Shetlanders op dieet, voor alle tips

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marijkjuh

Shetlanders op dieet, voor alle tips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-07 19:46

Hoi
Vaak zie je veel ste dikke shetlanders en helaas is mijn kleine Pukkie daar geen uitzondering van Bloos Dus misschien is het leuk als er een topic komt voor onze lieve kleine shetlanders die op dieet zijn, waar wij elkaar erin steunen het dieten bij die lieve schattige oogjes voort te zetten Vork
Dus alle tips en dingen die je juist niet moet doen zijn welkom Haha!

En hierbij gelijk een foto van Pukkie, zoals jullie zien heeft hij een flink grasbuikje Knipoog
http://img217.imageshack.us/img217/9276/ma36bn8.jpg

Groetjes Marijke

MaiNat

Re: Shetlanders op dieet, voor alle tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-07 19:57

Mijn moedershet staat altijd op dieet vanwege gevoeligheid voor hoefbevangenheid, maar ik kan je 1 tip geven laat ze nooit te snel afvallen anders kan er vet in t bloed komen. Zelf geef ik haar veel beweging (longeren, wandelen, lange lijnen) veel hooi en kijk ik goed uit met teveel weidegang. Vaak hoe dunner ze zijn hoe actiever ze worden Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:32

ben benieuwd of hier goede ideeen komen, mijn shet x welsh staat al vanaf begin winter tot nu op dieet. van t winter kreeg hij eerst 3 grote plakken hooi, later nog maar 2 en nu staat hij met zn vriendinnetjes op een kaal stukje. vorig jaar longeerde ik hem 2 tot 3 keer in de week aan de bijzet, dat hielp ook wel wat, maar dat kan nu even een tijdje niet Lachen

Larissa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:09

mijn pony is ook te dik:( meestal is het gewoon tijdsgebrek, dat ze niet zoveel in beweging komt en wel in het gras staat..

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:21

Mijn pony's zijn superslank maar worden wel vlot voller als ik niet met ze werk.
In beweging houden dus (en niet een rondje wandelen maar serieus flink aan het werk zetten zoals fietsen min 5 km per dag flink draftempo) en niet toegeven aan bedelende blikken. Niet te snel denken dat ze honger lijden. Op een kaal land staat nog meer als genoeg en ze hebben voorlopig voldoende vet om op te teren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:34

eerder waren mijn pony's idd veel bete rin conditie, ze liepen regelmatig voor de kar en onder het zadel, maar nu ik hoogzwanger ben gaat dat even niet Bloos ze zijn ook niet moddervet hoor, maar mijn ruintje zie ik nu liever even wat slanker.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:35

Die van mij is ook altijd te dik geweest. 3 jaar geleden ben ik gestopt met bijvoeren van brokjes en ging ze op een kale wei. Afvallen ging nooit zo goed maar het zag er al een stuk beter uit. Jaar daarna is ze ook goed afgevallen, maar ze bleef dik. En dit jaar was/is ze bevangen, dus nu staat ze echt op een kale wei en krijgt ze alleen hooi. Ik heb haar een magnesiumkuur gegeven en dat sloeg erg goed aan, ze is ook een stuk afgevallen nu, maar ze zal altijd wel stevig blijven.

http://www.mijnalbum.nl/Foto=FANMQV63
Vorig jaar of 2 jaar geleden
http://album.zoom.nl/user/14219/images/ ... EtQqah.jpg
3 weken geleden
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 10-07-07 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

JennxMano

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:36

Mijn shet is nog niet op dieet maar ze is wel veeeeel ste dik .

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:37

haha hier nog zo een
teveel gras en teweinig beweging
en ook heel veel veulens gehad dus ook een heerlijke hangbuik

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:41

Mijn pony staat veel in de paddock. Werkt prima, ALS je wel een goede shetlandproof omheining maakt Bloos

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:43

ik ga dit ook even volgen.
mijn shet is dus ook te dik hihi.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 11:08

Buck is ook een zwijntje met een harde manenkam, ik volg dit even !

hij staat regelmatig voor de kar, en verder staat hij op t gras.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 13:46

Ik heb het idee dat als je een shetlander bijna niks te eten geeft, hij ontploft als hij wél een keer wat extra's krijgt. Dan vliegen de kilo's er zo aan.
Mijn shetlander krijgt momenteel elke dag één plak hooi (is onbeperkt voor hem), een handje brok en staat 's nachts op een schrale wei en 's middags op een wat vollere wei.
Ik vind hem er beter uitzien dan ooit, hij glanst als een gek en is zó vrolijk. Zit echt super goed in zijn vel en is mooi op gewicht! Lachen Verder fiets ik veel met hem, en longeren met bijzet zit er aan te komen.

cavaljolit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 18:03

bij mij is het heel verschillend. de ene pony is dik en niet afte vallen te krijgen en de andere pony zit goed echt heel raar en die valt juist weer heel snel af

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 19:54

Morgen ga ik maar is met Pukkie op de fiets aan de slag, mits Marlette het weiland niet afbreekt (heel lastig 2 pony's die helemaal gek van elkaar zijn) Doordat ik een aantal dagen in de week werk heb ik soms s'avonds niet de puf om nog is 3 pony's te gaan doen, dan ga ik meestal alleen Romeo even doen (de enige pony waar ik mee rijd) En dat is dan vakantie hebben Nagelbijten / Gniffelen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 19:55

Bij deze meld ik appie en vendetta ook aan. Ja Moeten beiden mee op de keuring in augustus, dan moeten de buikjes er wel af zijn. Haha! Het valt opzich wel mee, maar ik zie ze liever wat sportiever.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:00

Ik heb mn shetje ook al een aantal jaar, maar krijg hem in zomer ook niet slank. In de winter voer ik brok bij en in de zomer alleen hooi en weidegang, waar het gras steeds wordt gemaaid.. Wil komend jaar kijken hoe hij de winter doorbrengt zonder brok, misschien heeft dit ook effect op de zomer..

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-07 20:01

Staat je shetlander s'winters buiten Elke87?

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 20:03

jah, hij staat overdag buiten en snachts op stal. zomer in winter is dit zo.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 01:03

Ik volg dit topic voor eventuele goed tips.
Mijn shet is nu ook veels te dik, staat al op kort gras en er loopt een veulen naast maar mevrouw blijft lekker dik. Kost haar zeer weinig energie om 2 te voeden. Ben al weer bezig het longeren op te pakken na de tijdelijke stop vanwege het veulen.

Helaas ben ik verder vrij beperkt wat ik er aan kan doen qua beweging. Fietsen of voor de wagen zijn geen opties, en ze wordt ook niet bereden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:46

ze staat ook in een groot weiland zeker? tenminste alles wat ik bij jullie aan foto's zie is aardig groot Haha! dan lijkt het weiland wel kaal maar ze vreten nog genoeg en ook net het vetse gras

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 09:48

En wat voor beweging is nou het meest effectief als je niet rijden (dan zakt ie door Clown ) en je pony ook niet voor de wagen staat. Longeren is ook niet mogelijk, aangezien er niemand is die mij daarbij wilt helpen en Pukkie nooit geleerd heeft om gelongeerd te worden Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 09:50

je bent nooit te oud om te leren..en veel meer is er ook niet. ja draven naast de fiets

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-07 09:51

elinax21 schreef:
je bent nooit te oud om te leren..en veel meer is er ook niet. ja draven naast de fiets

Ik wil eht hem best leren, maar in m'n eentje prutten lijkt mij niet verstandig

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 11:37

ik wou met gemmie gaan fietsen staat er geen fiets bij mijn opa dus dat schoot ook niet op
voor de kar kan niet ze luistert niet naar het bit
rijden ging altijd prima maar ik ben nu wel echt veelste groot
en longeren kan ze wel maar dat helpt niet echt
en wat kun je nog meer doen?