op 2.5 jarige leeftijd laten dekken ????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

safierlover

op 2.5 jarige leeftijd laten dekken ????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 08:11

hoi,,

zou jij je pony op 2.5 jarige leeftijd laten dekken of is dat nog veelste jong ?
en wat zijn de nadelen daar van en de voordelen daar van ?
of heb je er mischien ervaring mee ?

BianC

Re: op 2.5 jarige leeftijd laten dekken ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:20

Hoi,

Het is niet verstandig om een pony/paard op die leeftijd al te laten dekken.
Het paardje zelf is op die leeftijd nog vol in de groei, dus zijn lichaam heeft het al zwaar genoeg met allemaal veranderingen.
Het is lichamelijk en geestelijk niet verstandig om het te doen dus.
Ik zou het op zijn vroegst ongeveer met 4 jaar doen, maar echt niet jonger.

Groetjes

Ladynette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:29

het lijk me niet verstandig om je pony op die leeftijd te dekken ,
je pony is nog niet helemaal volgroeit.
ik zou het tussen de 3,5 jaar en 4 jaar doen.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:07

Ik zou het zelf niet doen, maar er zijn genoeg fokkers die het wel doen. Ik geloof ook niet dat het slecht is, maar je ziet altijd wel een achterstand in de ontwikkeling. Wel is het zo dat ze in de natuur met 2.5 jaar ook al gedekt worden.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:24

Ratina Z, eerste veulen was ze 3 jaar...
Ta Belle van Sombeke, eerste veulen ook 3 jaar...

veel fokkers doen dat, dekken als de merrie 2 jaar oud is.
zo verliezen ze geen jaar en kan de merrie als 4 jarige in de sport gezet worden.
zo kunnen ze ook zien welke waard de merrie heeft als sport en fokmerrie.

het blijkt, dat bij heel grote merries, dat het zou helpen de groe te stoppen en dat de merries daardoor breeder worden.
ook, zouden de merrie na een erste veulen braver zijn voor het zadelmak.

hoe oud is uw pony? wordt ze dit jaar 3? dan krijgt ze haar veulen als 4 jarige...

en ook, een pony is vlugger volgroeid dan een paard, dus, als je haar dieet goed volgt, goed zorgt voor vitaminent en supplementen, waarom niet!

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:40

Het ligt geheel aan de pony zelf natuurlijk maar het is toch vaak zo dat een pony zich makkelijker leent om op 2 jaar al te dekken dan een paard.
Mijn Welsh sectie B merrie is geboren in 1994 (wordt dit jaar 13) en is nu ook drachtig van haar 10e veulen.
Dat betekend dus op haar 2 gedekt, op haar 3 een eerste veulen en sindsdien elk jaar opnieuw tot nu.
Ze is een fulltime fokmerrie en doet verder niets, ze veulent tot hiertoe altijd al heel vlot en is een geweldige moeder.

Kan niet zeggen dat ze er ondanks haar drukke carrière als fokmerrie ergens onder te lijden heeft gehad Knipoog

2 dagen na de bevalling van haar laatste veulen

Afbeelding

Afbeelding

Maar het is niet voor elke merrie weg gelegd, ik heb nog een merrie waar niet tegenop valt te voeren als die een veulen aan de voet heeft en telkens een jaar nodig heeft om te recepureren...
Daar fok ik dan ook niet zo intensief mee Knipoog
Die is trouwens voor het eerst gedekt op haar 3e, een 2e keer op haar 4e en daarna leeg gelaten.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:44

Hier zijn al zoveel topics over geweest.
Je remt er geen groei mee af, maar niet iedere merrie kan het op die leeftijd al hebben en hoe kom je daar achter Verward
Het benadeelt vaak blijvend de bovenlijn die weker blijft, op bovenstaande foto een duidelijk voorbeeld van een weke en gezonken bovenlijn.
Ik zou het niet doen, dek zelfs vaak zelfs op 3 jarige leeftijd niet, ze zijn niet van economisch belang voor het bedrijf zoals vroeger en waarom zou je dan zo snel dat veulen nodig hebben.
Een kind van 12 met een baby vinden we wel zielig

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:05

sarabande schreef:
op bovenstaande foto een duidelijk voorbeeld van een weke en gezonken bovenlijn.

Dit is een welsh sectie B, een gezonken bovenlijn komt in deze sectie zeer zeer veelvuldig voor, dat heeft niets te maken met een vroege dracht.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:59

Basvdv schreef:
sarabande schreef:
op bovenstaande foto een duidelijk voorbeeld van een weke en gezonken bovenlijn.

Dit is een welsh sectie B, een gezonken bovenlijn komt in deze sectie zeer zeer veelvuldig voor, dat heeft niets te maken met een vroege dracht.

Dat impliceer ik niet ik gebruik de foto als voorbeeld voor wat ik bedoel als je goed leest.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:12

Afbeelding

mijn stammoeder en fokmerrie Roxette nu 11 jaar oud (nou ja volgende week do eigenlijk pas jarig), gedekt op 2 jarige leeftijd, veulen op 3 jaar.
Bovenstaande foto is genomen toen ze al drachtig was in augustus 1998. Deze is genomen tijdens de ereronde van het behalen van de nationale titel in het Jeugdkampioenschap van het NRPS in 1998. Ze was toen 2 jaar oud.

Afbeelding
Deze is van 2 jaar terug. Merrie heeft totaal niet eronder geleden van zo'n vroege dekking. Moet wel zeggen dat deze merrie vroeg volwassen was. Je moet dus wel kijken of de merrie al zowat uitgegroeid is of niet. Van zodra je merkt dat de pony of paard niet meer snel in de hoogte gaan qua groeien maar al meer beginnen uit te zetten qua bouw (en dus paard worden) mag je zeggen dat ze zowat volgroeid zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:31

Het is ook niet zo dat het voor iedere merrie geldt maar dat weet je niet van te voren.
Jouw paard zal er wel goed van gekomen zijn, maar een rug beoordelen van een paard met haar hoofd naar beneden is onmogelijk dus vrij onbruikbaar als voorbeeld ook een foto van voor het veulenen zegt niets de rug komt pas erna.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:38

Mijn 2 Gp merries hebben ook een veulen gehad op 3 jarige leeftijd ...ze hebben net wel een sterke rug .
meestal dek ik ook op tweejarige leeftijd ..soms niet als ik denk dat het paard er niet klaar voor is ...kreeg verleden jaar een tweejarige niet drachtig na twee keer proberen ...dan ga ik niet verder prutsen

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 14:50

petraaken schreef:
Bovenstaande foto is genomen toen ze al drachtig was in augustus 1998. Deze is genomen tijdens de ereronde van het behalen van de nationale titel in het Jeugdkampioenschap van het NRPS in 1998. Ze was toen 2 jaar oud.

Das waar, mijn merrie heeft als 2-jarige ook de nationale jeugdkampioenstitel op haar naam geschreven (van de NWPCS dan hé)
En die weke rug is inderdaad een Welsh B "kwaal" , maar na 10 veulens krijg je dat volgens mij ook sowieso wel... dus of dat nou te wijten is aan het op haar 2e al een veulen te hebben gehad weet ik niet.

De vergelijking met een kind van 12 jaar vind ik trouwens weer zo een typische opmerking. Rolleyes
Doe het overigens zelf niet echt uit economisch belang, dat is niet mijn top-prioriteit.
Vooruit geraken in mijn fokkerij is dat wel, en aangezien het al zo verdomd traag gaat eer je de resultaten ziet zou ik een merrie die er klaar voor is gerust op haar 2 al een keer durven te laten dekken.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:30

sarabande schreef:
Het is ook niet zo dat het voor iedere merrie geldt maar dat weet je niet van te voren.
Jouw paard zal er wel goed van gekomen zijn, maar een rug beoordelen van een paard met haar hoofd naar beneden is onmogelijk dus vrij onbruikbaar als voorbeeld ook een foto van voor het veulenen zegt niets de rug komt pas erna.

Zelfde merrie voorjaar 2006.

Afbeelding

Andy92

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 15:07

ligt vooral aan het paard zelf en hoever deze al is in de ontwikkeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 23:51

Je kan wel een foto plaatsen van een merrie die op 3 jarige leeftijd een veulen heeft gehad en er qua rug niet van te lijden heeft gehad, wil niet zeggen dat het dan niet uitmaakt. Sommige mensen worden rokend oud, andere gaan wel dood aan kanker.
Ik vind 3 jaar de minimale leeftijd om te dekken en persoonlijk wel een mooie, omdat je met een 3-4 jarig paard toch nog niet veel werkt, kan ze mooi in de wei met een veulen.

Mijn merrie, ook als 2 jarige gedekt.

Afbeelding

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 11:08

en hoeveel veulens had ze al "achter de rug" op bovenstaande foto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 16:31

Haar 7e pas waar haar moeder aan de 22e bezig is.
Aangezien ze ook in de sport gelopen heeft had ze er niet zo uit hoeven zien.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:44

Nou na zeven veulens gaan er toch wel veel zo uitzien hoor
ken er ook genoeg die pas na een sportcarriere aan de veulens gingen en die zagen er na een veulen of 5 ook zo uit dus dat had niets met dekken op twee jaar te maken

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:46

marien is ook met twee en drie gedekt
en ziet er nu na een sportcarriere zo uit
Afbeelding
nu gaat ze voorgoed de fokkerij in ...

koopeenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 17:28

ik zou het niet doen, een beetje te jong

Honeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:26

IK vind dat als de merrie volwassen genoeg toont, en niet meer "hoeft" te groeien ( Heb zelf een 2,5 jarige van 1,70m) wel gedekt kan worden op 2,5 jarige leeftijd.

Als je zelf niet zo heel veel verstand ervan hebt zou ik een ervaren fokker naar je merrie laten kijken..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:29

Ik heb er geen verstand van, maar ik zou het persoonlijk niet doen en wachten tot ie uitgegroeid is en er ook klaar voor is Lachen

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 21:34

het lijkt mij eigenlijk wel een beetje jong, als je nagaat dat een paard pas met 8 jaar echt volwassen is. maar ik heb er geen verstand van. misschien dat het wel kan. ik zou het zelf niet gedaan hebben, ookal zeggen ze dat het geen kwaad kan.

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 22:22

Ik heb hier ook een Z-tje (dit jaar 3) drachtig staan. Deze dame groeide zichzelf voorbij en had daar echt last van. We hebben haar laten dekken zodat de groei iets rustiger gaat en ze gaat nu lekker tot oktober groeien voor we aan het werk gaan. We hebben wel gezegd we doen 1 poging en als het niet lukt is ze er niet klaar voor. Ze was met 1x insemineren drachtig Haha! Sinds ze een maand of 4 drachtig is heeft ze geen rare groeistuipen meer gehad. In mijn profiel staat een foto van Zires met 2 maanden dracht. Ze krijgt onbeperkt goede kwaliteit kuil en merriebrok. Ze ziet er meer dan super uit,ik denk dat ze er niet onder lijdt en ik kijk uit naar het veulentje!!