wie heeft er tips of heeft ervaring met haf die snel moe is!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sternb

wie heeft er tips of heeft ervaring met haf die snel moe is!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 09:27

mijn haf word in mei 4 jaar ,word 3 keer per week ongeveer een half uur gerden ,de andere dagen gelongeerd!of even wandelen.hij is aan de dunne kant en krijgt sinds deze week een kilo brok per dag erbij,dus 2 keer per dag 1,5 kilo brok en 2 keer per dag kuilvoer.de laatste week is hij snel moe ,en houd nu het half uur rijden maar net vol,terwijl hij het eerst makkelijk aankon!wie heeft er tips,of weet waar het aan ligt,hij verhaard nu ook vreselijk en staat onder een winterdeken op stal!kan het daar ook aan liggen?dat het nu warmer is en veel haar verliest!ben echt op zoek naar een goede oplossing!!

Armani88

Re: wie heeft er tips of heeft ervaring met haf die snel moe is!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:34

ik denk dat je togh meer conditie training moet doen, en waarom deken op op stal ?
conditie kun je niet opbouwen in een half uur, je moet er gewoon even door heen anders wordt zijn conditie niet beter !!
dus wanneer jij denkt dat hij moe stop jij ?

Ollie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:38

Is hij goed ontwormd ?? Ik zou bloed laten prikken om te kijken wat er aan de hand kan zijn. Als hij niet geschoren is dan zou ik zeker gaan afbouwen met je deken want het is inderdaad veels te warm voor een niet geschoren haflinger met deken. Al denk ik niet dat dat de daadwerkelijke oorzaak zal zijn. Laat hem gewoon onderzoeken want je gevoel zegt dat er iets niet klopt.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:41

Je haf kan moe zijn puur omdat hij/zij geen conditie geeft. Als dit het geval is moet je rustig aan alles weer herpakken en de conditie gaan trainen.

Je kan voor de zekerheid de DA even bellen, laten komen maar ik zou dat deken er echt gaan af halen.. (waar doe je dat?) Opbouwen natuurlijk! Knipoog

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:41

waarom moet het altijd aan het paard liggen

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 09:42

Armani88 schreef:
ik denk dat je togh meer conditie training moet doen, en waarom deken op op stal ?
conditie kun je niet opbouwen in een half uur, je moet er gewoon even door heen anders wordt zijn conditie niet beter !!
dus wanneer jij denkt dat hij moe stop jij ?

voor deze week hield hij het makkelijk vol,maar merk nu aan zijn ademhaling en voel dat hij echt moe is,en dan stop ik ja,conditie had hij net aardig opgebouwd, heb hem nu bijna 2 maanden ofzo!!

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 09:46

Armani88 schreef:
waarom moet het altijd aan het paard liggen

hoezo aan het paard?ik word niet moe ,en het ligt ook niet aan hem ,ik denk zelf aan het voer of de overgang naar het voorjaar ,wil graag horen wie hetzelfde heeft meegemaakt en wat ze er aan gedaan hebben!

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 09:47

hij is onder het rijden wel gewoon lekker looplustig,maar je merkt dat hij, na een halfuurtje echt inzakt!!

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:55

dat bedoel ik niet maar waarom moet er perse wat aan de hand zijn met het paard als die moe is.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 09:58

ja,dat weet ik ook niet ,dat denk omdat hij dat alleen sinds deze week heeft,waarom denk jij dan dat hij na een half uur al inzakt!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:00

Armani88 schreef:
dat bedoel ik niet maar waarom moet er perse wat aan de hand zijn met het paard als die moe is.

Dat hoeft niet .
Wees blij dat er mensen zijn die zo oplettend zijn.
Die vragen stellen enzo.
Je kan het beter voorkomen dan bestrijden.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 10:03

en vind je dat ik gewoon door moet rijden?als ik denk dat hij moe is?ik ben soms bang dat ik hem forceer omdat hij nog jong is,heb ook nooit eerder een jong paard gehad,alleen ouder!

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:03

misschien heeft hij wel gebrek aan glucose, had een paar van een vriendin van me ook, die was ook heel sloom. Maar ja rijdt ook niet zo veel, dus ik zou gewoon wat meer gaan rijden, rustig opbouwen.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:24

sternb schreef:
mijn haf word in mei 4 jaar ,word 3 keer per week ongeveer een half uur gerden ,de andere dagen gelongeerd!of even wandelen.hij is aan de dunne kant en krijgt sinds deze week een kilo brok per dag erbij,dus 2 keer per dag 1,5 kilo brok en 2 keer per dag kuilvoer.de laatste week is hij snel moe ,en houd nu het half uur rijden maar net vol,terwijl hij het eerst makkelijk aankon!wie heeft er tips,of weet waar het aan ligt,hij verhaard nu ook vreselijk en staat onder een winterdeken op stal!kan het daar ook aan liggen?dat het nu warmer is en veel haar verliest!ben echt op zoek naar een goede oplossing!!

Uitsluiten wat er allemaal aan de hand kan zijn:
- twee keer achter elkaar goed ontwormen
- vitaminespuit om tekort uit te sluiten
- liksteen/zoutblok voor mineralen

Vacht maken en verharen kost energie, dus daar zou het aan kunnen liggen. Dun met deze voorgift klopt niet, vandaar extra ontwormen ivm bloedworm.
Meer ruwvoer of kwalitatief beter ruwvoer zet sneller aan dan extra krachtvoer. Persoonlijk zou ik liever bijvoorbeeld gehakseld lucerne voeren ipv deze hoeveelheid krachtvoer.
Wat is er veranderd in de arbeid? Kan het niet zijn dat je dier een groeispurtje heeft? (meestal groeit eerst de achterhand en is een dier ineens overbouwd. Groei kost energie, dus zou kunnen verklaren waarom het energieniveau lager is)

Ik zou de arbeid terugschroeven totdat ik de oorzaak van het energieverlies had gevonden of ik het idee had dat het "over" was. Er is iets aan de hand, even zoeken wat en zaken uitsluiten.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 10:31

bedankt ,hier heb ik mischien wat aan,die groeispurt zou zeker kunnen,en ontwormen doen ze op stal ,maar weet niet of hij dat gehad heeft ,zal eens na vragen,en die vitamine spuit lijkt me ook goed,ik ga het allemaal proberen,dus jij vind ook dat ik niet door moet rijden als hij moe is ,want volgens mij heeft het niets met conditie te maken?

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:49

Conditie neemt nooit zomaar af, niet bij mensen en niet bij dieren. Er moet een reden zijn voor de afname. Misschien doet doorduwen meer fout dan goed. Ik geloof niet dat dieren dwars of lui zijn, maar dat er een achterliggende oorzaak is. Persoonlijk zou ik niet doorzetten, ik zou de intensiteit van arbeid veranderen. Niet minder in tijd, maar meer stapwerk tussendoor en lekker werken aan gehoorzaamheid. Kan geen kwaad, met een vierjarige even terug naar de basis in stap, ontspanning erin houden.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 11:22

hij is zeker niet lui,en heeft er plezier in,daarom vind ik het ook vreemd !!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:14

Je pony is inderdaad nog jong. Misschien is op dit moment een half uur meer dan genoeg voor hem. Hij groeit nog en hij moet het geestelijk ook allemaal verwerken. Misschien moet je gewoon even wat gas terug nemen, en hem volgende maand weer oppakken.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 08:36

Wijze woorden van janouk Haha!
Zou dat zelf ook doen.
Is nog een jong dier,even een tijdje de wei op en dan weer rustig oppakken.
Kan die het lichamelijk en geestelijk even verwerken Knipoog

Dagmach

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:29

hij heeft vandaag een vitaminespuit gehad en de veearts geeft hem morgen een wormkuur,als dat niet helpt gaat ze zijn longen nakijken en of hij mischien doppen of haken aan zijn kiezen heeft!hij had zijn kuilvoer ook niet opgegeten en zijn ontlasting ziet er ook niet normaal uit geen mooie drollen,beetje vla achtig,ik hoop dat het niet iets is met zijn longen,maar als hij even gelopen heeft staan zijn neusgaten wijd open en is moe!!even afwachten of hij het weekend fitter is!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:39

Ik heb even niet goed gelezen, dus als hier al iets over is gezegd, beschouw het dan maar als niet geschreven:

Ik denk zelf dat hij teveel brok krijgt. Haflingers hebben snel de neiging om dik te worden en sloom bij het krijgen van teveel krachtvoer. Je kunt ze beter meer ruwvoer geven, dan krachtvoer. Als je de brok afbouwt naar waar je het op had, dan zul je zien dat hij vanzelf weer meer conditie krijgt. Pas dan kun je doorbouwen in de training. Ook zou je hem per dag een handje (niet meer) haver kunnen geven om hem wat meer energie te geven, maar dit is overbodig als je het menu aanpast naar het eerder beschrevene.

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 14:58

ja,een goeie tip want achteraf is hij sinds hij die kilo brok er extra bijkrijgt veel slomer als anders en eet zijn kuilvoer heel niet op,ik ga het gelijk regelen,ondertussen gaat het een stuk beter met hem er heerste ook een virusje op stal en die brok eraf en word hoop ik weer actiever,dus hier kan een slotje op,bedankt voor de goeie tips!!!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 18:59

Graag gedaan en geen hem een extra dikke knuffel Knipoog

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 21:39

sternb schreef:
ja,een goeie tip want achteraf is hij sinds hij die kilo brok er extra bijkrijgt veel slomer als anders en eet zijn kuilvoer heel niet op,ik ga het gelijk regelen,ondertussen gaat het een stuk beter met hem er heerste ook een virusje op stal en die brok eraf en word hoop ik weer actiever,dus hier kan een slotje op,bedankt voor de goeie tips!!!

Als hij dunne mest heeft moet je hem geen kuil geven maar hooi, heel veel hooi! Heeft hij misschien last van zand in z'n darmen? Je zou die zandtest kunnen doen. Moet je wel vaste drollen hebben!

Laat die DA z'n longen maar meteen afluisteren dat lijkt me beter als daarmee wachten tot de volgende keer.

Haflingers zijn sobere dieren die in principe toe kunnen met allen een goede kwaliteit hooi ook al zijn ze in de groei. Wel zorgen voor een mineralenliksteen!

sternb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 22:53

Shenavallie schreef:
Ik heb even niet goed gelezen, dus als hier al iets over is gezegd, beschouw het dan maar als niet geschreven:

Ik denk zelf dat hij teveel brok krijgt. Haflingers hebben snel de neiging om dik te worden en sloom bij het krijgen van teveel krachtvoer. Je kunt ze beter meer ruwvoer geven, dan krachtvoer. Als je de brok afbouwt naar waar je het op had, dan zul je zien dat hij vanzelf weer meer conditie krijgt. Pas dan kun je doorbouwen in de training. Ook zou je hem per dag een handje (niet meer) haver kunnen geven om hem wat meer energie te geven, maar dit is overbodig als je het menu aanpast naar het eerder beschrevene.

ja,wilde nog ff reageren,hij kreeg meer brok omdat hij aan de dunne kant is dus zeker niet dik,gelukkig