(roep-)Naam voor Lusitano hengst. Any idea?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

(roep-)Naam voor Lusitano hengst. Any idea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 18:59

Hi!

Als de keuring goed zal verlopen, dan ben ik binnenkort de trotse eigenaar van een Lusitano hengst!
Ik zit alleen te denken of ik hem een andere naam (roepnaam) zal geven of hem gewoon bij z'n stamboeknaam zal noemen.
Hij heet voor het stamboek X-tremo. Wat vinden/denken jullie?

En wat zijn jullie ervaringen met dit ras? En eventueel bloedlijn? Het is een zoon van Jacto, Nederlands gefokt. X-tremo is een rank gebouwde Lusitano, een wat 'moderner' type. Zijn vader ook. Zijn vader heeft een heel meegaand karakter en geeft dit ook door aan al zijn nakomelingen.
Ben benieuwd of er iemand bekend is met deze bloedlijn!

Groetjes,

[naam verwijderd]

labe

Re: (roep-)Naam voor Lusitano hengst. Any idea?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:14

Allereerst gefeliciteerd met je aanwinst, hoop dat jullie veel plezier samen hebben.
Ik vind zijn naam best leuk, maar je zult gaandeweg merken dat je een bijnaam of koosnaam geeft. Ik heb 2 Lusitanos (tot voor kort 3) en ze hebben allen een koosnaam, het is vaak ook een mond vol om de volledige naam te gebruiken en zo'n naam ontstaat meestal vanzelf.
Ik vind het een fijn ras alhoewel ze bij ons allemaal totaal verschillend zijn, het zijn vaak wel op mensgerichte dieren, gek op aandacht, willen graag met en voor je werken en bezitten veel temperament, maar niet op een vervelende manier.
Even off-topic: ik zie dat je in Maassluis woont, mag ik uit nieuwsgierigheid vragen waar je paard komt te staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 19:25

Ik sta in Maasland bij mensen privé. Ik sta daar al met mijn 'bejaarde' KWPN'er van 22 Lachen
Ze zijn bereid om er voor mij een box bij te plaatsen, echt super lief!
Kom je zelf hier ook uit de buurt?

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:03

Yep, heb op verschillende locaties daar gestaan in de loop der jaren, we wonen sinds een paar jaar in Brabant. Een prive-adres is wel fijn voor zo'n gevoelig paardje (daarom vroeg ik het ook een beetje...), maar het is ook maar net wat zo'n dier gewend is natuurlijk.
Overigens ken ik de bloedlijn niet, maar ik ben ook niet zo op de hoogte van bloedlijnen, misschien kun je je licht eens opsteken op het lusitanoforum? (www.lusitano-nederland.nl/forum) De beheerder weet volgens mij echt alles van alle lusitano's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:08

Ok. Bedankt voor de link. Ga er wel een keertje rondneuzen! Waar heb je precies gestaan hier? Ken je toevallig ook W.Tenhagen, mijn instructeur? (noem zijn naam even niet voluit hier op dit forum)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:10

Wat gaaf, gefeliciteerd!

Jacto heb ik wel eens gezien, mooie fijne hengst inderdaad!
Ben benieuwd hoe jouw paardje eruit ziet!

Tja, een naam...
moeilijk hoor...
Kun je niet iets aanpassen aan zijn echte naam?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:25

Afbeelding

Afbeelding
Dit is 'm afgelopen najaar.

Afbeelding
Deze foto is twee weken geleden genomen. Hij zit lekker in z'n wintervachtje.

Hij is nu nog donkervalk, maar zal uiteindelijk toch nog schimmel worden.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:28

Wat een leukerd zeg, en wat een aparte kleur!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:31

Was gelijk verliefd toen ik 'm in het echt zag. Echt een heel vriendelijk karakter en mensgericht.
Binnenkort laten keuren en hopelijk zijn de resultaten positief!

Tess__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:32

Yen, ben ook verliefd Ja, maar een naam blijft moeilijk, zit me rot te prakkezeren

Last_Orange

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 20:39

Gefeliciteerd met je leuke paardje. K ben benieuwd hoe je hem uiteindelijk besluit te gaan noemen. Misschien kun je zijn stamboom verder uitzoeken, en vind je daar nog wat inspiratie Knipoog

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 21:41

Yenneke schreef:
Ok. Bedankt voor de link. Ga er wel een keertje rondneuzen! Waar heb je precies gestaan hier? Ken je toevallig ook W.Tenhagen, mijn instructeur? (noem zijn naam even niet voluit hier op dit forum)

Nee, die ken ik niet, maar ik kom al jaren niet meer in die contreien, alleen 2 x per jaar naar de tandarts in Vlaardingen (ben te laks om er 1 hier te zoeken).
Is dat dezelfde instructeur die ook adverteert met klassieke rijmethode? Heeft hij soms die Lusitano zonder staart, (Genio meen ik)?

Trouwens een poepie van een paard, ziet er goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:29

Nee, dat is 'm niet. Hij heeft geen eigen paarden en adverteert niet. Hij is wel docent dubbele longe op de ISPH.

In België schijnt trouwens ook een goede tandarts te zitten. Volgens mij heet hij Noël Dinjens ofzo. Hij kwam vroeger ook altijd bij mijn paard (nog bij zijn vorige eigenaresse).

Hij ziet er lief uit hè. Hij heeft de mooie ruglijn en ranke bouw van zijn vader. Die heb ik ook in het echt mogen zien. Hij wordt in april 4 jaar. Mooie leeftijd om dan rustig aan te gaan beginnen. Beetje freestylen, enz.

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 22:58

Wat een leuk paard heb je gekocht! Gefeliciteerd. Super om te horen dat je hem alle tijd geeft en dat hij eerst lekker baby mocht zijn!!! Ik wens je een heel lang en gelukkig dansend leven met hem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-07 23:01

Haha, het is nog niet zover. Eerst moet hij nog gekeurd worden. Maar ik denk dat dat wel goed moet komen!

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 08:45

Yenneke schreef:
In België schijnt trouwens ook een goede tandarts te zitten. Volgens mij heet hij Noël Dinjens ofzo. Hij kwam vroeger ook altijd bij mijn paard (nog bij zijn vorige eigenaresse).

Hahaha!!! Nee, ik bedoel een tandarts voor mezelf.
Noel komt wel al jaren voor mijn paarden (hij is super).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:31

X-tremo is een woordspeling van extremo, oftewel extreem.

Zo apart zou je het uitspreken als sjies-tremmoe, maar als woordje als sjtremmoe. Ik vind dat geen moeilijke naam ofzo.

Als roepnaam zou je kunnen denken aan giro, wat "leuk, schattig" betekent, en uitgesproken wordt als sjieroe.
Dan houd je nl de begin en eindklank. Probleem is natuurlijk dat als je het opschrijft, mensen het op zijn hollands gaan uitspreken. Maar goed, ik neem aan dat je zijn echte naam opschrijft en zijn roepnaam alleen zelf gebruikt.

Je zou hem ook gewoon "baio" kunnen noemen. Naar zijn kleur (baio is valkkleur in Portugees) Dat spreek je uit als bahjoe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 20:34

Ik had inderdaad al op internet gekeken naar Portugese bijnamen, maar kon niet echt leuke vinden. Baio vind ik wel leuk klinken, thanks voor het voorbeeld!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 11:07

Ik zou aan zijn naam niets veranderen, een roepnaam komt vanzelf in je op straks... ik heb hem niet afgelopen zomer maar die zomer daarvoor geloof ik als veulie gezien daar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:56

Hij is klinisch en röntgenologisch goedgekeurd!
Voor de foto's allemaal 1tjes!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-03-07 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

MiJn_PaArDjE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 20:03

Vind hem super mooi en succes met hem (als hij goed is).
Zou het persoonlijk zelfs mooier vinden moest hij deze kleur houden. Donker valk vind ik altijd al mooi en zeker als hij er zo goud achtig uitziet. Hoop voor jouw dat hij goedgekeurd wordt.

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 08:29

Heee gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!! Hij is errug leuk, veepl plezier met hem!

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:42

Zoals ik al eerder via pb zei van harte gefeliciteerd met je prachtige aanwinst, het is echt een plaatje. Veel geluk met hem.

R0X

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 19:46

Wat dacht je van gewoon X? ( éx maar dan met het streepje naar links - ben niet zo goed met mijn toetsenbord haha).
Krachtig!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 21:48

Gaaf joh!

Gefeliciteerd!