gekke vraag: valkkleur fokken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sarah_m

gekke vraag: valkkleur fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-08 21:57

Hoiii,

Ik heb een gekke vraag, ik hoor altijd dat het heel moeilijk is om valk te fokken, dan bedoel ik dus deze kleur:

Afbeelding

Ik vroeg mij af of iemand weet wanneer je de grootste kans hebt op een valk (bijvoorbeeld palomino moeder x valk hengst)
gewoon omdat ik het me afvroeg hoor Knipoog

p.s. sorry als ie hier verkeerd staat!
Laatst bijgewerkt door gomir op 20-04-08 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Suomi

Re: gekke vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:16

Ligt niet zozeer aan de kleur van de ouders, maar of de kleur erfelijk overdraagbaar is. Iets met homozygoot en heterozygoot heb ik ooit geleerd bij biologie Nagelbijten / Gniffelen . Sommige hengsten vererven bijvoorbeeld altijd een bonte kleur.

Dus dan zou je je erin moeten verdiepen of er een bepaald paard is wat altijd een valkkleurig veulentje fokt of twee ouders zoeken die de kans op een valkkleurig veulentje vergroten.

Er is vast wel een bokker die dit veel duidelijker kan uitleggen. Bloos

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 22:20

vos en cremello maakt palomino.
cremello en bruin maakt valk.

heeft inderdaad met die dingen te maken in de vorige reactie.

een tijd geleden heb ik me der in verdiept omdat ik zelf een cremello heb gehad.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 03:27

TAO-->F-AM

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 07:50

Navidad schreef:

Kun je beter perlino x bruin doen (liefst zonder vosfactor).
Cremello is de dubbele verdunningsfactor van vos en perlino van bruin.
Dek je met en hengst met en dubbele verdunnigsfactor houd je altijd een enkele over en krijg je dus palomino (vos), valk(bruin) of smokey(zwart).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:24

sarah_m schreef:
(bijvoorbeeld palomino moeder x valk hengst)

Dit is 'not done'
Het is beter om verdunningen niet met elkaar te kruisen.

Een valk of palomino dekken met een bruine hengst die geen vosfactor heeft en dominant agouti vererft geeft een grote kans op valk.
Met perlino's/cremello's dekken zou ik niet snel doen. Kwaliteit van het paard staat voorop en niet de kleur. Ik ken tenminsté bij de warmbloeden geen goed paard met cremello als kleur. Bij pony's mss wel.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:25

Navidad schreef:

een tijd geleden heb ik me der in verdiept omdat ik zelf een cremello heb gehad.

Niet waar, ik heb een palomino uit een bruine merrie en een vos vader! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 09:27

Dat kan niet. Een palomino moet een ouder hebben die het verdunningsgen draagt.
Of de vader is een palomino of de moeder een donkere valk.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-08 11:21

[***] schreef:
sarah_m schreef:
(bijvoorbeeld palomino moeder x valk hengst)

Dit is 'not done'

Een valk of palomino dekken met een bruine hengst die geen vosfactor heeft en dominant agouti vererft geeft een grote kans op valk.
Met perlino's/cremello's dekken zou ik niet snel doen. Kwaliteit van het paard staat voorop en niet de kleur. Ik ken tenminsté bij de warmbloeden geen goed paard met cremello als kleur. Bij pony's mss wel.

Het was maar een voorbeeld, ik heb er totaal geen verstand van, daarom vraag ik het jullie Tong uitsteken

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 18:58

Sieppus schreef:
Navidad schreef:

Niet waar, ik heb een palomino uit een bruine merrie en een vos vader! Haha!

Zou kunnen. Maar ik heb het over een cremello. en niet over een vos.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 19:00

Lia_ schreef:
Navidad schreef:

Kun je beter perlino x bruin doen (liefst zonder vosfactor).
Cremello is de dubbele verdunningsfactor van vos en perlino van bruin.
Dek je met en hengst met en dubbele verdunnigsfactor houd je altijd een enkele over en krijg je dus palomino (vos), valk(bruin) of smokey(zwart).

Oke dat wist ik dus niet.. Ik dacht juist dat perlino, de dubbele verdunningsfactor van vos was.. aangezien de roodgloed.. Lachen

Thanks voor de info Haha! Weer wat geleert. Het blijft moeilijk haha Haha!

indus

Re: gekke vraag: valkkleur fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 12:20

Ik heb een valk.

Zijn moeder is palomino en zijn vader is bruin.
(even voor de duidelijkheid hij is 1.69m)

Afbeelding

Afbeelding

isolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:06

hoi,

Ik heb ook een valkmerrie > moeder Palomino x vader bruin.

Vorig jaar veulen gefokt met haar valk x bruin en een prachtig valk veulen gekregen Bloos

het ligt eraan of de genen dominant of reccesief zijn, dat dit veulen nu een valk is wil niks zeggen, zou ik eerst vaker moeten fokken.

ik ben ook wel benieuwd als ik op haar bijvoorbeeld een lichte vos zou zetten of ik dan een palomino eruit zou krijgen.

Groetjes Isolde

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:10

[***] schreef:
Dit is 'not done'

Eh, sorry, maar wat een onzin. Het is echt geen probleem om dubbele of enkele verdunningen van het cremegen met elkaar te kruisen, het creme gen is geen genetisch defect of zo? Dat je niet bewust op kleur moet gaan fokken en de kwaliteit van de ouderdieren centraal hoort te staan, daar ben ik het helemaal mee eens.

Valk fokken is niet moeilijk, en als je perlino of cremello op een niet-zwart paard zet, heb je altijd kans op een verdunningskleurtje.

Voor foto's en meer informatie, kijk even op http://www.doubledilute.com

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 22:22

[***] schreef:
Dit is 'not done'
Het is beter om verdunningen niet met elkaar te kruisen..

Waar haal je deze 'wijsheid' vandaan? Er is absoluut geen een enkel reden waarom je niet palo x palo of palo x valk of cremello x cremello, enz enz, zou kunnen kruisen! Ik denk dat je de OLWS problematiek bij Paints verwaart met de cremello kleur.

[***] schreef:

En wat heeft het kwaliteit van het paard te maken met kleur? Een bepaalde kleur gebruiken doet niet af van het kwaliteit indien aanwezig. Ik ken als fokker van warmbloed paarden met het palomino kleur verschillende paarden van zeer goede kwaliteit, hetzij met cremello en perlino (zeldzaam bij wb) als kleur.
Bij de ponies, van mini maat tot grote pony maat, in bijna alle rassen zijn cremello's en ook perlino's te vinden.

Het is moeilijk om een valk te fokken als je moet vertrekken met een vos merrie. Als je een zwart of bruine merrie heeft is het makelijke maar er is nooit een garantie mits je de DNA genotypes van de merrie en hengst kent.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 16:43

Ik heb vorig jaar ook een valkveulen gefokt uit een palominomoeder en een valk vader. Veulen is harstikke mooi en gezond waarom zou het niet mogen om twee verdunningen op elkaar te gebruiken Clown

En dit jaar wil ik onze bruine merrie laten dekken door een perlino voor weer een valkje Haha!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:43

Zoek een perlino die homozygoot is voor zwart en agouti dan heb je altijd een valk. Pling
Een valk is niets anders dan een zwart paard dat agouti heeft en een creme gen.
Wil je dus een valk moet je zorgen dat al deze genen aanwezig zijn.
Maar zolang ze dus niet homozygoot zijn voor die genen blijf je altijd ook kans houden op andere kleuren.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 06:53

Peterina schreef:
En wat heeft het kwaliteit van het paard te maken met kleur? Een bepaalde kleur gebruiken doet niet af van het kwaliteit indien aanwezig. Ik ken als fokker van warmbloed paarden met het palomino kleur verschillende paarden van zeer goede kwaliteit, hetzij met cremello en perlino (zeldzaam bij wb) als kleur.
Bij de ponies, van mini maat tot grote pony maat, in bijna alle rassen zijn cremello's en ook perlino's te vinden.

De kleur hoeft de kwaliteit van het paard uiteraard niet in de weg te staan. Maar wat we op dit forum helaas veel zien is dat mensen een veulen willen fokken van hun merrie en dan vragen naar de grootste mogelijkheid voor een bepaalde kleur. Vaak gaat het om een zwarte of een donkerbruine. Veel van deze potentiele fokkers verliezen inderdaad een aantal zaken uit het oog die wij in de warmbloedfokkerij een stuk belangrijker vinden als de kleur. nl exeterieur, gangen, karakter, prestaties en bloedaansluiting. Mijn inziens komt kleur echt als laatste wat je meeneemt in het uitkiezen van de ouderdieren. Ik denk dat dat hetgeen is wat [***] bedoeld.

Neemt niet weg dat het heel leuk zou zijn als er bij de KWPNers een paar leuke kleurtjes bij zouden komen.

Voor de TS: Ik zeg niet dat jij de door mij genoemde zaken uit het oog verleist hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:21

Dat is precies wat ik bedoel NatasjevE Ja ik had er mss duidelijker bij moeten zetten dat mijn fokdoel een sportpaard is.

Voor shetlandpony's (om maar een voorbeeld te noemen) is het anders dan voor KWPNers. Ik ken geen cremello warmbloed die aan de eisen van een goede dekhengst voldoet (zoals presteren op internationaal niveau, uit een stam afkomstig die dat doorfokt, de eisen die Natasja noemt etc). Ook geen palomino of valk trouwens. Nu is het nog zo dat er veel apart gekleurde paarden papierloos zijn of van mindere kwaliteit (bont, valk om maar wat te noemen). Echt goede paarden met een apart kleurtje zijn veel zeldzamer t.o.v. paarden met een gewone kleur, omdat er minder van zijn maar ik denk % ook.

Ik vind cremello geen gewenste kleur. Valk en palomino wel. Verdunningen met elkaar kruisen met de kans om een cremello te krijgen vind ik dus 'not done' (en met mij meerdere). Je krijgt dan weliswaar een paard wat altijd verdunning doorfokt maar dan ben je dus puur met kleurfokkerij bezig en dat hoort wat mij betreft niet bovenaan te staan als je een (sport)paard fokt maar onderaan. Trouwens, bij pony's eigenlijk ook. Als ik ooit een palomino of valkkleurige hengst goedgekeurd zou krijgen zit de kans er dik in dat ik hem geen merrie's met een verdunde kleur laat dekken. Mijn valkmerrie gaat ook alleen onder een goed bij haar passende hengst, een 'gewone' vos of bruine bijvoorbeeld.

Ik vind het wel een uitdaging om te proberen echt goede palomino en valkkleurige paarden te fokken, liefst klassiek type want dat heeft mijn voorkeur. Wat kleur in de warmbloedfokkerij zou leuk zijn. Maar de kwaliteit moet wel goed zijn, ook de gewoon gekleurde veulens moeten een goed tehuis krijgen en de moeite waard zijn.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 23:33

Tuurlijk wil iedereen in de eerste instantie een goed paard, maar als hij dan een bijzondere kleur heeft is dat toch mooi meegenomen ?
Heb zelf friese merrie met cremello lusitano gedekt, en mijn paardje is wildkeur valk. Hoop zelf stiekem toch ook dat hij met de jaren nog geler gaat worden.
Wordt door verschillende mensen vervloekt om zo'n kruising, maar voor mezelf heb ik een schitterend paardje !

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 06:44

Mooi kleurtje is inderdaad mooi meegenomen, maar kwaliteit hoort in mijn ogen toch boven kleur te staan.
Ikzelf fok appaloosa's, zit aangesloten bij de NAS. Echter komen er op mijn merrie geen appaloosa's, omdat ze in mijn ogen te weinig kwaliteit hebben (haar zoon dan uitgezonderd die ook goedgekeurd is, haha Cool ). Ik fok liever een goede effen dat een slechte gestipte. En op dit moment staan ook de effen nakomelingen op kop, heb meer effen gefokt dan gestipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 07:47

luanova schreef:
Tuurlijk wil iedereen in de eerste instantie een goed paard, maar als hij dan een bijzondere kleur heeft is dat toch mooi meegenomen ?
Heb zelf friese merrie met cremello lusitano gedekt, en mijn paardje is wildkeur valk. Hoop zelf stiekem toch ook dat hij met de jaren nog geler gaat worden

Als je een mooie gouden valk wilt moet je een bruine merrie met een cremello dekken, geen zwarte.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 11:46

[***] schreef:
Als je een mooie gouden valk wilt moet je een bruine merrie met een cremello dekken, geen zwarte.

Alleen heb je daarbij ook nog steeds kans op smokey black en palomino. Pling

En als de cremello maar agouti heeft heb je ook gewoon kans op een valk op een zwarte merrie.
Sterker nog een cremello die homozygoot agouti is kan alleen maar palomino en valk fokken, ook op een zwarte. Knipoog

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 17:34

fokken is gokken ! Had alleen zwarte staan Haha!

bovendien is het inderdaad noodzakelijk om de genen en voorouders te bekijken als je bewust voor een kleur wil gaan. misschien dat de friezen zwart zijn, maar voor andere rassen gaat het niet bepaald op dat als je een bruine met een bruine kruist, je vanzelfsprekend een bruine hebt.

en zoals een gezegde zegt : een goed paard heeft geen kleur.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 19:42

[***] schreef:
Dat is precies wat ik bedoel NatasjevE Ja ik had er mss duidelijker bij moeten zetten dat mijn fokdoel een sportpaard is.

Voor shetlandpony's (om maar een voorbeeld te noemen) is het anders dan voor KWPNers. Ik ken geen cremello warmbloed die aan de eisen van een goede dekhengst voldoet (zoals presteren op internationaal niveau, uit een stam afkomstig die dat doorfokt, de eisen die Natasja noemt etc). Ook geen palomino of valk trouwens. Nu is het nog zo dat er veel apart gekleurde paarden papierloos zijn of van mindere kwaliteit (bont, valk om maar wat te noemen). Echt goede paarden met een apart kleurtje zijn veel zeldzamer t.o.v. paarden met een gewone kleur, omdat er minder van zijn maar ik denk % ook.

Ik vind cremello geen gewenste kleur. Valk en palomino wel. Verdunningen met elkaar kruisen met de kans om een cremello te krijgen vind ik dus 'not done' (en met mij meerdere). Je krijgt dan weliswaar een paard wat altijd verdunning doorfokt maar dan ben je dus puur met kleurfokkerij bezig en dat hoort wat mij betreft niet bovenaan te staan als je een (sport)paard fokt maar onderaan. Trouwens, bij pony's eigenlijk ook. Als ik ooit een palomino of valkkleurige hengst goedgekeurd zou krijgen zit de kans er dik in dat ik hem geen merrie's met een verdunde kleur laat dekken. Mijn valkmerrie gaat ook alleen onder een goed bij haar passende hengst, een 'gewone' vos of bruine bijvoorbeeld.

Ik vind het wel een uitdaging om te proberen echt goede palomino en valkkleurige paarden te fokken, liefst klassiek type want dat heeft mijn voorkeur. Wat kleur in de warmbloedfokkerij zou leuk zijn. Maar de kwaliteit moet wel goed zijn, ook de gewoon gekleurde veulens moeten een goed tehuis krijgen en de moeite waard zijn.

Als je alleen in Nederland zoekt EN alleen bij de KWPN'ers, dan geef ik je volledig gelijk dat er geen ggk hengsten met enkel of dubbel verdunning zijn die voldoen aan de eisen. Maar ... als je bereidt bent om je zoektocht buiten de grenzen te doen dan kom je verschillende tegen die voldoen aan de eisen. Ik geef toe dat er verschillende van de internationale cremello wb hengsten die wb ggk zijn (EN hun dagen testen hebben gedaan!) nog jong zijn en dus nog niet 'bekend' zijn maar in de land waar ze ter dekking staan, krijgen ze bekendheid door de bevordering in hun training en competitie ervaring.

Ik ga er ook vanuit dat een verantwoordelijke fokker ALLEEN vertrekt vanuit een gezonde basis met een merrie die kwaliteiten bezit om als fokmerrie te kunnen dienen. Als dan het veulen een mooie jasje mee krijgt, des de gelukkige is de fokker.

Er zijn wereldwijd verschillende fokkers, en nota bene met verschillende rassen, die wel juist meer van kleuren fokken afweten en dat doen met stamboek hoogwaardig bloedlijnen. Dat deze experts dan wel is cremello x cremello kruisen wordt veelal gedaan om juist die bloedlijnen te verankeren, dat ze beide cremello's zijn is een bijzaak. Met deze kruising veranker niet de kleur maar de gewenste (en ongewenste) eigenschappen.

Persoonlijk heb ik expres! een ggk wb palo hengst gezocht voor mijn wb palo merrie met de kleine hoop in mijn achterhoofd om een cremello merrietje te krijgen maar als zij nu palo of vos was geweest dan was het ook goed geweest. Alle wb ggk palomino hengsten wereldwijd (en dat zijn er verbazend genoeg redelijk veel Gestoord ) zijn toen onderzocht en uitgepluist en uiteindelijke had ik een korte lijst met 3 hengsten (1x USA, 1x DK, 1x DL) ... uiteindelijk is het DL geworden vanwege de familie prestatie, de conformatie en het karakter.

Citaat:
Als ik ooit een palomino of valkkleurige hengst goedgekeurd zou krijgen zit de kans er dik in dat ik hem geen merrie's met een verdunde kleur laat dekken

En natuurlijk kan ik de redenering heel goed begrijpen ... het is namelijk de redenering van veel 'kleur' fokkers! Zo geven ze geen aanleiding om competitie te fokken want door het mogelijkheid dat het veulen dan ook als een 'verdunde' hengst ggk wordt snijden is in hun eigen (dekgeld) beurs. Knipoog