Welke kleur heeft dit veulen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjintoo

Welke kleur heeft dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 13:12

Hier wil ik het ook even vragen. Welke kleur denken jullie dat mijn veulen heeft? De ene zegt grullo, de andere zegt bruin-bont, nog iemand anders zegt valk.... Wat denken jullie?
Vader is de zwart-bonte tinkerhengst Bootz, en de moeder mijn brunblakke fjord Mieke

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze heeft trouwens een zilverkleurige aalstreep.

mhollander

Re: Welke kleur heeft dit veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:14

beetje het zelfde kleur als de moeder denk ik.

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:16

Zou niet weten hoe deze kleur heet, maar weet wel dat ik het een super mooi kleurtje vind zeg, wat een knappe meid.
Heel veel plezier nog met je mooie meiden.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:25

Ik zie het bonte niet ?

Ik denk dat ze gewoon preciesm dezelfde kleur krijgt als dr moeder

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 13:28

crossmonster schreef:
Ik zie het bonte niet ?

Ik denk dat ze gewoon preciesm dezelfde kleur krijgt als dr moeder

Hier ga ik helemaal in mee Ja

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:01

Ze heeft zo te zien 2 kleurige fjordenmanen (zwat en wit) en geen zichtbare vlekken.
Bont zal het dus niet zijn (of heeft ze stiekem een vlek onder haar buik verstopt?) en valk valt dan ook af, gewoon net als mams dus denk ik? Al zit ik niet zo in de kleuren genetica...

Edit: dit kwam ik tegen op internet, grullo lijkt me dan ook geen optie inderdaad?
Citaat:
Grullos MUST have the following characteristics:

Black or brown legs

The head will be darker than the body

Dark tips on the ears

A very DISTINCT dorsal stripe that runs fully from the base of the mane and into the tail

Grullos will often have other characteristics such as:

Stripes on the legs (leg bars)

Mottling on the upper legs, shoulders, gaskins

Dark rings around the ears

Striping on the forehead (cobwebbing)

Stripes crossing the back, shoulders, or neck

Grullo is the result of the dun factor "gene" on a black horse. Grullo (used here for both masculine, and the feminine "grulla") is to black as dun is to bay, and as red dun is to sorrel. They are just the colors that result when the dun factor is applied to the base coat colors. This dun gene acts similarly to the creme gene in that it dilutes the base color, but not quite the same. The following table shows what color results from three base horse coat colors when the dun or creme genes are passed by a parent to an offspring. Back to Top

Dan moet ze dus een zwart gen hebben met een verkleuringsfactor er over heen en dat lijkt me met deze ouders niet van toepassing?

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:08

Dit veulen is dun oftewel; wildkleur bruin net als mams

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-08 15:15

Ik dacht dat Mieke agouti doorgaf en haar dun kleur. Haar dun kleurtje bestaat uit bruin en zodus moet ze ook een gen hebben voor zwart waardoor ze ook de zwarte kleur kan doorgeven? Of ben ik nu mis?

texeenmaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:37

Ik ga voor een grullo.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:44

Wat ik dus inderdaad uit het artikel begreep is dat een grullo dus zwart is met een dun factor.
Een volle fjord kan geen zwarte genen hebben dus dan zou paps een zwart gen door moeten geven maar weet natuurlijk niet hoe dat met zijn genen zit, ben even kwijt of zwart nou dominant is over bont of andersom Bloos ...
edit: zwart is dominant dus paps zou zwart moeten zijn. alhoewel platenbont is ook dominant.. pFFFFF even zoeken voor je nog..
http://www.bokt.nl/wiki/Kleur#Zwart_.28black.29
Paps is zwartbont toch? als hij het zwarte gen door heeft gegeven zou het dus kunnen dat het veulentje grullo is.....
En als ik dan nog veen verder redeneer, als pappa Tobiano had doorgegeven zou het veulentje bont moeten zijn en dat is het zo te zien niet dus als mams haar verduninngsfactor heeft doorgegeven zou het veulen grullo moeten zijn.

Oftwel.
paps is zwartbont en heeft dus waarschijnlijk een zwart gen en een Tobiano gen.
Als je kleintje het tobiano gen heeft geerfd zou ze bont moeten zijn, dat lijkt niet zo te zijn dus waarschijnlijk heeft ze van pa het zwarte gen, wat dominant is...
De moeder is wildkleur bruin, dus heeft een Dun gen en een Bruin gen oftwel augouti, wat bovenop zwart bruin geeft.
Oftewel je veulentje heeft van paps zwart gekregen, als ze van mams augouti zou hebben zou ze bruin zijn, als ze het Dun gen heeft Grullo...

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-08 10:26

maar is agouti niet gewoon het zwarte van de benen en de manen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 15:54

ladymagic schreef:
Een volle fjord kan geen zwarte genen hebben ...
Volgens mij zijn Fjorden genetisch behóórlijk zwart. Anders zouden ze geen zwarte manen/start/benen kúnnen hebben nl.

Ik gok ook op een grullo. Het bonte zie ik er nog niet zo aan.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:04

Maar wildkleur bruin (fjordenkleur) is een bruin met Dun factor?

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:06

Wildkleur -> Dun

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:09

Ik weet niet of er bij Fjorden veel homozygote dun's voorkomen en wat dat doet met de lichaamskleur (nog meer oplichten als normaal), want een Bay-dun (bruin + dun) ziet er toch echt qua kleur iets anders uit.
En Fjorden hebben geen creme-gen, want dan zouden er veel meer cremello/perlino's onder de Fjorden voorkomen.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:13

ik wist niet dat je de kleur van een fjord wildkleur noemde Bloos Dacht rodblakke, brunblakke, kvit enzovoort.
Maargoed, ik moet zeggen dat het verhaal van ladymagic goed klinkt Vork
misschien een idee of even een duidelijk standfoto te plaatsen, waarop we ook haar benen en hoofd ed goed zien, vd zijkant Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:16

lijtk wel een beetje gra

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:23

De kleuren brunblakke, kvit, rodblakke en gra zijn de "Fjord"se kleurenbenamingen Haha!
In NL is het wildkleur en in het engels Dun.
Dun kan op elke basiskleur voorkomen en toont altijd. Wél moet er altijd één ouder het doorgeven.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:42

DubbelDun schreef:
Ik weet niet of er bij Fjorden veel homozygote dun's voorkomen en wat dat doet met de lichaamskleur (nog meer oplichten als normaal), want een Bay-dun (bruin + dun) ziet er toch echt qua kleur iets anders uit.
En Fjorden hebben geen creme-gen, want dan zouden er veel meer cremello/perlino's onder de Fjorden voorkomen.

Alle fjords zijn homozygoot voor dun en zoals bij andere dun tinten komen bij de Fjord ook verschillende 'kleuren' dun in verschillende 'tinten' voor.
Bij Fjord bestaat ook de creme gen en er komen palomino gekleurd dun Fjorden voor. Enkelverdunde Fjorden mogen niet met elkaar gefokt worden en dubbel verdunde nazaat wordt niet opgenomen of geregistreerd in de stamboek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:49

En wordt daarop getest dan?? Want door de dubbele verdunningen zie je haast het verschil niet tussen een creme-drager of een dubbeldun ( Clown) )drager.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 17:54

DubbelDun schreef:
En wordt daarop getest dan?? Want door de dubbele verdunningen zie je haast het verschil niet tussen een creme-drager of een dubbeldun ( Clown) )drager.

Aangezien dat alle fjorden dubbeldun (homozygoot) zijn, is er wel een verschil te zien wanneer de creme gen er tussen zit.
Voorbeelden van de kleur zijn op de officiele Fjord site te zien, heet = gullblakk voor de vos ... manen en staart hebben typisch geel midden stuk haren ivp bruin of zwart

Ter info: (bron Bilterhoeve)
Het verdunde vaalbruin ("ulsblakk" in het Noors) is een variëteit van het vaalbruin, veroorzaakt door een verblekingsfactor die de productie van haarkleur vermindert.
De lichaamskleur is bijna wit of geelachtig-wit. De donkere streep in het midden van de manen, de aalstreep en de donkere haren in het midden van de staart zijn zwart. Manen en staart hebben een lichtere kleurschijn dan de lichaamskleur.

Het verdunde vaalrood ("gulblakk" in het Noors) is de zeldzaamste kleur bij het Fjordenpaard. Het is een variëteit van het vaalrood veroorzaakt door dezelfde verblekingsfactor als bij het ulsblakk. De lichaamskleur is geelachtig-wit. De donkere haarstreep in het midden van de manen, de aalstreep en de donkere haren in het midden van de staart zijn geelachtig maar donkerder dan de lichaamskleur. De maantop, de manen en de staart kunnen volledig wit zijn en bij dergelijke paarden kan de aalstreep niet te onderscheiden zijn.

De verdunningsfactor
Grijze paarden kunnen ook de verblekingsfactor bezitten zoals beschreven onder ulsblakk en gulblakk maar omdat ze dezelfde schijn hebben als de lichtgrijze paarden zonder deze verdunningsfactor, kreeg deze "kleur" geen specifieke naam.

Het onderling paren met paarden die de verdunningsfactor hebben, resulteert in 25 % wit en veulens met blauwe ogen. Omdat deze kleur niet erkend wordt bij het Fjordenpaard, wordt aangeraden niet onder elkaar te fokken met ulsblakk, gulblakk en grijze fjorden met de verdunningsfactor. (Als de moeder of vader van een grijze fjord ulsblakk of gulblakk is, is er 50 % kans dat hijzelf de verdunningsfactor bezit.

Als een grijze fjord uit een paring met een vaalbruine of vaalrode fjord ulsblakk of gulblakk nakomelingen heeft, is het zeker dat hij de verdunningsfactor bezit.
Als een grijze fjord met een andere grijze fjord paart en de nakomeling is gulblakk, bestaat er ook een groot risico dat hij de verdunningsfactor bezit.)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 19:24

@peterina: bedankt voor de info.
Heb je een voorbeeld van een DD+basiskleur en een Cc+Dd+dezelfde basiskleur. Ik ben benieuwd naar die verschillen.

MarlouWT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:20

ik zeg Valk;)

MarlouWT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 22:21

Valk;)

Monikske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-08 08:15

ik denk dezelfde kleur als de moeder