Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe betrouwbaar is de hengstenkeuring volgens jou?

Poll eindigt op

Zeer betrouwbaar
7 (15%)
Redelijk betrouwbaar
25 (56%)
Onbetrouwbaar
12 (27%)

Totaal aantal stemmen: 44

Flevolin

Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-07 23:57

Hallo Allemaal!

Wij zijn 3 studenten van de CAH te Dronten en wij zijn bezig met een verslag over de betrouwbaarheid van de hengstenkeuringen van het KWPN. Wij zijn op zoek naar zoveel mogelijk informatie over de betrouwbaarheid van het selectieproces:

- Ken jij hengsten die eerst waren afgekeurd en later weer goedgekeurd?
- Ken jij hengsten die naar jou mening nooit goedgekeurd hadden mogen worden?
- Ken jij hengsten die afgekeurd werden op bijvoorbeeld afstammelingen, terwijl zij later zeer succesvol bleken.

Heb jij informatie over het bovenstaande of heb je informatie over andere mankementen of juist goede dingen over het kwpn? Laat het ons weten, wij horen het graag!

Belangrijk voor ons is dat we precies weten om welke hengst(en) het gaat en eventueel ook betrouwbare bronnen waarin de informatie vermeld staat.

Daarnaast hechten we ook waarde aan jou eigen mening t.o.v. de betrouwbaarheid van de hengstenkeuring.

Gr. Marieke, Linda en Laura

Oregon

Re: Is de KWPN Hengstenkeuring betrouwbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:10

Ik denk niet dat je een betrouwbaar onderzoek kunt doen naar de betrouwbaarheid van de selectieprocedure van een stamboek op basis van meningen en smaak. Overige informatie is met een beetje eigen speurwerk wel op te zoeken (en nog betrouwbaarder ook).

Dit onderzoek zal meer een beeld geven van de mening van paardenhouders en liefhebbers over het KWPN en niet zozeer alleen op feiten gebasseerd zijn. Wanneer dit wel de bedoeling is, is er volgens mij nog een forum met mensen die je graag willen helpen Knipoog

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 00:23

Hallo,

Ten eerste bedankt voor je reactie.

Wij zijn uiteraard het gehele internet aan het doorspitten naar informatie, willen wij zoveel mogelijk voorbeelden vinden van eventuele onbetrouwbaarheid van de hengstenkeuring. Vandaar deze topic. De hier verkregen informatie zullen we uiteraard natrekken, alvorens wij dit als betrouwbare bron zien. Daarnaast willen wij inderdaad een beeld krijgen van hoe mensen denken over het KWPN-seleciebeleid.

Hopelijk is ons doel nu wat duidelijker!

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:25

Welke wetenschappelijke achtergrond heeft deze enquete?
Is betrouwbaarheid de juiste woordkeuze?
Volgens mij absoluut niet, los van of het het kwpn betreft.
Bij het goedkeuren van een hengst ,zonder dat informatie beschikbaar is van verwanten, heeft de VERWACHTINGS-
WAARDE een zeer lage betrouwbaarheid.,niet te verwarren
met de fokwaarde.
Ben bang dat de vraag suggestief overkomt en door velen
wordt verward met "Is het kwpn betrouwbaar",met alle
gevolgen voor een betrouwbare discussie.
Bedoelen jullie niet, "is de fokwaarde van de hengsten betrouwbaar"?

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 00:32

Wij vragen ons af hoe betrouwbaar de hengstenkeuring van het kwpn is, het gaat inderdaad om de fokwaarde van de hengsten. Bij deze een voorbeeld:

Ronald Holst. (Ramiro X Heilblutt X Monarch) stamm 18B1.

Bezette tijdens de HLP in Medingen de 1e plaats. Kreeg in Nederland (WPN) een 9 voor karakter.
Ronald werd afgekeurd op zijn afstammelingen. Pas veel later ontdekte men zijn werkelijke waarde en wordt hij graag gezien in de merrielijn. Ronald staat met 8 internationale nakomelingen (springen) in WBFSH Breeding Guide.

Ook werd er een bekende hengst afgekeurd in Nederland, hij werd vervolgens in Duitsland kampioen en daarna in Nederland ineens wel goedgekeurd....

Naar deze informatie zijn wij op zoek.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:33

Zoals misterA aangeeft ben ik idd ook bang dat je weinig bruikbare resultaten zult krijgen wanneer je de vraag op deze manier stelt. Wat heeft het goedkeuren van hengsten waar niet iedereen kapot van is te maken met de betrouwbaarheid van de hengstenkeuring?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:53

Flevolin schreef:
Wij vragen ons af hoe betrouwbaar de hengstenkeuring van het kwpn is, het gaat inderdaad om de fokwaarde van de hengsten. Bij deze een voorbeeld:

Bezette tijdens de HLP in Medingen de 1e plaats. Kreeg in Nederland (WPN) een 9 voor karakter.
Ronald werd afgekeurd op zijn afstammelingen. Pas veel later ontdekte men zijn werkelijke waarde en wordt hij graag gezien in de merrielijn. Ronald staat met 8 internationale nakomelingen (springen) in WBFSH Breeding Guide.

Ook werd er een bekende hengst afgekeurd in Nederland, hij werd vervolgens in Duitsland kampioen en daarna in Nederland ineens wel goedgekeurd....

Zoals je het in deze post forumleert lijkt het er op dat je vooral op zoek bent naar negatieve informatie over het kwpn.

Lijkt me niet een erg onafhankelijk onderzoek.
Ieder stamboek heeft weleens een misser, het kwpn komt daar gewoon voor uit en keurt hengsten weer goed als de nakomelingen op latere leeftijd blijken mee te vallen.

Als je jezelf opgeeft voor een keuring (of wedstrijd) waarbij een jury bepalend is moet je jezelf neerleggen bij de uitslag van de jury of niet meedoen als je daar niet tegen kunt.

Heeft niets met betrouwbaarheid te maken, het is mensenwerk en mensen maken nu eenmaal fouten.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 01:11

Flevolin schreef:

Gaat het nu om de betrouwbaarheid van "DE" hengstenkeuring of de betrouwbaarheid van
de fokwaarde? Definieer het begrip "hengstenkeuring" . Het kwpn heeft er in het
huishoudelijk reglement een omschrijving van de hengstenSELECTIE gegeven,
gaat het daarover?
Overigens onderschrijft het kwpn ook het belang van de slectiemogelijkheid van oudere
hengsten, en kan een hengst ,die bijv. op wacht is gezet, later weer"in ere worden hersteld"
immers, alleen oudere hengsten hebben een betrouwbare fokwaarde.
Nogmaals, ik vind de vraagstelling niet duidelijk, suggestief, en niet goed onderbouwd in
deze enquete.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 01:28

Tip: kijk eens in het hengstenboek bv van Elsevier volgens mij zal dan zeker een deel van de vragen beantwoord zijn, zowieso de eerste en de laatste vraag.

Middelste vraag is gewoon persoonlijke mening van ieder voor zich en lijkt mij niet altijd iets zeggen over het KWPN maar ook die vraag zou eventueel beantwoord kunnen worden na bestudering van het hengstenboek, misschien wat werk maar jullie zijn met 3 personen dus is te doen en je leert er het een en ander van.

Persoonlijke meningen kun je ook ten overvloede vinden hier op bokt in een groot scala aan topics over de hengsten zelf en nakomelingen ervan.

Voor een goed verslag kun je iets over hebben.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 09:59

Flevolin schreef:
willen wij zoveel mogelijk voorbeelden vinden van eventuele onbetrouwbaarheid van de hengstenkeuring. Vandaar deze topic. De hier verkregen informatie zullen we uiteraard natrekken!

Wanneer een enquete bureau de vraagstelling op deze manier formuleert spreekt men van suggestieve vraagstelling waarbij het antwoord al gemanipuleerd is.

Resumerend, je hoeft helemaal geen enquete of poll te houden daar je het antwoord zelf al bedacht hebt en wilt dat het als zodanig, hoe dan ook, uit je onderzoek komt.

Ik zou de hele boel eens even goed bekijken en de vragen wat minder negatief stellen.

Zo kom je er nooit achter hoeveel goedgekeurde hengsten het wel goed gedaan hebben. Overigens is het binnen alle fokkerijen een bekend verschijnsel dat een bejubelde hengst later tegenvalt en een afgedankte zich via zijn nakomelingen rehabiliteert. Niemand kan de toekomst voorspellen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:05

Wat een stomme enquete zeg!
Nee, daar doe ik niet aan mee!

Ik ben het ook niet altijd eens, maar ja, so be it.
Je kunt niet iedereen tevreden stellen en zoals gezegt, kun je niet in de toekomst kijken en zal het altijd een gokje blijven.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:41

Flevolin schreef:
Hallo,

Ten eerste bedankt voor je reactie.

Wij zijn uiteraard het gehele internet aan het doorspitten naar informatie, willen wij zoveel mogelijk voorbeelden vinden van eventuele onbetrouwbaarheid van de hengstenkeuring. Vandaar deze topic. De hier verkregen informatie zullen we uiteraard natrekken, alvorens wij dit als betrouwbare bron zien. Daarnaast willen wij inderdaad een beeld krijgen van hoe mensen denken over het KWPN-seleciebeleid.

Hopelijk is ons doel nu wat duidelijker!

Ik denk dat je de betrouwbaarheid van de hengstenkeuring kunt overslaan.
nl. die is betrouwbaar gezien het groot aantal dat ze aanwijzen.

Maar daarna komt het pas.
De verrichtingen en de gesprekken in de wandelgangen.

Ik heb daar een mooi voorbeeld van :

Jaren geleden belde mij een hengstenhouder op net voor het examen.

Johhh.. Ze hebben me gebeld met het advies om de hengst maar op te halen,want hij slaagt niet vlgs.
de hoofdinspecteur die gebeld had.

Zijn opmerking, dat is weer eens einde oefening.
En zoals gebruikelijk wordt dan zo'n hengst opgehaald om afgang te voorkomen.

Ik heb de man zo kunnen overhalen door hem mede te delen dat het een zeer slappe jurk was als hij hier op in ging en de commissie het dier maar voor vol publiek naar huis moest sturen..
Na lang wikken en wegen besloot hij hem toch te laten staan.

Op de dag van het examen heb ik dit besproken met enkele nieuwe comm.leden
1 er van heeft zich toen in de discussie gemoeid en de hengst slaagde voor zijn examen en is nu al weer vader van een voortreffelijke zoon.

Het kan verkeren. Knipoog

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:50

Flevolin schreef:

http://www.easpstamboek.nl/fokken%20en%20selecteren.htm

Hier staat alle informatie die je zoekt gedetailleerd in.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 10:50

Juist dat soort kul en niet te controleren verhalen krijg je dus.

Als jullie een goede vraagstelling opgesteld hebben wacht dat een jaar of tot het verrichtingsonderzoek, en stel vragen aan de bezoekers daar. Dan krijg je eerder een beeld waar je wat mee kan doen.

Op internet wordt veel verzonnen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:45

Ik denk ook niet dat je hier een poll over kunt houden,het is toch een kwestie van smaak,afstamming en de voorbeelden die je aandraagt,ja ze maken fouten,ze laten weleens een hengst staan die goed is,of keuren een slechte goed.Maarja dat soort dingen zijn menselijk en je kan niet alles van tevoren weten.

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:33

Zoals je het in deze post forumleert lijkt het er op dat je vooral op zoek bent naar negatieve informatie over het kwpn.

Ieder stamboek heeft weleens een misser, het kwpn komt daar gewoon voor uit en keurt hengsten weer goed als de nakomelingen op latere leeftijd blijken mee te vallen.

Als je jezelf opgeeft voor een keuring (of wedstrijd) waarbij een jury bepalend is moet je jezelf neerleggen bij de uitslag van de jury of niet meedoen als je daar niet tegen kunt.

Heeft niets met betrouwbaarheid te maken, het is mensenwerk en mensen maken nu eenmaal fouten.[/quote]

Wij zijn inderdaad op zoek naar negatieve informatie, omdat daar moeilijker aan te komen is, ook zullen wij een interview houden met met mensen van het kwpn.

Uiteraard blijft het een mening en ik denk overigens zelf ook zeker niet negatief over het kwpn!!!

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:34

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:41

Flevolin schreef:
Uiteraard blijft het een mening en ik denk overigens zelf ook zeker niet negatief over het kwpn!!!

Waarom ga je dan uit van negatieve informatie????

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 12:42

Het is niet onze bedoeling om het kwpn in een slecht daglicht te zetten. Naar aanleiding van de laatste hengstenkeuring heb ik velen gehoord die twijfelden aan de kampioen bij het springen en de betrouwbaarheid van het gehele proces. Om die reden leek het ons interessant om daar eens onderzoek naar te doen. Wij willen de zaak van zowel de positieve als de negatieve kant belichten. Aangezien wij al opties hebben om aan positieve informatie te komen, zoeken wij nu een aantal voorbeelden die een negatief beeld tonen. Vandaar deze topic, maar aangzien onze vraag niet begrepen wordt (doordat wij deze fout geformuleerd hebben) kunnen we er beter mee ophouden als er alleen daar kritiek op gegeven wordt.

bedankt voor jullie reactie...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:46

Flevolin schreef:
Het is niet onze bedoeling om het kwpn in een slecht daglicht te zetten. Naar aanleiding van de laatste hengstenkeuring heb ik velen gehoord die twijfelden aan de kampioen bij het springen en de betrouwbaarheid van het gehele proces. .

Dat hoor ik al 40 jaar en op iedere keuring, hier of in Duitsland.
Het lijkt me een hele dunne reden om op een dergelijke manier een onderzoek te doen.
Paardenmensen zeuren graag, maar als ze hun woorden allemaal waar zouden maken zouden ze geen paarden meer fokken.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:50

Er zit nog al wat verschil in zeuren, waartoe jij en het gros zich beperkt, of inhoudelijk feiten op de tafel te leggen. Beleidsmakers en zeurpieten hebben daar meestal moeite mee omdat ze geen van beide niet uit de voeten kunnen met de feiten.

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:07

arie53 schreef:
Er zit nog al wat verschil in zeuren, waartoe jij en het gros zich beperkt, of inhoudelijk feiten op de tafel te leggen. Beleidsmakers en zeurpieten hebben daar meestal moeite mee omdat ze geen van beide niet uit de voeten kunnen met de feiten.

Lijkt me niet echt een feit uit een betrouwbaar onderzoek..... Knipoog Clown

Oregon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:12

Flevolin schreef:
aangzien onze vraag niet begrepen wordt (doordat wij deze fout geformuleerd hebben) kunnen we er beter mee ophouden als er alleen daar kritiek op gegeven wordt.

Ik denk dat je plan van aanpak niet erg stevig is geweest wanneer je bij de ontdekking van een onduidelijke hoofdvraag direct al afhaakt. Dit is nog maar een klein tipje van de sluier van de feedback die je kunt verwachten bij het opzetten van een dergelijk onderzoek. Misschien meer een idee om iets te doen met de feedback die je krijgt om zo een duidelijke, betrouwbare (SMART geformuleerde) hoofdvraag te vormen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:41

Flevolin schreef:

Heeft niets met betrouwbaarheid te maken, het is mensenwerk en mensen maken nu eenmaal fouten.

Citaat:
Wij zijn inderdaad op zoek naar negatieve informatie, omdat daar moeilijker aan te komen is, ook zullen wij een interview houden met met mensen van het kwpn.

Je zou een andere invalshoek ook kunnen meenemen.
Wat is het doel van het KWPN binnen Europa en is een stamboek nog van deze tijd nu het fokbeleid meer en meer op elkaar lijkt tot de bloedsopbouw toe?

Flevolin schreef:
kunnen we er beter mee ophouden als er alleen daar kritiek op gegeven wordt.

Je gooit er het bijltje al snel bij neer, ik hoop dat je dan niet de representatie van je opleiding en leeftijdgenote bent, daar ik anders de toekomst somber inzie en een Europese delegering op termijn dan toch de oplossing wordt. Haha!

Flevolin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-07 19:38

Even voor de duidelijkheid:

Wij zijn niet van plan af te haken, maar we zullen informatie via andere kanalen zoeken. We zijn nog maar net met het verslag begonnen en zijn dus terrein aan het afbakenen. We zijn nog aan het brainstormen en proberen zoveel mogelijk informatie te vergaren. Vandaar een misschien ietwat knullig geformuleerde vraag (hoofdvraag staat nog niet vast), maar aangezien de meesten (niet iedereen uiteraard) alleen maar met uitspraken komen over dat dit geen goed onderwerp is, leek het ons beter om via andere kanalen onze informatie te zoeken. Wij wilden met deze topic informatie verzamelen en hoopten op een paar goede tips....