voer shetlander

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zaira_sak

voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:36

ik geef mijn shet zemelen gemengd met brok met mais olie erover omdat de zemelen anders te droog zijn maar moet je dit dan ook 30min laten staan voor je het geeft?? hoeveel zemelen moet ik geven en hoeveel brok?? en waarvoor is maisolie goed???

ImkeTarek

Re: voer shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:11

waarom open je 2 keer hetzelfde topic..?
daarbij begrijpen we 1 vraagteken ook!
ik tem even!

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:17

Hoeveel ruwvoer voer je en in welke kwaliteit?
De meeste shetten heb er niks naast nodig. Geen brok, geen zemelen e.d. De meeste vitamine maakt een paard zelf aan m.b.v. goed ruwvoer.

Is het je eigen shet? Want als je niet weet waarvoor je het geeft, kan je het beter niet geven.
Olie is in het algemeen goed voor het maag-darmkanaal, neemt evt. zand mee. Geeft glanzende vacht.
Zemelen zijn zeer energie rijk en bevat vitaminen, maar kan klonteren en daardoor verstoppingen in maag-darmkanaal veroorzaken. Daarom moet je het lang weken...hoe lang weet ik niet precies ik gebruik het nooit. Shetten hebben het in het algemeen niet nodig, ook om kans op hoefbevangenheid te voorkomen. Zemelen werkt wat stoppend, voor paarden met erg dunne mest dus wel een idee. Veel mensen verwarren het met lijnzaad, maar dat is wat anders.

Alleen wanneer je shet een slechte conditie heeft (mager, slecht in de vacht, zwakte door ziekte) of erg oud is en daardoor slecht ruwvoer opneemt zou ik overwegen brok e.a. supplementen te voeren.
Misschien dat als ie hard gewerkt heeft je een handje brok kan geven.

Wees niet bang dat ie snel wat te kort komt, dat gebeurd namelijk echt niet snel met het ruwvoer (hooi/kuil) wat de meeste mensen voeren!
Wees eerder bang dat ie te veel krijgt en daardoor allemaal vervelende en nare ziektes/afwijkingen krijgt.
Succes

Ben benieuwd wie weet hoe lang zemelen moeten weken!?

maxjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 12:44

mijn shettie krijgt s'morgends en s'avonds 1/2 bix en tussen de middag worteltjes...
en natuurlijk 2 keer per dag kuilgras... maar dan staat ze swinters wel op de box en niet i het land
somers krijgt ze 1/2 bix en staat ze de hele dag in het land...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:40

Vindt 1/2 bix wel erg veel voor een shet. Maar ligt er natuurlijk wel aan of hij/zij moet werken.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:45

Vind dat je hem veel voert hoor. Onze shet krijgt hooi, en wat zemelen.

Zemelen zijn volgens mij juist niet energierijk trouwens. Wij geven het namelijk aan de pony's, omdat die geen brok krijgen (dan worden ze te dik en te vlug) maar omdat we ze ook niet helemaal niks willen geven savonds.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:50

Je kan trouwens ook gewoon wat water bij de zemelen doen hoor. Want als je er zoveel olie over doet dat ze niet meer droog zijn krijgt geef je wel veel olie volgens mij.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 14:57

mijn shet krijgt in de winter onbeperkt** hooi, met een klein handje biks of muesli en een halve pavo-summerfit koek per dag. als ik wortelen heb dan krijgt hij 2 wortels ipv handje biks
In de zomer heeft hij gras=onbeperkt. dan krijgt hij OF halve summerfit koek erbij OF een wortel OF een halve appel op een dag erbij.

**Onbeperkt** staat bij hem ongeveer 2a2,5 dikke plakken(= ca.6 kilo) over 24u, meer eet hij niet op.

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:13

Eigelijk geef je hooit toch a.d.h.v. lichaamsgewicht, 1 kg hooi op 100 kg lichaamsgewicht. Maar dat ligt aan wat voor hooi het is zou je toch denken?
Kan je meer kilo's hooi voeren als het heel stengelig hooi is en minder als het dun grasachtig (groen) hooi is?????

Ik ben opgehouden met dat ene handje muesli want dat is echt een dikmaker heb ik begrepen. Nu krijgt ze iedere dag een worteltje en 2 plakken hooi (moet ze wel delen met 1 schaap) = ca. 4 kg? Is wel (te) groen hooi, daarom ook weinig er naast.

kojak

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:08

Die van mij krijgen onbeperkt hooi en 2x daags een handje muesli9in de winter), winterpeen en een appeltje.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:33

Appel krijgt iedere dag merriebrok in combinatie met biks (ik weet op dit moment niet hoeveel, want de stalhouder heeft het voor me aangepast.), en een flinke bult hooi. Daarbij krijgt ze knoflookolie en muesli met kruiden. Als de vacht er weer af gaat ruil ik de knoflookolie in voor lijnzaadolie. Ze krijgt elke dag veel veel beweging en binnenkort een veulen. Dus vandaar dit voerschema. Knipoog

rossebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 09:11

Als je geeneens weet wat je voerd en waar het goed voor is waarom voer je het dan?
Ik zou eerst eens me ergens goed in verdiepen voordat ik iets geef.

Die van mij krijgen elke dag een halve kilo kavalor juniorix en 2 keer per dag een ruif met hooi.
Verder staan ze overdag lekker buiten en doe ik nog zeewier over het voer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 10:25

Die van mij krijgen 's ochtends een goede berg hooi met een paar wortels en 's avonds nog een berg hooi met een halve pavo aura koek voor de vitaminen en mineralen. Ze is op dieet en ik wil dus geen brokken of dergelijke bijvoeren.

HorsesPower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 19:51

Die van ons, staan met zn 5e bij elkaar.
In een hele grote stal. Ze krijgen per dag best veel hooi. Brokjes 2 schepjes ong. Mais afentoe. Afentoe wat brood en wortels.
ze krijgen doordeweeks ook wel eens beweging en in het weekend elke dag. Een paar van de shets zijn wat aan de dikke kant. niet echt overdreven dik!

Groetjes, Samantha

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:00

Die van mij krijgt iedere dag een halve Pavo koek en een halve kilo muesli, speciaal voor sobere rassen. Daarbij geef ik af en toe wat krentenbrood of een appeltje, ik wissel het af.
Daarbij krijgt ze 2 flinke plakken hooi.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:24

Alleen zemelen is niet echt goed voor de calcium/fosfor verhouding.
Granen en zemelen bevatten veel fosfor, dus moet je daar een calciumrijk product aan bijvoegen anders kun je problemen als botontkalking krijgen als je het lang blijft voeren.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:26

Meavey schreef:
Granen en zemelen bevatten veel fosfor, dus moet je daar een calciumrijk product aan bijvoegen anders kun je problemen als botontkalking krijgen als je het lang blijft voeren.

en wat is calciumrijk Bloos ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:28

mariska12 schreef:
Meavey schreef:

en wat is calciumrijk Bloos ?

Bietenpulp of een calcium suppelement bijvoorbeeld.
Normaal moet er 1,5 tot 2 keer zoveel calcium als fosfor in het voer zitten.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:29

want ik geef mijn shet nu granen en hooi ? maar dat is dus niet goed ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:34

mariska12 schreef:
want ik geef mijn shet nu granen en hooi ? maar dat is dus niet goed ?

In een completen granenmix zit vaak een vitaminekorrel die er dus weer voor zorgt dat de verhoudingen goed zijn, dus dan is het geen probleem.
Als je zelf alleen haver voert bijvoorbeeld zou dat op langer termijn minder goed zijn idd.

mariska12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:35

ik heb gewoon granenmix.. dus dan is dat wel goed denk ik toch Tong uitsteken ?

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:41

Even op de verpakking kijken of er idd een vitaminekorrel bijzit.
Of even op internet opzoeken als je het merk weet.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 12:09

Lise81 schreef:
Ik ben opgehouden met dat ene handje muesli want dat is echt een dikmaker heb ik begrepen.

Kan je dit onderbouwen? Ik bedoel of je uit kan leggen waarom juist muesli een dikmaker is?
Brok lijkt mij namelijk dikmakender omdat door de bewerkingen die brok zijn ondergaan de energie uit brok snel vrij komt, als het lichaam dit niet direct gebruikt wordt het opgeslagen in de vorm van vet.
Meestal worden de paarden op stal gevoerd en wordt er minstens een half uur gewacht met rijden om de spijsvertering niet in de weg te zitten.
Maar alle energie is dan dus al opgeslagen (bij de vetreserves) en zal minder snel aangesproken worden.
Terwijl bij muesli dacht ik juist de energie geleidelijker vrij komt en het paard het dus beter kan verwerken en er meer aan heeft zeg maar, ruwvoer heeft deze eigenschap ook, dit is waar het spijsverteringskanaal van het paard op is ingesteld.

Ik geef mijn shet x haf als hij gewerkt heeft 2 handen muesli (eiwit arm en suikervij) met foenegriek (rijk aan vetzuren) knoflook (vol vitamines, werkt bloedzuiverend en in de zomer licht vliegweerend), zeewier (mineralen) en een "natuurmix" (bevat kruiden die paarden in het wild eten, oa. brandnetel voor de bloedzuivering, kleefkruid werkt bloedzuiveren en ondersteunt de lymfeklieren (voor het afvoeren van afvalstoffen) Tijm (goed voor de luchtwegen en spijsvertering) etc.
Dit omdat ik merkte dat hij niet lekker in zijn vel zat.
Een liksteen was binnen een week op bijvoorbeeld (en niet door de regen),.
Hij staat 24/7 buiten, op een "koeienweide" (zoals bijna alle weides in NL, enkel gras en soms klaver)
Hij krijgt 's winters onbeperkt hooi maar daar zitten ook niet veel kruiden oid. doorheen.
Ik merk echt aan hem dat hij lekkerder in zijn vel zit sindsdien.

pukkiepower

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 20:05

mn verzorgshet krijgt 1 keer per dag een half emmertje bix 2 4handjes vol ongeveer
ze staat de hele dag te grazen en krijgen hooi...
daarnaast nog eens een lekker worteltje of zomers staan ze naast een appelboom dan gaan er apeltjes zo hup over het hek en dan moet je dr zien rennen

in de winter meestl wat meer omdat er dan geen voedzaam gras is...

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 11:04

ladymagic schreef:
Lise81 schreef:
Ik ben opgehouden met dat ene handje muesli want dat is echt een dikmaker heb ik begrepen.

Kan je dit onderbouwen? Ik bedoel of je uit kan leggen waarom juist muesli een dikmaker is?
Brok lijkt mij namelijk dikmakender omdat door de bewerkingen die brok zijn ondergaan de energie uit brok snel vrij komt, als het lichaam dit niet direct gebruikt wordt het opgeslagen in de vorm van vet.
Meestal worden de paarden op stal gevoerd en wordt er minstens een half uur gewacht met rijden om de spijsvertering niet in de weg te zitten.
Maar alle energie is dan dus al opgeslagen (bij de vetreserves) en zal minder snel aangesproken worden.
Terwijl bij muesli dacht ik juist de energie geleidelijker vrij komt en het paard het dus beter kan verwerken en er meer aan heeft zeg maar, ruwvoer heeft deze eigenschap ook, dit is waar het spijsverteringskanaal van het paard op is ingesteld.

Brok is per definitie niet minder of meer dikmakend dan muesli hoor. Ik zeg toch ook dat IK een handje meusli voerde per dag, dus sowieso geen brok.
Muesli is een mengsel, de samenstelling verschilt per fabrikant, wat er in zit ook. Vaak is het ook bewerkt met suikers ("hoog in energie-laag in eiwit"), maar ook dat verschilt. Er zit in verhouding toch wel wat meer in dan een handje hooi Knipoog en mijn shet is goed in opslaan van reserves. Bang voor de hongerwinter ofzo...
Veel brokken bestaan ook voor 70% uit ruwvoer, samengeperst in een brokje. Eigelijk een beetje zonde van het geld.
Maar goed het verschilt per paard, inspanningen etc. Dus als die van jou het er goed op doet is dat toch prima?
Het zou trouwens niet mijn keus zijn -mijn-pony- op een koeienwei te zetten. Die worden toch bemest met vanalles om goed veel eiwitten te krijgen in het gras. Daar kunnen de koeien melk van maken. Tong uitsteken M'n shet hoeft geen melk te produceren dus heeft al die eiwitten niet nodig en moet dat allemaal weer kwijt (veel drinken/plassen). Is niet goed voor de nieren/lever. En zeker omdat mijn shet zomereczeem heeft.

Het is jammer dat ik weinig wetenschappelijk artikelen kan vinden zo op internet. De meeste info wordt altijd gegeven door voedingsfabrikanten...da's voornamelijk marketing. Slagzinnen van fabrikanten en zinnen in de tekst laten je geloven dat hun product echt onmisbaar is voor je paard.
Alsof een paard op alleen grassen niet zou kunnen overleven (?) Heb niet lang geleden een lezing bij gewoond over voeding van paarden, was erg intressant.

Heb toch nog wat gevonden, maar niks wetenschappelijks jammer genoeg.
http://www2.vlaanderen.be/ned/sites/lan ... dier/7.pdf
http://www.hippoplaza.nl/content/view/535/56/
http://home.att.net/~horsenutrition101/Feed_hay.html