Hoe krijg je een haflinger haar manen ECHT lang en mooi ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Hoe krijg je een haflinger haar manen ECHT lang en mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 21:09

Vraag me af hoe je een haflinger haar manen echt lang en mooi kan krijgen Lachen
Mischien zijn hier meerdere topics over..maar ze groeien helemaal niiet zo goed bij mijn hafje..
Ze staan nu bijna zoals bij een fjord Tong uitsteken
Ze is wel pas 5 jaar.. Maar veel meer jongere hafjes hebben toch al lange manen ?
Tips ? Haha! wil ze wel lekker haar kleurtje behouden..Blond/Wit Lachen
Gewoon zo lang mogelijk krijgen..ook haar voorpluk..

Oja.. Haar staart is ook aardig dun..hoe krijg je die dikker ?
Met je handen uitpluizen heb ik al gehoord..maar of dat zo goed helpt ?

Bertvr

Re: Hoe krijg je een haflinger haar manen ECHT lang en mooi ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:15

Ik volg dit topic even!

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:50

ik ook whaha

Draflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:53

het 9is net als met mensen.. De een heeft aanleg voor lange haren de ander niet. BIj de een groet het hard bij de ander niet. Ik zelf heb een haflinger waarbij al 4 jaar lang de manen niet emer groeien. En mijn ander haflinger met zomereczeem die vorig jaar haar manen haast niet eens meer had heeft ze nu tot over haar hals hangen.
Mijn tip is gewoon: Niet teveel aan zitten. Ik vlecht ze meestal.. Vaak met anti klit inspuiten. In de zomer was ik ze vaak (ook ivm het zomereczeem) En als je ze uitborstelt doe het voorzichtig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 21:55

over de staart nooit uitkammen maar pluizen (dus gewoon met de hand niet met een borstel het vuil er uit haallen) en ewoon maar 1 keer in de 2 weken je staart uit kammen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:04

Het is allemaal erfelijk bepaald..
Groeien de manen van jou hafje nu niet snel, dan zullen ze dat nooit doen. Helaas....
Ik heb bij mijn paardje ook al alles geprobeerd om haar manen te laten groeien, maar niks helpt..
Je zult je erbij neer moeten leggen vrees ik Verdrietig

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 22:24

af en toe wassen met antiklitshampoo, dan anti klit erin en uitpluizen, voor de rest van de staart afblijven en de manen invlechten in lange dikke vlechten en dit zo lang mogelijk laten zitten, dag of 10 dan een dag los en dan begint het wassen weer opnieuw, liever niet kammen en tussendoor ook afblijven maar het is ook aanleg.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:27

sjorsie schreef:
af en toe wassen met antiklitshampoo, dan anti klit erin en uitpluizen, voor de rest van de staart afblijven en de manen invlechten in lange dikke vlechten en dit zo lang mogelijk laten zitten, dag of 10 dan een dag los en dan begint het wassen weer opnieuw, liever niet kammen en tussendoor ook afblijven maar het is ook aanleg.

vlechten is best gevaarlijk, als ie toevallig es een keer schuurt met zijn vlecht kan zijn hele vlecht eruit liggen!

beste is gewoon bijhouden antiklit, wassen ook niet te vaak, en het is helaas erfelijk dus niet te kweken Knipoog

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:32

En je hebt ook haargroei-stimulatie middel? Iemand daar ervaring mee? (o.a. te koop bij ooteman)

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:32

mereltje22 schreef:
sjorsie schreef:

vlechten is best gevaarlijk, als ie toevallig es een keer schuurt met zijn vlecht kan zijn hele vlecht eruit liggen!

beste is gewoon bijhouden antiklit, wassen ook niet te vaak, en het is helaas erfelijk dus niet te kweken Knipoog

nooit gebeurd alleen in de wei vlecht ik niet wegens het gevaar van afknabbelen door weidegenootjes

triessieco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:33

jah sorry maar met dat vlechten ben ik het ook niet helemaal eens ,je ken het best eens vlechten maar om het er nou eenpaar dagen in te laten zitten..als ie dan gaat schuren breekt ie veel meer omdat het haar geen kant op kan..dus ik ben voor lekker los..behalve dan met rijden..Lachen

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:35

Elke dag goed schoon houden dat je bv. de harde stukken eruit moet halen
En goed wassen en borstelen en dan komt het wel goed.
Maar bij de ene haflinger duurt het 2 maanden en bij de ander een half jaar.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:00

nou, het klinkt in ieder geval als zomereczeem, want op deze leeftijd hoort een haflinger toch echt geen fjordenkapsel te hebben.. ze zijn laat volwassen, maar met 5 jaar kun je toch echt wel zeggen dat ze er min of meer volgroeid uitzien (ze groeien nog door tot ongeveer 9 jaar, maar dit zijn echt kleine verschillen). (of een ander paard met zomereczeem is de hele tijd aan jouw paard aan het knagen, Nagelbijten / Gniffelen )
let dus op of je paardje schuurt (dit moet wel het geval zijn) en doe vanaf april een eczeemdeken op, eventueel gecombineert met vliegenspray. Het is heel belangrijk dat je met de deken al vroeg in het jaar begint, zodat ze zo min mogelijk wondjes kan krijgen, mij is verteld dat het speeksel van de vliegjes irriteert in de piepkleine wondjes van het schuren. een maandje eerder kan de helft verschil uitmaken.
Waarschijnlijk heeft je paardje ook last van te droge manen, dit kan oorzaak zijn van schuren, rollen op zandbodem of het zit gewoonweg in de genen. Een zomereczeemdeken zorgt ook dat de manen niet meer zo droog worden, doordat het ook beschermt tegen stof enz.
en verder inderdaad wassen, pas op met een geïrriteerde manenkam! , en voorzichtig uitborstelen/uitpluizen. spuit er niet te veel 'rommel' in zoals vliegenspray, maar probeer dit alleen op de hals en manenkam te spuiten, manenspray kan geen kwaad als je niet overdrijft.
Als je hem in de winter een winterdeken op doet, zou je eraan kunnen denken om een halsstuk erbij aan te schaffen, dit beschermt in bepaalde mate tegen weersinvloeden en zeker tegen stof ed. de manen worden daar zeker minder brokkelig van!
het kan inderdaad wel meer dan een jaar duren voor ze aangegroeid zijn, maar dan heb je ook wat Haha! !!
(er zijn trouwens genoeg topics op bokt over zomereczeem mocht dit bij jouw paard inderdaad het geval zijn)

ik weet het, ik ben weer eens een beetje doorgedraait met het geven van informatie Bloos , misschien wist je dit ook allemaal al en heeft je paardje niet eens maneneczeem Tong uitsteken haha.
Ik hoop dat je er wat aan hebt... laat het horen als je meer weet hè? ook als het z'n stoute stalgenootje is Nagelbijten / Gniffelen

Winx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:02

Niet met een kammetje, maar gewoon met borstel.

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:04

oh ja nog iets Bloos ...komt ze weer met haar maneneczeem... dat van die dunne staart kan daar ook een gevolg van zijn. ( en in enkele gevallen kan maneneczeem ook een kwestie zijn van verkeerd uitgebalanceerde voeding, maar daar zal ik je nu niet mee lastig vallen Nagelbijten / Gniffelen )

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:24

Ik vlecht ze gewoon hoor, ook als ze in de wei staan, dan haal ik (of iemand anders) ze er echt niet uit, dan blijf ik bezig want ze staan elke dag in de wei. En ook wel bij elkaar in maar de vlechten zijn er nog nooit afgebeten. De manen groeien echt perfect zo!
Af en toe halen we ze er eens een dag uit, en dan doen we er weer nieuwe in.

Michelle_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 09:29

Ik heb geen haflinger, maar wel een andalusier met hele lange manen Knipoog ik heb er gewoon helemaal niks aan gedaan, heel af en toe (1x per maand) uit de klit halen en verder gewoon lekker laten hangen, dit heeft goed geholpen want zn manen zijn nu een stuk dikker en langer. Met kammen werden ze bij mij alleen maar dunner en ook korter (ook met borstel...kammetje was al helemaal geen succes) maar je haflinger moet ook aanleg hebben inderdaad, die van mij vriendin heeft bijvoorbeeld een kortere voorplul die niet groeit

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:45

Ik doe er eigenlijk ook niets aan. Net als de dame met de andalusier. De randen zijn aan het aangroeien nadat men die had afgeschoren voor de keuring. Dus nu een beetje punk als hij er flink de pas in heeft. Zodra het weer beter wordt ga ik staart en manen eens wassen. Dan ziet het er ook heel anders uit.

winnietou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:26

ik heb een haf en ik doe bijna elke maand 2 cm van de staart afknippen en echt de staart wordt voller de manen doe k niks aan soms uitkammen als er egt veel klitten in zitten en verder doe k er niks aan

k hoop dat je er wat mee hebt

xx

LiSETT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:35

Hoi
Mijn haflinger heeft lange blonde manen maar eigenlijk moet je die manen gewoon los laten en niet vlechten want dan breken ze af.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 09:31

anti klit lees equishine e.d. is haarstikke slecht, als je het geregeld gebruikt breken de haren alleen maar af
ik spreek uit ervaring, bijou dr staart is bijna 2 keer zo dun geworden !!! Verdrietig

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:47

ik was haar manen en staart altijd met isobetadine zeep, raar maar waar. Daar worden ze mooi wit van en volgens mij is het toch beter dan shampoo. Als je die niet goed uitspoelt kan het beginnen jeuken, zeker in de zomer en dan beginnen ze te schuren. Zeker eens proberen!

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 14:32

ladylay schreef:
anti klit lees equishine e.d. is haarstikke slecht, als je het geregeld gebruikt breken de haren alleen maar af
ik spreek uit ervaring, bijou dr staart is bijna 2 keer zo dun geworden !!! Verdrietig

Wij gebruiken het ook.. maar nergens last van.. Amigo z`n start is gewoon lekker dik.. en die van de rest ook.. Al gebruiken we vaker ander spul ( weet zo niet hoe dat heet ) daar heb je maar heel weinig van nodig, het word heel zacht.. Dat is heel fijn spul..

Equishine gebruiken we eigenlijk alleen als er grote knoop in zit en als we niet naar wedstrijd gaan..

Maar zoals al meerdere hier hebben gezegt.. Je haf moet er ook aanleg voor hebben.. De mijne heeft geen korte manen maar ook niet echt lang.. Maar ze willen ook niet echt langer meer worden.. Wel dikker.. maar langer niet Boos!

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:00

klopt, had ik ook, heb het een jaar gebruikt, op het laatst elke week, geloof me meid, op den duur gaan de haren snel afbreken....

ik kom er net pas achter, mensen ehbben het niet door, mar het is heel slecht voor de haren, het gaat heel geleidelijkover een lange tijd....

Amigo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 15:06

Dan stappen we snel helemaal over op die andere Haha!;)