Spoed hulp gevraagd ; Merrie inknippen schede????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adriana

Spoed hulp gevraagd ; Merrie inknippen schede????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 18:09

Hoe kun je dat zelf doen?? De merrie is dichtgezet en het veulen kan elk moment komen en de eigenaar vind niet dat de veearts hoeft te komen...

Nu wil ik haar vanavond helpen... door middel van mijn schaar te branden om steriel te maken en dan doorknippen op het moment dat het lukt...

Iemand tips??

guenivere

Re: Spoed hulp gevraagd ; Merrie inknippen schede????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:10

Ik zou toch maar de DA bellen, teminste ik zou het niet om mijn geweten willen hebben als het mis gaat.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:11

Ik zou even telefonisch overleggen met de dierenarts.

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:11

lijkt mij absoluut niet verstandig om dit zelf te gaan doen, neem aan dat het daarna ook gehecht moet worden..
beetje raar dat er geen dierenarts bij mag komen???
Bel anders een dierenarts en vraag om raad?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:12

tuurlijk minstens de DA bellen!
zo kan het veulen er toch niet uit!!
wat onverantwoord van de eigenaar!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:12

zou ook da bellen en navragen, straks gaat iets fout en dat wil je niet op je geweten hebben denk ik

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:18

Nou meid, je hoeft echt niet zelf aan de gang. Hoever wil je haar dan inknippen? Dat kun je van te voren toch niet weten?

Je paard is dichtgezet. Als je veulen komt, is de plaats waar je merrie is dichtgezet de zwakste plek. Dat gaat vanzelf kapot en daar kun jij met je schaar niks betekenen. Grote onzin ook dat het veulen er niet uit zou kunnen...

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:25

Ik zou niet je eigen schaar gaan gebruiken ivm met bacteriën en jou schaar is vast niet zo scherp als een vee-artsenschaar, maar vraag een veearts of je een set scharen mag lenen.

Mijn merrie zat destijds ook dicht en moest wel opengemaakt worden voor het veulen zou worden geboren!
Toen ze drachtig was heb ik van de dierenkliniek in Emmeloord een set steriele scharen meegekregen zodat ik, als de nood aan de man kwam ik het zelf zou kunnen doen.
Dat was maar goed ook, want het veulen kwam bijna 3 wkn tevroeg.
Gelukkig hadden we het in de gaten en heb ik gelijk de veerarts gebeld (die was op de hoogte dat ze dicht zat), die is gelijk gekomen en we hebben haar met haar kont tegen de paardendeur (dubbele deur, bovendeur open) gezet mijn man hield haar goed vast en de veerats heeft snel en vakkundig haar open geknipt met een vlijmscherpe schaar.
Ze toonde niet veel reactie van pijn, dit kwam volgens de veearts omdat ze al geruime tijd weeen had en daar teveel mee bezig was.
Omdat ze niet wilde gaan liggen zijn we in huis gegaan, daar konden we het op de camera volgen, in die 2 minuten dat we van de stal naar de kamer zijn gelopen is ze gaan liggen en nog voor we weer terug in de stal waren was Ulf er al voor de helft, ik kon nog net een foto maken dat ie er half inzat.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:34

ahum liselot: je verkoopt onzin als ik het even zo mag zeggen.
uiteraard zal het veulen ook zo wel geboren worden, maar de littekens zijn niet de zwakste punten, waardoor de merrie tijdens de bevalling erg kan inscheuren op een verkeerde manier!
bovendien is dat dan na de bevalling erg pijnlijk voor de merrie.

ofwel moet de da de merrie vóór de bevalling openmaken
je kan het ook zelf doen, maar dat moet tijdens de bevalling gebeuren en dus dan moet je erbij zijn.
door de weeën doe je de merrie dan geen pijn,
maar eerlijk gezegd zou ik idd voor de da opteren Knipoog

het is grof, maar laat het de eigenaar zijn probleem zijn Ach gut
ga vooral zelf niet knippen of prutsen!!!

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 18:39

frenia schreef:
ahum liselot: je verkoopt onzin als ik het even zo mag zeggen.
uiteraard zal het veulen ook zo wel geboren worden, maar de littekens zijn niet de zwakste punten, waardoor de merrie tijdens de bevalling erg kan inscheuren op een verkeerde manier!
bovendien is dat dan na de bevalling erg pijnlijk voor de merrie.

ofwel moet de da de merrie vóór de bevalling openmaken
je kan het ook zelf doen, maar dat moet tijdens de bevalling gebeuren en dus dan moet je erbij zijn.
door de weeën doe je de merrie dan geen pijn,
maar eerlijk gezegd zou ik idd voor de da opteren Knipoog

het is grof, maar laat het de eigenaar zijn probleem zijn Ach gut
ga vooral zelf niet knippen of prutsen!!!

Dat kan jij onzin vinden, maar toch is het zo. Wij hebben ook elk jaar minimaal 1 merrie die dichtgezet moet worden omdat ze anders niet drachtig wordt. En deze merrie wordt elk jaar NIET geknipt voor of tijdens de bevalling, omdat het vanzelf opengaat omdat het de zwakke plek is. Hebben wij dan zo'n rare merrie?!

En wat gebeurt er dan als je je merrie tijdens de bevalling open wilt knippen en er niet bij bent omdat je merrie je voor is?

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 19:34

dan scheurt ze dus in. jij hebt tot hiertoe alleen gek veel geluk gehad dan Bloos!
ik heb écht al heel lelijke gevallen gezien van merries die dichtgezet waren en niet op tijd zijn opengemaakt... Ach gut

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 00:07

Idd ik heb ook vaak genoeg merries gezien waarvan de hele kling was opengescheurt en wil je de merrie daarna weer dichtzetten dan is het een hele tour omdat snel weer te doen (niet dat ik dat erg vind dan komt het veulen ook weer later).

Ik heb 'mazzel' het veulen is er nog niet, als het veulen er morgen nog niet is dan nog maar eens opperen of de veearts kan komen.

Dat is wel aardig zeg van de kliniek om een set scharen mee te geven!

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:24

Jee Bloos!, niet nodig volgens de eigenaar. Ik zag er al tegen op dat ik onze merrie in zou moeten gaan knippen dit jaar. De DA vond het echter een beter plan om haar van te voren in te knippen voor het geval we de bevalling zouden missen/niet op tijd aanwezig zouden zijn. Ze wordt nu as vrijdagochtend (2 weken voor de uitgerekende datum) onder verdoving ingeknipt. Naar wat ik begreep wordt het dichtgezette deel gewoon weer opengeknipt (dus gewoon recht omhoog en niet schuin).

Kun je morgen niet zelf een DA bellen om na te vragen wat je het beste kunt doen als er van de eigenaar echt geen veearts bij mag komen? Ze zullen best hulpvaardig zijn als je de situatie uitlegd.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 00:35

uit eigen (mensen lijf , mijn lijf ) ervaring zeg ik onder kracht scheur je net naast je lidtekenweefsel
nooit echt nog nooit meegemaakt dat een genezen lidteken open scheurde altijd ernaast ,heb nu 2 scheuren waarvan 1 naast oude wond en 1 wond die dus nog niet genezen was
maar als het al dicht zit/genezen is zal niet dat lidteken open scheuren

zou iig de da inseinen ../ advies vragen ..

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 00:38

Idd en als ze open scheuren dan is er ook nog een kans dat ze veel verder dan dat de bedoeling is openscheuren...

Nu ja, ik geloof dat ze in de nacht niets meer doet, morgen weer een dag en ik zal zeker morgen een veearts opbellen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:22

Adriana schreef:
Idd en als ze open scheuren dan is er ook nog een kans dat ze veel verder dan dat de bedoeling is openscheuren...

.

helaas wel ja Verdrietig

zou gewoon da even bellen en inseinen mocht de eigenaar twijfellen kan je direct belle n (ze zullen iig weten wat er aan de hand is als er gebeld word ..al is het na het scheuren ..hebben ze direct de juiste gevens en materialen bij zich ..hopend natuurlkijk dat de eigenaar zich voor die tijd bedacht heeft..mischien kan de da tips geven en idd ontsmet gereedschap om ingeval van dat het zelf te kunnen doen Knipoog )

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 01:47

NOU ik heb gelukkig geen verstand van merrie's die dichtgezet moeten worden, hier nog nooit nodig geweest.
Maar vanuit mijn oogpunt gezien lijkt het mij voor de merrie iig een stuk prettiger als ze los geknipt word door de DA!

Inscheuren lijkt me niet echt een pretje en helemaal als het verkeerd inscheird.
En dan kan je zeggen door de weeen voeld ze niks, maar die weeen zijn over voordat het inscheuren genezen is!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:15

Adriana al nieuws? vind het niet echt verantwoord van de eigenaar dat ie haar niet laat openknippen.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 09:31

Op dit moment nog geen nieuws. Hoop dat de eigenaar inziet dat er iets moet gebeuren Pling

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 10:27

Ik heb nog geen belletje gehad, dus nog geen nieuws.

Ik ga er zo weer heen en dan geef ik het weer door!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:04

Liselot11 schreef:
Nou meid, je hoeft echt niet zelf aan de gang. Hoever wil je haar dan inknippen? Dat kun je van te voren toch niet weten?

Je paard is dichtgezet. Als je veulen komt, is de plaats waar je merrie is dichtgezet de zwakste plek. Dat gaat vanzelf kapot en daar kun jij met je schaar niks betekenen. Grote onzin ook dat het veulen er niet uit zou kunnen...

grote onzin zeg ..een dichtgezet paard laat je een maand tot 14 dagen voor de uitgerekende datum weer openknippen DOOR DE DA ...je moet namelijk met je vingers ook aan de binnekant van de vagina gaan en gaan openknippen ...zonder ervaring ga je dus echt een bloedbad aanrichten !!!
als je het niet openknipt dan gaat de merrie wss erg uitscheuren en wordt het daarna nog moeilijker om alles terug netjes te krijgen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-07 13:21

DE VEEARTS KOMT VANMIDDAG!!!!

Beter te laat dan niet... in de zin van dat ie niet eerder is gekomen...

Ik heb het nog een keer gevraagd en toen heeft ie maar de va gebeld!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:25

OK dan!

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:28

Adriana schreef:
DE VEEARTS KOMT VANMIDDAG!!!!

Beter te laat dan niet... in de zin van dat ie niet eerder is gekomen...

Ik heb het nog een keer gevraagd en toen heeft ie maar de va gebeld!

Phiuewwwww...Ik las net je topic en had zoiets van*schrik*.

Ook ik liet vroeger de merrie's tijdje voor de bevalling even openmaken door de vA.
Is een fluitje van een cent.
Tijdens een wee kan ook maar ik durfde dat risico niet te lopen.
Heb er weleens een vreselijk gescheurd gezien.
Moest een hoop aan gesneden en gehecht worden om het weer aan elkaar te laten groeien.

bovenstaande die het niet laten openmaken...ik durfde dat risico niet te lopen en sta er echt van te kijke dat je dat wilt..is zo een minimale ingreep voor de bevalling.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 13:30

Super OK dan! , fijn om te horen.