[TI] Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt tot 3-jarige

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita_1995

Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt tot 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 12:51

Je hebt keuze om zelf een veulen op te fokken, maar je hebt ook de keuze om je veulen naar een opfokbedrijf te brengen.

Tinkers zijn zo ontwikkeld dat ze eigenlijk dag en nacht buiten kunnen lopen. Ze hebben hun hele levensstijl en voedingspatroon erop aangepast.

Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt ??

Wat betalen jullie per maand voor een opfokbedrijf ??

Wat zouden jullie belangrijk vinden bij een opfokbedrijf ??

Denk aan faciliteiten stal / paddock / weidegang / krachtvoer / ruwvoer / bodembedekking / grootte groep / samenstelling groep veulens, jaarlingen, hengsten, ruinen, oudere merries etc. / vetererinaire begeleiding / afspraken over ontworming / omgang met mensen etc.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties !!

frenia

Re: Hoe wordt jullie Tinkerveulen/jaarling opgefokt tot 3-jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:06

mag ik als niet tinkerveulenopfokkende ook mijn mening geven?

Ik ben erg tégen het systeem "opfok".
Paarden zijn kuddedieren,ja, maar de kuddes waarin ze in de opfok terechtkomen zijn geen realistische levensechte kuddes.
Zeker bij hengstveulens is het zo dat er pakweg een tiental hengstveulens bij elkaar in de wei gegooid worden. Dat komt voor mij overeen met een stel kleuters bij elkaar in de kleuterklas zetten zonder juf erbij. Op de duur krijg je idd een "rang"orde, maar wat dat voor orde is, daar wil ik liever niet aan denken Clown
Van leeftijdsgenoten kan je niet écht leren, om van opvoeding te kunnen spreken, moet er een verschil zijn tussen de opvoeder en de opvoedeling.
Uiteraard is het bij ons ook weer niet mogelijk om een hengstveulen dan maar gewoon bij moeder en vriendjes te laten lopen.

Maar neem nu bv Chenoa: die loopt bij een camrgueruin van 22 jaar oud, die erg lang hengst is geweest. Ze zijn "maar" met zn tweetjes, dus een erg kleine "kudde" maar Chenoa heeft echt al veel van dat paard geleerd! Hij heeft enorm veel respect voor dat oudere paard.
Deze zomer gaat hij echter wél met een ander hengstveulen richting zomerweides.

Als IK een veulen zou willen opfokken, dan deed ik dat zelf (sja sorry, ik vertrouw nu eenmaal echt niemand als het op mijn paarden aankomt), merrieveulen is natuurlijk het makkelijkst, daar zou ik een merrieveulentje voor bijkopen ongeacht wat voor ras enzo. En dan samen bij de andere merries. Zo voldoe je én aan de noodzaak van een speelkameraadje én aan de noodzaak van een oudere en hogere in rang.
Als het een hengstveulen was, dan kocht ik er een hengstveulen bij en gooide ik ze samen bij onze ruin.

Voor een veulen zou ik geen ander systeem aanhouden dan ik nu ook aanhoud bij de volwassen paarden. het hele jaar door overdag buiten, 's nachts naar binnen.
het voordeel hiervan is dat ze hun stal altijd als een soort "thuiskomen" en "veilige haven" beschouwen en ze zijn dagelijks in de hand, makkelijker te controleren,...
dat ze s winters in de blubber staan overdag, vind ik niet erg.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:24

Goed, ik heb nou dan ook geen veulen (misschien in juli?) maar ook in ben tegen het concept opfok. Frenia heeft dat eigenlijk al perfect verwoord.
Mocht Jessie in juli een veulen krijgen, dan ligt het eraan bij welke paarden ze dan staat, maar ze staan altijd met meerdere paarden van verschillende rassen, leeftijden en rangen. Wat jonger grut om mee te donderjagen en de wat oudere dominante merries om er wat orde en "regels" in te krijgen.
Ook bij andere veulens gaat dat al jaren zo, en ik moet zeggen dat ik het niet anders zou willen.
Paarden staat 24/7 op de wei.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:10

Mijn veulen loopt bij de rest van de kudde, 24/7 buiten met een schuilstal.

Niet van toepassing dus.

Dichtbij zodat ik vaak langs zou kunnen gaan.
Stabiele groepen.
Kleinschalig.

Maar ik zou er niet meer aan moeten denken Fagan ergens verder weg te zetten...

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:51

Ik heb net Banbay gekocht, 7 maanden oud, hij staat nu nog niet helemaal samen (even wennen), maar de bedoeling is dat hij bij Mirthe (4 jarige merrie) en Max, shetlanderhengstje (bijna 1 jaar) komt te staan. Ik wil hem hier juist graag aan huis houden. Kost me dus ook niets extra. Ze staan altijd buiten en kunnen ook altijd de stal in die staat dag en nacht open.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:26

Citaat:
Ik ben erg tégen het systeem "opfok".
Paarden zijn kuddedieren,ja, maar de kuddes waarin ze in de opfok terechtkomen zijn geen realistische levensechte kuddes.
Zeker bij hengstveulens is het zo dat er pakweg een tiental hengstveulens bij elkaar in de wei gegooid worden. Dat komt voor mij overeen met een stel kleuters bij elkaar in de kleuterklas zetten zonder juf erbij. Op de duur krijg je idd een "rang"orde, maar wat dat voor orde is, daar wil ik liever niet aan denken
Van leeftijdsgenoten kan je niet écht leren, om van opvoeding te kunnen spreken, moet er een verschil zijn tussen de opvoeder en de opvoedeling.
Uiteraard is het bij ons ook weer niet mogelijk om een hengstveulen dan maar gewoon bij moeder en vriendjes te laten lopen.

Zo denk ik er ook precies over. Een kudde oké maar een bende leeftijdsgenootjes bijeen zonder begeleiding van oudere dieren is zoals een kleuterbende.
Ik verkies ook om mijn hengsteveulen zelf op te voeden. Hij leert elke dag met mensen omgaan en is niet alleen wat hij staat samen met een hengst van 3 jaar.
Elke dag in de hand zijn of toch bijna elke dag en de kleine dingen des levens vanaf het begin leren. zo fok ik mijn veulen op. Wel lekker 24/7 buiten met een grote stal waar ze zelf in en uit kunnen hollen als ze dat willen.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:31

Ben het eigenlijk wel eens met Frenia dat opfok een merkwaardig en niet natuurlijk systeem is.
Behalve dat in de natuur de jonge hengsten op een gegeven moment wel uit een "ouderlijke" kudde gezet worden en dus totdat ze volwassen zijn samen in een kudde leven. Dus een groepje jonge hengsten in een kudde is nog niet eens zo'n onnatuurlijk systeem.

We hebben zelf ons de paasei gezocht naar een fatsoenlijke opfok niet al te ver weg, waarbij ook in de winter de paarden in ieder geval overdag buiten komen en de groepen niet al te groot zijn en waar wijzelf ook nog eens welkom waren om onze paardjes eens in de zoveel tijd op te zoeken.
Wij wonen in Friesland waar een enorme hoeveelheid opfokbedrijven zijn, maar niet een voldeed aan onze wensen.
Er was er zelfs een waar we onze paarden niet op zouden mogen zoeken, zo'n opfok valt natuurlijk gelijk af.
En daarnaast komen paarden hier nergens buiten 'swinters omdat het land te nat is.
Maar hoewel wij maar tijdelijk een plaatsje zochten vallen dergelijke bedrijven af, niet buiten en de hele winter op stal is gewoonweg geen optie!

Uiteindelijk hebben we gelukkig een plaatsje gevonden, wel een aardig eindje verder weg, waar onze twee merrie veulens gewoon in een volwaardige kudde staan met alle leeftijden (i.m.o. ideaal dus) en waar ze 's winters de hele dag buiten staan in een grote zand paddock en 'snachts in groepjes binnen.
Ook ons bijna tweejarige hengstje staat daar, iets meer in de blubber, maar hij staat in iedergeval overdag buiten met soortgenoten. Dus na intensief zoeken hebben we uiteindelijk wel een goed adres gevonden waar we onze paardjes met een goed gevoel hebben staan.
Maar de meest ideale situatie voor mij is lekker thuis in een kleine groep met een mix qua leeftijd met daarin natuurlijk ook leeftijdsgenoten om lekker mee te kunnen ravotten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:37

Ik weet nog niet óf ik het veulen aanhoud (moet nog geboren worden, gezond zijn, merrie zijn, financiën moeten meewerken etc.). Maar als dat wel allemaal het geval is, dan wilde ik het veulen wel naar een opfok brengen. Dit omdat de omstandigheden bij mij thuis niet geschikt zijn voor een veulen in de winter. Veels te natte en zware klei. Ik denk niet dat dat gezond is voor een veulen.

En er zijn natuurlijk vele soorten opfokbedrijven Lachen Groepen waar het gemengd is, groepen waar het idd enkel leeftijdsgenoten is. Dat hangt ervanaf, maar je gaat toch eerst diverse bedrijven bezoeken voor je je veulen achterlaat neem ik aan Lachen

Ik ben er zelf gewoon niet voor om een paard van jongs af aan alles maar te moeten leren. Wat mij betreft leert een veulen gewoon de gewone omgang, dus borstelen, voetjes, wandelen etc. in de tijd dat hij nog bij zijn moeder loopt en drinkt. In dat eerste half jaar leg je een goede en solide basis. En dan laat je het paard gewoon een jaar of 2 met rust. Het heeft immers nog zijn hele leven om te werken en met mensen samen te leven Lachen

Wat ik belangrijk vind aan een opfokbedrijf?
- Rust, dus weinig mensencontact (niet dat er dagelijks aan ze gezeten wordt, geaaid etc. dat wil ik helemaal niet). Behalve gewoon periodieke controle op alles. Goede verstrekking van veel ruwvoer en fris water. Veel ruimte en schuilmogelijkheden. Liefst een grote open stal ofzo. Afstand voor mij vind ik niet belangrijk, het hangt van de kwaliteit van het bedrijf af.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:54

Biggels word gewoon opgefokt bij ons thuis, hij leert alles van Lonan en Viane, echt een ideale opvoeding voor hem.
En ik ben echt blij dat ik biggels dagelijks in de hand heb, en dat het niet pas het geval zou zijn als die 3 zou worden.

kosten tja de normale kosten die je kwijt bent voor een paard,

Het veulen van viane zal wel de opfok in moeten, maar ook hier zie ik tegen op. ik ga dus zeker op zoek naar een opfok waar ze zeker overdag buiten komen,
verder is afstand niet echt van belang, maar wel hoe het is, en of mijn gevoel bij de eigenaren goed is.
verder is het voor mij van belang dat er goed wordt bijgevoerd en dan bedoel ik dus ook bix. en niet alleen ruwvoer. heeft de opfok dat niet gaat het veulen er niet heen,
in een groep met oudere paarden daar heb ik geen bezwaar tegen, verschillende leeftijden bij elkaar trekt mij meer als alleen maar dezelde leeftijd.

wat ik er voor zou willen betalen hangt helemaal af van hoe en wat.

dus goede tips zijn zeker welkom, vanaf half december/januarie zoek ik dus een plekje.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:20

Het allerbelangrijkste vind ik dat een veulen niet alleen opgroeid.
Een oudere ruin is heel geschikt om als opvoeder te gebruiken.
Geronimo is ook door wat oudere Arabieren ruinen opgevoed.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:36

Ik heb Flint vanaf 6 maanden oud. We hebben hier zes paarden en daar staat hij bij. We hebben een merrie kwpn merrie van 21 (de baas) en een friese merrie van 11 (wil ook de baas zijn), een welsh pony van 23 schikt zich in haar rol tussen de ouderen. Verder een ruin van 2, een merrie van 2 en een hengst van dik 1.5. Hij is de baas over de veulens (jonkies) en vindt het leuk om die 2 te pesten. De oudere dames laat hij met rust, anders krijgt ie een schop en dat weet hij donders goed.
Dit voorjaar staat hij met de oudste merrie en komt er een shetlanderruin bij en hij zelf wordt ook geruind. Ik vind dit een ideale samenstelling en de verhoudingen zijn ook erg duidelijk als je een tijdje bij het weiland staat te kijken Haha!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 23:10

Arwen heeft 10 maanden in een opfokbedrijf gestaan ( Tinkerbedrijf o.a.) en is daarna naar huis gekomen. Daar stond ze 80% van de tijd binnen in dewinter, zomers 24 uur per dag op de wei.
Bij mij saat ze nu 12 uur per dag op stal en 12 uur per dag in de wei met oudere dieren.

per maand betaalde ik vroeger 100 euro, ongeacht het seizoen. Nu betaal ik alleen wat ze mij kost, dus ongeveer 40 euro per maand?

Wat ik belangrijk van een opfokbedrijf vind waar ik een Tinker neerzet ( deze redenen heb ik ook genomen toen ik de opfok zocht)

Kennis van het ras, daarbij bedoel ik eetbehoeftes en ziekteverschijnselen

Niet te duur

Goede voorzieningen zoals stalling, weide en kwalitatief voer.

Voldoende mogelijkheden om te bewegen en soortgenootjes

Niet te ver weg

Dit zijn de punten die voor mij belangrijk waren Ja

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 11:28

Tja, ik heb tot nu toe 2 paarden in de opfok gehad en 1 thuis gehad.

Fayette heeft iets van 1.5 jaar in de opfok gestaan met leeftijdgenootjes. Eerste winter was het een gemengde groep van hengt- en merrieveulens (stuk of 10) die allemaal rond dezelfde leeftijd zaten. Zij hadden een grote loopstal (ca. 15 x 7.5 m.) tot hun beschikking en kwamen elke dag een paar uur naar buiten (paddock danwel kapot gelopen weiland). Zomers stonden ze (ondertussen hengsten en merries al gescheiden Knipoog ) 24/7 buiten. Tweede winter zelfde verhaaltje alleen gescheiden van de hengsten en Fayette stond met 2 andere merrietjes in een loopstal en kwam overdag weer een paar uur naar buiten. Elke dag biks gevoerd, onbeperkt hooi en ik was altijd welkom om langs te komen. Na 1.5 jaar heb ik haar 'naar huis' gehaald. D.w.z. ze kwam in pension te staan bij Lowara van hierboven. Ze kwam toen als net 2 jarige in een kuddetje te staan samen met haar moeder (destijds 5 jaar oud) en tante Cezanne (destijds jaartje of 13). Waar Fayette in de opfok 1 van de leidende merries was, stond ze hier onderaan in rang. Maar daar legde zij zich vrij vlot bij neer en heeft ook nooit echt geprobeerd om hoger op te komen.

Hercules is als 4 maand oude Shethengst bij ons gekomen. Niet in de opfok geweest en zo van zijn eigen mamma naar zijn surrogaat-mamma Fayette overgeheveld. Is ook uitstekend gegaan maar het enige minpunt vind ik dat Hercules tot hij een jaar of 2 was nooit eens flink op zijn flikker kreeg van Fayette als hij vervelend was. En hij heeft nooit echt kunnen spelen (Fayette is niet zo spelerig).

Dunla heb ik de eerste 6 maanden laten opgroeien met Fayette en Hercules (toen 2-2.5 jaar oud) erbij. Net zoals bij Hercules was Fayette eigenlijk te goedwillig t.o.v. Dunla. Hercules daarentegen was het perfecte suikeroompje Lovers
Dunla en Hercules waren echt gek met elkaar. Samen spelen en ravotten en elkaar groomen maar als Dunla te vervelend werd werd ze wel op haar plekje gezet door ome Herc.
Dunla staat nu in een kleinschalige opfok in Groningen. Samen met 3 andere merrieveulens en 1 oudere merrie (die wordt binnenkort echter opgehaald). Voor mij een perfecte opfok: 24/7 buiten (ook in de winter), er wordt biks gevoerd naar behoefte van het veulen, onbeperkt hooi, goede begeleiding, meerdere keren per dag toezicht maar geen gefrunnik (alleen hooi en/of brok voeren dan) en voor een zeer schappelijke prijs.

Kortom: ik ben wel tevreden over het systeem van de opfok maar het is wel zaak om een goede opfok te vinden waar je je paard voor de volle 100% in vertrouwen achter laat.

Kleinschalig, 24/7 buiten met 3 leeftijd- en geslachtsgenootjes en 1 oudere merrie.

Winterperiode 75 euro en zomers (ik meen) 50 euro per maand.

Zoveel mogelijk buiten en spelen. Dagelijks toezicht. Goed voer (biks) en onbeperkt hooi. Af en toe in de hand worden genomen voor wormenkuur of hoefsmid.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:47

Ik ben bezig om een kleinschalige opfok op te zetten en vind het dus erg leuk om te lezen wat jullie belangrijk vinden.

Wat zeggen jullie hiervan:

alleen in de box of groepsbox?
24/7 binnen in de winter of 's avonds op stal?
Wel of geen brok bijgevoerd?
Hoeveel paarden in een box?
Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:05

@ Caira, Mijn keuze zou zijn.
Groepsbox
In de winter 24/7 buiten, met loopstal, anders desnoods 's avonds op stal.
Hoeveel paarden in een box hangt van formaat box af.
Vaste dagen zou ik pikken Clown

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:08

alleen of groepsbox, zou me niet uitmaken, mits ze allemaal rustig kunnen eten, en er niet eentje in een hoekje staat omdat ie niet mag eten,
24/7 binnen in de winten, not don, paarden moeten minstens elke dag naar buiten, en dan niet 2 uurtjes, maar langer,
hoeveel paarden in een box, dat hangt af van de grootte, in een box van 3 bij 3 maar 1
Nee ik zou niet van vaste dagen houden, ik wil gewoon komen op welke dag dan ook, eventueel wel even bellen van te voren, maar zeker in de winter periode zou ik het zeker vaker komen opzoeken, en vaste dagen zou voor ons dan niet werken, dit omdat wij een drukke weken hebben, en dan vaak even tussendoor zouden komen, of als we toevallig in de buurt zijn, enz.
bijvoeren ja wel brok, zonder brok zou mijn veulen er niet komen te staan, dit omdat ik brok zeker heel belangrijk vind in de jonge jaren.

zo dat zijn een beetje mijn andwoorden.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:28

Caira schreef:
Ik ben bezig om een kleinschalige opfok op te zetten en vind het dus erg leuk om te lezen wat jullie belangrijk vinden.

alleen in de box of groepsbox? Groepsbox
24/7 binnen in de winter of 's avonds op stal? Zo veel mogelijk naar buiten, ten allen tijden, dus zeker geen 24/7 binnen .
Wel of geen brok bijgevoerd? Wel brok bijgevoerd.
Hoeveel paarden in een box? Is afhankelijk van boxgroote, mits grootte het toe laat 2 tot 6, bij voorkeur wel een even aantal.
Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen? Hangt er van af welke dagen dat zijn. Mag je bijvoorbeeld alleen door de week komen zou het voor mij ophouden. Een aantal dagen door de week + het weekend zou weer geen probleem zijn. In praktijk denk ik dat je toch niet elke week gaat.

Verder hebben wij Kayleigh ruim een half jaar in de opfok gehad, met 1 merrie en 1 hengstveulen stond ze. Is de perfecte manier van afspenen geweest (merrie + veulen voor een maand daarheen, merrie daarna weer mee naar huis). Veulens stonden 's nachts binnen, overdag de hele dag buiten.
Toen Kayleigh een jaar oud was kwam ze bij haar mamma in de kudde, zo'n 11 paarden (merries) verschillend qua leeftijd. Ook hier stond ze 's nachts binnen en overdag buiten, maar in de zomer 24/7 buiten.

Kennissen van mij hebben hun (hengst) veulen nu in de opfok, maar die staat 24/7 binnen, vind ik niet prettig. Van de zomer gaat ie wel naar buiten en als ik het goed heb blijven ze daarna buiten tot ze 3 zijn. In de tussentijd mag ie het land niet uit.

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:33

Bij Jessamy was het zo:
Ze stond in een groep van ongeveer 10 a 15 andere merries van alle leeftijden dag en nacht in de wei.
Vanaf oktober tot april gaan ze smorgens rond half 10 naar buiten en komen ze om 5 uur weer binnen. Helaas staan ze dan wel in de buitenbakken omdat de weides te nat zijn.

Ik heb hier echt super ervaringen mee, Ze is erg netjes opgevoed en is nu als bijna 3 jarige heel lief en beleefd naar iedereen!

mirijam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:35

Oh jah verder staat ze gewoon op een pensioenstalling waar we met totaal 40 paarden zijn. Ik ga er bijnan elke dag heen en ze is dus ook vanaf jong af aan altijd in de hand geweest. En ik heb echt een super band met haar opgebouwd door deze manier. Toen ik haar kreeg was ze namelijk maar 4 maanden...

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:50

gewoon thuis en later bij een boer in het land zo is sil groot geworden en opvok heb ik nooit aan gedacht

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 21:56

ik laat ze het liefst in mijn eigen kudde opgroeien, samen met een leeftijdsgenootje erbij. Dus 2 jonge veulens met 2 oudere eerlijke merries, waarvan 1 de moeder is. Merrietjes mogen na het afspenen in de kudde blijven, hengstjes gaan in een eigen kudde, met jongere en oudere hengsten bij elkaar, in de leeftijd van 0 tot 4 jaar. Niet dekkende hengsten uiteraard. Dekkende hengsten gaan totaal niet samen met ander mannelijk geslacht. Het afspenen doe ik het liefst in 2 stallen naast elkaar waar moeder en veulen elkaar gewoon kunnen zien, maar het veulen niet meer kan lurken. Kato breekt namelijk alle hekken af als je haar bij haar veulen weg zou halen..

chas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:09

Ik zie dat meningen toch wel verschillen ,

Ik wil Floor dit jaar laten dekken ,Dus volgend jaar een veulen ,Ik ben ook zo beetje aan het kijken hoe en wat , Zoals ik het nu zie ...
Bij Floor lopen 2 merries en 1 ruintje ,En zal zeker dat ruintje als speelkameraatje krijgen ,En de opvoeding zal dan door 3 dames gebeuren waarvan 1 al 22 is ,Is niet verkeerd lijkt mij ?zomers 24/7 buiten en s`winters overdag buiten ,snachts binnen .
Maar ik vindt het opgroeien met leeftijd genootjes ook belangrijk ,..

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:54

Caira schreef:

alleen in de box of groepsbox?
24/7 binnen in de winter of 's avonds op stal?
Wel of geen brok bijgevoerd?
Hoeveel paarden in een box?
Zouden jullie het pikken als er vaste dagen zijn om langs te kunnen komen?

Definately groepshuisvesting, maar liever buiten
In de winter 24/7 BUITEN, niks binnen
WEL brok bijvoeren in de winter, mits er geen gras of hooi beschikbaar is, anders liever alleen hooi bijvoeren
Ligt eraan hoe groot de box is en hoe groot de paarden, maar liever gewoon buiten
Nee, zou ik niet pikken, ik wil ook 24/7 naar mijn paarden kunnen

Maar het "echte" opfok gebeuren trekt mij ook absoluut niet, omdat ze daar alleen leeftijdsgenootjes hebben, terwijl ik in mijn kudde de moeder, de alpha merrie een onderdanigere merrie en hoogstwaarschijnlijk een oudere ruin heb en er komt ook een leeftijdsgenootje bij. Dit vind ik het meest ideaal, het leeftijdsgenootje om mee te spelen en de oudere paarden om van te leren..

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:17

liefst zo dicht mogelijk bij. En!!! met paarden van andere leeftijden, maar ook leeftijdsgenootjes.
Shathu en Reilly zijn bij elkaar vanaf dat ze een half jaar zijn. Eerst nog een half jaar ofzo bij onze stal, ook bij de volwassen ruinen en merries (later niet meer bij de merries van stalgenoten in overigens).

Ik zelf vind het wel belangrijk BIJ andere paarden, hoeft niet in een enorme groep, maar tussen andere paarden wel erg belangrijk! En leuk is het zeker als er leeftijdsgenootjes zijn. Ze spelen hier werkelijk de heeeele dag!!!

Staan hier dag en nacht buiten. s winters wel een schuilstal, waar ze in en uit kunnen en waar ze met zware regen dankbaar gebruik van maken. Nu alles vrij nat is slapen ze er ook 's nachts lekker in.
Zomers staan ze dag en nacht op de weide. Altijd buiten dus!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:28

Ik weet nog niet of Chivas verkocht wordt dit jaar of dat ik hem zelf aanhoud.

Ik kan de beschikking krijgen over 2 ha grond, maar moet nog wel omheind worden ed. Dan zou ik er wat andere paarden voor weinig geld bij kunnen zetten om zo een kleine kudde te creeeren..

Eerlijk is eerlijk: ik houd e.e.a. liefst in eigen hand. Maar of het financieel en qua tijdsbesteding allemaal haalbaar is?