[H] Fries x appaloosa kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jobbeltje

[H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 13:46

Oke even een ideetje..

Wat vinden jullie hier van:

Afbeelding
de merrie (@ Sneekweek hippique vorig jaar)

x

Afbeelding
Peru's Scen-Tao

Kán dit.. klopt dit.. zou er iets aparts uitkomen?

(heb even geen standfoto's van de merrie bij de hand)

Merrie is 8 jaar, nog nooit een veulen gehad. Stamboek (zonder premie) FPS.
Heeft een kolletje op haar hoofd, dus aanleg voor het doorfokken van wit.

jojo23

Re: [H] Fries x appaloosa kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:15

aparte combi..kan misschienw el wat aparts uitkomen qua kleur.
Hoe groot is deze hengst en je merrie???

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:16

Ik vind het zonde, hou zoiezo niet zo van kruisingen aangezien je nu van 2 rassen 1 wil maken. Ik hou het liefst de rassen appart van elkaar. Dus de merrie laten dekken door een Fries en alleen de hengst op Appaloosa merries laten dekken.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:20

Je neemt 2 prachitge raspaarden, en gaat ze daarna kruisen...

Waarom wil je dat? Probeer je nu iets te fokken met de bouw van een fries en de kleur van een appaloosa?

Er zal een dier uitkomen dat voor geen van beide stamboeken aanvaardbaar is, en dus in een hulpstamboek moet komen. Het zal dus niet veel waard zijn qua prijs als je het ooit verkoopt.

Voor hetzelfde geld fok je een Fries veulen met papier dat wel iets waard is en dus een beter leven tegemoet kan zien (minder kans op een einde in de italiaanse salami).

Dus wees lief voor je toekomstig veulen en kies een mooie friese hengst voor je merrie...

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 18:23

Nakomeling zal behouden blijven.

Edit: merrie is rond de 1.60
hengst is 1.73

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:25

Ik heb een 3 jarige merrie. Moeder is een appaloosa en de vader is een fries x tuiger.

Er is een leuk paard uitgekomen, maar het was absoluut niet de bedoeling...

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:39

Jobbeltje schreef:
Nakomeling zal behouden blijven.

jij weet niet 100% zeker dat er de komende 30 jaar niets zal gebeuren waardoor jij je verplicht zal zien een van je paarden te verkopen.

Ik persoonlijk vind dat je je veulens een zo goed mogelijke start in het leven moet geven door te zorgen dat ze op papier alvast zoveel mogelijk waarde hebben. Een paard waar genoeg voor betaald is wordt goed behandeld. Het is toch nooit leuk als je op MP moet gaan leuren met je in prijs verlaagde dier?

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 18:41

Ik ga wel met je standpunt mee Klara, maar wat nou als ik er een friese hengst op zet en er komt een veulen met wit uit? Denk dat die als.. fries met wit.. ook niet een al te beste start mee zal krijgen. (als we uitgaan van het papier verhaal)

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:44

Tja, dat is dan gewoon pech he. Als je een hengst kiest die nooit wit doorfokt kun je die kans beperken. En de markt voor Friezen is goed, er worden best goede prijzen voor betaald.

Daarentegen weet je met die appaloosa-hengst al 100% zeker dat je een veulen zal krijgen waar buiten jij zelf eigenlijk niemand op zit te wachten.

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:49

Klara16 schreef:
Tja, dat is dan gewoon pech he. Als je een hengst kiest die nooit wit doorfokt kun je die kans beperken. En de markt voor Friezen is goed, er worden best goede prijzen voor betaald.

Daarentegen weet je met die appaloosa-hengst al 100% zeker dat je een veulen zal krijgen waar buiten jij zelf eigenlijk niemand op zit te wachten.

Al 100% zeker..?
Toevallig zijn er mensen (o.a. ik) die niet op ras afgaan.
Maar op bouw, een leuk kleurtje en een leuk karakter.
Toevallig zijn er ook mensen die graag een leuk paard willen in een lagere prijsklasse, ik geloof best wel veel mensen.
Als dit toekomstige paard dan goed gereden word is er een grote kans dat deze niet in de salami verdwijnt. Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:52

hoe is het karakter van jouw merrie?
ik heb Scen Tau, onwijs gaaf dier trouwens, 1 keer op een keuring gezien.
Weet niet of dat zijn eigenlijke gedrag is maar ik...heb met open mond naar dat dier zitten kijken, mennnnnnnn niet te houwen!!.

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:53

Wij hebben onze friese merrie vorig jaar en dit jaar ook onder Peru's scen tao gehad.. Helaas is dit tot 2 keer toe mislukt, aangezien onze merrie blijkbaar niet natuurlijk gedekt kan worden ivm buikvlies ontsteking!! T zou mij echt een geweldige combi lijken, vind peru's scen tao echt een prachtig paard!!

Als het om het geld zou gaan, ik heb van de eigenaars van deze hengst gehoord dat de fries x appaloosa veulens behoorlijk veel opbrengen, daar kan een gewoon fries veulen eigenlijk niet tegen op!! Bloos

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:55

ja, maar de TS heeft een stamboekmerrie. Die dus het potentieel heeft om veulens met een vol FPS-papier te fokken. En zo'n veulen is altijd meer waard dan een kruising zonder papieren. Ook al zit er dan een wit vlekje op.

Je gaat toch niet ontkennen dat echte friezen beter verkopen en voor meer geld gaan dan paarden zonder papier.

Als ik paard was wist ik het wel hoor!

Als je begint met een merrie zonder papieren dan doet het er eigenlijk niet meer toe welke hengst je erop zet, maar als je nog de kans hebt om aan papieren te komen voor je veulen vind ik dat je dat verschuldigd bent aan het dier.

Citaat:
Als het om het geld zou gaan, ik heb van de eigenaars van deze hengst gehoord dat de fries x appaloosa veulens behoorlijk veel opbrengen, daar kan een gewoon fries veulen eigenlijk niet tegen op!!

Die eigenaar zegt waarschijnlijk wat jij graag wil horen om een dekking te verkopen. Volgens mij is dit niet waar.

straciatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:55

ik vind dat het wel kan. bij appaloosa's heb je al snel dat de stippen naarmate ze ouder worden vergrijzen of verdwijnen. de kleur komt ten goede van het ras. maar ik vindook dat qua bouw van de parden ook wel aardig klopt.
en Peru's Scen-Tao heeft altijd mooie nakomelingen!!

mienetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:56

@Klara: wij kennen de eigenaars al langere tijd, en hebben de prijs gehoord van een fries x appaloosa veulen wat hun of vrienden van hun verkocht hebben naar Amerika!! Sta je versteld van !! Knipoog

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:58

mienetje schreef:
@Klara: wij kennen de eigenaars al langere tijd, en hebben de prijs gehoord van een fries x appaloosa veulen wat hun of vrienden van hun verkocht hebben naar Amerika!! Sta je versteld van !! Knipoog

Dat kunnen ze wel zeggen... Amerikanen betalen misschien veel geld voor zoiets, maar hier zie ik het eerlijk gezegd niet gebeuren.
De kans dat de TS haar veulen op de Nederlandse markt moet verkopen is toch het grootst lijkt mij Haha!

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:03

Ik denk dat er wel iets mooi zou uitkomen..
Het is gewoon kwestie van smaak, zoals er hier al eerder gezegd is, niet iedereen zoekt een paard met papieren.
Sommige zoeken gewoon een betaalbaar recreatiepaardje..

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:05

Het zou heel goed kunnen dat hier een heel mooi paard uit komt Lachen

Mijn paard is ook mooi in verhouding ondanks de rare kruising.

IneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:06

Heb je een foto ervan Yinka? Zou het wel eens willen zien.. Knipoog

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:06

Maar dan nog. De prijzen van Friezen zijn al lang niet meer wat ze waren en een 100% Fries veulen uit een stamboekmerrie brengt al helemaal niets op (niet minder dan een halve, wat ook een leuk gebruikspaardje is). Men staart zich blind op het vol papier en ster-ster-ster Rolleyes Daarnaast heeft de merrie wit, ook al is het veulen pik-zwart. De aanleg zal er zitten, is ook niet echt een pluspunt bij verkoop (in de gedachtenwereld van de eventuele kopers).

Ik vind dat je het gewoon moet proberen Jobbel, wie weet komt er een erg leuk gebruikspaardje uit met een chique kleurtje Pling

Bandit en onze andere halve Friezen zijn ook zeker niet mislukt als ik het eerlijk mag zeggen Schijnheilig

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:08

Proberen kan altijd, maar je hebt het jezelf te verwijten als er gewoon een zwarte met een lelijke bouw uitkomt. En wat ga je dan doen met dat dier?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:09

IneV schreef:
Heb je een foto ervan Yinka? Zou het wel eens willen zien.. Knipoog

Ik heb wel een foto van afgelopen winter, maar toen was ze net weer een stukje gegroeid.
Ze wordt nu beleerd, dus zal binnenkort op bezoek gaan en foto's maken.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:10

Ik denk juist dat hier een heel leuk paardje uit gaat komen.
Heb menig kruising voorbij zien komen waarvan ik zeg nee, die er echt niet uit zien.
Maar deze kruising lijkt mij zeker niet verkeerd.

En niet iedereen kijkt op papier. Ik ook zeker niet.

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:11

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 19:13

als er een fries gebouwd paard met stippen uitkomt zal dat echt geweldig zijn Haha!

maar van een panterbonte hengst op een effen paard kan je ook een effen veulen krijgen,wil je echt een paard met appaloosa kenmerken ,dan moet je voor een few-spot gaan deze geeft altijd appaloosa kenmerken door.

maar ik zie geen reden om het niet te doen ,er zijn al veel mooie kruisingen gemaakt met appaloosa en ;
fjord
haflinger
kwpn
en mischien nog wel meer Knipoog