a.s. zaterdag 1e keer IBOP tips welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anke

a.s. zaterdag 1e keer IBOP tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 00:06

Het is veel eerder dan verwacht, we hebben dus maar een kleine week de tijd om ons voor te bereiden.
Onze eerste IBOP komt eraan. Pling

Ik heb een proef van de NSPS site afgehaald.
Als het goed is, krijg ik ook de proef nog doorgestuurd.
Ben benieuwd of het dezelfde is..... Knipoog

zie wel op tegen 10 seconden halthouden
en vooral die passen achteruit, een 'paar' hoeveel?
Zijn 2 passen dan genoeg of moeten het er eerder 4 zijn?

ik maak meestal met de buitensingel een slag om het lamoen
heen, mag dat bij de IBOP ook, of trekken ze daar bijv.
punten voor af Bloos

Wat voor een kleding moet je aan, is zo'n menschort verplicht?

Kortom alle tips / ervaringen zijn meer dan welkom Vork

Ik heb me opgegeven met 2 pony's, waarvan eentje een paar
maanden geleden voor het laatst voor de kar heeft gelopen.
dus heb haar vandaag naar huis gehaald zodat we nog even goed
kunnen oefenen. We doen vooral voor de lol mee... en om ervaring
op te doen. Maar natuurlijk wil ik toch graag zo goed mogelijk
erop staan en voorbereid ziin. Pling

JoyCiej007

Re: a.s. zaterdag 1e keer IBOP tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 02:01

Bokker Dennis zal hier zeer zeker veel vanaf weten; die loopt regelmatig IBOPS met haar pony's Lachen Misschien dat je haar eens een pb'tje zou kunnen sturen?

Ikzelf heb er verder geen ervaring mee Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 02:08

IBOP heb ik ook niet echt ervaring mee maar wbt het achterwaarts; als er staat 'een paar passen' kun je beter 2 goede passen maken dan 4 slechte. Dus als je weet dat je paard de eerste 2 of 3 stappen heel netjes doet en daarna bv tegen de hand gaat komen of takt verliest dan moet je op tijd stoppen. Als het andersom is, dat bv de eerste 2-3 stappen slechter gaan en daarna gaat ze wel 4 stappen keurig achterwaarts dan kun je beter een paar stappen meer doen.
Dat soort dingen zijn erg afhankelijk van je paard, vergelijk het maar met een dressuurproef waarin je 5m moet wijken, kan je paard dat heel goed dan wijk je nog een meter extra.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 09:51

Je kon er dus toch nog tussen Lachen. Dan zie ik je komend weekeind wel Lachen.

Je moet idd een voorschort voor. En een hoofddeksel op (ik pak normaal m'n wedstrijd tenu, eerder met cap, nu met hoedje).

Bij het halthouden, doe echt meer dan 10 seconden. De laatste keer had ik commentaar dat ik de 10 seconde niet vol gehouden had terwijl ik halt hielt, rustig tot 10 telde en dat mijn pony toen netjes op mijn comando weer weg stapte. Dus maak er liever 12 of 13 seconde van Knipoog.

Je moet ook de kar naar je pony toe trekken ipv je pony achterwaards tussen het lamoen laten stappen (voorheen moest dit wel, had ik het al mijn pony's geleerd, nu mag het dus niet meer, heb het begin van de maand na gevraagt bij het jurylid Knipoog ).

Het achterwaards gaan, idd liever 2 goede passen, dan 4 slechte. Zelf hou ik meestal ongeveer een paard lengte aan. Dit word in de meeste KNHS proeven ook gevraagt, dus dit is voor mijn pony's geen probleem.

Neem rustig de tijd voor alles, dus ook met het inspannen(ze nemen 20 minuten per proef incl inspannen enzo, proef zelf is nog geen 5 minuten). Ook in de proef, rustig je figuren af rijden ondanks dat het hele 'trage' proeven zijn (in de KNHS proeven gaat alles veel sneller en daardoor ben ik wel fout gereden omdat ik van hand veranderde na de eerst volgende korte zijde ipv pas een half rondje later Knipoog ).

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-08 12:46

kleding: wedstrijdkleding mag dus? (maar heb geen laarzen)
zo'n schort heb ik niet, moet ik dan nog gauw voor gaan kijken.
Je mag ook gewoon nette kleding aan, toch?
Als je nette kleding aan hebt, mag je dan ook een cap op?

ga vooral het stilstaan oefenen en het achterwaarts.

die slag om het lamoen mag dat?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 13:39

Ik heb eventueel wel een schort te leen. Ik moet alleen als laatste, en weet nog niet hoe laat ik er ben.
Nette kleding is prima. Mijn wedstrijd pakkie bij het mennen bestaat uit m'n witte keurings broek, een witte coltrui of blouse, zwart jasje en hoedje of cap.

Slag om het lamoen mag, gewoon doen zoals je het thuis doe.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 16:53

AR---> SH

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:45

Aangezien ik ook nog eens een keer een IBOP wil rijden, lees ik eventjes mee Lachen

Dennis schreef:
Bij het halthouden, doe echt meer dan 10 seconden. De laatste keer had ik commentaar dat ik de 10 seconde niet vol gehouden had terwijl ik halt hielt, rustig tot 10 telde en dat mijn pony toen netjes op mijn comando weer weg stapte. Dus maak er liever 12 of 13 seconde van Knipoog

Tip; tel niet van 1 t/m 10. Maar van 21 naar 30 Lachen (Althans, zo doe ik het altijd Lachen )

Dennis schreef:
Je moet ook de kar naar je pony toe trekken ipv je pony achterwaards tussen het lamoen laten stappen (voorheen moest dit wel, had ik het al mijn pony's geleerd, nu mag het dus niet meer, heb het begin van de maand na gevraagt bij het jurylid Knipoog ).

Die snap ik niet helemaal Verward

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 17:48

Als je tot 12 tel (voor de zekerheid) moet het toch wel genoeg zijn lijkt mij. Maar ach, daar leer je ook van, ik sta dus nu liever 15 sec stil dan 9 Knipoog.

Bij het inspannen moet je je kar naar de pony toe trekken. En dan alles vast maken.
Voorheen wilde ze graag zien dat je je kar liet staan en je pony achteruit tussen het lamoen 'parkeerde' om daarna het lamoen op te pakken en alles vast te knopen.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 18:49

vaak als mensen aftellen ga je ook sneller dan 10 seconden duren, van 21 tot 30 is beter, en iets langer voor de zekerheid weet je zeker dat t lang gneoeg is idd.

verder interessant topic, ik wil zelf ook ooit nog eens iboppen

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:41

Dennis schreef:
Bij het inspannen moet je je kar naar de pony toe trekken. En dan alles vast maken.
Voorheen wilde ze graag zien dat je je kar liet staan en je pony achteruit tussen het lamoen 'parkeerde' om daarna het lamoen op te pakken en alles vast te knopen.

Dacht nml dat je het nog over het achteruit lopen had Huilen van het lachen Maar ik snap hem nu Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 19:44

Dennis schreef:
Als je tot 12 tel (voor de zekerheid) moet het toch wel genoeg zijn lijkt mij. Maar ach, daar leer je ook van, ik sta dus nu liever 15 sec stil dan 9 Knipoog.

Heel fijn om te weten, mocht ik zelf nog eens IBOP starten... Knipoog Ot kan pérfect achterwaarts voor de wagen, op héle lichte teugeldruk (nagenoeg géen druk) en zeer verzameld, op de correcte manier, maar het 'inparkeren' in het lamoen heeft ze nooit echt willen doen, heeft ze echt een hekel aan op de één of andere manier.

Dus ik doe al járen kar naar de pony toe trekken Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:11

Als ze het perfekt kan doe dan maar een paar stapjes extra!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-08 20:34

anneliesdj schreef:
Als ze het perfekt kan doe dan maar een paar stapjes extra!

Knipoog ik start geen IBOP, maar zou ik dat wel doen, dan ben ik wel zo slim om daar gebruik van de te maken ja Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 10:03

JoyCiej007 schreef:
maar het 'inparkeren' in het lamoen heeft ze nooit echt willen doen, heeft ze echt een hekel aan op de één of andere manier.

Dat deed ik thuis altijd, maar bij mijn eerste IBOP zag ik iedereen achteruit stappen. Dus ik na vragen voor ik moest, en het moest op die manier. Roosje deed het keurig, daar niet van. Maar toen heb ik het al m'n pony's geleerd (ook de gene die er drama van maken) en nu moet het juist absoluut niet meer omdat het 'levens gevaarlijk' is.
Er komt nog het een en ander over in de Shetlandpony te staan heb ik op gevangen, ik weet alleen nog niet waneer.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:34

Dennis schreef:
JoyCiej007 schreef:
maar het 'inparkeren' in het lamoen heeft ze nooit echt willen doen, heeft ze echt een hekel aan op de één of andere manier.

Dat deed ik thuis altijd, maar bij mijn eerste IBOP zag ik iedereen achteruit stappen. Dus ik na vragen voor ik moest, en het moest op die manier. Roosje deed het keurig, daar niet van. Maar toen heb ik het al m'n pony's geleerd (ook de gene die er drama van maken) en nu moet het juist absoluut niet meer omdat het 'levens gevaarlijk' is.
Er komt nog het een en ander over in de Shetlandpony te staan heb ik op gevangen, ik weet alleen nog niet waneer.

Hmmz, 'levensgevaarlijk' vind ik wel een tikkeltje overdreven; ik meen dat menners het ook nog zo leren met het Koetsiersbewijs?
Achja, ieders heeft ook zo zijn eigen manier van optuigen en inspannen. Er ís wel een officiele volgorde (o.a. wat je leert bij het KB) maarja, ik doe het toch liever op mijn manier; zo ben ik het gewend en een vast patroon zorgt ervoor dat je minder snel wat vergeet of verkeerd doet Lachen

Shetlandpony, dat blad, dat is toch het maandblad dat door het NSPS wordt uitgegeven? dan zal ik het vanzelf wel meekrijgen waarschijnlijk.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:43

Als hij er op gaat staan, het lamoen breekt oid en dan krijg je hem er NOOIT meer voor is mij verteld. Ik denk ook dat dat wel mee zal vallen, maar ze willen het dus niet meer zo zien.

Wel willen ze graag zien dat je borst(met opgeknoopte strengen), schoftje en broek, leidsel en dan het hoofdstel doe. Ik doe normaal schoftje en broek, borst (gooi de strengen over z'n rug), leidsel en dan het hoofdstel, dit was ook geen probleem omdat het ook veilig is.

De shetlander is idd het maandblad, dus we zien het van zelf Lachen. Ik ga van de week een stukje over de oefen-IBOP(was 1 maart in Hippolytushoef) schrijven en dat komt er binnenkort ook in te staan Lachen.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:47

hmm, nouja, na een redelijk ernstig ongeluk heb ik gélukkig mijn merrie ook weer voor de wagen gekregen (losgeschoten lamoen tijdens het draven; de nachtmerrie van iedere menner)... een flink trauma had ik wel verwacht; maar nee, nuchter als ze is ging het als vanouds, zij het dat ze nu wel wat angstig reageert soms op 'metaalgeluidjes', op frisdrankblikjes e.d. maar dat is relatief makkelijk te 'verhelpen'.

mijn volgorde: Borst (geen opgeknoopte strengen, die sla ik over de rug heen), schoftje met broek, staartriem vast, hoofdstel en pas leidsels als ik aan 't inspannen ben... Knipoog Tsja...

Maar nu we het toch over IBOP in 't algemeen hebben: wát zijn daar nou precies de 'consequenties' van, als je zo-iets rijdt? vergelijkbaar met een menwedstrijd oid, of heeft het te maken met stamboekpremies e.d.?

En ik heb ook weleens gehoord van een 'ABOP'? Wat is verschil tussen IBOP en ABOP dan? Lachen

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:54

ik gooi de strengen ook over de rug, maar ik begin altijd met het schoftstuk, daarna broek, borst en hoofdstel

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 16:56

ABOP is de nieuwe naam voor IBOP Knipoog. Het is dus het zelfde Lachen.

Het is een gebruiks test en ze kunnen er predikaten mee verdienen. Als ze Kroon zijn + een goede IBOP/ABOP (een A of een AA) worden ze Elite. Als je L+1 (dresuur ohz of voor de wagen) bent + een goede IBOP (weer het Atje of het AA'tje) worden ze prestatie. (daar ga ik voor met Roosje, die is nu M+5 en heeft dus nog een A'tje nodig Lachen ).
Heb je alleen een IBOP komt deze ook op het papier (en op het papier van de veulens) te staan.

Stelling en buiging is belangrijker dan het op de letter rijden. Maar als jij een ei rijd is het ook moeilijk om met nette stelling en buiging te rijden. De eerste keer ben ik in de proef fout gereden, stom, maar omdat Roosje braaf deed wat ik vroeg en netjes constand door bleef lopen toen ik herstelde was dit geen probleem.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 18:58

Pfff...valt nog niet mee dat trainen voor de proef...merk dat ze het lopen in de binnen-bak toch een heel stuk zwaarder vinden.
Achteruit is nieuw voor ze en ruim 10 tellen stilstaan, moet ook extra geoefend.
Heb vandaag 2 keer de proef geoefend, met 2 verschillende pony's...na 1 proef waren ze bekaf...haha....beter trainen!?

Moet je optuigen in de volgorde van het koetsiersbewijs?

achteruit lopen: de kar gaat dan wel scheef, mag dat en zo niet, hoe los je dat op?

stilstaan: mijn lichte karretje heeft geen rem, is dus net een tikkeltje moeilijker.

Ik ben bang dat ik zaterdag niet echt een fraai figuur zal slaan...ach het is dan iig een goede oefening geweest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:06

Bij SGMW en dressuur/vaardigheidswedstrijden gaat het met achterwaarts in de dressuur echt om de pony, dat de kar klein beetje 'schaart' of niet recht achteruit gaat is bijna niet te voorkomen, daar letten ze dus niet op.
Weet niet hoe dit met IBOP proeven is, maar met 'normale' menwedstrijden maakt dat eigenlijk niets uit.

Als ze na één proef bekaf zijn, schort er toch wel iets aan de algemene conditie Knipoog maar misschien komt het ook vanwege dikke wintervacht oid?

Achterwaarts leren lopen is iets waar ik meestal na een tijdje pas mee begin; onze merrie loopt al jaren voor de wagen, maar heb haar eigenlijk niet zo snel het achterwaarts geleerd, omdat ik bang was dat ze het evt. 'tegen' me ging gebruiken.

Ik leer ze pas achterwaarts gaan als de rest v/d hulpen echt voor 99% 'perfect' zijn zeg maar, en ze de rest goed begrijpen.

Voor zo'n wedstrijd 'eventjes' de pony achterwaarts leren, is eigenlijk een onbegonnen zaak denk ik zo, denk dat je dat veel eerder had moeten voorbereiden Knipoog

En achja; gaat het niet vooral om het plezier en de ervaring, voor zowel jou als de pony's? Helemaal zo'n eerste keer moet je vooral voor de ervaring gaan, weet je de volgende keer gelijk een stuk meer en kun je beter aan jezelf en de training v/d pony's werken Lachen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-08 19:36

Dat de boel iets schaart is niet erg, als je maar zorg dat je niet helemaal in de knoop kom te staan Knipoog.

Ik leer ze juist wel flot achterwaards gaan. Zodra de stap, draf en het halt houden netjes gaat vraag ik het af en toe al.

Vorig jaar kon je buiten en binnen los rijden, ga optijd naar binnen voor je moet. Als je buiten los rijd willen ze nog wel eens dood vallen als je naar binnen ga omdat het een stuk warmer is. Als je binnen los rijd kunnen ze er al even aan wennen.
De bak was vorig jaar niet zwaar (in verhouding tot de meeste binnen bakken waar ik rij) dus dat is wel fijn.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:10

losrijden....hmmm...denk dat ik dat niet teveel doe,
anders zit er binnen geen pit meer in!
Bedankt voor die tip!
Hoop dat de bak niet te zwaar is, neem zowiezo het lichte 4-wielige karretje mee.

conditie: buiten kan hij uren lopen, maar met de zwaardere kar in de bak, tja dat gaat nog niet zo goed. Kwestie van vaker trainen, hij is echt trekken nog niet zo gewend.
De ander hield het beter, maar heeft al maanden niet meer gereden / gemend, dus die conditie is wel flink afgenomen.

Morgen krijgt Ponyta nieuwe ijzers en ga ik met haar het eens proberen, ben benieuwd, stilstaan is niet zo haar 'ding'.

achterwaarts: vandaag met Soraya voor het eerst geoefend, wel maar 3 keer, 3e keer ging het al aardig netjes. Grootste probleem wat het kan opleveren is dat ze zaterdag snel de neiging hebben om achterwaarts te gaan, ach ja dat neem ik dan maar voor lief!
We zijn idd niet goed voorbereid aangezien we pas maar net weten dat we alsnog mee kunnen doen, dus ik zie wel gewoon hoe het gaat.

Neem de tips iig mee.

kleding: netjes of wedstrijd, maar bij wedstrijdkleding zijn laarzen denk ik wel verplicht en die heb ik niet (alleen chaps) Dus kan ik denk ik beter voor netjes gaan....
Zie het meest tegen die kleding op, bang dat ik het niet goed heb ofzo!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-08 21:11

Afbeelding
Jazz vandaag buiten de rijdhal...op de weg liep hij wel weer lekker voorwaarts Vork