Peterina schreef:En wat heeft het kwaliteit van het paard te maken met kleur? Een bepaalde kleur gebruiken doet niet af van het kwaliteit indien aanwezig. Ik ken als fokker van warmbloed paarden met het palomino kleur verschillende paarden van zeer goede kwaliteit, hetzij met cremello en perlino (zeldzaam bij wb) als kleur.
Bij de ponies, van mini maat tot grote pony maat, in bijna alle rassen zijn cremello's en ook perlino's te vinden.
De kleur hoeft de kwaliteit van het paard uiteraard niet in de weg te staan. Maar wat we op dit forum helaas veel zien is dat mensen een veulen willen fokken van hun merrie en dan vragen naar de grootste mogelijkheid voor een bepaalde kleur. Vaak gaat het om een zwarte of een donkerbruine. Veel van deze potentiele fokkers verliezen inderdaad een aantal zaken uit het oog die wij in de warmbloedfokkerij een stuk belangrijker vinden als de kleur. nl exeterieur, gangen, karakter, prestaties en bloedaansluiting. Mijn inziens komt kleur echt als laatste wat je meeneemt in het uitkiezen van de ouderdieren. Ik denk dat dat hetgeen is wat [***] bedoeld.
Neemt niet weg dat het heel leuk zou zijn als er bij de KWPNers een paar leuke kleurtjes bij zouden komen.
Voor de TS: Ik zeg niet dat jij de door mij genoemde zaken uit het oog verleist hoor.