haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elsie1

haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 10:44

Dit is een filmke van dubbelspan haflingers, een elfjarige haflingerruin die nationaal indoor ponny is en een haflingerhengst van 2.9j die zijn eerste wedstrijd loopt. Eerste mange was foutloos gereden, tweede mange hadden we een herstelde fout (door mij Bloos )die 20 strafpunten opleverde. We hebben een voorlaatste plaats gekregen. Maar al bij al waren we heel blij met de prestatie die Arko onze jonge hengst had gegeven. Hij was best wel zenuwachtig voor het inspannen en met het optuigen enzo door alle drukte rond zich heen maar eens hij ingespannen stond was het allemaal over en hij deed zijn werk zonder te kijken naar andere paarden of één voet verkeerd te zetten.

http://www.youtube.com/watch?v=OjfgtvaZnJ0

Karin_88

Re: haflinger hengst 2.9j eerste menwedstrijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 10:48

een vraagje, waarom zo jong?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 10:59

dat is een discussie die hier op bokt al meerdere malen werd gevoerd. Maar kzal er eerlijk en beleefd op antwoorden.
Zo'n wedstrijd (indoor) is belange niet zwaar, het is twee keer ongeveer 3 minuten rijden, plus het inrijden die we langs de baan doen. Het vraagt niet meer stress dan als we een rit maken van 20 kilometer en als ik zou denken dat hij er niet klaar voor is dan zou ik het niet doen. We hebben nog een haflinger hengst die even oud is en deze is er niet klaar (mentaal)voor dus nemen we die ook niet mee, nochtans is het een al goed gebouwde en ziet er heel volwassen uit en toch doen we het niet. Van Arko zijn we ervan overtuigd dat hij dit allemaal kan en ook wil doen zonder probleem, hij is gewoon zeker één jaar vooruit op zijn gedrag en kunnen. Dan is er ook nog iets dat een paardje zeker op deze leeftijd een kar mag trekken dat bevorderd alleen maar de spieren en geeft geen belastingen op het beendergestel. Wij rijden er nog niet mee onder de man en toch is hij wel al zadelmak maar gewoon niet doorgereden. Neen ik vind dit totaal geen probleem als je paard er klaar voor is om zo'n klein wedstrijdje mee te rijden. Er zijn trouwens nog andere paarden en ergere dingen die we tegen komen op wedstrijden. zo was er vorig jaar een net tweejaarse in enkelspan die de wedstrijd mee reed en paarden die kreupel zijn.... enzovoort. Het is trouwens niet verboden om mee te doen met een jong dier.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:40

Sorry dat ik het zeg, maar dan zie je dat ze in België wat dat betreft echt achterlopen.
In Nederland mag je een indoor, en marathon pas met 4 jaar starten...
Imo niet meer dan logisch, maar ja wie ben ik?

Dit heeft niets met lichamelijk te maken alswel met overbluffen.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:55

Sorry hoor maar dit vind ik niet kunnen met een jonge pony.

Je ziet gewoon dat hij heel erg in protest komt door niet meer links om te willen.
En in de rechter bochten blijft hij meters achter.

En waarom al meteen met een jonge pony in volle galop en niet in een rustig draftempo en waarom ook geen lange lijnen rijden.

Want daar leert een pony meer van als wat jij gedaan hebt met hard en kort rijden.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 13:10

In één woord: belachelijk! kennen ze in Belgie geen min. leeftijd ofzo?!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:18

ardo_iggy schreef:

Je ziet gewoon dat hij heel erg in protest komt door niet meer links om te willen.

En waarom al meteen met een jonge pony in volle galop en niet in een rustig draftempo en waarom ook geen lange lijnen rijden.

Want daar leert een pony meer van als wat jij gedaan hebt met hard en kort rijden.

De ponny die niet goed naar links draaide is niet de hengst hoor, de hengst staat rechts.... De linkse is de ruin die idd niet goed links draaide omdat hij heel gevoelig is in de mond en kleine haakjes had die nu zijn geveild. Dus eer u iets wilt zeggen, moet u eerst weten wie dat wie is. De hengst protesteerde NIET.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:23

in de drafsport gaan er zelfs al 2,5jarige op de baan dus waarom zou dit ook ineens niet kunnen
bijna alle paarden voor de kar zijn er voorgezet op hun 2,5jaar

ziet er erg leuk uit!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:25

Dan nog is het veelste jong om dit werk te laten doen.
Zoals ik zei in Nederland mag dit beslist niet, en niet zonder reden.
Hier is de min leeftijd 4 jaar wat zeer terecht is (zelfs voor dat indoor gescheur te jong)..

Leer zo een pony eerst een D/V proef te lopen, veel enkelspan, met dat scheuren verpest je werkelijk ieder paard laat staan zo een baby,..

Niet voor niets dat de grote jongens allemaal een apart indoorspan hebben, je verpest er meer mee dan dat je er goed aan doet...
tessyke schreef:
in de drafsport gaan er zelfs al 2,5jarige op de baan dus waarom zou dit ook ineens niet kunnen

ziet er erg leuk uit!
Wat een onzinnige opmerking die getuigd ervan dat je totaal geen idee hebt hoe belastend deze tak van sport is.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:31

ik heb maar 1 cometaar het ziet er alles behalve ontspannen en vriendelijk uit

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:31

Echwel schreef:
Dan nog is het veelste jong om dit werk te laten doen.
Zoals ik zei in Nederland mag dit beslist niet, en niet zonder reden.
Hier is de min leeftijd 4 jaar wat zeer terecht is (zelfs voor dat indoor gescheur te jong)..

Leer zo een pony eerst een D/V proef te lopen, veel enkelspan, met dat scheuren verpest je werkelijk ieder paard laat staan zo een baby,..

Niet voor niets dat de grote jongens allemaal een apart indoorspan hebben, je verpest er meer mee dan dat je er goed aan doet...
tessyke schreef:

ziet er erg leuk uit!
Wat een onzinnige opmerking die getuigd ervan dat je totaal geen idee hebt hoe belastend deze tak van sport is.

mmmmm....dan verpesten Geert debrouwer(4span lipizaners, doet mee aan het WK), Dirk huys(komt met jonge paarden, friezen, vele malen eerste plaats), Valere Standeart (komt met jonge paarden die amper in de koets lopen, is wereldkapioen geweest)en Armand de paepe (belgisch kampioen)ook hun paarden....euhm.... . Denk het niet. Dat Nederlanders een andere kijk hebben op paarden is al langer gebleken. U hoeft het mij beslist niet te vertellen. Dit is jullie mening en dit is de mijne. Mea culpa Haha! .

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:33

elsie1 schreef:
ardo_iggy schreef:

De ponny die niet goed naar links draaide is niet de hengst hoor, de hengst staat rechts.... De linkse is de ruin die idd niet goed links draaide omdat hij heel gevoelig is in de mond en kleine haakjes had die nu zijn geveild. Dus eer u iets wilt zeggen, moet u eerst weten wie dat wie is. De hengst protesteerde NIET.

Dus waarom dan een pony die al last heeft van zijn mond zo ruw de bochten omtrekken.
En ik blijf er bij dat je een jonge pony niet zo kunt rond sturen op een wedstrijd.
Laat hem eerst rustig wennen in een draf tempo.
En als hij meer gewend is kun je hem eens aanzetten in galop.

En om men paarden met paarden op de draf baan te vergelijken kan niet helemaal vind ik.
Op een draf baan hebben ze een hele lichte sulky er achter denk van 50 kilo.
En ze hoeven absoluut geen scherpe bochten te draaien het is bij jullie meer van recht uit en zo hard mogelijk.

En zo als de TS dus zegt dat je jonge rechts staat.
Die pony zie je op een gegeven moment de hele kar alleen trekken omdat die oude niet goed voorwaarts is in mijn ogen.

En deze kar die er achter hangt is denk ik 250-300 kilo.

Dus dat is al een aardig verschil met de mensport en de drafsport.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:33

hoi,

ik ben wel gewend dat hafs met 2.5 jaar voor de wagen staan, en na te oefenen in tweespan met ervaren paard, ook wel als jonkies samen in tweespan.
maar dan heb ik het over bosritjes van een kwartier, zo af en toe.
dat is meer om te oefenen voor de nakomelingen dagen van de hengsten zegmaar.
ik zou zelf niet snel met zo'n jong paard een wedstrijd doen,
het is me het risico niet waard.

zoals wat je zei van een net 2jarige, mag dat in België dan zomaar?
zit er geen minimum leeftijd aanvast?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:34

Die rijden toch echt volgens FEI reglement en daarbij is toch echt bepaald dat het paard minimaal 4 jaar moet zijn
Miss een idee eens de regels te gaan lezen???

Zover dat zelfs bepaal wordt dat een enkelspan min 5 moet zijn..

xDramaQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:36

jaja bokt wil echt veranderen *kuch*
leuke pony Lachen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:37

PrinCessRomy schreef:
leuke pony Lachen

Dit heeft niks met bokt te maken alswel met het feit dat een jong paard gewoon misbruikt wordt.
Als ik iemand die dit doet op wedstrijden tegenkom, krijgt hij toch echt een rapport aan zijn broek en mag hij voor de tuchtcommissie verschijnen.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:41

Waarom, hij toch meedeed was omdat we het niet doorhadden dat hij haken had, anders hadden we al langer zijn tanden laten doen, die worden zelfs om de zes maanden bij zijn inentingen gecontroleerd, er was niets aan de hand. Die oude is 11 jaar en dus niet oud en is een zeeeeer goed menponny die gewoon even een mindere dag had, ik denk dat iedere menner dit heeft met zijn paarden hoor. Schilder mij aub niet af als een beul en een slecht paard hoor. Hij is de beste haflinger ponny van de lrv en de meest gehoorzame het is niet voor niets dat wij hem al vele malen hebben kunnen verkopen voor veel geld. Insinueer hier niets dat je niet weet. En het achterblijven in die bocht naar rechts is als u goed kijkt he, is wel omdat hij aan het draven was en de andere bleef galoperen terwijl die ook moest draven. Het is toch wel normaal dat de twee nog niet op elkaar zijn afgesteld doordat ze nog niet genoeg samen hebben gelopen. Dat zou je toch moeten weten.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:43

Dan laat je ze toch op andere momenten aan elkaar wennen en niet op zo een scheurwedstrijd, waarbij je als menner toch anders bezig bent als wanneer je gewoon buiten rijdt.

Sorry maar het feit dat je zo een jonkie meeneemt naar zo een wedstrijd kan er bij mij niet in..

Mijn pony's gaan niet voor hun 5de de marathon in, puur omdat het lichamelijk en geestelijk gewoon heel zwaar is.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:44

Had ze dan eerst thuis een span laten worden inplaats van op een wedstrijd.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:44

Marigold schreef:
hoi,

ik ben wel gewend dat hafs met 2.5 jaar voor de wagen staan, en na te oefenen in tweespan met ervaren paard, ook wel als jonkies samen in tweespan.
maar dan heb ik het over bosritjes van een kwartier, zo af en toe.
dat is meer om te oefenen voor de nakomelingen dagen van de hengsten zegmaar.
ik zou zelf niet snel met zo'n jong paard een wedstrijd doen,
het is me het risico niet waard.

zoals wat je zei van een net 2jarige, mag dat in België dan zomaar?
zit er geen minimum leeftijd aanvast?

Dit is een kleine wedstrijd waar bekende menners komen met hun paarden zeg maar om te oefenen. Veelal met jonge paarden. Dit is van de LRV en daar staat geen regelement op van hoe oud je paard moet zijn en er is ook geen vetrinaire keuring.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:46

Echwel schreef:
PrinCessRomy schreef:
leuke pony Lachen

Dit heeft niks met bokt te maken alswel met het feit dat een jong paard gewoon misbruikt wordt.
Als ik iemand die dit doet op wedstrijden tegenkom, krijgt hij toch echt een rapport aan zijn broek en mag hij voor de tuchtcommissie verschijnen.

Inderdaad.....

Ik ben het met de bovenstaande reacties van ardo en echwel eens; dit werk is gewoon nog veels te zwaar voor zo'n jonkie, hélemaal indoor, daar rijdt je vaak nog meer scherpere bochten ivm de beschikbare ruimte. Dat mensen tegenwoordig maar meer en meer beslissen om hun beest met 2 al te gaan beleren en voor de kar te zetten, daar ben ik het ook totaal niet mee eens. Maar als je het dan hebt over het marathonrijden en vaardigheid rijden op wedstrijd met zo'n jonkie; dat keur ik nóg méér af, dit is zo ontzettend veel belastender dan een bosritje gewoon in draf rechtuit sukkelen.

En dat de duur van zo'n parcours maar ong. 5 minuten is, dat doet totaal niet ter zake. Wat dacht van een cross rijden? dat duurt ook max. 5-7 minuten, maar in zo'n tijd kan een paard véél belastend werk hebben verricht.... Ik vind het gewoon niet kunnen, en al helemaal niet eerlijk tegen over je paard!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:47

ardo_iggy schreef:
Had ze dan eerst thuis een span laten worden inplaats van op een wedstrijd.

Ik moet ook alles met handen en voeten uitleggen hé.

Ze lopen al langer in het dubbel en nog veel meer in het enkel. Maar niet genoeg uren. Een paard die dubbelspan loopt moet minstens 500 uren gelopen hebben om iets of wat gelijk en op elkaar te zijn afgestemd. Dit is mijn ervaring met andere dubbelspannen. Pas dan kan je zeggen dat de je de paarden tegelijk kunt commando's geven en dat ze ook tegelijk reageren, dit vraagt veeeellee uren.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:49

elsie1 schreef:
Waarom, hij toch meedeed was omdat we het niet doorhadden dat hij haken had, anders hadden we al langer zijn tanden laten doen, die worden zelfs om de zes maanden bij zijn inentingen gecontroleerd, er was niets aan de hand. Die oude is 11 jaar en dus niet oud en is een zeeeeer goed menponny die gewoon even een mindere dag had, ik denk dat iedere menner dit heeft met zijn paarden hoor. Schilder mij aub niet af als een beul en een slecht paard hoor. Hij is de beste haflinger ponny van de lrv en de meest gehoorzame het is niet voor niets dat wij hem al vele malen hebben kunnen verkopen voor veel geld. Insinueer hier niets dat je niet weet. En het achterblijven in die bocht naar rechts is als u goed kijkt he, is wel omdat hij aan het draven was en de andere bleef galoperen terwijl die ook moest draven. Het is toch wel normaal dat de twee nog niet op elkaar zijn afgesteld doordat ze nog niet genoeg samen hebben gelopen. Dat zou je toch moeten weten.

En dáár geef je zelf al het antwoord, en spreek je jezelf deels tegen.

Als deze pony's nog niet goed op elkaar afgesteld zijn binnen het 2span, dan zijn ze nog té onervaren om samen op wedstrijd in 2span te lopen! Je loopt op de zaken vooruit; maak je een 2span van zulke pony's, dan is het niet meer dan normaal dat je ze eerst aan elkaar laat wennen en op elkaar instelt, dán pas, als álles voor elkaar is, zet je ze in 2span op een wedstrijd

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:50

Nou neem die vele uren dan ook, en probeer dat niet bij zo een scheurwedstrijd uit..

Dus omdat jij die uren niet wil besteden (2,9mnd en dan al veel in 2span????)
moet hij maar dit werk gaan doen..

Echt goed over nagedacht hoor

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 14:50

Ik snap sowieso niet waarom 2-jarigen al moeten werken in welke discipline dan ook. Geldt ook voor recreatief bezig zijn..... Laat ze nou nog even wat meer uitgroeien. Is dat nou zo moeilijk?