Rubiquil nakomelingen blijven klein???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junella

Rubiquil nakomelingen blijven klein???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 10:06

Hallo,

Ikzelf heb een twenter (Rubiquil X Sultan) die goed groeit en een mooie maat heeft (1.65)
Nou krijg ik de laatste tijd vaak te horen dat ze mijn Rubiquil zo goed aan de maat vinden omdat hij vaak kleintjes fokt.
Klopt dit wel?? Ik kan me niet herinneren hier meer over gelezen te hebben!

Als hier al eerder een topic over geopend is, graag de link.
Heb namelijk bij zoeken gekeken maar kon niks vinden Haha!

misterA

Re: Rubiquil nakomelingen blijven klein???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:34

Wat men zegt, klopt niet met de gegevens.
Rubiquil scoort +3.38, dat neigt naar groot!!! En dat is een van
de weinige kenmerken ,die we ook echt kunnen meten, m.a.w.
de betrouwbaarheid van hoogtemaat is hoger dan bijv. van
het kenmerk kruisligging. Dus wat men beweert, wordt
slechs zelden onderbouwt.
Wat wel een aandachtspunt is, Rubiquil is, vooral de eerste jaren, vrij selectief ingezet,
vooral bij de eigenaar.
Laatst bijgewerkt door misterA op 23-02-07 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 10:37

Ik heb echt al zoveel verschillende Rubiquil's gezien ( krijg je natuurlijk in de buurt van Schore ), kleintje en grote, van alles wat. Ik weet niet of hij echt vergrotend of verkleinend fokt ( blijkbaar dus iets vergrotend volgens de cijfers ), maar er loopt dus van alles rond.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:06

Bedankt voor de reacties!
Precies, hij staat qua hoogte flink in de + (3.38)
Ik kom uit Friesland en zoveel vergelijkingsmateriaal loopt hier niet rond Haha!
Je hebt van elke hengst veel verschillende rondlopen, er is immers ook nog een moeder!
Maar bij *ons* zeggen ze dat het gezegd wordt over Rubiquil nakomelingen.
Vast weer een verzinsel Tong uitsteken

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:09

Toch vind ik het bij Rubiquil opvallend dat de nakomelingen allemaal erg veel weg hebben van de moeder. Alsof hij er niet echt een stempel op drukt ( van hetgeen ik gezien heb en de moeder ken dan ). Een Rubiquil uit een volbloedmerrie die ik gehad heb is echt precies de moeder: gewoon een renpaard. Een Rubiquil uit een zeer kleine Rubinsteinmerrie, precies hetzelfde, andere kleur, maar voor de rest net twee druppels water.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 11:15

De uitstraling van mijn twenter is precies zijn moeder, 2 druppels water!
Maar de moeder mocht wel ranker worden en een langer voorbeen krijgen en een sterkere rug.
Dit heeft mijn twenter wel.
Ze heeft me een paar lange benen, goede rug en een stuk fijner gebouwd.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:18

Nou, dan is je doel in ieder geval bereikt. Ik zie dat ze uit een Sultan komt. Ik heb zelf een Gribaldi uit een Sultan-merrie, Die heeft niet echt voor verfijning gezorgd, mensen vragen me vaak of er een scheut trekpaard doorheen zit Bloos En hij heeft ook wel wat langere benen hebben ( voor de rest vind ik het een geweldig paard hoor Knipoog ). Ik kan helaas de foto's in je profiel niet zien Huilen

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 11:18

Roemer fokt vaak klein en Eros ook. Als je dat matcht met een lijn waar in de merrielijn ook kleine paarden zitten is er grote kans dat je dus een kleintje krijgt zelfs al zijn vader en moeder groter.
Bij fokken moet je altijd even terugkijken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:28

Jokano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:54

De Rubiquils die ik ken zijn zonder uitzondering niet klein. Ik heb het inderdaad ook vaak gehoord dat hij kleintjes zou geven. Het blijk ook niet uit de statistiek, dus misschien valt het mee.

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:59

Ik heb er 2 gefokt.Een uit mijn oude merrie Petal die zelf 1.52 mat
Haar,nu, 4 jarige dochter zal rond de 1.65 m zijn.
Uit een andere dochter van deze merrie,FlairS,heb ik een hengst gefokt en die is rond de 1.52m.Hij lijkt sprekend op zijn vader alleen in verkleinde uitvoering.Flair is zelf ook 1.52m

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:12

sarabande schreef:
Roemer fokt vaak klein en Eros ook. Als je dat matcht met een lijn waar in de merrielijn ook kleine paarden zitten is er grote kans dat je dus een kleintje krijgt zelfs al zijn vader en moeder groter.
Bij fokken moet je altijd even terugkijken.

aha, mijn Rubiquil merrie is inteelt op Roemer en Eros. Al ben ik heel erg blij dat ze kleiner dan haar moeder is. Maar nu weet ik ook de reden waaraan dit zou kunnen liggen. Verder lijkt mij Rubiquil heel sterk op haar grootmoeder en heeft ze weinig van haar moeder mee behalve de ruglijn al is die al beter dan de moeder.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:14

De Rubiquil hengsten die ik heb gefokt zijn allebei paarden met een behoorlijke stokmaat. Radetzky is 1.72 geworden en Rachmaninoff verwachten we rond de 1.69m.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 18:50

Bedankt voor de reacties allemaal!
@Erleyne: Zal ff kijken of ik de foto's weer ff kan fixen Knipoog
De moederlijn fokt absoluut niet klein, zijn altijd mooi aan de maat.
En omdat Rubiquil qua hoogte ook in de plus staat was ik ook niet bang om een kleintje te krijgen.
Maar je weet het maar nooit natuurlijk!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:06

Hier ook een Rubiquil op stal (in Friesland, Junelle, wanneer kom je kijken Haha! )

Maat... tja wat zal ik zeggen.
Als ik de stokmaat erbij pak, nee dan heeft Rubiquil niet vergroot op mijn Balzflugmerrie. Ook niet verkleind trouwens, en mijn Rubiquil-merrie is het eerste veulen van haar moeder geweest. De merrielijn heeft van het KWPN een hoogte-index van -1.9 meegekregen trouwens, dus volgens het kwpn zou de Balzflugmerrie hebben moeten verkleinen. Iets wat ze haar tweede veulen van Wolkentanz II waarschijnlijk wel had doorgegeven, maar dus niet bij de eerste, de Rubiquil. Je zou aan de hand van die indexen en dit restultaat dus mogen stellen dat Rubiquil een sterker vergrotende factor heeft dan mijn merrie een verkleinende factor had.

Terug op maat en op wat er nu bij mij op stal staat. Even hoog dus. Maarrrrr.....
Waar de moeder een bijzonder tenger en klein aandoend beestje was, staat er nu op stal toch echt wel een heel ding hoor. Okee, het beenwerk is luxe. Te luxe wellicht. De moeder kon een 195m. deken met moeite vullen, en er bleef vaak nog wel 15cm. extra deken over de staart afhangen. De Rubiquil vult de deken royaal op.
Zadels: de moeder had een Euroriding met een hele smalle boom. Onder mijn Fryso verdween dat dier gewoon helemaal.... De Rubiquilmerrie past allang niet meer in de Euroridings, die heeft een Prestige met een wijde boommaat 34. De Fryso is ook voor haar bijna te klein. Samenvattend; de stokmaat is dan misschien niet echt toegenomen, de massa is zeer zeker wél toegenomen.

Dus tja, wat is maat?
Rubiquil heeft uit mijn smalle, kleine Balzflugje een behoorlijk rondgeribt leuk sportpaard gebracht. De gangen zijn verbeterd, het karakter is verbeterd, de massa is toegenomen, het kruis is verbeterd... Was de Balfzlug nog van mij, bracht ik ze zo weer bij dezelfde hengst.

Rubiquil is lange tijd alleen NRPS goedgekeurd geweest. De wat oudere nafok komt dus vaak uit lijntjes met weinig hoogte. Ook die hengst kan van een E-pony natuurlijk geen 1.70m. maat maken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:28

Wrs komen die 'geruchten' omdat hij ook bij het nrps is ggk en daar wrs ook pony's dekt. Tja dan zitten er idd ook 'kleintjes' bij.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:37

Hmm, ik hoop niet dat hij echt verkleinend fokt, onze merrie is een Belisar x Roemer en is nu dragend van Rubiquil, de moet nog ruim 3 maanden. Inteelt op Roemer dus ook. Ze meet zelf 1.65m en heeft van Scandic een dochter die dezelfde maat ongeveer zal houden en 2 jonge van Ub40 die juist echt heel groot lijken te worden, ik hoopte eigenlijk dat de Rubiquil rond de 1.70m zou komen, achja we wachten het gewoon maar even af Knipoog

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:42

Er wordt vaak gezegd dat als de lijnteelt 'aanslaat', dit wel vaak verkleinend werkt.

Maar goed, een maatje 1.65m. is prima markt voor hoor Haha!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 14:06

Ja dat is ook wel zo natuurlijk en de maat is ook niet prioriteit nummer 1 voor ons, maar 1.65 is eigenlijk wel het minimum dus ik hoop dat hij dan in ieder geval wel zijn moeder achterna gaat haha

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 15:31

Oké, even een overzichtje van mijn rubiquil merrie. grootmoeder Roxette (1.65m) is een Ravel (1.64 m) x Uniform (stokmaat dacht ik rond 1.70m) x Variant (stokmaat weet ik effe niet). Moeder Sultana (1.72) is een Sultano (1.67 komt uit Sultan die regelmatig paarden gaf van rond de 1.80m) x Roemer x Doruto. Mijn Rubiquil is op 3-jarige leeftijd gemeten op 1.65m. Oké kleiner dan haar moeder maar zoals Dees haar merrie veel paard. Ook een enorm rondgeribte merrie.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 09:57

@ Dees: een Rubiquil merrie in Friesland?!
ben zeeeeer benieuwd Haha!

Het rondgeribte heeft mijn merrie ook.
Omdat ze verder van die lange benen heeft en nu dus als twenter 1.65 meet vindt ik dat rondgeribte wel erg mooi bij haar passen.
Lijkt ze een stuk minder op een slungel.

En verdorie krijg me foto's in mijn profiel niet zichtbaar, stond zo mooie foto in van mijn Rubiquil

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 17:03

Mijn rubiquil wordt in juni 3 jaar en we hebben haar zondag gemeten. Ze is 1.71m groot en nog iets overbouwd maar niet veel. Ze gaat dus lekker groot worden.
Klein blijven ze echt niet, misschien een enkeling maar dat ligt zeker niet aan Rubi.

Junella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-07 17:45

Zo das een mooie maat!
Mag de mijne ook wel worden Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:03

Mooie maat is zeer relatief... ik zou persoonlijk niet zo gelukkig zijn met zo'n joekel Haha! Daar ben ik écht veel te klein voor.

maar vertel, Zaira, wat was de stokmaat van de moeder?

zaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 12:58

Des stokmaat van haar moeder is 1.68 en heeft eig altijd veulens gefokt die net zo groot waren of kleiner. Was een super goede keuze om Rubiquil te nemen. Ik ben zelf 1.82m dus dan is 1.73m ongeveer uiteindelijk een goede maat.
Ik merk nu met longeren wel doordat ze zo groot is nog erg slap is. 1 Knie van haar schiet ook op slot, das ook weer een nadeel van het snelle groeien maar dat gaat met training zeker weg!!!

Groejtesss