Een eigen paardenfokkerij...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

twinkelchw

Een eigen paardenfokkerij...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 12:19

Hoi Allemaal,
Ik zit nog op de middelbare school en ik wil later heel graag een eigen (Arabieren) paardenfokkerij beginnen. Ik verdiep me er wel eens in en heb dan ook een opdracht op school gekozen, hoe start je een eigen bedrijf op? Ik heb nu zelf een Arabier en ik ben weg van dit ras, ik ben erg geïntresseerd in verschilllende bloedlijnen van paarden. Ik heb op verscillende websites geken en ben voor informatie (voor mijn werkstuk en uit eigen intresse) naar de ING bank gegaan om informatie aan te vragen over leningen samen met een vriendin. Ik weet dus al het één en ander over HOE je een eigen bedrijf opstart. Maar ik wil graag ervaringen van mensen horen die zelf een eigen bedrijf hebben of zelf een paarden fokkerij. Ik ben benieuwd of je rond komt met alleen een paardenfokkerij of moet je er nog een andere baan bij nemen? Ik hoef echt niet rijk te worden ofzo maar het zou natuurlijk wel handig zijn dat ik genoeg geld heb voor mijn eigen eten en dat van de paarden Haha!. wie heeft er zelf een eigen bedrijf of weet hier veel van af? Ik hoor graag tips en een antwoord op mijn vraag! Ook wil ik gaar weten waar je allemaal aan moet denken bij een paardenfokkerij en of je bijvoorbeeld een vergunning voor bepaalde dingen nodig hebt.

Groetjes Jaëlle Knipoog

LDRD

Re: Een eigen paardenfokkerij...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 12:55

Mooie droom, maar maak vooral je school af en ga hobbymatig wat fokken als je een goede baan hebt later Haha! .

Is niet rot bedoelt, maar je verdient er echt helemaal niks aan.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-08 14:26

Oke jammer, maar nu is mijn vraag toch zijn er mensen (die ik een heel klein beetje ken) die wel een fokkerij hebben zonder dat ze daar een andere baan bij hebben. Hoe kan dit dan? Ik durf het niet zo goed aan ze zelf te vragen Haha!

Groetjes

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:29

Het meest realistisch is een 'gewone' baan zoeken, als je dan een leuk inkomen hebt hobbymatig wat beginnen. Al krijg jij je gefokte veulens verkocht (of eerst natuurlijk goed door een keuring, een premie oid is natuurlijk weer goed voor je naam en voor de verkoopprijs) dan kun je misschien eventueel gaan uitbouwen.

edit; maar over het algemeen is er moeilijk aan te verdienen, gezien er heel wat kosten in gaan zitten (voeren van de paarden, van de veulens, stro, hooi alles wat erbij komt kijken)
Laatst bijgewerkt door Mano88 op 10-01-08 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

westernChik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:30

ohhh dat is ook mij droom maar dan niet met
arabieren Dromen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:32

Knipoog Veel mensen dromen ervan .
Helaas is het niet altijd realishtish om er veel geld mee te verdienen.
Loesje 88 heeft gelijk qwa hoe je het moet aanpakken, maar houd er altijd een normale baan bij Ja . Totdat het geweldig loopt natuurlijk.. En ga eerst het hobbymatig proberen, dan komje ook al wat verder Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:34

Ik ken helemaal niemand die alleen leeft van de paardenfokkerij.
Zelfs de grotere stallen leven van de handel en doen de fokkerij er nog voor de hobby bij, want aankopen is altijd nog voordeliger dan zelf fokken.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 16:31

Iemand ander misschien nog tips?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:33

Volgens mij heb je een heleboel goedbedoelde tips gehad, misschien niet wat je horen wil, maar wel realistische tips.
Zoek een rijke vent dat is de enige zinnige tip die ik nog kan bedenken Haha! .

bosefoso

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:35

eigenaar van de stal leeft wel op fokkerij. Het is mogelijk... je moet alleen zooooo'n grote investering doen, voordat je een begin maakt. Een fokkerij met 10 tot 20 paarden is absoluut niet winstgevend. Verwacht namelijk niet dat je direct een toppaard fokt. Met arabieren ligt het volgens mij zoiezo moeilijk...

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 16:36

Misschien kun je gewoon, in het kader van opdracht van school, een mailtje sturen naar een (arabieren)fokkerij.

Dan maak je gewoon een vragenlijst (interview) en vraag je aan de eigenaar of ze dat in willen vullen. Bijv: 1) Hoe heeft u het bedrijf opgezet? 2) Is dit een fulltime baan of heeft u er ook nog ander werk naast? enz...

Succes ermee!

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-08 18:24

Bedankt! goede tip Knipoog

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:12

[***] schreef:
Zelfs de grotere stallen leven van de handel en doen de fokkerij er nog voor de hobby bij, want aankopen is altijd nog voordeliger dan zelf fokken.

Altijd??

il0nkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:17

Ik zou het ook erg graag willen. Maar het blijft hard werken en wil je goed geld verdienen moet je er eerst goed in inversteren, de meeste fokkerijen/manege's enz zijn ook door mensen met veel geld opgestart of over genomen in de familie.
Ik ga komend schooljaar beginnen met de opleiding paardenhouderij. Ik zou ook erg graag met paarden willen werken en kan het egt niet uit mijn hoofd zetten.
Veel mensen raden het me af omat er moeilijk geld in te verdienen is, maar ik denk als je er egt voor gaat en zeker weet dat je dit wilt je ver kunt komen en gelukkig zult worden met je beroep! Lachen

Pascalleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-08 22:24

je moet eerst een startbedrag hebben wil je dat verdienen ik zit er ook van te dromen om een mooi huisje pension stalletje er bij binnen bak buitenbak maar zo gemakkelijk gaat het allemaal niet ik denk als je nu nog niet op een boederij woont word het moelijk of je moet over een paar jaar met je ouders overleggen dat zei je mee helpen ( als je op een boederij woont!) om zo iets te beginnen ( maar ik zal dan al wel vast gaan sparen! )
en even in een lijstje zetten wat er allemaal bij komt kijken en misschien een beetje op internet rond snuffelen!! maar zowieso ik zou er wel een baan naast houden! .. als je er een pension stal bij doet heb je misschien wel meer kans dat je er wat winst uittrekt! maar dat is ook niet altijd even veel! het ligt overal verschillend het word wel moelijk voor je ben ik bang!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 10:04

Excuseme schreef:
[***] schreef:

Altijd??

Meestal bedoelt ze denk ik Haha! .

Ik zeg altijd maar zo:'ik zou mijn eigen paarden met geen mogelijkheid kunnen kopen daar heb ik de financiele middelen niet voor'. Clown

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-08 23:11

Win de 20 miljoen :-}

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-08 12:40

Elisa2 schreef:
Win de 20 miljoen :-}

ja, dat zou wel handig zijn Haha! inderdaad.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 12:45

Ik wil ook ooit gaan fokken in de toekomst, maar ik blijf er zekers een normale baan erbij houden. Ik heb even aan onze staleigenaar gevraagdt of het mogelijk si om met alleen fokken rond te komen. Zijn antwoord: alleen met fokken geld verdienen lukt niet. Er zijn nl heel veel kosten zoals: dekgeld, veearts, stalling, voer, mestafvoer, gas watre en licht enz.... Het beste is om om een paard goede jonge (2,5/3 jarige) paarden (merries) te kopen, trainen, inrijden, die laten dekken. Veulen laten komen, sport in en dan verkopen.....Dit is even heel globaal uitgelegdt, en dan eventueel weer met die veulens verders gaan. Maar hij gaf ook aan je met wel verrekte goede paarden hebben en een goede naam als staleigenaar wil dit lukken.

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:02

Hoi
interessant onderwerp.
Ook ik denk dat je het met fokken alleen niet zal redden.Fokken is als beleggen.Er wordt geen garantie voor de toekomst gegeven.Als het lukt,kun je veel geld verdienen.Maar bedenk ook dat als je met fokken geld wilt verdienen,dat je dan in het hogere segment van de sport moet zitten.Paarden fokken van €2000-5000 euro heeft geen zin. Tel maar uit wat je aan kosten alleen al kwijt bent.
Zorg dus voor een stabiele basis en zorg voor risicospreiding.Combineer bv met pensionstalling/lesgeven/training.
Maar zeg nooit dat het niet kan.Ik ben overtuigd,dat als je iets wilt,dat het dan ook kan,maar je moet wel doorzettingsvermogen hebben en kunnen incaseren.
Misschien heb je wat aan mijn lijfspreuk:Het verschil tussen een droom en een doel, is je tijdschema.
Succes

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:14

Wees niet naief door vooral vast te houden aan de slogan: 'als je iets graag wil dan kan het ook'. Dat is gewoon jezelf voor de gek houden.

Maak gewoon eens een nuchter sommetje van alle kosten en de te verwachten inkomsten en wees daarin reeel. Houd ook rekening met tegenvallers.

Fokkerij is iets dat je naast een andere wel rendabele activiteit doet en met een beetje geluk houd je er soms eens iets aan over. Dat is mooi om alle verliezen enigszins goed te maken Knipoog .

Sandravm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 13:28

Leven van een paardenfokkerij is mogeliljk, maar heel moeilijk.

Zelf ben ik boekhouder (in België) en vermits een van onze klanten een fokkerij van warmbloeden (sportpaarden) is begonnen kan ik je wel wat vertellen. Deze klant is de fokkerij begonnen voor zijn dochter, maar dat kost geld om mee te beginnen.

Vooraleerst, moet je voldoende land komen, en dan spreken we niet over een paar duizend meter, maar een aantal hectaren. Dan moet je zorgen dat er de nodige stallingen, pistes, weides,... staan, waarvoor je een vergunning nodig hebt met betrekking tot de bouw en de uitbating. Daaronder moet je verstaan, uitbating en mestvergunning. (deze laatste wordt niet zo graag uitgereikt). Verder moet je een diploma boer of paardenmanagement hebben vooraleer je een bedrijf kan beginnen als paardenfokker. Je moet tevens basiskennis hebben van bedrijfskennis.

De aankoop kost dus al heel veel geld en zeker als alle benodigde stallen er nog niet staan. Je kan in aanmerking komen voor subsidies van de landbouw, maar daarvoor moet je minstens 20 fokmerries bezitten en een volwaardig inkomen kunnen halen uit de verkoop van de veulens.

Dus dan moet je de merries gaan kopen. Geen gewone recreatiepaarden, maar paarden met goede bloedlijnen en liefst nog met prestaties achter hun naam. En deze kosten weer geld. Dan kan je beginnen dekken. Liefst met een goede hengst en goede medische begeleiding. Wat weer wat geld kost. Een veulen dient verkocht te worden aan 3x het dekgeld om er iets aan over te houden, dus daardoor moet je je gaan richten op de duurdere paarden. Niet iedereen is bereid om +-3.000 euro te betalen voor een veulen. De verkoopprijs dient alle kosten te vergoeden, inclusief het onderhoud van de merrie, stalling enzovoort.

Door deze hoge verkoopprijs, ben je geneigd de paarden langer aan te houden, en dit is goedkoper als zij buiten kunnen lopen, vandaar het feit dat je veel grond moet hebben. Maar deze paarden kosten ook weer geld. Dienen te verschijnen op keuringen en wedstrijden om zo wat naambekendheid te bereiken.

De 3 jarige dienen ingereden te worden en uitgebracht op wedstrijden. Daarvoor moet je weer veel tijd en geld insteken, maar dit is heel bevordelijk voor de naam van je fokkerij. Mensen zijn vlugger bereid om een hoge prijs te betalen voor een paard van een goede fokkerij, waarvan een aantal goede prestaties gekend zijn.

Gezien een naam en reputatie opbouwen tijd en geld kost, wordt een fokkerij meestal gekoppeld aan een manege of handel in paarden. Dit levert sneller winst op vandaar.

Voor de oprichting alleen heb je veel eigen geld nodig. De bank zal heus wel geld lenen voor de aankoop van de grond en gebouwen, maar voor paarden is het al iets minder. Een paard kan sterven en dan vervalt de waarborg, dus dat doen ze niet zo graag. Je kan de paarden verzekeren, maar dat kost ook weer geld, maar wel zeer interesant.

Kort samengevat. Het kost heel veel geld en tijd om te beginnen en je hebt geen garantie op succes. Maar als je bij de weinige hoort, lukt het wel en kan het winstgevend worden. Door het fokken van dat ene speciale paard. Pling

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:18

En als je dan toch je idee kost wat kost door wilt zetten koop dan direkt een hele goeie en bewezen fokmerrie want die investering is maar eenmalig terwijl ze hetzelfde eten ,drinken enz.Ook de dekgelden blijven hetzelfde.
Maar de veulens leveren (als het goed )is wel meer op.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-08 14:24

Het is moeilijk om zo'n droom te verwezelijken.
Ik heb het voordeel , ik heb de plaats/accomodatie.
Maar met een paard uizend euro kom je er echt niet.
Je kunt niet rekenen op de bank voor een financiering. Die kunne er geen garantie uithalen.
Daarbij moet je een bekentheid worden in de fokkerij, dat neemt dan weer meer voordelen met zich mee.

twinkelchw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-08 21:07

Bedankt voor de informatie!! Ja