Wie weet wat de kleur van mijn paard is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

savath

Wie weet wat de kleur van mijn paard is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-08 21:55

Op de volgende foto's is mijn jaarling merrie te zien.
Haar vader is appolo van het lindebos(donkerbruin)
Haar moeder is Tjessy Of Savath(bont bruin) vader van de moeder zwart bont(homezygoot) en de moeder van de moeder is vliegenschimmel(vos geboren)

Wat is de juiste benaming van haar kleur en heeft ze het flax gen,zou ik er met een palomino hengst palomino uit kunnen fokken of niet.
Of zou ik later met een zweetvos veel kans hebben op zweetvos?

Alvast bedankt om het te lezen en mischien weer jij raad.
Afbeelding
Afbeelding
http://img295.imageshack.us/img295/59/2 ... 023zc4.jpg
Laatst bijgewerkt door Judje op 27-06-08 14:10, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's als image

Alicia2u

Re: Wie weet wat de kleur van mijn paard is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 22:22

Je paard is gewoon een vos (CC). Als ik het goed heb (ik weet het niet zeker), zou je met een cremelo hengst (cream gene: CcrCcr) zeker een palomino of valk-kleurig (CCcr) veulen krijgen. Het gen voor zwart van haar moeder heeft ze niet geerft, want dat is dominant en dan zou ze bruin zijn. Voor de bonte genen weet ik het niet. Natuurlijk spelen er ook meerdere genen mee en hoe het zit met bonte paarden en die genen weet ik helaas niet, misschien zijn een aantal eigenschappen geslachts gebonden.
Als je je kansen op een palomino veulen zo groot mogelijk wilt maken, kun je het beste een cremelo hengst zoeken.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:57

In NL zou het gewoon een zweetvos heten. Vind ik overigens wel mooi en apart.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 13:46

Net mijn toets gehad en alle vragen over erfelijkheid (ook van kleur) had ik goed. Ik denk dus dat het wel klopt wat ik hierboven heb geschreven :p

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 13:49

ik dacht altijd dat een zweetvos donkerder was en donkere manen had tegen chocolde bruin aan of leverkleurig.
Ik vind haar kleurtje mooi en dat voor een warmbloed merrie.
maar wat ik graag wil weten is dus de exacte benaming zoals : heeft ze wel of geen flax gen?
Ik had toendertijd gehoopt op een bont veulen;haar moeder is helaas begin april overleden dus is ze het enige veulen dat ik heb van haar moeder,en ze is door een ongeluk nog een oogje kwijt geraakt.

Ps ze is wel volledig egaal vos geboren(gelijke vacht manen staart)

alicia proficiat met te toets.

Ze is dus vos en geen zweetvos of zo?

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 14:11

VSW --> F-AM

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 16:35

Vos is vos, beide genen voor de kleur zwart zijn resessief, dan krijg je een vos. Wat voor vos hangt weer van andere genen af Flax genen zou ik even op moeten zoeken in de bieb. Met een cremello hengst heb je de grootste kans op een palomino, misschien zelfs een palomino bont veulen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:00

neen,nooit een palomino bont als de hengst niet bont is,dat weet ik zeker.Bont is een dominant gen,als dat aanwezig was dan was ze bont.
Daar ben ik zeker van!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 17:09

Klopt helemaal.
Wel kan ze minimaal bont zijn, heeft ze bv een vlekje onder de buik, bij de staart, achter de oren (ik noem maar wat) dan is ze wel bont en kan dat ook doorgeven (50/50). Alleen het bont gen wordt doorgegeven, niet het kleurpatroon, van 2 bijna witte paarden kun je een donker paard met 1 wit vlekje krijgen en andersom. Als jouw merrie dus wel het bont gen draagt zou ze in combinatie met een effen hengst een bont veulen kunnen geven, die dus ook veel wit kan hebben.
Maar, dan moet ze dus wel bont zijn en ergens een wit vlekje hebben.

Met een cremello hengst (vos + 2 verdunningsgenen) icm jouw merrie krijg je ALTIJD een palomino veulen.
Zou je de merrie kruisen met een Perlino dan heb je kans op palomino, buckskin en smokey black.
Met perlino en cremello krijgt je veulen altijd een dun-gen dus je hebt altijd een bijzonder veulen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 17:28

ze heeft witte voetjes en een bles met vleesvlek op de lip,verder volledig vos dus geen bont gen.

Zou er graag een speciaal kleurtje maar met goede papieren (warmbloed) uit willen fokken later.

Mijn merrie is dus echt zweetvos van kleur?

Want ik dacht dat ze dan veel donkerder moest zijn dan ze nu is.
Vandaar mijn vraag

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 22:45

Een zweetvos heeft blonde manen dus dat klopt wel.
Maar voor de fokkerij maakt het niet zoveel uit, je zou een cremello of perlino hengst kunnen zoeken maar die zijn er niet zoveel binnen de warmbloedstamboeken.
Meest voor de hand liggend zou dan bont zijn, als je een homozygote bonte hengst zoekt krijg je altijd een bont veulen.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 10:04

dat weet ik,vandaar dat ik nu dit jaar ook een merrie met tom tom heb gedekt.
Hij is homezygoot en draagt geen vos gen,dus steeds zwart of bruin bont.
op haar papieren staat nu dus vos,dat moet dan niet veranderd worden in zweetvos ?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:33

anneliesdj schreef:
Met perlino en cremello krijgt je veulen altijd een dun-gen dus je hebt altijd een bijzonder veulen.

Cremello en perlino dragen GEEN dun-gen, dus er is absoluut geen kans op een dun (wildkleur) veulen. Cremello en perlino dragen de dubbelverdunning van creme op respectievelijk vos en bruin.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:38

savath schreef:
dat weet ik,vandaar dat ik nu dit jaar ook een merrie met tom tom heb gedekt.
Hij is homezygoot en draagt geen vos gen,dus steeds zwart of bruin bont.
op haar papieren staat nu dus vos,dat moet dan niet veranderd worden in zweetvos ?

Voor de stamboeken is vos gewoon vos en de tint noteren ze in 9 van de 10 keren niet (zelfs niet op de grafische signalement!).

Er zijn verschillende goedgekeurde warmbloed cremello hengsten met vol papieren en registratie, maar helaas niet in Nederland. In Nederland staat er in feite alleen een WB perlino hengst die gkk is met vol papieren en dat is 'Baron' (van kinskystable.nl). In Duitsland staan er verschillende WB ggk cremello hengsten met zeer goede papieren.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-08 22:24

dank je peterina voor je uitleg,dus ik kan vanuit belgie beter naar een duitse hengst voor haar zoeken volgend jaar?
hoeveel kans heb ik met een palomino hengst op palomino veulen?
Is dat 50% of meer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 23:51

Met een palomino hengst op een vos merrie kan je maar 2 kleuren krijgen: vos of palomino = 50/50 dus.
Met een cremello gekleurde hengst op een vos merrie hebt je 100% garantie op een palomino gekleurd veulen.

Als ligt er natuurlijk aan hoeveel dat je bereidt bent op te betalen aan dekgeld. De meeste Duits WB ggk hengsten in cremello kleur hebben een dekgeld van minstens 1000 euro ... vanwege oa de palomino kleur garantie op vos. Er staan ook een paar andere cremello hengsten in oa Denmark en Engeland die WB ggk zijn in een DL stamboek ... hier moet ik wel een waarschuwing geven omdat er een paar in Engeland staan die B-register geven en een enkele die niet 'volledig' zijn ggk.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 00:40

Peterina schreef:
anneliesdj schreef:

Cremello en perlino dragen GEEN dun-gen, dus er is absoluut geen kans op een dun (wildkleur) veulen. Cremello en perlino dragen de dubbelverdunning van creme op respectievelijk vos en bruin.

Excuses, je hebt gelijk, het is het creme-gen.

Op een rijtje;

vos x palomino = 50% vos, 50% palomino
vos x cremello = 100% palomino
vos x perlino = 60% valk 33% palomino 8% smoky Black (afgeronde percentage's)

Als je dekt met een bonte hengst is het 50/50 of je een bont veulen krijgt (bont kan ook minimaal zijn) tenzij je een homozygote hengst gebruikt.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 08:13

Dan zal de keuze moeilijk worden om een dekhengst voor haar te vinden ,want wil ofwel bont(palomino) ofwel palomino of iets met wildkleurtje.
Ofwel terug een zweetvosje.
Maar ze is sbs ingeschreven en wil wet met goede pedigree verder fokken,dus moet een ggk warmbloed of halfbloed arab zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:49

Als je garantie op een apart kleurtje wil wel ja, maar dat lijkt me van ondergeschikt belang, je wilt toch als eerste een goed rijpaard.
Zoals ik zei, bonte rijpaarden zijn er genoeg dus dat moet niet moeilijk zijn.

richelleMani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 21:56

Het ziet eruit als een voskleur.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 07:39

annelies bonte rijpaarden zijn er genoeg,maar met arabisch uiterlijk en aan de maat van 1,62m a 1,65m
met goed papiertje?
als je er weet die volwassen en gereden onder de 4000 gaan mag je me ze steeds tippen?
Ik fok dus op de eerste plaats op kwaliteit,en probeer dan een zo goed mogelijk passend kleurtje te fokken.
Er zijn massa's bruinen,vossen schimmels enz...
Ik kan me sneller een egaal paard aanschaffen met goed papiertje dan een bonte met zelfde papiertje.
Ik bedoel dus wel sportpaard niet zomaar bont,.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:40

savath schreef:
annelies bonte rijpaarden zijn er genoeg,maar met arabisch uiterlijk en aan de maat van 1,62m a 1,65m
met goed papiertje?
als je er weet die volwassen en gereden onder de 4000 gaan mag je me ze steeds tippen?
Ik fok dus op de eerste plaats op kwaliteit,en probeer dan een zo goed mogelijk passend kleurtje te fokken.
Er zijn massa's bruinen,vossen schimmels enz...
Ik kan me sneller een egaal paard aanschaffen met goed papiertje dan een bonte met zelfde papiertje.
Ik bedoel dus wel sportpaard niet zomaar bont,.

Als je ook geinteresseerd bent in goede halfbloeden Arabieren:
- op deze stal in de Kempen staan er verschillende BAPS (en dus ook SBS gerechtigt)geregistreerde hengsten met aparte kleuren: www.murillo.be ... kijk is naar 'Sun Champagne Charly', 162cm, +/- 65% arabier, sport gereden, palomino, vol papieren, ggk in 4! EU erkend stamboeken of 'Indian Bogie Wogie' ... kinderen van deze twee presteren in dressuur, endurance en in minder mate springen.
- dit is een cremello BAPS ggk hengst die ook mooi gebouwd is, met vol papieren: http://www.kapaza.be/Dieren_en_toebehor ... kking.html

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 13:50

savath schreef:
met goed papiertje?

Ja hoor, je moet alleen verder zoeken dan de eerste de beste hengstenhouderij.
En hoe arabisch wil je hem hebben, dat kan natuurlijk ook heel verschillend zijn, wil je een sportpaard of een arabier?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 21:50

ik fok de beide typen,ik ga niet voor de arabier om te showen,ik ga voor de warmbloed met fijn profiel en hoofdje,maar van voldoende grootte.
dus een edele warmbloed,hoeveel percentage arabier er moet inzitten maakt niet uit(het is een bepaald type dat ik wil)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:18