Toch maar met 2,5 voor de kar?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sappos

Toch maar met 2,5 voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:26

Ik heb een mini hengstje. Hij wordt in mei 2. Nu had ik het idee omdat ik tegen het vroege beleren ben om hem als ie 3,5 is gewoon rustig te beleren voor de kar. Van de herfst ga ik een beetje aan zijn conditie sleutelen (volgend jaar keuring) zodat al zijn babyvet weg is. Maar alles gewoon rustig aan.
Nu vindt bijna iedereen bij mij op stal dat ik hem van de zomer/najaar al gewoon kan beleren en er rustig 1 of 2 keer in de week een stukje mee weg kan. Ikzelf vind het te vroeg om die kleine dan al te beleren maar zij zitten al zo van ja en dan van de zomer dat zetten we hem gewoon voor een karretje en dan kan makkelijk ze zijn met 2,5 toch uitgegroeid.(niet dus)
Wat vinden jullie moet ik hem maar gewoon met 2,5 beleren of zal ik wat ik zelf fijner vind, gewoon nog een jaartje wachten?

Mistic

Re: Toch maar met 2,5 voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:28

Gewoon nog een jaartje wachten. Je zegt zelf dat je weet dat ze nog niet uitgegroeit zijn, dus waarom al zo vroeg belasten.

Trek je niets aan van je stalgenoten. Jij moet nog lang kunnen genieten van je mini.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:32

Je geeft het antwoord zelf al: je hebt er geen goed gevoel bij om je pony zo vroeg te beleren. Dat kan ik me voorstellen, want de nadelen zijn op lange termijn legio en wat zijn de voordelen? Dat je eerder met hem kunt mennen en dat je stalgenootjes niet meer (of anders) zeuren. Beetje scheve balans hè Knipoog.

Zelf heb ik ook een 2,5-jarige staan die nog zeker een dik jaar mag groeien voordat ik iets met hem ga doen. Kennissen uit de tuigerwereld pushen voortdurend en geven voorbeelden van hun twenters die worden klaargestoomd voor Taveno. Ik zet toch liever in op plezier op lange termijn Lachen.
Laatst bijgewerkt door Uums op 07-02-07 11:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:33

edit

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:34

Echt nog even wachten. Ze zijn met 2,5 zowel geestelijk als ook lichamelijk nog niet 100% volwassen. En bovendien is het, helemaal voor een mini-shet, verstandiger te wachten tot ze écht ruim 3 zijn, voordat je ze voor de kar zet. Bovendien is het handig als je eerst nog wat longeerwerk, werk aan de lange lijnen, etc doet om hem te wennen aan je stemhulpen. Zo ben je toch actief met hem bezig, maar doe het échte beleren, dus voor de kar zetten, pas als hij echt ruim 3 jaar is...
Daarna zul je dan nog vele jaren plezier hebben van die ene paar maandjes geduld Lachen

Succes!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:37

Ja en dat zijn dan wel weer dingetjes die ik van de zomer wil doen. Beetje aan de lange lijnen misschien een beginnetje VD, want dat lijkt me gewoon leuk om te doen. Dan kan ik de zomer daarna hem gewoon voor een karretje zetten.

En alles gewoon aan een halstertje, dat hoofdstel komt volgend jaar wel

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:41

Inderdaad; hoofdstel vind ik opzich nog wel kunnen, helemaal als je gaat longeren e.d, maargoed, dat is iets wat je zelf moet uitmaken. Als je aan lange lijnen en longe oefent pak je 2 vliegen in één klap: je traint zijn babyvet eraf en meneer ontwikkeld mooie spieren en conditie; én je leert hem alvast om te luisteren naar je stemcommando's die je rustig, één voor één, introduceert tijdens het longeren en lange lijnen Knipoog

Er zijn zat dingen die je kunt voorbereiden en alvast kan doen vóórdat je hem gelijk voor de kar knupt.

Denk bijvoorbeeld aan het leren achter uitlopen aan de lange leidsels. Hier ben je wel eventjes zoet mee, maar later als hij voor de kar staat is dit natuurlijk super handig, kannie mooi recht achteruit Lachen Dat soort dingen... Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 11:45

Ja ik denk ook dat ik er zelf dan veel meer aan heb want in feite kent ie alles dan al. Hij is sowieso al redelijk verkeersmak omdat hij wel eens meegaat als handpaard of op de fiets. Hij kijkt niet op van auto's of grote combinaties dus dat vind ik al heel fijn.
Hij is nog hartstikke jeugdig dus ik zie hem ook niet van de zomer voor een karretje lopen. Er is er wel eentje bij ons op stal die stond met 1,5 voor de kar Lips are sealed

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:48

Ik vind zelfs 2,5 nog jong voor longeren en hoofdstel in enzo. Kan aan mij liggen maar de meesten zijn met 2,5 nog echt baby.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 11:59

idd zeg ik ook: nog niet met twee en een half voor de kar.. die van mij heeft in de winter van zijn 2jaar (dus al bijna 3) wel één keer de slee getrokken en heb daarna niks meer gedaan aan echt iets trekken (hij word in mei 4jaar)

wel kun je in mijn ogen rustig aan beginnen met longeren, lange lijnen, VD en gewoon beetje conditie opbouwen door lekker stukken te wandelen etc. hoofdstelletje is in mijn ogen ook te doen.. heb ik met die van mij gedaan toen ie ook ruim 2was.. hij begon echt een hengstje te worden met wandelen! toen ben ik een tijdje met hem gaan lopen met hoofdstelletje om, voor de extra controle. toen ik weer echt de baas was ben ik weer met halster gaan lopen en sindsdien gebruik ik mn hoofdstel alleen met longeren en lange lijnen etc.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:24

ImkeTarek schreef:
idd zeg ik ook: nog niet met twee en een half voor de kar.. die van mij heeft in de winter van zijn 2jaar (dus al bijna 3) wel één keer de slee getrokken en heb daarna niks meer gedaan aan echt iets trekken (hij word in mei 4jaar)

wel kun je in mijn ogen rustig aan beginnen met longeren, lange lijnen, VD en gewoon beetje conditie opbouwen door lekker stukken te wandelen etc. hoofdstelletje is in mijn ogen ook te doen.. heb ik met die van mij gedaan toen ie ook ruim 2was.. hij begon echt een hengstje te worden met wandelen! toen ben ik een tijdje met hem gaan lopen met hoofdstelletje om, voor de extra controle. toen ik weer echt de baas was ben ik weer met halster gaan lopen en sindsdien gebruik ik mn hoofdstel alleen met longeren en lange lijnen etc.

Inderdaad, ook ik vind 2,5 te jong om écht hard te werken aan de longe. maar ik vind wel dat je met 2,5 wel zo'n 1x in de week oid wel kunt beginnen om het longeren aan te leren. daar versta ik onder misschien 1 of 2 keer een sessie van 10 min. (niet te lang, dan verliezen ze hun concentratie en gaan ze alleen maar klieren). Voordat het longeren, stemcommando's en lange lijnen er écht in zit en je aan het echte longeerwerk kunt beginnen, daar gaat (in mijn ervaring) wel een half jaartje tot een aantal maanden in zitten. En longeren en lange lijnen heb ik altijd gezien, en zie het nog steeds als een goede voorbereiding voor het werk voor de kar. vooral het aanleren van stemcommando's is érg belangrijk... Knipoog

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 18:47

Tja ik moet toegeven eigenlijk kan ik niet wachten om echt met hem aan de slag te gaan maar ik heb het er voor over om nog ff geduld te hebben. Eind van de zomer zal ik beginnnen met lange lijnen, Vd (kleine dingetjes als commando stap, draf, galop, flemen, spaanse pas ed). Longeren is er belastend dus ik ga liever een rondje met hem fietsen. Dat begint hij iig steeds leuker te vinden.

Was vandaag even bij het weilandje hangt er een briefje van penny's. Of deze shetlanders van mij waren en of ze ze mochten verzorgen eh: NEEEEE. Ben alleen bang dat ze er nog een keer op gaan zitten. Het zijn 2 weilanden met rechts 3 volwassen shetten en links 5 jonge shetten. Ik hoef ze iig nooit op mijn pony of een van de anderen zien klimmen ik maak ze persoonlijk een koppie kleiner

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:27

Ik zou gewoon nog even lekker een jaartje wachten.
Ik ben ook totaal geen voorstander van te vroeg beleren.
Laat hem maar lekker nog even groeien en beleer hem later pas daar hebben jij en je pony veel meer plezier van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:32

Waarom dan geen oudere shet nemen,je hoort zo vaak dat mensen niet kunnen wachten en dan is het beesie de dupe daar van.Laat ze lekker nog baby zijn, mijn kind liep ook niet met 2 jaar de vierdaagse.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 08:36

Niet naar anderen luisteren maar doen wat je eigen gevoel je in geeft.

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 10:38

ik zou je shet nog lekker laten staan tot hij 3,5 is en er dan pas echt wat mee gaan, doen dan heb je er veel langer plezier van en het is ook veel beter voor de shet. Je kan als hij 3 jaar is wel rustig beginnen met longeren of aan de lange lijnen maar meer zou ik er nog niet mee doen.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 11:15

marleen_usar schreef:
Waarom dan geen oudere shet nemen,je hoort zo vaak dat mensen niet kunnen wachten en dan is het beesie de dupe daar van.Laat ze lekker nog baby zijn, mijn kind liep ook niet met 2 jaar de vierdaagse.

Er valt weinig te nemen want heb hem gekregen en ik kan niet wachten om te beginnen maar kan het geduld wel opbrengen want ik heb het er voor over om hem nog een jaar kind te laten zijn

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:39

Het zijn vaak andere mensen die zich er mee bemoeien, niet naar luisteren.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 13:54

Ik zou absoluut nog niet beginnen met 2,5! Ze zijn geestelijk én lichamelijk dan echt nog niet volwassen. Veel mensen denken dat voor de wagen al op jongere leeftijd kan, maar in feite zet je dan een kleuter aan het werk. Lekker met leeftijdsgenootjes in de wei, uit laten groeien en met 3 rustigaan gaan beginnen.
Af en toe een keer wandelen en dingetjes oefenen vind ik wel kunnen, maar dan is het heel belangrijk dat het spelenderwijs is.
Laat iedereen bij jou op stal dus maar lekker kletsen. Je pony gaat langer mee én is gelukkiger als je hem nog even de tijd geeft. Krijg je nooit spijt van Knipoog

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:04

Inderdaad lekker nog een jaartje wachten! Ik zeg altijd; je kunt beter te laat beginnen dan te vroeg! Je loopt dan in elk geval bijna geen kans dat je pony lichamelijke klachten krijgt omdat je te vroeg bent begonnen met beleren etc.
Mijn shet is bijna 3 en ik ben ook nog heel rustig met hem bezig. Zelfs een simpel hoofdstelletje heeft hij nog niet omgehad.
Ik hou me voornamelijk met wandelen etc bezig Lachen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 15:14

Van de zomer is hij dus krap 2 jaar vind dat wel erg vroeg.

LotjeSjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:41

Een volwassen Shet is meestal ook veel rustiger, en dit verkleint de kans op ongelukken onderweg, en andere onnodige irritaties

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:43

plus dat als je ze te jong beleerd ze soms nog te speels zijn en op een gegeven moment word het dan allemaal teveel en gaan ze in staking.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 21:24

Ik ben met mijn mini nu pas met lange lijnen aan de slag, en hij wordt dit jaar 5. Ik had hem echt geen 3 jaar eerder willen en kunnen beleren, daar had hij de kracht niet voor naar mijn idee. En hij was veel te speels. Dus luister naar je gevoel en kijk naar je paard, denk je dat iets te zwaar is, doe het dan niet zo houden jullie er beiden plezier in en dat is volgens mij het belangrijkste.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 22:30

5? Heb je dat expres gedaan of heb je hem nog niet zo lang?

Bedankt voor alle reacties ik laat de mensen daar lekker praten en ga gewoon van het najaar (sept/okt) een beetje beginnen met lange lijnen enzo maar alles rustig aan geen druk.

edit: Iemand anders bij ons op stal heeft vorige week voor het eerst haar dochtertje op haar shet van 2 gezet Lips are sealed Haar andere shet staat ook al vanaf 2 ofzo voor de kar en onder het zadel. Ik dacht dat dat ding 4 was maar ze is zo overbouwd als de pest...gek he met die leeftijd