Wat is ster merrie, is dit belangrijk bij keuring voor 3 jar

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Laura0303

Wat is ster merrie, is dit belangrijk bij keuring voor 3 jar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 15:45

Hallo,

Onze 3 jarige merrie wordt binnenkort in het stamboek NRPS opgenomen. Er is een keuring voor deze 3- jarigen. Tevens kan een paard als ster merrie worden opgenomen. Ik heb geen idee wat dat is en of dat belangrijk is. Moet een merrie nog aan eisen voldoen? Weet iemand het antwoord op deze vragen?

Alvast bedankt! Haha!

Groetjes Laura

Quir

Re: Wat is ster merrie, is dit belangrijk bij keuring voor 3 jar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:25

Ster is een predikaat voor je merrie, dit wil zeggen dat je merrie 'beter' is als gemiddelde merrie.

Ze moeten voor exterieur en gangen (eventueel springen) een bepaald aantal punten hebben, als ze dat hebben zijn ze ster.
Bij het KWPN is het zo dat als de merrie ster is ze naar de centrale keuring mogen, daar kunnen ze voor het voorlopig keur predikaat gaan, deze merries zijn weer beter dan de gemiddelde ster merrie. Om van voorlopig keur, keur te maken, moeten ze een aanlegtest af leggen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:09

Even volledig offtopic. Ik heb ook een stermerrie voor het NRPS Tong uitsteken Ook op 3jarige leeftijd gekeurd Lachen

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 18:32

Je paard wordt als het aan de eisen van het stamboek voldoet eerst in het stamboek opgenomen.
Mocht ze een 1e premie halen en een doorverwijzing voor Ermelo krijgen dan maakt ze kans om "ster" te worden.

www.nrps.nl

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 20:36

Idd Levi.

Het NRPS werkt ook niet met een puntensysteem zoals het KWPN en de paarden hoeven alleen aan de hand getoond te worden.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 23:01

maar ik dacht ook dat je bij het nrps pas ster merrie kan worden als je een nakomeling heb gehad die een premie heeft behaald hoe zit dat dan??

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:51

Dat is voor keur pas van belang.
Dan moet je merrie ster zijn, aan de prestatie-eis voldoen(voldoende ABOP of bepaalde sportprestatie) en een eerste premie-veulen gehad hebben.
En dan is het daarna natuurlijk ook nog afhankelijk van hoe de merrie zich op de keuring laat zien en wat de jury er van vindt...Knipoog

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 22:26

oke weet ik dat ook gelijk weer Haha!

en hoe zit het dan met de eisen hoe je merrie eruit ziet
want een vriendin van mij wil met haar merrie gaan voor ster merrie maar die merrie haar hoeven staan niet zoals het hoort ze staan zeg maar met de tenen naar binnen toe en heeft speciaal beslag.
maak ze dan nog wel kans of zijn ze heel streng daarin???

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:15

Voor stamboekopname wel, maar ster zou ik met ongelijke of niet correcte voeten zeker niet op rekenen.
Dan moeten ze toch echt wel iets extra's hebben in exterieur en beweging Ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 00:50

Quir schreef:
Ster is een predikaat voor je merrie, dit wil zeggen dat je merrie 'beter' is als gemiddelde merrie.
Ze moeten voor exterieur en gangen (eventueel springen) een bepaald aantal punten hebben, als ze dat hebben zijn ze ster.
Bij het KWPN is het zo dat als de merrie ster is ze naar de centrale keuring mogen, daar kunnen ze voor het voorlopig keur predikaat gaan, deze merries zijn weer beter dan de gemiddelde ster merrie. Om van voorlopig keur, keur te maken, moeten ze een aanlegtest af leggen.

Goed dat je dat tussen haakjes hebt gezet, want er worden op keuringen sms merrie's ster waar ik echt geen ster inzie en soms worden merrie's alleen opgenomen in het stamboek (stapje lager voor de leken) waarvan ik niet zie waarom die nooit ster zijn geworden.

Mijn eigen merrie is stermerrie van het KWPN.
Maar ik weet niet of ze dat ook was geworden als ze op een andere plek door een ander gekeurt was!
Kijk ik wil mijn merrie helemaal niet afvallen, het is een prachtbeest! maar ik zie ook wel betere merrie's die de ster niet halen!

@ Gomir, mijn merrie staat licht frans, (is al veel verbeter sinds ik haar heb) en is licht koehakkig, ze is springgericht gefokt en ze is ster geworden op extrieur en gang! (met een duitse mama)
En ze heeft goede correcte basis gangen, maar niet extra!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:02

gomir schreef:
Voor stamboekopname wel, maar ster zou ik met ongelijke of niet correcte voeten zeker niet op rekenen.
Dan moeten ze toch echt wel iets extra's hebben in exterieur en beweging Ja

Mijn merrie heeft Franse stand en is toch stermerrie geworden Clown

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:04

oke dus we kunnen wel kans maken de vader van haar merrie is ed king hill dus een goede lijn erachter de merrie heeft voor de rest een mooie aftekening
we zien wel waar het schip strand 13 juli

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 09:22

daantjuhhh schreef:
Quir schreef:

Goed dat je dat tussen haakjes hebt gezet, want er worden op keuringen sms merrie's ster waar ik echt geen ster inzie en soms worden merrie's alleen opgenomen in het stamboek (stapje lager voor de leken) waarvan ik niet zie waarom die nooit ster zijn geworden.

Mijn eigen merrie is stermerrie van het KWPN.
Maar ik weet niet of ze dat ook was geworden als ze op een andere plek door een ander gekeurt was!
Kijk ik wil mijn merrie helemaal niet afvallen, het is een prachtbeest! maar ik zie ook wel betere merrie's die de ster niet halen!

@ Gomir, mijn merrie staat licht frans, (is al veel verbeter sinds ik haar heb) en is licht koehakkig, ze is springgericht gefokt en ze is ster geworden op extrieur en gang! (met een duitse mama)
En ze heeft goede correcte basis gangen, maar niet extra!

Dat is inderdaad ook de reden dat ik het tussen aanhalingstekens heb gezet. Knipoog
Maar zo zou het wel moeten zijn, al is dat echt niet zo.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 11:42

Dan zie ik jullie misschien nog wel Daiwa. Mijn 3-jarige komt ook voor de keuring in Assendelft.

En ik heb ook niet gezegd dat het niet mogelijk is, maar bij een afwijkende beenstand zou ik er persoonlijk niet teveel op rekenen.

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:11

Afwijkende beenstanden = 2e premie. Zoals jij het beschrijft is het een toontreder en die hebben een gebroken voetas die, ook als staat het beestje "verdekt" op in het gras, gewoon zichtbaar is. En dergelijk beslag in combinatie met een uitzwaaiende beweging valt hoe dan ook op. dus wees blij met het oordeel maar ster zou ik niet op rekenen.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 11:58

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 12:07

Oja ze is dus 3 jaar, is NRPS, is ongeveer 1.55m, was 3 jaar geleden een eerste premie veulen. Is gefokt uit de hengst Bright Speed. Moeder is een Oldenburger, (vader Aldatus). Youri heeft mooie gangen, kan heel mooi draven. Haar moeder is 1.70m en haar vader 1.65m. Ze is tot nu toe dus nog een beetje aan de kleine kant gebleven....

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 12:10

Wij zitten namelijk een beetje met het probleem dat we net een dag voor de keuring weer komen van vakantie. Wij komen in aanmerking voor de nakeuring in Oktober, alleen kan ze dan niet voor stermerrie worden gekeurd. Hoe belangrijk is dit?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:14

Nou van de foto's kan ik echt weinig nuttigs zien!

Als je meer wil weten over het extrieur zul je een nette foto moeten maken in stand en het liefst een goede bewegingsfoto!

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 12:16

Ik ga vanmiddag even nieuwe foto's maken!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:17

De stand foto het liefste dus ook kaal.
Dus zonder zadel, zonder bandages of peesbeschermers..
Hoodstelletje is geen probleem.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 13:01

Heb de foto's gemaakt. Valt wel tegen, want de digitale camera reageert niet vlot genoeg:D Zet ze er zo op.

Laura0303

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 14:10

edit/ foto's verwijderd

Wat denken jullie ervan? Zou ze voor ster in aanmerking komen?
Thnx!
Laatst bijgewerkt door gomir op 23-06-07 22:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's verwijderd

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 18:22

Je foto's zijn niet goed te beoordelen.

Maak ze opnieuw met dit als voorbeeld:

Standfoto:
Carenza du Bois

Afbeelding

Actiefoto:
Don Carino du Bois

Afbeelding

http://www.stoeterijdubois.nl

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:57

Er is bij het nrps in oktober helemaal geen nakeuring (ik heb ze toch allemaal op papier staan...)

En kleine tip van mij laat haar een jaartje uitgroeien en ga er beetje mee aan het werk want ze ziet er momenteel erg jeudig uit en loopt behoorlijk op de voorhand (even los van de ietwat onduidelijke foto's) Knipoog Leuke merrie maar ze heeft wat meer tijd nodig om uit te groeien.