Nog een keer naar de keuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Nog een keer naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:22

Ik ben vorig jaar met mijn merrie naar de keuring geweest voor stamboekopname. Hoewel ze toen nog erg jeugdig en arm was wilde ik perse heen, een jaar wachten wilde ik gewoon absoluut niet. Dit was m'n eerste kans om mijn eerste paard naar de keuring te lagen gaan en die moest en zou aangegrepen worden. Iets waar ik nog steeds helemaal achter sta. Ster hoefde niet, stamboekopname wel. Dat is gelukt, dus doel bereikt. Sterpredikaat zat er toen gewoon echt niet in, ze was veel te arm bespierd, nog veel te jong. Maar vrijspringen kon ze super. Hierin is ze volgens velen nogal ondergewaardeerd in de punten.
Nu ben ik al weer door een aantal personen gevraagd of ik het nu serieus ga proberen voor het sterpredikaat. Mijn paard zou hiervoor namelijk wel eens in aanmerking kunnen komen. Ze zou nu exterieurmatig 'mooi genoeg' zijn. Vrijspringen kan ze gewoon goed en haar bewegingen zijn ook prima. Maar is het aan te raden om het nog een keer te proberen? Als het goed is kijken ze naar het paard dat ze op dat moment voor zich zien. En het is gewoon waar, mijn paard is veel mooier geworden t.o.v. vorig jaar. Maar ik heb weinig zin om inschrijfgeld te betalen als de kans op succes erg klein is (trainingstijd is geen probleem, ze wordt nu ook getraind). Ik weet gewoon dat ik een fijn dier heb, een goede springer, maar ook een goede beweger. Maar een keuring is toch een moment opname, het kan dus vriezen en het kan dooien.

Zijn er meer mensen die gewoon in hun paard blijven geloven en nog een keer gaan? Zijn er ook mensen die bij het kwpn gewoon jaar in jaar uit met hun paard naar de keuring gaan?

sarabande

Re: Nog een keer naar de keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:34

Men verwacht dat oudere niet zogende merries, dus alles boven de 3 jaar een toegevoegde waarde hebben als ze weer aangeboden worden. Dat kan zijn prestatie (ibop, of verrichtingstest, of sport) Verder wordt prok ook op prijs gesteld.
Zonder een van deze zaken zal men naar de punten van vorig jaar kijken en waarschijnlijk strenger keuren.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:36

Ik denk dat het voor deze merrie niet zo veel zin heeft, omdat ze behoorlijk lage punten op de keuring had vorig jaar. Vrij springen deed ze inderdaad niet slecht, maar met name qua exterieur wordt het denk ik een onmogelijke opgave om haar ster te krijgen. Maar goed, ik kan er naast zitten natuurlijk. Persoonlijk zou ik gewoon thuis blijven met haar en blij zijn met je stamboekmerrie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 17:57

Zoals ik al zei was ze vorig jaar erg jong en onbespierd, niet volgroeid, enz. Dus exterieurmatig was ze gewoon niet sterwaardig. DAt wist ik toen ook wel. Maar ze is nu echt mooier geworden. DAt kan ik zelf ook wel zien. Maar is mooier genoeg vraag ik me dan af? Ze heeft geen echte fouten, vorig jaar niet, nu niet. Bemerkingen heeft ze toen ook niet gekregen, maar wel de opmerking dat er een arm bespierd paard stond. Maar er zijn wat dingen die gewoon beter zouden kunnen(verbinding schoft-hals bijvoorbeeld) en waar ik dus bij het uitzoeken van een hengst rekening mee zou moeten houden. De bespiering mag nu wel veel beter zijn, maar de verbinding van schoft naar hals blijft gewoon 'het deukje' vertonen om het zo even te zeggen. En zo zijn er nog wat kleine puntjes die best nog wat mooier afgewerkt zouden mogen zijn.

Ik vind het gewoon erg moeilijk. Er zijn mensen die helemaal weg zijn van haar en haar afstamming en haar echt goed genoeg vinden voor ster. Maar er zijn ook mensen die zeggen dat je zonder een hele goede Lennard te hebben het zowieso niet met een Lennard hoeft te proberen. Nu weet ik wel dat ze als het goed is niet naar afstamming kijken, maar toch.
Mijn eigen gevoelens zeggen het volgende: Ik heb gewoon een leuk en goed paard. Een sportpaard, een echte allrounder in mijn ogen (wie zet nu z'n springpaard voor de wagen? Precies, ik Haha!). En die fokrichting is er niet. Zelf heb ik ook meer het gevoel dat ik mijn merrie gewoon als sportpaard en later evt. als fokmerrie moet zien en niet als keuringspaard.
Laatst bijgewerkt door germie op 27-02-07 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 17:59

germie schreef:
Zijn er meer mensen die gewoon in hun paard blijven geloven en nog een keer gaan? Zijn er ook mensen die bij het kwpn gewoon jaar in jaar uit met hun paard naar de keuring gaan?

Hier had ik overheen gelezen. Er zijn stamboeken waar men telkens weer naar de keuring kan gaan.
Het KWPN pleegt de eigen visie niet te corigeren wanneer daar geen hele belangrijke reden voor is.
Daarom weten de meeste fokkers wel dat het geen zin heeft een merrie, waar buiten dat ze ouder is niets is toegevoegd, weer voor te stellen.

Zou dat wel zo zijn dan zouden de rubrieken oudere merries veel omvangrijkerzijn dan nu het geval is.

Het is geen kwestie van wel of niet in je paard geloven, maar je moet gewoon kunnen aantonen dat ze meer kan dan aan een touwtje lopen. Als jij in je paard gelooft moet dat toch haalbaar zijn.
De jury gelooft niets wat er niet is, dat doen ze hoogstends in de kerk Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:03

Wordt het exterieurcijfer niet éénmaal toegekend?
Dus beweging en springen kan weer beoordeeld worden, maar het exterieurcijfer blijft staan?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 18:04

Bij het nrps kun je inderdaad jaar in jaar uit naar de keuring. Daar is het overigens ook gratis. Veel mensen gaan dan heen om er een gezellig dagje uit van te maken en nemen dan ook nog maar eens hun paarden mee om te showen. Die gaan met andere doelstellingen naar een keuring.
Als het zo ging bij het kwpn, dan was voor mij de keuze ook makkelijk: gewoon gezellig gaan, jaar in jaar uit.
Ik weet dat het bij het kwpn wat strenger is allemaal, wat serieuzer. En het kostenplaatje speelt zeker bij mij mee.
Daarom vroeg ik mij af of er nog wel mensen zijn die altijd gewoon heengaan met hun merrie.
Ik wil best nog een keer heen, ook al kost het mij dan weer geld. Maar ik wil wel enigzins een reeele kans hebben om mijn doel dan te halen. Anders kan ik beter het geld in een aantal starts in wedstrijden steken. De kans dat dat dan een winstpunt oplevert is groter.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:53

[***] schreef:
Wordt het exterieurcijfer niet éénmaal toegekend?
Dus beweging en springen kan weer beoordeeld worden, maar het exterieurcijfer blijft staan?

Nee.

Germie: Jouw merrie heeft misschien geen grote fouten, maar voor zover ik haar herinner voldoet ze niet aan het plaatje van een modern gelijnd sportpaard. Ze mist lengte, type, uitstraling en was vorig jaar inderdaad behoorlijk kaal. Als ze nou heel goed zou springen, en exterieurmatig bíjna sterwaardig was, dan zou je nog een kans hebben. Maar bij deze merrie schat ik de kansen eerlijk gezegd heel laag in. Ze kreeg vorig jaar 55 punten voor exterieur, nou ik eet mn schoen op als ze daar ooit 70 ptn van gaan maken. Bovendien kreeg ze 70 ptn voor springen en dat is dus ook niet genoeg.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:31

Haha! Haha! Waar gebeurd!!
Met merrie naar de stamboekopname met veulentje aan de voet. Merrie dus wel wat gestresst.
Had achteraf misschien beter een jaarte kunnen wachten, veulen was toen 3 wk. oud en de merrie
4 jr. Oordeel jury: Merrie is tegen atactisch in beweging.45 pnt voor beweging.
(jurylid was iemand met een bril,kon het dus goed bekijken.) Cool Cool Koe
Maar volgens mij, het is nl. een Ferro, heeft ze gewoon een supersterk achterbeen.
Een dik jaar later, naar Deurne,naar de merrietest, daar hebben ze haar 5 weken kunnen volgen,
ze is daar gelaagd met 80 (tachtig)punten voor beweging en die punten kreeg ze dus ook
voor de stamboekopname in de bovenbalk. Haha! Haha!

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:48

Haha wat erg, MisterA! Maar gelukkig zijn dat de uitzonderingen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 19:51

Zie je wel, het kan wel. UItzonderingen bevestigen de regel. Bij het nrps ook wel eens zulke voorbeelden meegemaakt. Het is en blijft natuurlijk jurywerk en een momentopname. Mijn paard is nu echt veel mooier dan vorig jaar. Maar is beter ook goed genoeg? Mijn paard was vorig jaar een slungel, groeide 2 cm per maand. Dat slungelige is er nu wel af.
Ik kan net zo goed van haar genieten als stamboekmerrie. Voor mij verandert ze niet als ze wel of geen ster is. Het is gewoon mijn eerste paard en dus heeft ze een apart plekje veroverd. Ik geniet van haar als ik haar zie in de wei. Ik geniet van haar als ik op haar rij. Tuurlijk heb ik wel eens wat mindere momenten met haar, maar ik ben trots op haar. Als ik haar wil laten dekken (terug naar het gelders, of een goed bewegende springhengst?), dan doe ik dat. Als ik mijn springpaard voor de wagen wil zetten, dan doe ik dat (en dus staat ze wel eens voor de wagen). Als ik met haar wil dressuren, dan doe ik dat. Zo heb ik ook vorig jaar heel bewust besloten om met haar naar de keuring te gaan. Ik ben gewoon nog steeds trots op haar.
Mijn gevoel zegt ook nog steeds dat ze meer een gebruikspaard (en evt. moederdier) is dan een keuringspaard. Lelijk is ze absoluut niet, maar 'mooi' genoeg voor ster betwijfel ik.
Misschien dat ik m'n paard ook eerst maar eens in de ibop of pavocup of sport moet laten zien (Z2 dressuur, ZZ springen, Z vaardigheid, Z dressuur mennen Haha! (oke, keep on dreaming Dromen )).
Laatst bijgewerkt door germie op 27-02-07 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:56

Als je merrie Z2 dressuur is, zal ze wel ouder zijn dan 5 jr.
Kan je niet meer in de Pavo-cup starten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 19:59

MissHIS schreef:
Haha wat erg, MisterA! Maar gelukkig zijn dat de uitzonderingen!

Alles is weer goedgekomen, ze krijgt nu een veulen van Valeron. Haha! Haha!

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:07

Ik heb jarenlang op de KWPN-keuringen gewerkt als aanjager en heb dus véle paarden de baan door zien komen! Ik de rubrieken van 4-jaar en oudere stamboekmerries werden er echt maar barweinig alsnog ster verklaard. De meeste van die paarden die wél ster verklaard waren, hadden inmiddels het sportpredikaat binnen, waardoor deze op beweging niet meer gekeurd werden, maar het alleen nog maar exterieurmatig bepaald moest worden!
Ik denk dus niet dat je veel kans maakt eerlijk gezegd!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-07 20:08

misterA schreef:
Als je merrie Z2 dressuur is, zal ze wel ouder zijn dan 5 jr.
Kan je niet meer in de Pavo-cup starten.

Als je goed leest, dan heb ik de 'sportstanden' er cynisch bijgezet. Uitgebracht is ze namelijk nog niet.
Ze loopt wel onder het zadel en voor de wagen, ze kan een sprongetje met ruiter maken, maar meer niet. Daarom heb ik er ook netjes achter gezet: keep on dreaming. Wie weet komt er wel nooit 1 winstpunt in welke klasse dan ook.
Maar wat ik met die opmerking bedoelde was eigenlijk meer van misshcien kan ik haar beter uit gaan brengen in de sport en later nogmaals het sterpredikaat proberen te halen als ik denk dat de tijd er rijp voor is.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:40

germie schreef:
Zie je wel, het kan wel. UItzonderingen bevestigen de regel. Bij het nrps ook wel eens zulke voorbeelden meegemaakt. Het is en blijft natuurlijk jurywerk en een momentopname. Mijn paard is nu echt veel mooier dan vorig jaar. Maar is beter ook goed genoeg? Mijn paard was vorig jaar een slungel, groeide 2 cm per maand. Dat slungelige is er nu wel af.
Ik kan net zo goed van haar genieten als stamboekmerrie. Voor mij verandert ze niet als ze wel of geen ster is. Het is gewoon mijn eerste paard en dus heeft ze een apart plekje veroverd. Ik geniet van haar als ik haar zie in de wei. Ik geniet van haar als ik op haar rij. Tuurlijk heb ik wel eens wat mindere momenten met haar, maar ik ben trots op haar. Als ik haar wil laten dekken (terug naar het gelders, of een goed bewegende springhengst?), dan doe ik dat. Als ik mijn springpaard voor de wagen wil zetten, dan doe ik dat (en dus staat ze wel eens voor de wagen). Als ik met haar wil dressuren, dan doe ik dat. Zo heb ik ook vorig jaar heel bewust besloten om met haar naar de keuring te gaan. Ik ben gewoon nog steeds trots op haar.
Mijn gevoel zegt ook nog steeds dat ze meer een gebruikspaard (en evt. moederdier) is dan een keuringspaard. Lelijk is ze absoluut niet, maar 'mooi' genoeg voor ster betwijfel ik.
Misschien dat ik m'n paard ook eerst maar eens in de ibop of pavocup of sport moet laten zien (Z2 dressuur, ZZ springen, Z vaardigheid, Z dressuur mennen Haha! (oke, keep on dreaming Dromen )).

Die situatie van MisterA is natuurlijk op geen enkele wijze te vergelijken met die van jouw merrie. Bij ster gaat het niet alleen om "mooi" maar ook om functioneel. En nogmaals, die 55 punten kreeg ze niet voor niets. De jury geeft daarmee ook aan dat ze niet sterwaardig is. Dan had ze wel 65 gekregen (dan kan je nog de hoop hebben dat ze een keer de 70 kan halen op een goede dag in topconditie en dito bespiering). PAVO-cup doe je dan ook alleen voor je eigen plezier met zo'n paard. Mijn vierjarige vind ik daar ook niet apart genoeg voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 21:13

Germie: je bent zo te horen erg gek met je merrie, dat is heel fijn, maar daar kijkt een jury niet naar. Ook niet naar het fijne karakter. Waarom denk je dat jouw merrie het in zich zou hebben om toch ster te worden? En ben je niet bang als je met deze merrie gaat fokken je over 3 jaar dezelfde teleurstelling op de keuring krijgt?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:48

Thuis heeft iedereen de mooiste en de beste maar als je met 55 punten terug komt van een stamboek keuring dan zeg ik geniet van je paard, maar ster wordt ie niet. En als ik jouw hengstenkeuze lees ga je vermeerderen en niet verbeteren dus een stermerrie of niet maakt dan ook niet meer uit.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 12:03

Waarom zou ze niet verbeteren? En hoezo vermeerderen? Als zij een weloverwogen keuze maakt om te dekken met een hengst die bij haar merrie past, vind ik dat duizendmaal beter dan er gewoon klakkeloos Jazz of een andere mooie naam op te gooien.

Top Germie dat je haar voor de wagen zet. Je hebt een allround paard waar je veel plezier van zult hebbben.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:20

Met de meeste, voor de TS misschien negatieve, reacties ben ik het wel eens. Als je nog een keer met je merrie naar de keuring wil gaan om te proberen haar ster te krijgen, hoef je er dit jaar geen energie in te steken. Vorig jaar kreeg ze 55 punten voor het exterieur en daar zullen ze dit keer geen 70 punten of hoger van maken, ongeacht hoe de merrie er nu voor staat.

Lekker mee gaan rijden en/of mennen en wie weet haal je het sportpredikaat, wat de hele situatie heel anders maakt.

Het gaat er toch om of jij er plezier mee hebt.
Of wil je ermee gaan fokken?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:32

Als jij in je paard gelooft en je haar toch graag Ster zou willen hebben, zou ik het gewoon nog een keer proberen.

Niet geschoten, altijd mis....toch?

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:40

Cassidy schreef:
Als jij in je paard gelooft en je haar toch graag Ster zou willen hebben, zou ik het gewoon nog een keer proberen.

Niet geschoten, altijd mis....toch?

Als je vantevoren al weet (mits je enigszins objectief naar je eigen paard kan kijken) dat ze nooit ster gaat worden, kan je je toch beter dat geld en die moeite besparen? Dat was ook de vraag van de TS.

Mbkaatje: volgens mij wil ze er ook mee fokken..

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 17:55

mbkaatje schreef:
Het gaat er toch om of jij er plezier mee hebt.
Of wil je ermee gaan fokken?

UIteraard wil ik er ooit mee fokken. Anders had ik haar niet uitgezocht. Ik wilde perse een merrie die in de sport een leuke allrounder kan worden. Ik geloof in haar, dit ongeacht wat anderen er van vinden. Ik ben gewoon nog steeds trots op mijn eigen paard. Ik moet er elke dag tegenaan kijken, een jurylid maar 1 keer. Zolang ze aan mijn verwachtingen voldoet ben ik tevreden. En natuurlijk weet ik wel dat ze meer moederdier en sportdier zal zijn dan keuringsdier. Dit maakt een paard in mijn ogen zeker niet minder. Ik ken een hele normale stamboekmerrie die toch keer op keer 1e premieveulens brengt. Je moet ook gewoon geluk hebben. Echte fouten heeft mijne niet, maar zoals ik al zei zijn er dingen die 'b eter afgewerkt' zouden kunnen zijn. Ze is in mijn ogen atletisch genoeg, modern genoeg, heeft uitstraling genoeg. Ze zou wat langer kunnen zijn, maar ook dat vind ik behoorlijk bijgetrokken de laatste tijd. Als ik haar 'bolletjesformulier' met de scores bekijk, dan staan er gelukkig geen echt negatieve dingen op. Maar ik weet ook wel dat er echt paarden zijn met meer uitstraling en ras, die wat 'mooier afgewerkt' zijn.

Maar er zijn gewoon toch geregeld mensen die haar zien lopen en zeggen dat ik het beslist nog een keer moet proberen. Ook mensen die haar vorig jaar gezien hebben. Dit zet mij toch aan het denken om het gewoon nogmaals te proberen en desnoods nogmaals zolang ik er in geloof. En dat geloof is op dit moment de ene dag overtuigend genoeg, de andere dag niet. Dan heb ik zoiets van ik geniet van haar zoals ze is.
Maar goed, ik ga nog wel even wat plussen en minnen. Mijn paard is voor mij gewoon een superdier, ook al weet je dat er heus wel betere paarden rondlopen. De ene dag vind ik meer minnen om niet naar de keuring te gaan, de andere dag zie ik meer plussen.
Ach en voorlopig kan ik nog wel even erover nadenken. En anders is er volgend jaar weer een kans.

En ik moet maar gewoon zo denken: veel sportpaarden zijn geen keuringspaarden. De eigenaar van een paard moet trots en tevreden op zijn of haar paard zijn en dat is het allerbelangrijkste. Ik heb in ieder geval een leuke stamboekmerrie met een leuke afstamming.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:29

Ik denk Germie, dat je aan zo'n merrie beter een sportprestatie kan rijden en haar dan nog eens aanbieden.
Bewezen sportpaarden heeft men liever dan opgevoerde 4 jarigen.
Daarnaast - een sportprestatie is een feit, daar kan men niet omheen. Een keuring op 4 jarige leeftijd blijft een kwestie van smaak. Als je over een jaar of 5 exact hetzelfde type paard toont met de vermelding Z-sport achter haar naam, is je kans op een predikaatverhoging echt hoger.

Ik geloof dat ik thuis zou blijven. Serieus naar een keuring gaan is een kostbaar uitje. Als ik twijfel had over de kansen (en ja, 55 punten op exterieur zou mij doen twijfelen - die mensen kunnen heus wel door 'jeugdigheid' heen kijken, ook bij het kwpn wel), hield ik mijn centen op zak en ging er leuk de sport mee in. Geen pavo trouwens, maar échte sport, met echte winstpunten enzo.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:01

Als je graag nog een keer naar de keuring wilt met je merrie ,moet je dat gewoon doen. Knipoog
Je hebt niets te verliezen. Een dagje druk, inschrijfgeld hoef je het niet voor te laten en
je leert er heel veel van. Het is ook echt geen schande als je merrie geen ster wordt.
Misschien krijgt ze wel behoorlijk hogere punten, en dat staat dan toch maar op papier,
zeker als je er nog eens een veulen bij fokt. Je traint haar zelf dus de kosten zijn te overzien.
Laat haar wel professioneel voorbrengen, daar ook op trainen. Dus gewoon doen. Cool