Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
).JoviBan schreef:Een pasgeboren veulen moet je niet laten inenten. Dit hoeft pas wanneer het veulen 5 à 6 maanden is (of eerder, wanneer je eerder afspeent, waar ik trouwens geen voorstander van ben, maar dat terzijde).
Ontwormen moet je wel al tussen de 6 à 10 dagen na de geboorte doen. Daarna ontwormen indien nodig (aan te tonen middels een wormentest).
misterA schreef:[Een veulen MOET op 10 dg. ontwormt, omdat ze bij de geboorte vaak vol wormlarven zitten.
Wormentest maakt het onnodig duur. Bijna alle paarden ,zeker op bedrijven met veel paarden,
of waar al langere tijd paarden worden gehouden, zijn besmet. Wormen kunnen grote en
vaak onherstelbare schade aanrichten.Hou je aan een consequent schema.
Overleg met je dierenarts.
charlee schreef:oke dat zijn goede tips.
dat 10 dagen ontworm verhaal heb ik ook al een keer gehoord.
Dus is het nou beter om de merrie te ontwormen?
Wanneer moet je dan het veulen ontwormen.
Groetjes
misterA schreef:JoviBan schreef:Een pasgeboren veulen moet je niet laten inenten. Dit hoeft pas wanneer het veulen 5 à 6 maanden is (of eerder, wanneer je eerder afspeent, waar ik trouwens geen voorstander van ben, maar dat terzijde).
Ontwormen moet je wel al tussen de 6 à 10 dagen na de geboorte doen. Daarna ontwormen indien nodig (aan te tonen middels een wormentest).
Lekker duidelijk![]()
Een veulen MOET op 10 dg. ontwormt, omdat ze bij de geboorte vaak vol wormlarven zitten.
Wormentest maakt het onnodig duur. Bijna alle paarden ,zeker op bedrijven met veel paarden,
of waar al langere tijd paarden worden gehouden, zijn besmet. Wormen kunnen grote en
vaak onherstelbare schade aanrichten.Hou je aan een consequent schema.
Overleg met je dierenarts.
Wilawander schreef:We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming. Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt. Juist jonge veulens zijn zo gevoelig voor wormen. Beter een iets zwakker immuunsysteen dan alle blijvende schade die wormen veroorzaken. En die ook af en toe tot de dood leiden op jonge leeftijd.
Citaat:We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming
Citaat:Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt.

Ibalia schreef:Je moet niet doen zoals een fokker (of vermeerderaar zoals mijn vader het noemt)
Het veulen ging dood omdat het niet ontwormt was. Dat deed hij pas na een 1 jaar of zo.
Jammer en erg onnodig.
petraaken schreef:Nou 2 DA raden mij aan om een maand voor de geboorte de merrie een wormkuur te geven en daarna als het veulen een maand oud is die een wormkuur te geven maar dan niet met ivermectine maar met een ander middel. Beiden zijn van mening dat wormkuur bij een heel jong veulen niet echt goed is en hebben al nare ervaringen op gedaan door te vroeg ontwormen van die beestjes.
ceasario schreef:Wilawander schreef:We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming. Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt. Juist jonge veulens zijn zo gevoelig voor wormen. Beter een iets zwakker immuunsysteen dan alle blijvende schade die wormen veroorzaken. En die ook af en toe tot de dood leiden op jonge leeftijd.
Merk dat we hier te maken hebben met angstverkopers zonder te weten wat ze verkopen.
Ik denk dat een kuur voor bepaalde mensen ook wel eens nodig kan zijn.
Gebruik dit product maar eens dan weet je in een keer goed wat Ivermectine in het lichaam doet.![]()
![]()
http://www.msd.nl/geneesmiddelen/StromectolCitaat:We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming
Dat geeft aan dat de verkoper alleen maar naar de geldomzet kijkt.
Bekend van veel Dierenartsenpraktijken.(winkeltje)Citaat:Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt.
Typisch van baat het niet, schaadt ook niet...tsjonge...

Ceasario wijst in dit topic op een eerder topic, waar veel interresante dingen gezegd