veulen inenten/ wormenkuur.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

charlee

veulen inenten/ wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 10:41

hallo,

weet iemand hoe vaak je een pasgeboren veulen moet inenten en wat dat ongeveer kost?
ook moet een veulen om de 6 a 8 weken een veulen wormen kuur wat kosten die.

Groetjes

misterA

Re: veulen inenten/ wormenkuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:52

Meningen wat over verdeeld. Je kan gaan enten na het afspenen, eerder heeft geen zin, omdat ze dan nog antistooffen van de moeder hebben. Zelf geef ik de basisenting in maart-april, voordat ze de wei ingaan,dan is het jaar daarna geen probleem, omdat ze dan op stal staan.
Ent je in october, dan lopen ze een jaar later nog in de polder,
en verlies je de basisenting. De eerste keer enten op 2- jr.
leeftijd is geen probleem, dan doen ze op een natuurlijke manier
antistoffen op. Kosten per enting ong.30 euro + voorrijkosten
Lopen ze in een groep, is goedkoper.
Wormenkuur, 1-ste op10 dg.,let op de werkzame stof,en de
dosering!! Daarna regelmatig,bij een schone wei is eens per
3 mnd. voldoende, ook op stal. Er wordt echt veel te veel
met wormspuiten gewerkt, wissel wel eens af met de
werkzame stof tegen resistentie en andere wormsoorten.
Kosten 6 euro per spuit (keer)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:56

Een pasgeboren veulen moet je niet laten inenten. Dit hoeft pas wanneer het veulen 5 à 6 maanden is (of eerder, wanneer je eerder afspeent, waar ik trouwens geen voorstander van ben, maar dat terzijde Knipoog ).

Ontwormen moet je wel al tussen de 6 à 10 dagen na de geboorte doen. Daarna ontwormen indien nodig (aan te tonen middels een wormentest).

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:14

JoviBan schreef:
Een pasgeboren veulen moet je niet laten inenten. Dit hoeft pas wanneer het veulen 5 à 6 maanden is (of eerder, wanneer je eerder afspeent, waar ik trouwens geen voorstander van ben, maar dat terzijde Knipoog ).

Ontwormen moet je wel al tussen de 6 à 10 dagen na de geboorte doen. Daarna ontwormen indien nodig (aan te tonen middels een wormentest).

Lekker duidelijk Boos!

Een veulen MOET op 10 dg. ontwormt, omdat ze bij de geboorte vaak vol wormlarven zitten.
Wormentest maakt het onnodig duur. Bijna alle paarden ,zeker op bedrijven met veel paarden,
of waar al langere tijd paarden worden gehouden, zijn besmet. Wormen kunnen grote en
vaak onherstelbare schade aanrichten.Hou je aan een consequent schema.
Overleg met je dierenarts. Cool

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:57

misterA schreef:
[Een veulen MOET op 10 dg. ontwormt, omdat ze bij de geboorte vaak vol wormlarven zitten.
Wormentest maakt het onnodig duur. Bijna alle paarden ,zeker op bedrijven met veel paarden,
of waar al langere tijd paarden worden gehouden, zijn besmet. Wormen kunnen grote en

Je kunt ook zorgen dat de moeder een wormkuur 6 weken voor de geboorte van het veulen gehad heeft.

En dat 10 dagenverhaal achterwege laten.
nl.
Het veulen wordt geboren met een goed immuunsysteem met goede bacterien tegen weerstand.
(goede bacterien dragen bij tot de omzetting van voeding etc. die weer nodig zijn voor de cel opbouw.)
Daarna moet het veulen zelf zorgen voor de goede bacterien via voeding en bij te kort via het eten van paardenmoppen van moeder.

Wanneer je nu die ontworm-rotzooi in dat veulen gooit met 10 dagen, verbreek je de balans en daarmee het immuunstysteem. En de rest mag je zelf invullen.
Maar men vraagt zich vaak af waarom ziet het ene veulen t.o.v. het andere veulen en de ontwikkeling er beter uit.
Hier ligt volgens mij mede een oorzaak.

Geef een baby maar eens een ontwormingsmiddel ( na gewicht dan) op 1 maand.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:24

oke dat zijn goede tips.
dat 10 dagen ontworm verhaal heb ik ook al een keer gehoord.
Dus is het nou beter om de merrie te ontwormen?
Wanneer moet je dan het veulen ontwormen.

Groetjes

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 17:37

charlee schreef:
oke dat zijn goede tips.
dat 10 dagen ontworm verhaal heb ik ook al een keer gehoord.
Dus is het nou beter om de merrie te ontwormen?
Wanneer moet je dan het veulen ontwormen.

Groetjes

Een veulen ontworm je in een periode dat ie er goed uitziet. b.v. op 8 a 10 weken.

Denk er om, jonge dieren die behandeld worden met lichaamsvreemde stoffen w.o. wormmiddelen,
geeft altijd een aanslag op het immuunsysteem.
Daarom begrijp ik ook nooit dat veulens ontwormt worden in een stress-situatie als het spenen.
Ontworm altijd in een periode wanneer het diertje zich het gezonds gedraagt dan werken deze middelen ook het beste en worden de stoffen na werking ook direct afgevoerd via de nieren en beletten daarmee niet de groei, door negatieve inwerking op de groeibalans.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:44

ja daar heb je helemaal gelijk in het is dus gewoon een beetje afwachten en kijken.

Groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:49

misterA schreef:
JoviBan schreef:

Lekker duidelijk Boos!

Een veulen MOET op 10 dg. ontwormt, omdat ze bij de geboorte vaak vol wormlarven zitten.

Huh? Dat schreef ik toch?
Nog maar een keer dan:
Ontwormen moet je wel al tussen de 6 à 10 dagen na de geboorte doen.

En over de wormentest schreef ik "daarna". Dus ná de eerste ontworming.
Dat jij dat onnodig duur vindt, is wat anders.

Een consequent ontwormschema is inmiddels achterhaald en werkt resistentie in de hand. Meer info is o.a. te vinden in dit topic:
viewtopic.php?f=3&t=696553&st=0&sk=t&sd=a&hilit=wormen

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:32

We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming. Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt. Juist jonge veulens zijn zo gevoelig voor wormen. Beter een iets zwakker immuunsysteen dan alle blijvende schade die wormen veroorzaken. En die ook af en toe tot de dood leiden op jonge leeftijd.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 06:32

Ja daar heb je ook wel gelijk in, ik ga er nog even wat informeren en mijn dierenarts zal het ook wel weten.

Groetjes

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:44

Wilawander schreef:
We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming. Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt. Juist jonge veulens zijn zo gevoelig voor wormen. Beter een iets zwakker immuunsysteen dan alle blijvende schade die wormen veroorzaken. En die ook af en toe tot de dood leiden op jonge leeftijd.

Merk dat we hier te maken hebben met angstverkopers zonder te weten wat ze verkopen.

Ik denk dat een kuur voor bepaalde mensen ook wel eens nodig kan zijn.
Gebruik dit product maar eens dan weet je in een keer goed wat Ivermectine in het lichaam doet. Huilen Haha!

http://www.msd.nl/geneesmiddelen/Stromectol

Citaat:
We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming

Dat geeft aan dat de verkoper alleen maar naar de geldomzet kijkt.
Bekend van veel Dierenartsenpraktijken.(winkeltje)

Citaat:
Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt.

Typisch van baat het niet, schaadt ook niet...tsjonge...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:15

Die van mij is op 5 maart geboren en toen ze 2 weken oud was heeft ze haar eerste wormenkuur gekregen, de Equimax, daarna elke 8 weken afwisselend van werkzame stof, wel degene die geschikt zijn voor veulens. Haar eerste enting kreeg ze op 12 september en de herhaling op 19 oktober, toen was ze dus een half jaar oud.

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:22

Onze veulens worden altijd 1 dag na de geboorte geent. Maar nu ik jullie reacties lees zal ik dit eens even verder onderzoeken.
De wormenkuur komt dan na een week of 2-3.

Je moet niet doen zoals een fokker (of vermeerderaar zoals mijn vader het noemt)
Het veulen ging dood omdat het niet ontwormt was. Dat deed hij pas na een 1 jaar of zo.
Jammer en erg onnodig.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:48

Ibalia schreef:
Je moet niet doen zoals een fokker (of vermeerderaar zoals mijn vader het noemt)
Het veulen ging dood omdat het niet ontwormt was. Dat deed hij pas na een 1 jaar of zo.
Jammer en erg onnodig.

Vermeerderaars zullen eerder maatregelen nemen tegen eventueel te verwachten ziektes
dan 1 particulier.

nl. bij Vermeerderaars en maneges en eventuele smerige paardenhouders is de infectie-druk het hoogst en de weerstand bij complicaties te laag.

Het gaat er mij niet om wie gelijk heeft. Maar eens gewoon nadenken wat je in een dier flikkert en die niet aan kan geven dat ie behoorlijk beroerd is geweest van de "preventieve rotzooi" die men toegediend heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:11

Nou 2 DA raden mij aan om een maand voor de geboorte de merrie een wormkuur te geven en daarna als het veulen een maand oud is die een wormkuur te geven maar dan niet met ivermectine maar met een ander middel. Beiden zijn van mening dat wormkuur bij een heel jong veulen niet echt goed is en hebben al nare ervaringen op gedaan door te vroeg ontwormen van die beestjes.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:15

petraaken schreef:
Nou 2 DA raden mij aan om een maand voor de geboorte de merrie een wormkuur te geven en daarna als het veulen een maand oud is die een wormkuur te geven maar dan niet met ivermectine maar met een ander middel. Beiden zijn van mening dat wormkuur bij een heel jong veulen niet echt goed is en hebben al nare ervaringen op gedaan door te vroeg ontwormen van die beestjes.

Precies er zijn al geruime tijd speciale veulenpasta's in de handel die de DA meeneemt. Dat heeft niets met DA spekken te maken maar met zorg. Daar moet je nooit op bezuinigen.

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 14:01

Nee je moet ook nooit bezuiningen als je een jong veulen koopt dat hoort er gewoon bij.

Dat bedoelde ik ook niet hoor wou alleen weten wat dat kost.
Groetjes

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:37

ceasario schreef:
Wilawander schreef:

Merk dat we hier te maken hebben met angstverkopers zonder te weten wat ze verkopen.

Ik denk dat een kuur voor bepaalde mensen ook wel eens nodig kan zijn.
Gebruik dit product maar eens dan weet je in een keer goed wat Ivermectine in het lichaam doet. Huilen Haha!

http://www.msd.nl/geneesmiddelen/Stromectol

Citaat:
We geven in de praktijk altijd de veulens tussen de 6 en de 10 dagen een ontwoming

Dat geeft aan dat de verkoper alleen maar naar de geldomzet kijkt.
Bekend van veel Dierenartsenpraktijken.(winkeltje)

Citaat:
Ook als de merrie voor de geboorte is ontwormt.

Typisch van baat het niet, schaadt ook niet...tsjonge...

En als zo'n veulen nou toch eens wormen heeft? Dan ben je blij dat je het hebt gegeven. In de praktijk komt het nou eenmaal vaak voor dat veulens al op jonge leeftijd koliek of diaree krijgen door verkeerd of te weinig (niet ) te ontwormen.

Ook hebben veulens vaak op jonge leeftijd last van diaree wat nou niet bepaald ongevaarlijk is. Als je goed ontwormt hebt dan kan je de wormen uitsluiten als oorzaak en hoef je een veulen tijdens deze diaree niet te belasten met een wormkuur. (wat zo vaak voorkomt) en kun je gericht wat er tegen doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:21

Op leeftijd van ongeveer 7 dagen na de bevalling krijgt het veulen doorgaans diarrhee. Dat wordt veroorzaakt door de veulenhengstigheid van de merrie, die ervoor zorgt dat de wormen die in de uier van de merrie aanwezig zijn naar het veulen worden overgebracht. Het veulen krijgt dus niet door de hengstigheid van de merrie diarrhee, maar omdat het op die leeftijd zijn eerste grotere veulenbesmetting krijgt. Je moet dus een veulen op leeftijd van 7 dagen voor het eerst ontwormen met een wormenmiddel dat geschikt is voor jonge veulens (WAARSCHUWING, EQUEST is dat dus NIET). Om overdosering te voorkomen druk je de dosering voor een veulen op een vinger en smeer je die in de mond van het veulen, NIET met de spuit direct in de veulenmond, als de stopper er afschiet en je overdoseert kan dat heel gevaarlijk worden!

Onze DA geeft eigenlijk geen veulenprikken meer aan pasgeboren veulens. De merrie beschermt tijdens de zoogtijd het veulen voor allerlei infecties. De eerste inenting komt bij de veulens dus pas op een half jaar.

Wat door onze DA wel gedaan wordt is het bepalen van de antistoftiter, om te kijken of het veulen genoeg antistoffen via de biest binnen heeft gekregen. Is dat niet het geval volgt er een serumtransfusie met serum van een volwassen paard.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:55

Mijn DA geeft wel nog de veulenprik en de merrie een extra tetanusprik hoewel ik mij niet meer kan herrinneren of ie dat vorige zomer ook heeft gedaan.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:47

Huilen Ceasario wijst in dit topic op een eerder topic, waar veel interresante dingen gezegd
worden. Ik zal daar zeker mijn voordeel mee kunnen doen. We waren al naar een ander
ontwormschema overgestapt, n.l. in de stalperiode slechts 1 x enin het weideseizoen
ongeveer 3 maal.
Alleen jammer dat Ceasario (heeft iets keizerlijks dacht ik)zich niet zo uitdrukt en vaak
van die grote woorden gebruikt. Worden je argumenten echt niet sterker van. Boos!

Overigens ben ik noch steeds van mening dat de schade aan paarden ,door wormen
aangericht, vele malen groter is ,dan de schade van het ontwormingsmiddel. Cool

charlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:03

hele discussies hihi,

De meningen zijn dus er verschillend aan alle kanten is wel iets.
Groetjes

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 11:40

Fijn om te zien aan de discussie hier dat er nu ook iets verder wordt nagedacht over alles wat al helemaal als normaal wordt gezien.

Sinds ik mijn dochtertje ook niet met het standaard schema heb geent (ze heeft eerst haar eigen immunsysteem kunnen opbouwen), denk ik dat ik er ook voor paarden misschien een ander afwijkend entings-, en ontwormingsschema op na moet houden.

Voor mijn dochtertje kon ik heel veel info vinden bij de vereniging Kritisch Prikken, maar voor de paarden kon ik niet zo veel terug vinden. Fijn om hier wat andere ideeen te zien!

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:33

Nog even een reactie, mijn veulen heb ik ontwormd met Equimax, dit is veilig te gebruiken vanaf 2 weken oud en zelfs al zou je de hele spuit erin doen is het niet schadelijk, dit blijkt uit onderzoek. En niet teveel met ivermectine ontwormen, dit kan resistentie veroorzaken. Dus veel afwisselen met werkzame stof. Ik heb een paard gekend die blijkbaar nooit goed is ontwormd, die als gevolg daarvan blijvend letsel heeft opgelopen aan de darmen en daardoor altijd aan de diarree is. Dus ik voorkom liever die akelige beestjes!