Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-07 14:01

Hoi,

Sinds ik vorig jaar voor het eerst friezen met sokken en een flinke kol heb gezien ben ik al een tijdje bezig met een 'discussie' erover. Want als friezin ben ik toch best trots op 'ons' ras, dat volgens het stamboek helemaal zwart hoort zijn. Helaas zie je tegenwoordig steeds meer mislukte (om het zo maar te noemen) friezen, met veelste veel wit. Deze paarden worden zelfs nog in het veulenstamboek opgenomen!

Dat vind ik eigenlijk niet kunnen. Het geeft volgens mij een verkeerd beeld van wat de fries hoort te zijn en wordt zo ook nog eens in stand gehouden.

Maar wat vind jij? En waarom?

Begrijp me goed, ik heb niets tegen het paard zelf, maar het gaat me om de ras beschrijving en het toelaten van paarden.

Loowis

Re: Stelling: Friese paarden met wit zijn geen friezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:11

een paard is een paard. Het blijft een fries ookal heeftie en kolletje. Btw friezen waren nog niet eens zo lang geleden in meerdere kleuren te zien. Zelfs bont. Vind het vreselijk...hmm ben het woord kwijt... Tong uitsteken dat ze niet in het stamboek worden ingeschreven!! net als met mensen met verschillende kleuren. die ga je toch ook niet aan de kant zeggen?!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:13

Ik vind persoonlijk dat Friezen wel t mooist zijn als ze zwart zijn. Maar om ze nou niet in het stamboek op te nemen als ze een wit kolletje oid hebben, vind ik ook een beetje onzin. Dan kan het nog best een mooie Fries zijn, ondaks die aftekening.

Elinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:14

ik vind dat friezen met wit NIET opgenomen mogen worden in het veulenstamboek Lachen.
een fries van nu, is zwart. punt Haha!

daarbij vind ik het iets heel anders dan mensen met verschillende kleuren

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:17

Een fries is een fries. Er zijn bij het stamboek ook echt wel eisen aan de hoeveelheid wit die een fries mag hebben, bijvoorbeeld een fries met een wit been komt echt niet in het stamboek!

Maar een fries met een kolletje, tja als de voorpluk eroverheen valt dan zie je het al niet meer, vind het een beetje kortzichtig dat zo'n paard niet meer in het stamboek opgenomen mag worden. Oke ik vind het ook niet mooi, ik vind ook 100% zwart mooier en zoals ik boven schrijf een heel wit been ofzo, ja dan zie je van veraf dat het anders is, maar een kolletje vind ik dan toch weer anders

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:19

Ik vind fokken op kleur bekrompen en beperkend. De vosfriezen die hier op bokt gestaan hebben vond ik hartstikke mooi. Tegenwoordig kan er getest worden op vosfactor, maar nog niet eens zo heel lang geleden sloegen ze die veulens gewoon de hersens in. Een stamboek met als hoofdfokdoel kleur, waar gaat dat nou over?!
Er zijn andere rassen waar bijv. schimmels gewenst zijn, maar bruine worden ook in het stamboek opgenomen en worden zelfs steeds populairder. Dus ik vind het ronduit belachelijk dat een fries met een wit voetje niet wordt opgenomen! Dat je ze liever helemaal zwart hebt oke, maar om een paar witte haren gelijk geen predikaten of stamboekopname Gestoord

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:20

De basis voor het Friese ras is in het verleden al heel klein geweest. Wil je die nu weer terugbrengen op grond van een paar witte haren op het hoofd? Ik denk dat de Friezenfokkers blij mogen zijn dat het ras zo populair en talrijk geworden is. De in het verleden te kleine basis geeft al problemen genoeg (dwerggroei etc)...

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:22

Elinee schreef:
ik vind dat friezen met wit NIET opgenomen mogen worden in het veulenstamboek Lachen.

daarbij vind ik het iets heel anders dan mensen met verschillende kleuren

ok zie het dan zo:
mensen met een ander kleurtje mogen NIET mens genoemt worden. of NIET bij dit groepje horen?
zeg niet dat dit anders is want dat is niet zo. Vind dit grote onzin. misshcien vinden jullie zwart
mooier maar betekend niet dat ze altijd zwart zullen zijn. Mensen spelen de laatste tijd beetje
god over de paarden.

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:25

ehm.. ze worden wél opgenomen in het stamboek. En veulens met kolletjes die kleiner zijn dan 2,5 x 2,5 kunnen ook premie ontvangen. Lachen
Daarbij zie ik op de keuringen hier in Friesland vaak genoeg merries lopen mét kolletje, met prachtig zwart veulen, en dan ontvangt het veulen ook premie.. Terwijl er dus wel wit in zit.

Alleen is het wel zo, dat een Friese hengst met b.v. een witte hoefzool, nooit dekhengst kan worden omdat hij dan vrijwel altijd wit doorgeeft.
Laatst bijgewerkt door Sanneh14 op 07-09-07 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:26

Kol wel, witte sok niet.

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:28

gaan ze nu ook alles opmeten? haha geweldig Clown
vind een fries met bijv. mooie witte sok prachtig Bloos!

Sanneh14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:28

[***] schreef:
Ik vind fokken op kleur bekrompen en beperkend. De vosfriezen die hier op bokt gestaan hebben vond ik hartstikke mooi. Tegenwoordig kan er getest worden op vosfactor, maar nog niet eens zo heel lang geleden sloegen ze die veulens gewoon de hersens in. Een stamboek met als hoofdfokdoel kleur, waar gaat dat nou over?!
Er zijn andere rassen waar bijv. schimmels gewenst zijn, maar bruine worden ook in het stamboek opgenomen en worden zelfs steeds populairder. Dus ik vind het ronduit belachelijk dat een fries met een wit voetje niet wordt opgenomen! Dat je ze liever helemaal zwart hebt oke, maar om een paar witte haren gelijk geen predikaten of stamboekopname Gestoord

Die zijn wel degelijk toegestaan. Als ik mij niet vergis, staat zelfs in de statuten dat "enkele witte haren op het paardenlichaam toegestaan zijn".

En de zwarte kleur wordt als rastypisch gezien. Als een tinker geen rastypische kenmerken vertoond, wordt ie ook niet of nauwelijks opgenomen.. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:29

[***] schreef:

idd

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:30

friezen kun je niet vergelijken met mensen, een echte fries is helemaal zwart, tenminste dat word gezegd. Een paard is ook paard vanaf een bepaalde hoogte. Een echte fries is zwart, een fries met witte sokken is misschien wel een fries, maar dan vind ik dat meer met een ''vuilisbakkenras'' Je hebt ook rashonden en geen rashonden, maar het blijven honden. Dus dat met de mens vergelijken is onzin.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:33

Elinee schreef:

ben ik met je eens , want fok je weer het die fries met wit kan de nakomeling ook wit krijgen .
dan hebben we straks hellemaal geen zwarte friezen meer ...

Loowis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:37

dorienkee schreef:
friezen kun je niet vergelijken met mensen, een echte fries is helemaal zwart, tenminste dat word gezegd. Een paard is ook paard vanaf een bepaalde hoogte. Een echte fries is zwart, een fries met witte sokken is misschien wel een fries, maar dan vind ik dat meer met een ''vuilisbakkenras'' Je hebt ook rashonden en geen rashonden, maar het blijven honden. Dus dat met de mens vergelijken is onzin.

Friezen zijn verder zwart doorgefokt. Vroeger hadden ze veeeel meer kleuren. Knipoog

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:41

dat zal wel, maar nu staan ze zo ingeschreven, zwart.en wat wil jij dan? dat de friezen nu allemaal kleurtjes krijgen en er straks uitzien als tinkers?..tinkers hebben we al..

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:42

De regels van het stamboek heb ik niet gecontroleerd. De vergelijkingen die getrokken worden tussen een Fries en een paard slaan nergens op. Een Fries is een paard, echter niet elk paard is een Fries. Een Fries moet naast de kenmerken die een Fries als paard moet bezitten, bij voorkeur zwart zijn (het kan zijn dat hier uitzonderingen op zijn). Je komt tegenwoordig tal van "Friezen" tegen in andere kleuren. T.o.v. een gelijke andere Fries in het zwart, zal je minder diep in de buidel hoeven te tasten als van deze grondkleur wordt afgeweken. Het kan wel zo zijn dat een niet zwarte Fies, die als gebruikspaard gewoon beter is en bv beter beweegt duurder zou kunnen zijn dan een zwarte Fries. De prijs wordt dan niet bepaald door de raszuiverheid van de Fries, maar de kwaliteit van het paard. Fokken is wat anders als natuurlijke voortplanting tussen de soorten. Bij Fokken richt je je als mens bewust op een aantal uitgangspunten, in de natuur zijn het de hormonen die bepalen wat er gebeurt. Een niet raszuiver paard kan ook beter zijn dan een raspaard, wat betreft gezondheid, kans op blessures, bewegingsafwikkeling en efficient gebruik van het lijf voor het gebruiksdoel. Dat zijn dus ook paarden en die kunnen in principe beter zijn dan een bewust gefokt paard. Bij gefokte paarden is het trouwens ook niet zo dat wat je er vooraf van verwacht, er later ook niet altijd uitkomt. Als normen of eisen te hoog gesteld worden en daar met fokken niet aan voldaan kan worden, dan zie je dat het eisenpakket vaak wordt bijgesteld naar beneden. M.a.w. we nemen het wat minder nauw, omdat de economische gevolgen te groot kunnen zijn. Op korte termijn kan dat juist zijn, op langere termijn moet je je uitgangspunten handhaven.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 07-09-07 15:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:44

Elinee schreef:

Ben het hier mee eens.
Het blijft natuurlijk een fires, ook al heeft hij een kolletje, witte vlekjes, noem maar op. Maar het is logisch dat ze dan niet opgenomen worden in het stamboek. Een fries hoort nou eenmaal zwart te zijn.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:50

Een Fries is toch pas een Fries als het paard wordt opgenomen in het stamboek? Voldoe je niet aan de eisen, dan kan het paard alle kenmerken van een Fries hebben, maar het is dan geen Fries, of geen "echte Fries".

Strondvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:52

dorienkee schreef:
dat zal wel, maar nu staan ze zo ingeschreven, zwart.en wat wil jij dan? dat de friezen nu allemaal kleurtjes krijgen en er straks uitzien als tinkers?..tinkers hebben we al..

Uhuh.
Sorry maar ik vind dit een beetje een vergelijking zoals sommige mensen bij allochtonen doen..
'oh zij is donker dus zij is slecht' 'hij heeft spleetogen dus zal nooit in Nederland horen'
Het is gewoon een schoonheidsfoutje bij de friezen, kijk jij ook bij mensen naar hun uiterlijk?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:54

Friese Hengst * Friese Merrie = Fries.. Met wit of zonder wit.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:54

friezen zijn geen mensen!! zoals ik al zei, een vuilnisbakkenras bij een hond blijft een hond, en die kan veel liever zijn als een rashond. En dat kan ook bij friezen, maar ik vind een echte rasfries dat ie helemaal zwart moet zijn met misschien een klein (kolletje) wit. Maar daarom kan een fries met veel wit wel veel liever, of beter qua lopen zijn. maar ajb hou op met vergelijken met mensen..

@marilyn.. Ik zeg dus niet dat een fries met wit slecht is, zoals in jouwn voorbeeld ( ''een zwart persoon is slecht'')

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:01

Ik zie het zo : het zal natuurlijk wel een fries paard zijn. Maar als hij daadwerkelijk witte sokken heeft zal hij niet opgenomen worden in het stamboek! een wit kolletje is volgensmij wel toegestaan maar het liefst zien we ze natuurlijk helemaal zwart!!:D

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 16:01

idd!! en met wel veel wit behandelen we ze niet anders hoor..