Wendy_Komen schreef:Ik vind dit dus zelf een 10X betere manier, dan met drie erop springen, en vele rondjes in een zware zandbak rijden.
Dat is het zeker, maar dat is ook een raar uiterste wat je nu weer roept. Dat is ook niet goed, maar dit ook niet.
Ik vind 3 zelf al te jong, en alles daaronder vind ik gewoon echt.. tja, ik ga het niet in woorden omzetten want dan klinkt het gewoon te hard en dat is niet direct mijn bedoeling. Kijk eens naar de groei van een paard (qua skelet), dan zie je dat een dier op zijn 3e (en daaronder dus zeker) niet klaar is voor gewicht op de rug.
Waarom rijden mensen dan toch met 3 jaar in? Omdat het zo hoort, vrees ik, want hooguit 2 op de 10 kunnen een ander antwoord geven dan 'ze is er gewoon klaar voor' (dat is nl. een leugen, geen enkel paard is er met 3 klaar voor als je naar de groei van gewrichten etc kijkt). Eigenlijk kan bijna niemand een geldige reden verzinnen om een paard in te rijden op zijn derde, omdat die er gewoon niet zijn.
Helaas gebeurd het vaak wel, en niet persee uit kwade wil, maar vooral uit onwetendheid.
Mensen die anderen daarvoor willen waarschuwen zijn geen zeikerds (zoals vaak gezegd wordt) en zeggen het ook niet om iemand te pesten, maar omdat ze gewoon het beste met het dier voor hebben. Zelfs al is het niet hun eigen dier.
Begrijp me niet verkeerd, het vnl rechtuit rijden, door het bos met grondman(vrouw
) vind ik totaal geen verkeerde methode, echt niet. (Hoewel ik wel vind dat je bij jonge paardje je hulpen altijd wat overdreven mag geven in het begin, dus bijv. handen overduideiljk meebewegen met de mond (op het ritme waarin het hoofd in stap beweegt)) Maar het is de leeftijd die mij dwarszit..