Welke kleur is mijn merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissLisa

Welke kleur is mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 14:35

Hallo,

Wie kan zien welke kleur mijn merrie Anouk is, ze is geen vos want ze heeft zwarte beentjes, maar ze is ook weer niet bruin want ze heeft geen zwarte manen.
Wie ziet wel welke kleur ze is? Bloos
Ze is trouwens een appaloosa Knipoog
Afbeelding
Afbeelding

Groetjes Lisa

CarpeDiem

Re: Welke kleur is mijn merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:39

ik zou toch bruin zeggen. aangezien haar manen stiekem toch wat donkerder (tegen t zwart aan) zijn..

edit: maar die appaloosas zijn allemaal van die toverballen. Bij ons op t werk stond ertegenover 1, toen ie geboren werd wassie net alsof ie in een sneeuwstorm had gestaan, daarna werd ie bruin, en toen weer spikkel Knipoog Dus wie weet wat er bij jouw nog uit komt?

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 14:56

Ja dat klopt ja dat het toverballen zijn Tong uitsteken, maar ze is al 6 ik denk niet dat ze nog van kleur veranderd, haar manen worden wel steeds blonder..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 14:59

zilverappelbruin?

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 15:19

[***] schreef:
zilverappelbruin?

Ja daar gok ik het ook op.
Dat is dus de kleur dun (bruin met zwarte manen en zwarte benen) met het zilverappel verdunningsgen.

Rocky Mountain Horse zilverappelbruin met een sorrel (vos) kleurig veulen.

Stel dat je, je jouw merrie zou laten dekken door een homozygoot zwarte hengst (eentje die dus altijd een zwart gen doorgeeft). Dan heb je 50% kans op een zwart veulen en 50% op een zilverappelzwart veulen.
Zilverappelzwart vind ik persoonlijk de mooiste kleur die er is.
Zilverappelzwarrte Rocky Mountain Horse

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 18:04

oke dankje wel Haha! ze is gedekt door een palomino ik ben erg benieuwd wat daar uitgaat komen.. Lachen

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:37

Indyena schreef:
oke dankje wel Haha! ze is gedekt door een palomino ik ben erg benieuwd wat daar uitgaat komen.. Lachen

Ik ben me zelf net aan het verdiepen hierin, aangezien ik net een zilverappelzwart hengstje heb. Ik weet er dus nog lang niet genoeg van, maar vind het wel leuk om eens te kijken wat je zou kunnen verwachten. Mocht ik het verkeerd hebben zou het leuk zijn als andere mensen met meer verstand van kleurgenetica bij paarden aanvullen/verbeteren.

Palomino is vos met het creme gen er overheen. Dat wil zeggen dat de hengst altijd een vos gen doorgeeft en 50% kans dat hij zijn creme gen doorgeeft.
Aangezien jouw merrie de kleur Dun heeft heeft ze in ieder geval 1 zwart gen en de agouti factor die ervoor zorgt dat het paard bruin wordt met zwarte manen en benen. Daarbij lijkt ze dus ook de zilver factor te dragen die al het zwarte pigment verdund. Daardoor is haar lichaam lichter van kleur dan normaal bij een bruin paard met zwarte manen en staart en zijn de manen gedeeltelijk blond geworden

Wat voor kleuren je echt kunt verwachten is afhankelijk van het 2e gen. Zolang je geen genetische test laat doen op de kleur weet je dat niet zeker en heb je volgens mij de volgende mogelijkheden.

sorrel (vos). Dit vosje zou zilver en/of agouti kunnen dragen en doorgeven aan nakomelingen. Echter zie je hier op een vos niets van, omdat het alleen iets doet met zwart pigment in de haren.
palomino. Zelfde als bovenstaande alleen heeft de hengst dan wel zijn creme gen doorgegeven wat de sorrel kleur verdunt tot de lichte kleur en witte manen en staart.
zwart mogelijk drager van creme, maar dat zie je meestal niet duidelijk. Het heet dan smokey black.
valk Als jouw merrie zwart en agouti doorgeeft en de hengst creme dan krijg je valk.
zilverappel-zwart Foto. Jouw merrie heeft dan haar zwarte gen doorgegeven. Niet het agouti, maar wel het zilver. Als de hengst ook nog zijn creme gen heeft doorgegeven geeft dat weer een ander effect. foto
zilverappel-valk foto Als jouw merrie zwart agouti en zilver doorgeeft en de hengst creme
zilverappel-bruin Zoals jouw merrie is dus. Ze zou dan zwart agouti en zilver door hebben gegeven en de hengst geen creme.
dun Bruin met zwarte manen,staart en benen, als jouw merrie zwart en agouti doorgeeft en geen zilver en de hengst geen creme.

Zoals je ziet behoorlijk wat leuke kleurtjes dus ben ook erg benieuwd wat hieruit gaat komen. OK dan!

Groetjes
Nienke

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-07 21:25

dankje wel Haha! Ik ben ook zeer benieuwd was het almaar zo ver Tong uitsteken
De vader van Anouk is wit met zwarte stippen, dus misschien krijgt het veulen daar ook nog wel wat van mee..

Bianca90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:04

Het is zeker een mooie kleur!
Ik vind die blondere manen en donkere benen echt apart!
Mijn vorige arabier was schimmel, en het ene jaar was het een bruinschimmel en het jaar daarna was hij bijna wit, en het jaar daarna was hij donkergrijs...
Hou je het nog bij Haha!
Ik vind t juist wel wat hebben, die kleurveranderingen Lachen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 09:45

OMG-->F-AM

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:36

CrazyCat schreef:
Dat is dus de kleur dun (bruin met zwarte manen en zwarte benen) met het zilverappel verdunningsgen.

Je zegt 'dun' , maar ik zie nergens een aalstreep en/of andere dun-kenmerken op het paard ??

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 08:52

DubbelDun schreef:
CrazyCat schreef:

Je zegt 'dun' , maar ik zie nergens een aalstreep en/of andere dun-kenmerken op het paard ??

Je hebt helemaal gelijk ik haal weer eens wat door elkaar. Ik bedoel niet "dun", maar "bay"

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 18:28

Zilver kan alleen als 1 van de ouders dit ook was of draagt, er zijn ook wel eens bruine die sabino dragen en lichte manen hebben.
Voor 35 dollar kun je in amerika laten testen of ze zilver heeft.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 20:04

Wat Meavey zegt klopt inderdaad, maar zilver lijkt me wel het meest waarschijnlijk als een van de ouders het ook draagt.
Wat zijn de kleuren van de ouders? Zilver toont overigens alleen op zwart en bruin, een vos kan het wel dragen en doorgeven, maar niet tonen.

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-07 12:39

Supertje schreef:
Wat Meavey zegt klopt inderdaad, maar zilver lijkt me wel het meest waarschijnlijk als een van de ouders het ook draagt.
Wat zijn de kleuren van de ouders? Zilver toont overigens alleen op zwart en bruin, een vos kan het wel dragen en doorgeven, maar niet tonen.

De vader van mijn merrie is: wit met zwarte stippen, en haar moeder:bruin met een witte kont.
De kleuren van de ouders van de hengst weet ik niet, dat zal ik is navragen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 07:01

Kun je me de afstamming geven, dus naam van de vader en naam van de moeder? Ken nogal veel appaloosa's.

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 09:34

Haar vader is: Alex v.d Kamperweg.
vader van de vader: Onco v.d Kamperweg.

Moeder: Gertrix (vos panterbont)
moeders vader: Prins.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:12

Gertrix is een gewone vos onder het panterbonte, ik weet vrijwel zeker dat die geen zilver draagt. Via Prins al niet, maar toevallig is het een merrie met veel nakomelingen, en die hebben allemaal een "normale" kleur. Alex is een zwart panterbonte schimmel. Ook via Alex kan ze het niet gekregen hebben. Ik denk dat je merrie gewoon bruin is, met verbleekte manen. Toevallig hebben wij namelijk een echte zwarte in de wei staan met bijna dezelfde kleur manen op dit moment.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:15

Een Appaloosa en een Palomino? Toe maar.. Daar moet iets moois uitkomen zeg!! Mooi kleurtje heeft ze.
Ik denk inderdaad ook dat ze gewoon bruin is. Prachtig diertje hoor!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 10:20

Gezien de verbleking van het bruin op het lijf in combinatie met de blonde manen zou ik zilver toch niet uitsluiten. Het kan een hele tijd sluimeren en er ineens uit komen. Als er uit Gertrix alleen maar vos veulens zijn geboren tot nu toe, dan is het dus heel goed mogelijk dat dit zich nog nooit heeft geuit.
Dat wordt dus echt een leuke verassing volgend jaar.

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-07 10:41

Ik ben benieuwd Hyper!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:11

Uit Gertrix zijn over het algemeen allemaal appaloosa's met als basiskleur bruin of zwart gekomen. Knipoog Voskleurige nakomelingen van Gertrix ken ik niet.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-07 11:29

Ok dan wordt de kans op zilver wel klein, maar nog steeds niet uitgelosten. Qua kleur is het namelijk echt exact een zilverpapelbruin, maar ja alleen genetische test kan het echt uitsluiten.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-07 11:54

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-07 10:14

Zamora schreef:
mijn merrie is ook zilverappel bruin, lichtere vacht en manen en zwarte benen.
Hier is de link naar haar topic:
viewtopic.php?f=53&t=816783&hilit=

Op de eerste foto is ze precies mijn merrie Bloos!
Ze lijkt er wel veel op zeg Haha!