Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Esther28

Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 13:26

Ik ben me aan t orienteren op een Groninger. Nu ben ik afgelopen zaterdag bij de keuring van NeWP en nakeuring Grp geweest en is mijn oog gevallen op de hengst Teun v.d. Willeminahoeve. K vindt deze hengst echt een superuitstraling en dito hoofd hebben en qua beweging ziet het er ook goed uit.
De hengst Torro heb ik alleen op een aantal fotos gezien, maar qua uitstraling hetzelfde als Teun.
De vader van beide hengsten is Test, als ik me niet vergis.
Geeft Test allemaal van deze knappe paarden met zo'n geweldige uitstraling en hoe zijn de karakters van de nakomelingen van deze hengsten?

Anoniem

Re: Groninger afstamming Test/Tristan B/Torro/Teun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 17:37

Ik heb een merrie van Test. Zij is braaf, in het begin een klein beetje eenkennig maar nu ook niet meer.
Van vorig jaar en dit jaar kan je ook een dvd bestellen bij kiki rijnders, of rijniers, van de hengstenkeuring.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 19:20

Wij hebben een Toro x Excellenzie-T x Troef die ook nog eens best springt. De meeste Testnafok kan goed bewegen en heeft hard beenwerk en goede voeten.

Van Test pref. zijn in totaal acht zonen goedgekeurd, waarvan nu nog Teun v.d.W., Toro, Talonius, Texas, Telleom en Tristan-B keur beschikbaar zijn. Test is voor een belangrijk deel verantwoordelijk voor de degelijke basis van het NeWP. Test is zelf ook nog beschikbaar.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 20:02

Stipje.

Esther wat een briljant idee om zelf een topic te openen.
Heb je zelf nog foto's gemaakt op de keuring?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 20:29

Eh nee deze muts kwam erachter dat ze dr fototoestel vergeten was toen we in Arnhem stonden en Vlaardingen is net iets te ver om em effe te gaan halen.
Olympia hier op bokt was er ook en heeft van ieder paard fotos gemaakt. Ze heeft mij dr ook een aantal toegemaild.
Kaatje ben jij ook op zoek naar een Groninger met deze afstamming??
Ik vindt deze hengsten echt superknap en een geweldige uitstraling, stoer, luxe en sierlijk tegelijk Kwijl , dus eigenlijk ben ik er al een soort van uit dat het deze afstamming gaat worden. Mits het natuurlijk ook een echt Gronings koel karakter heeft... Haha!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 21:45

Voor mij is in de allereerste plaats het karakter erg belangrijk.

Ik ben me nog aan het orienteren, ik wil in de toekomst een groninger merrie aanschaffen.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 08:25

haha dus wij zijn beide zoekende in Groningerland, leuk...
Mocht jij nog leuke en nuttige informatie tegenkomen, wil je die dan pm-en?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 09:27

Tuurlijk ,maar ik denk niet dat ik veel meer info heb dan jij.
Hier zitten de mensen met de knowhow en daar moeten we van leren.

Ik vind die toestanden met die 3 stamboeken of verenigingen een groot nadeel, want ik kan
niet precies inschatten of t eventueel en in welke mate consequenties heeft.

Ik wil een middelzware merrie, de afstamming ben ik nog niet uit, ook al omdat ik niet precies
weet hoe of wat. Gerlinus loopt behoorlijk wat van rond heb ik begrepen.
Hij schijnt wel springaanleg door te geven.
Test kwam ik idd behoorlijk wat ggk hengsten van tegen, maar weinig info over de hengst zelf en over t karakter
dat hij vererft, alhoewel de invloed vd merrie ook belangrijk is kan je toch in grote lijnen wel zien wat hij doorgeeft.

Voor mij is in 1e instantie het belangrijkst dat ik een fijne gezonde merrie vind waar ik mee klik.
Daarna ga ik verder kijken of ze interessant is om een veulen mee te fokken.
En wat voor veulen ; puur gronings of een uitstapje naar een kwpnhengst.?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 16:44

Bij Gerlinus heb je dan al veel rijpaardbloed. Hij voert zelf 50% klassiek bloed. Met een KWPN heb je dan al weer een KWPN met 25% Groninger bloed.

Je moet gewoon kijken wat je wilt en dan kijk je bij welk stamboek je je goed voelt

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 18:42

Bedankt voor de info, want dat had ik me niet gerealiseerd.
Ik wil denk ik wel een groninger met een hoog percentage groninger bloed.

Er zijn er bij jullie die uitstapjes maken naar buitenlands zwaarwarmbloed heb ik begrepen.
Waarom? en is dat geaccepteerd binnen alle stamboeken?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 19:06

Van oorsprong stammen ze allemaal van de Oud-Oldenburger hengsten en merries af. Er werden toen paarden naar Nederland (dat werden daar Groningers genoemd) en naar Polen (de Slaska's ) verkocht. In Nederland heeft men nu al veel vreemd bloed toegevoegd. Daarom kiezen wij ervoor om weer terug te gaan naar de basis en nieuwe bloedlijnen uit het buitenland te nemen. Daarbij komt ook dat er in Nederland een vrij nauwe bloedbasis is. Er is dus gauw kans op inteelt en dat kun je met een nieuwe en vrije lijn dus voorkomen. Wij hebben zelf nu 6 hoofdstamboekmerries op stal staan met vrije bloedlijnen. Vier hiervan hebben het Duitse Oud-Oldenburger bloed.

Elk stamboek accepteert zijn eigen "bloed" wat men wil. Zo heeft het GRP veel Holsteinerbloed en Cleveland Bay en kan een 75% holsteiner dus een Groninger zijn. Bij het IHW wordt het holsteins bloed en het Cleveland Bay bloed niet geaccepteerd. Wij proberen nog op de oude basis verder te fokken. Natuurlijk zijn er bij het IHW ook sportboekhengsten zoals Prinz Pablo, maar die staan door hun mindere percentages in het SPORTboek en niet in het HOOFDstamboek

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:22

Het GrP en NeWP zijn in een redelijk ver gevorderd stadium om samen te gaan als stamboek. De paarden zijn al jaren over en weer erkend.

Met het IHW is nog geen overleg maar we hebben regelmatig contact met Yootha. De verdeeldheid is dus in hoofdzaak administratief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:40

Mijn advies is ook om vooral naar het paard te kijken en niet te denken in stamboeken.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:43

Ja uiteraard ga ik kijken, maar ik wil voordat ik ga kijken weten wat voor karakters de afstammingen van genoemde hengsten zijn en dan m.n. hengsten/ruinen. Als het namelijk toch allemaal een beetje bloedpaardjes zijn is het voor mij al niet meer nodig om te gaan kijken omdat ik op zoek ben naar een koel kikkertje met uitstraling van papa of opa.... Of ben ik nu erg veeleisend??
Vindt Orbaldo II van Nimber trouwens ook een knapperd, zal eens aan Nimber vragen wat voor karakters zijn kinders hebben...
Valt trouwens wel op dat informatie over Groninger afstammingen moeilijker te vinden is dan over KWPN-ers...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 08:45

En ook vooral naar het paard kijken en niet alleen naar de afstamming. Van een brave hengst komen ook niet brave nakomelingen en andersom.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 08:53

Daar heb je gelijk in, maar ik vindt uitstraling toch ook belangrijk en vindt nou eenmaal dat deze hengsten een geweldige uitstraling hebben..
Maar zowiezo zie ik maar weinig Groningers te koop staan hoor.
Ik zou het zowiezo eerst wel eens leuk vinden om een keer bij Groningereigenaren te kijken hoe de paarden zijn, ken tot nu toe 1 Groninger Gerlinushengst en die is echt gewoon kuikenmak en erg leuk karakter, vandaar dat ik er toch wel eens meer Groningers irl een dagje zou willen meemaken...

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:07

Morgen,

Nee, dat is precies wat ik al schreef Janne, de moeder heeft een zeer groot aandeel en is erg belangrijk imo.
Maar toch zie je meestal wel een bep. rode draad bij de nafok van een goede hengst, en die zou ik graag weten.

Uiteraard kijk ik bij de kandidaten en beoordeel die op zichzelf.

Ik kijk juist verder ,omdat ik vermoedelijk ook wel eens een veulen wil fokken,
en niet gelijk wil vastlopen.

Die verschillende verenigingen vind ik nadelig werken voor het groninger paard, omdat er geen duidelijkheid is.
Als ik een holsteiner wil, koop ik wel een holsteiner.

Yootha zijn er ook goedgekeurde buitenlandse zwaarwarmbloed hengsten in NL. ?
Betreft goedkeuring ook rontgenologisch?

Imo is bloedspreiding een goed ding, inteelt is heel mooi om de goede eigenschappen vast te leggen, maar helaas
leg je ook de -soms niet bekende- slechte eigenschappen vast, en uiteindelijk krijg je toch een zwakker paard

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 09:25

Citaat:
Orbaldo II geeft paarden met een heel erg prettig karakter en goede bewegingen.

Esther ,dit is een berichtje van Nimber in topic "het peerd van ome Loeks".

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:07

Dames, kijk eens bij A. Kruithof in Driebruggen of bij A.J. Penders in Schiedam. Die hebben nog enkele te koop en is in de regio.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:42

Er zijn een aantal buitenlandse Zwaarwarmbloedhengsten aangekocht. Nimber heeft Eldorado staan, de hengst Jannosch is een Slask en via KI is Jantar uit Oostenrijk

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 15:57

Bedankt voor de info.
Die hengsten ga ik zeker in de gaten houden Ja

Waar kan ik info vinden over Jannosch en Jantar?

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 16:19

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 16:22

EdskoTakens schreef:
Dames, kijk eens bij A. Kruithof in Driebruggen of bij A.J. Penders in Schiedam. Die hebben nog enkele te koop en is in de regio.

Van Kruithof heb al contact mee gehad over een zwart ruintje van hij had staan.
Heeft Penders ook een website o.i.d.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:19

Nee, heeft geen website. Op de NeWP website staan wel gegevens.

Mandy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-07 17:36

Ik ben helemaal gek op mijn groningertje heb nog nooit zo'n fijn en lief paard gehad. Hij is heel koel in ze kop en is echt mijn maatje.

Wil hem voor geen goud kwijt als je eens besmet bent met een groninger wil je altijd een groninger.

Mijn paard is een kleinzoon van Test en een neefje van Tristand B. Succes met je zoektocht......