Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Troef heeft het belang van goede hoeven nog niet zo in de gaten, of heeft
geen ervaring met een goed paard dat slechte hoeven heeft en wat voor
ellende je daarvan kan hebben.
vanda's schreef:Een kenner? Een hoefsmid met kennis van hoeven ja... Maar check eerst de stamboom van je merrie eens goed door voordat je meteen te grote paniek gaat zaaien... 50 % kans kan ik me namelijk niet voorstellen. het zal wel wat meevallen.
Als dat de enige reden is om niet te dekken, dan is dat geen reden.
Troef schreef:Vanda ,
Laat je nu niet opfokken want je weet nog steeds niet over wat voor voeten het ging.
En van welk soort paard of pony .
Of het een scraper is. etc.
Ze heeft geen historie verteld ,waarom naar Utrecht gegaan?
En wat zij daar voor diagnose hadden.
Etc. Etc.
Om maar met de woorden van Bart te spreken: "Het is een meisje van 13 Jaar "
YouKwnowWho schreef:FF rechtstellen: de meesten hebbe het over slechte hoeven, maar Stella heeft juist zachte hoeven! Daardoor zijn ze wel slecht, maar niet rampenslecht!
En trouwens, Troef, dat ik nog maar 13 ben wil nog niet zeggen dat ik nog een klein kleutertje ben die op ponyrijden zit, maar iemand met de verandwoordelijkheid over meerdere paarden, ook al zijn ze niet van mij. We zitten allemaal te twijfelen of we Stella laten dekken of niet, dus ik dacht: ik vraag de bokkers es naar hun mening, aar dat wordt blijkbaar niet op prijsgesteld.
Even ter achtergrondinfo: Stella is dus een merrie die al sinds de eigenaar haar kent last heeft van hoeven die zó zacht zijn, dat ze constant afbrokkelen (en dan alleen de draagrand), dus dat ijzers noodzakelijk zijn. Op een gegeven moment zijn ze afgetrapt in het land en zei onze gewone hoefsmid dat we haar absoluut niet over de stenen mochten laten lopen, omdat ze 'stompjes' dan alleen maar erger werden. Toen ze 1 maand geleden weer richting stal gingen, zijn we dus met Stella naar Utrecht geweest om een hoefsmid én een veearts samen naar haar hoeven te laten kijken. Daar heeft ze speciaal beslag gekrijgen (zooltjes en siliconen) en de hoefsmid zei dus het volgende:
We moeten, als we Stella willen laten dekken, de stamboom van de hengst goed nakijken op slechte hoeven, omdat Stella d'r hoefjes WAARSCHIJNLIJK erfelijk waren. That's it! Toen heb ik dus deze topic geplaatst in de hoop dat bokkers serieuze antwoorden gaven. Daar de meeste mensen dat ook gedaan hebben, ben ik heel tevreden!