Ik heb sinds november eindelijk mijn eigen paardjes aan huis. Een 3jarige en een Haflingermerrieveulen dat volgende maand alweer 1 wordt. Nou ben ik al geregeld met hun beide en met hun apart wezen wandelen, het ging altijd heel erg goed langs de weg (verkeer, honden niks, is eng voor beiden).
Alleen is mijn veulen er zonder mij vandoor gevlogen de laatste keer en lag ik in de modder toen ik haar bij wou houden en toen uitgleed in een zeer nat weiland (is alweer 2,5 weken terug). Ik wou het rondje wel aflopen, maar met een gekneusde pols en een zeer onrustig en vooral vrolijk veulen naast je gaat dat niet goed, dus maar naar huis gelopen met veulen in 1 hand.
En toen, ik opzoek naar het hoe of wat: lees ik ineens overal dat je veulens enzo moet laten staan en alleen op moet laten voeden door andere paarden. Zelf dacht ik altijd dat als ik dit zou doen (aan de hand kent ze de woorden: ho, stap, draf en ze kan ook netjes aan de hand stappen en draven) dat ze dan met 3 alles gewend zou zijn en dus met zadelmaken en beleren enzo veel makkelijker zou zijn. Helaas beweren gedragsdeskundigen anders en zeggen zei juist dat je totdat ze 2,5/3 zijn er niks mee moet doen, alleen bekappen en andere noodzakelijke verzorging, omdat ze anders juist vervelender worden.
Wie vindt/denkt wat en waarom?

Maar je hebt 100% gelijk
.