dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 18:41

Hoe kan je nou precies zien (de kenmerken ervan) aan een paard, aan het exterieur, of het een spring- of dressuurpaard is? Ik ben benieuwd.

saskiakefie

Re: dressuur of springpaard? Hoe te zien.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:24

Niemand?? Boos!

_Bloem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:27

Ik merk het wel aan mijn verzorg paard.
Als ik ga springen ofzo dan wordt hij vaak helemaal opgewonden en oortjes naar voren.
Met dressuur werkt hij eigelijk meer tegen dan mee.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 19:28

ik ben kort geleden bij een educatieve avond geweest..
ging ook over exterieur..

verschil wat ik heb kunnen onthouden: Bloos
springpaarden zouden een korter pijpbeen hebben dan dressuurpaarden..

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-07 19:35

Born2BCrazy schreef:
ik ben kort geleden bij een educatieve avond geweest..
ging ook over exterieur..

verschil wat ik heb kunnen onthouden: Bloos
springpaarden zouden een korter pijpbeen hebben dan dressuurpaarden..

Bedankt Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:16

Broekspier.
Een dressuurpaard heeft geen bolle billen, maar juist een lang doorlopende broekspier. Springpaarden kunnen volstaan met bolle billen die bij het overgaan in de achterbenen abrupt ophouden.

Verder heeft een dressuurpaard een langere hals en liefst ook een mooie overgang van hals/nek/atlas. Dit is imo hét zwakke punt van kwpn-paarden, die zijn naar mijn smaak echt te kort in dit aspect.

Verder maakt het dressuurpaard zich van nature mooi in beweging. Meer dan bij een springtype, zal een dressuurpaard de hals welven in beweging en meteen tot dragen komen bij aanvang van de beweging.

Dat van die pijpbenen onderschrijf ik totaal niet. Ook een dressuurpaard heeft baat bij een relatief langer bovenbeen. Immers, bij het wegzetten vanuit het schouder komt een langer bovenbeen de sierlijkheid van de beweging alleen maar ten goede. Lange pijpbenen zijn een vloek voor de paardengezondheid, ongeacht het gebruik van het paard.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:19

um ik bedoel het onderbeen zeg maar Blond

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:20

Pijpbeen = onderbeen Haha!

Tussen kogel en hoef zit Kootbeen, die wil je voor soepele bewegingen liever weer wel wat langer zien.

Born2BCrazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:22

Dees schreef:
Pijpbeen = onderbeen Haha!

Tussen kogel en hoef zit Kootbeen, die wil je voor soepele bewegingen liever weer wel wat langer zien.

ik dacht al..zit ik er zo naast.. Verward
maar was toch echt pijpbeen..
die man was ook beoordelaar bij kwpn enz.

Maar ja weet niet zo superveel van exterieur Bloos

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 21:26

wat ik heb geleerd en gezien is dat een springpaard kortere voorbenen heeft dan een dressuurpaard, dus ook iets meer naar voren gebouwd is.

Een dressuurpaard heeft langere benen, en staat het liefst hoger op de voorhand dan op de achterhand:
Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:34

En is die pony nou een dressuur- of een springpaard?
Ik snap het nut van die foto in dit topic niet helemaal Clown

-> F-AM

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:36

haha,,snap je reactie Clown

het was de bedoeling een foto van een spring en dress paard neer te zetten, waarbij je het aan de benen extra kan zien.
Maar dat zat er niet in Clown

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:44

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 15:54

Volgens mij is Flemmingh kwa afstamming toch echt Springgefokt, maar hebben wij er hier een dressuurpaard in willen zien Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-07 16:47

hmm kleinigheidje blijf je houden Bloos Vork . Maar goed het bovenste paard is echt springgefokt, heb ik hier op papier staan Clown . Nou nog iemand die een echt dressuurpaard op stand levert.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 18:57

Erg bedankt voor jullie reacties, de foto's waren ook handig. En is de schouder van een paard bij een springpaard ook groter/duidelijker dan bij een dressuurpaard?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:20

Vaak heeft een dressuurpaard meer massa en is de hals beter aangezet en ontwikkeld.
Veel dressuurmensen kicken toch op dat langere pijpbeen. Volgens mij zijn ook de spiervezels anders maar dat zie je weer slecht op stand maar het werkt ongeveer hetzelfde als bij schaatsers met sprint- en stayersvezels.

Persoonlijk kijk ik vaak en op stand en naar de galop. Een echt goede galop is vrijwel altijd een teken dat het paard ook goed springt en in combi met een fatsoenlijke draf en stap heb je dan alweer een bruikbaar (amateur)dressuurpaard.

Het enige wat ik weet is dat een schouder waaruit het been naar achter staat bijna nooit een goed springpaard geeft, kan mij voorstellen dat dat ook voor een dressuurpaard weinig ruimte in de beweging geeft. De overgang van schouder naar opperarmbeen moet ongeveer 90 graden zijn om een goed functionerd mechaniek te waarborgen zo wel opwaarts als neerwaarts (ruime) bewegingsvorm mogelijk te maken. Volgens mij zijn schouders niet groter of kleiner maar passen altijd redelijk bij de rest van het paard, de bespiering kan wel zwaarder/ meer ontwikkeld zijn.

Mocht ik ergens fout zitten dan hoor ik het graag.

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 19:40

randie schreef:
spring gefokt paard

Afbeelding

dressuur paard ( flemmingh)

http://www.elitedressagestallions.co.uk ... mingh2.jpg

vooral het front en de nekverbinding zijn verschillend. Mij is verteld dat springpaard meer horizontaal gebouwd zijn.

Dit vind ik nou niet echt zo'n goed voorbeeld, aangezien de bespiering en de soort foto heel anders is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:12

daniella74 schreef:
Het enige wat ik weet is dat een schouder waaruit het been naar achter staat bijna nooit een goed springpaard geeft, kan mij voorstellen dat dat ook voor een dressuurpaard weinig ruimte in de beweging geeft. De overgang van schouder naar opperarmbeen moet ongeveer 90 graden zijn om een goed functionerd mechaniek te waarborgen zo wel opwaarts als neerwaarts (ruime) bewegingsvorm mogelijk te maken. Volgens mij zijn schouders niet groter of kleiner maar passen altijd redelijk bij de rest van het paard, de bespiering kan wel zwaarder/ meer ontwikkeld zijn.

Ts is hier vast wijzer van geworden. Ach gut

Verschil tussen een spring en een dressuurpaard? Bij het KWPN alleen het papier en dan nog eindeloos veel uitzonderingen die de regel juist niet bevestigen. Zie het voorbeeld van Flemmingh hierboven.
Veel springpaarden kunnen net zo goed of beter dressuur lopen dan een dressuurgefokt paard, andersom zie je nooit een dressuurgefokt paard internationaal springen, andersom in ieder geval vaker.
In de toekomst:
Springpaard: vaak schimmel, weinig hals, iets neerwaarts gebouwd, vlakke gangen.
Dressuurpaard: zwart of donkerbruin, 1.70 +, lange stelten, zwaaiend voorbeen, traag achterbeen.
Uniforme groep zullen beide nooit worden.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:15

springpaard vaak schimmel?
dat gaan dus echt nergens over!

voor de rest vind ik het in he topic goed uitgelgt, heb er weer wat van geleert..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:24

[***] schreef:
In de toekomst:
Springpaard: vaak schimmel, weinig hals, iets neerwaarts gebouwd, vlakke gangen.
Dressuurpaard: zwart of donkerbruin, 1.70 +, lange stelten, zwaaiend voorbeen, traag achterbeen.
Uniforme groep zullen beide nooit worden.

Je schetst een fokdoel waarvan ik idd ook verwacht dat de oranje club het gaat nastreven...

Maar persoonlijk... kan er niet blij van worden.
Ik denk dan altijd maar weer aan het paard van Marcus Ehning, Sandro Boy - daar zit een smakelijk (en stevig!) front op, die zou zo een waardig proefje kunnen lopen vermoed ik.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:23

Het is maar wat de ruiter er van maakt. In exterieur en beweging lijkt mij geen onderscheid nodig.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:48

Een van de kenmerken van een dressuur gebouwd paard is dat die opwaarts gebouwd is. Vaak hebben spring gefokte paarden een wat steiler achterbeen. Dit gaat niet altijd op maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 00:54

Senja_x schreef:
Een van de kenmerken van een dressuur gebouwd paard is dat die opwaarts gebouwd is. Vaak hebben spring gefokte paarden een wat steiler achterbeen. Dit gaat niet altijd op maar uitzonderingen bevestigen de regel.

Ga eerst wat standfotos van Salinero, Warum Nicht, Sunrise enzovoort opzoeken en beweer dan nog een keer dat die paarden opwaarts gebouwd zijn.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 01:01

talent is een goed voorbeeld hoe je kunt zien wat een dier kan Knipoog
ons paard was zo springefokt als de pest,maar kon nog geen kruisje normaal springen. Dressuur blonk hij wel weer in uit.
Dus ehm.. die heeft zijn genen ook niet helemaal gesnapt Clown