haflinger x ijslander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

koetjeboe

haflinger x ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-07 17:30

Ik rij met een haflinger en ik heb de droom om haar een keer te laten dekken door een ijslander.
om te kijken wat je dan voor een paardje krijgt.
Zijn er hier mensen die zo'n kruizing kennen of er een foto van hebben.
Weten jullie ook een leuke hengst, en wat kost het nou eigenlijk het dekken door een ijslander met of zonder papier.

Ik hoop dat ik met mijn vraag de ijslnder lief hebbers niet beledig.

BleikjA

Re: haflinger x ijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 20:50

Ik ken die kruisingen niet, maar denk dat er wel een leuk type paard uit komt Lachen
Wil je dat je veulen ook tölt enzo? want het is volgens mij niet zeker of je veulen dan wel kan tölten.
Ik weet veel leuke hengsten maar volgens mij zijn er veel hengsten die alleen ijslanders dekken, maar dat zal je dan even naar moeten informeren Knipoog op www.icelandic-horses.com kan je wat hengsten vinden.
Wat een dekking kost ligt aan de hengst volgens mij. Ik ken verder geen hebgsten zonder papieren dus zou niet weten wat die mensen er voor vragen.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:28

Er zijn niet veel ijslandse hengsten die andere rassen dekken. Maar ik stuur je even een pm Knipoog

Nathaliia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-07 22:30

lijkt me best een leuke combi..
je ziet wel fjordxijslander..
maar haflingerxijslander nooit gezien!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:17

als je je haflingerkleurtje wilt bewaren, moet je wel zorgen dat de hengst ook datzelfde kleurtje heeft hé. Het is mijn grote droom om ooit zo'n töltend half haflingertje te hebben. Lachen

Auks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 10:20

Ik heb een welsh x ijslander. Maar wat de gangen daarvan zullen worden, hij toont wel iets anders dan een "geen gangenpaard" maar hoe het uiteindelijk zal worden weten we pas alstie onder het zadel is. En hij is dit jaar geboren.

Ik weet overigens wel een paar hengstenhouders die geen bezwaar hebben om hun hengst een merrie van een ander ras te laten dekken. ALs je meer info wilt stuur me maar een berichie.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 13:08

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MHIFJRWX.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DFVC3IHW.jpg

Ik ben niet zo voor kruisen met IJslanders. Het paard op de foto 100% IJslander, wil je perse een haflinger look a like, neem dan een volle IJslander met haflinger kleur, dan weet je ook zeker dat hij kan tölten en mag je er wedstrijden mee rijden. Het is helemaal niet zeker dat een haflingerXIjslander zal gaan tölten. Ik zou er niet aan beginnen maar gewoon een leuke haflinger hengst uitkiezen Lachen'

Ik ken wel een stal waar ze IJslander kruisingen hebben lopen, ook haflingerXIjslander. Ik vind het niks, maar dat is mijn mening Lachen

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 15:13

Hij hoef van mij ook niet, te tolten is wel leuk natuurlijk.
Ik weet niet eens hoe het voelt op een toltende ijslander.
Maar hij zijn naar mijn idee gewoon erg leuke paardjes.
Zijn er toevallig nog mensen in de buurt van nijmegen arnhem die mij een keer de tolt op hun ijslander willen laten voelen.

maritha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 16:57

Zonde van het ras om paarden te kruizen.
Ik denk ook niets dat er een hengst met papieren snel een haflinger merrie zal dekken. De meeste ijslander eigenaren, willen het ras zuiver houden.

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-07 17:22

Ik heb geen ervaring met haflinger x ijslander kruisingen, al denken veel mensen van wel. Löstur (groot, breed en met een haflingerkleurtje) wordt namelijk nogal vaak 'uitgescholden' voor töltende haflinger Nagelbijten / Gniffelen

Verder lijkt het me wel een geinig experiment, maar ik vind het eigenlijk ook wel een beetje zonde. Het lijkt me leuker om een mooie haflingerhengst voor je merrie te zoeken of om -als je graag iets ijslands wil- een ijslander te kopen. Dan loop je niet het risico op een veulen met vreemde verhoudingen en zonder gangenaanleg.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-07 18:31

Maar ik zoek een een hengst zonder papier, ik vindt het gewoon leuk om te kijken wat er uit komt, bijv volgend jaar laten we haar dekken door een kleine fries

NadoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 00:21

Je wilt dus niet fokken, maar vermeerderen ? Doe je dat dan voor jezelf of wil je het veulen dan verkopen ? Want als je voor de verkoop vermeerderd, is het zowel financieel voor jou als voor het veulen beter als het raszuiver is. Slachtveulens zijn er al genoeg.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:05

Mijn Haflingermerrie wil ik ook graag laten dekken, maar dan om het Haflingerras zuiver te houden. Ze is een mooie merrie met alleen maar 1e premies, dan vind ik het toch zonde om te kruisen. En meer paarden dan ik nu heb kan ik niet houden. Voor mij een reden om raszuiver te blijven. Al heb ik het ook wel overwogen hoor Knipoog
Als je graag wilt kruisen en meer kans wilt hebben op tolt, dan zou ik eerder kijken voor een paso hengst.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 01:18

Voor zover ik weet erven ijslanders hun eigenschappen niet sterk door in kruisingen met andere rassen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-07 14:09

Alet schreef:
Mijn Haflingermerrie wil ik ook graag laten dekken, maar dan om het Haflingerras zuiver te houden. Ze is een mooie merrie met alleen maar 1e premies, dan vind ik het toch zonde om te kruisen. En meer paarden dan ik nu heb kan ik niet houden. Voor mij een reden om raszuiver te blijven. Al heb ik het ook wel overwogen hoor Knipoog
Als je graag wilt kruisen en meer kans wilt hebben op tolt, dan zou ik eerder kijken voor een paso hengst.

geven paso hengsten de tolt sneller door dan?
Staan er paso hengsten in nederland met en zonder papier die dekken

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 18:47

jep jep, ik weet er twee, allebei goedgekeurd en voor zover ik weet dekken ze ook andere rassen.

eerste is Robbie van www.therapiepaard.nl

tweede is Amaru, officiële naam Romancero, van Lucia, te bereiken via het forum van www.gangenpaarden.nl

Sietske94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-07 19:57

naast onze stal staan heel veel ijslanders, 2 veulens en een paar grote die vrouw heeft altijd gefokt met haar merrie, misschien weet ze wat leuke hengsten voor je? ik kan het altijd vragen misschien ook ergens in de buurt.

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-07 21:25

Volgens mij heb ik een hele tijd geleden een kruising Haflinger x IJslander op marktplaats gezien. Die kruising zag er niet slecht uit moet ik eerlijk zeggen, al ben ik niet zo van het kruisen.
Wil zelf liever een ras ook raszuiver houden ...

Prudur2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-07 19:12

Alet, we hebben hier wel een mooie haflingerhengst hoor.

Prudur2002

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 01:21

Alet hoe is het met de foto van Mist op de Kandia site?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 14:29

maritha schreef:
Zonde van het ras om paarden te kruizen.
Ik denk ook niets dat er een hengst met papieren snel een haflinger merrie zal dekken. De meeste ijslander eigenaren, willen het ras zuiver houden.

erhm, het ras word er niets onzuiverder van hoor Lachen als een hengst eens een haf dekt
het veulen zal namelijk niet in een stamboek wordne opgenomen en dus verder niets met het ras te maken hebben kwa fok en bloedvoering :N

dus zonde van het rus en zuiver houden, dat is een beetje een loze kreet Knipoog

wel denk ik dat je heel erg moet uitkijken, wil je een veulen voor jezelf fokken , en ziet het er naar uit dat je het gewoon kunt houden
ga vooral je gang , maar als je bij voorbaat al weet dta het veulen wel eens verkocht moet gaan worden , doe het dan niet
er zijn namelijk al idioot veel "ongewenste" veulens op de wereld die als ze hengst zijn al snel bij de slager belanden
, of uiteindelijk via de handel alsnog de worst in gaan ...

wil je een toltend veulen, koop er dan 1 met blonde manen Knipoog lijkt ie net ene haf
of zoek naar een hengst die zeker weten tolt vererft, hoewel ik twijfel over hoe zeker die zekerheid kan zijn omdat de andere helft een niet gangen ras is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:05

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-10-22 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:09

Een ijslinger.. Hmm. lijkt me erg leuk.

Mijn mening: gewoon doen, haflingers kruisen erg leuk. Zeker als hij voor eigen gebruik is.
Wel vraag ik me af of de extra gangen doorgegeven worden.

Kijk anders eens in het HK topic in mijn onderschrift.. kun je nog meer leuke halflingers zien..

breniii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:55

jokari schreef:
als je je haflingerkleurtje wilt bewaren, moet je wel zorgen dat de hengst ook datzelfde kleurtje heeft hé. Het is mijn grote droom om ooit zo'n töltend half haflingertje te hebben. Lachen

dat is ook mijn droom!! Gaaaap Pling

Les_Fjal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 19:01

Iemand hier op bokt, de naam is even ontschotten heeft een goed gekeurde haflinger hengst met wat tolt ! Heb hem jaren geleden eens gereden en was ontzettend leuk !

Wat betreft het kruisen, is ook niet geheel mijn ding. Maar eerlijk is eerlijk, ben dolblij met mijn mixje van alles ! Pumbaatje, ijslander/shetlander/welsh ? Met tolt !