Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
petraaken schreef:Daarbij heb je het nadeel dat bepaalde hengsten zo populair zijn en daardoor hun kleuren meer doorgeven. Daarbij willen veel ruiters een donker gekleurd paard met weinig of geen aftekening. Neem bv een Gribaldi, zwarte hengst die weinig wit doorfokt. Zeer popiejopie hengst. Bij de springpaarden zijn er een tijdje zeer weinig schimmels in de ring verschenen tegenwoordig zie je veel schimmels mede dankzij de zonen van de holsteinse hengst Corrado. Laat eens een speciaal gekleurde hengst het super doen in de sport dan ga je eens wat zien dat er dan veel meer speciale gekleurde warmbloeden gaan komen.
stef schreef:dus die zijn er van oorsprong wel geweest?
stef schreef:ik weet bijv wel dat er veel creme voorkomt bij de equus kinsky (tsjechies), van de bonte friezen weet ik, in amerika fokken ze zelfs speciaal op vossen
sigrid1182 schreef:petraaken schreef:Daarbij heb je het nadeel dat bepaalde hengsten zo populair zijn en daardoor hun kleuren meer doorgeven. Daarbij willen veel ruiters een donker gekleurd paard met weinig of geen aftekening. Neem bv een Gribaldi, zwarte hengst die weinig wit doorfokt. Zeer popiejopie hengst. Bij de springpaarden zijn er een tijdje zeer weinig schimmels in de ring verschenen tegenwoordig zie je veel schimmels mede dankzij de zonen van de holsteinse hengst Corrado. Laat eens een speciaal gekleurde hengst het super doen in de sport dan ga je eens wat zien dat er dan veel meer speciale gekleurde warmbloeden gaan komen.
ik dacht dat Capitol I ook wel een groot aandeel had in al die schimmels in de springring....
Wildgirl schreef:zo'n voskleurige fries lijkt me wel interessant; iemand daar een foto van?
Peterina schreef:Er zijn wel nog andere warmbloed bonte die ggk zijn in erkende stamboeken die een 1e premie hebben behaald en hun dagentest hebben gedaan (of wegens leeftijd nog moeten doen).