij kan helpen graag.
Hier en foto van mij merrie

Afbeelding
Afbeelding

Uw merrie is genetisch vos zonder creme en Le Matsjo is genetisch vos met creme (palomino).
Uit de kruising vos x palomino kan je ALLEEN vos of palomino krijgen 50/50.
Welke tint vos of palomino is afwachten.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:57

Kusx_Lisa schreef:
Wij hebben een x, met 2 Palomino's een valk gekregen, een palomino + zwarte hengst ook een valk.
(Uit de dezelfde merrie), en ook een x met die Palomino met dezelfde zwarte hengst, een Bruine/koffievos

Uit twee palomino kan NOOIT en NIMMER een valk komen! Palomino's zijn genetisch vos, dus genetisch GEEN zwart, en valk is bruin, dus genetisch zwart EN agouti! In dit geval is de vader de vader niet!!!

Palomino x zwart = valk is best mogelijk ... Valk = zwart (komt van hengst) + agouti (komt van merrie) + creme (komt van merrie).
Palomino x zwart = bruin (hebben ALTIJD zwarte manen en staart) ... hetzelfde als hierboven maar dan heeft het geen creme gen meegekregen.
Palomino x zwart = vos/koffievos/zweetvos ... hier heeft het veulen de vos gekregen van merrie EN van de hengst. Dit betekend dat alhoewel de hengst zwart gekleurd is, hij drager is van vos.
Laatst bijgewerkt door Peterina op 09-07-08 14:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:01

Tinus91 schreef:
Wij hadden een bruine en een bonte, maar daar kwam zwart uit.. pikzwart!!

Ook dit is vrij logisch! Bruin = zwart + agouti en de bonte heeft alleen een niet-agouti gen te dragen.
Aangezien het veulen zwart geworden is heeft het de zwart gen gekregen van de bruine en van beide ouders dragers een niet-agouti gen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:08

Peterina schreef:
Kusx_Lisa schreef:

Uit twee palomino kan NOOIT en NIMMER een valk komen! Palomino's zijn genetisch vos, dus genetisch GEEN zwart, en valk is bruin, dus genetisch zwart EN agouti! In dit geval is de vader de vader niet!!!

Palomino x zwart = valk is best mogelijk ... Valk = zwart (komt van hengst) + agouti (komt van merrie) + creme (komt van merrie).
Palomino x zwart = bruin (hebben ALTIJD zwarte manen en staart) ... hetzelfde als hierboven maar dan heeft het geen creme gen meegekregen.
Palomino x zwart = vos/koffievos/zweetvos ... hier heeft het veulen de vos gekregen van merrie EN van de hengst. Dit betekend dat alhoewel de hengst zwart gekleurd is, hij drager is van vos.

Toch is de merrie een palomino en de vader ook. En het veulen is toch echt een valk.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:11

ik zou het even vragen aan mensen die gereageerd hebben in het topic over een nieuw subforum voor kleurengenetica (die hebben er wel verstand van, niet allemaal natuurlijk). Misschien komen die nog met iets.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:12

Het heeft er neit alleen mee te maken welke kleur de vader en moeder zijn, kijk ook is verder in de voorouders welke kleuren die hebben!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:40

Kusx_Lisa schreef:
Toch is de merrie een palomino en de vader ook. En het veulen is toch echt een valk.

Wat noem jij valk, het veulen heeft echt zwarte manen en staart? Uit twee palomino ouders kan dit echt niet Als je zou laten testen komt er wrs uit dat een andere hengst de vader is (moeder liep niet toevallig met een andere merrie in de wei en tegelijk zonder toezicht hun veulen gekregen? dan zou het verwisseld kunnen zijn)
Heb je foto's van deze paarden?

TS: peterina zegt het al, jij hebt 50% kans dat je veulen palomino wordt en anders wordt het een vos

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:13

Nicole288 schreef:
Kusx_Lisa schreef:

Wat noem jij valk, het veulen heeft echt zwarte manen en staart? Uit twee palomino ouders kan dit echt niet Als je zou laten testen komt er wrs uit dat een andere hengst de vader is (moeder liep niet toevallig met een andere merrie in de wei en tegelijk zonder toezicht hun veulen gekregen? dan zou het verwisseld kunnen zijn)
Heb je foto's van deze paarden?

TS: peterina zegt het al, jij hebt 50% kans dat je veulen palomino wordt en anders wordt het een vos

Neej, merrie is echt palomino. Gedekt door een palomino hengst. Veulen heeft een zandkleur en echt zwarte manen & staart

anoouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 21:19

wat Kusx_Lisa zegt is waar, ik rij namelijk op dezelfde stal.
de vader & moeder zijn beide palomino, veulen valk!

powerzoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 22:37

Allemaal harstike bedankt voor de reactie's. Het word afwachten wat het word. We zullen zien

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 10:59

EHK --> FA

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:01

Anouk_FM schreef:
wat Kusx_Lisa zegt is waar, ik rij namelijk op dezelfde stal.
de vader & moeder zijn beide palomino, veulen valk!

het veulen kan echt geen valk zijn, mochten beide ouders kloppen dan is de enige mogelijkheid dat het een palomino met sooty factor is. dit zorgt voor zwarte haren, maar niet zoveel als een valk zou moeten hebben.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:03

Ik zal eens even een foto van het veulentje zoeken!

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:09

Wel leerzaam dit topic zeg!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:15

Elinaa schreef:
het veulen kan echt geen valk zijn, mochten beide ouders kloppen dan is de enige mogelijkheid dat het een palomino met sooty factor is. dit zorgt voor zwarte haren, maar niet zoveel als een valk zou moeten hebben.
Sooty is ook niet mogelijk, want die tast alleen het lichaamshaar aan en niet de manen/staart.

Dus Kusx_Lisa heeft óf een genetisch wonder óf er klopt iets niet aan de kleuren van de ouders.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:28

Kijk; dit is het veulen;

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:46

Die lijkt idd verdacht veel valk, maar dan moet de vader de vader niet zijn omdat het genetisch niet kan. 1+1 kan geen 3 zijn, net als dat palomino x palomino geen valk kan worden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 12:50

Dus nu willen we een foto van de vader Haha! Moeder ziet er iig wel uit als een palo Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:31

DubbelDun schreef:
Elinaa schreef:
Sooty is ook niet mogelijk, want die tast alleen het lichaamshaar aan en niet de manen/staart.

Dus Kusx_Lisa heeft óf een genetisch wonder óf er klopt iets niet aan de kleuren van de ouders.

bij het shetlandstamboek heb ik regelmatig palominos gezien die valk leken en ook zo gegegistreerd werden. van hun waren wel de staart en manen donkerder.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 13:41

Tja hoe een paard geregistreerd wordt is nog iets anders als wat zijn genetische kleur is Haha!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:31

nee oke dat was een domme toevoeging idd Haha! helemaal bij dit stamboek

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-08 16:36

ielsjj_ schreef:
Het heeft er neit alleen mee te maken welke kleur de vader en moeder zijn, kijk ook is verder in de voorouders welke kleuren die hebben!

Nee, niet altijd. Alleen als je achter een 'verborgen' gen, ivm kleur/veranderaar/patroon, moet zoeken. Maar voor een kruising palomino x palomino moet je alleen de ouders hebben!

ENIGE kleur mogelijkheden uit de combinatie palo x palo zijn= vos, cremello of palomino!!
Iets anders kan gewoon wetenschappelijk en genetisch niet!