Slechts een bepaald aantal kleuren mogelijk in chromosomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Slechts een bepaald aantal kleuren mogelijk in chromosomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:39

Ik ben al een aardige tijd bezig met kleurvererving, maar er is 1 ding waar ik absoluut niet uit kan komen: kan een dier (in dit geval paard) meer dan 2 kleuren in de chromosomen 'hebben'?

Mijn kennis over chromosomen gaat maar tot hier en dan stopt het:
Chromosomen bestaan uit genen, genen komen voor in paren (bestaan dus uit 2 delen), ieder deel heet een allel. Chromosoom heeft een hele rij genen, en elk gen is opgebouwd uit 2 allelen.
Bij het voortplanten wordt het chromosoom 'in tweeën gescheurd' (1 van de vader, en 1 van de moeder) en die 2 helften vormen weer een nieuw chromosoom.

Mijn vraag is dus hoe het zit met de hoeveelheid mogelijkheden.
Want je hebt dus heterozygoot (2 verschillende) en homozygoot (2 dezelfde). Maar hieruit maak ik op dat er dus maar 2 kleuren in een chromosoom kunnen zitten (???) Maar goed; dat weet ik dus niet zeker.

Heb geen idee of alles wat ik hierboven heb neergezet ook exact klopt, vind kleurengenetica erg moeilijk dus er kunnen hier en daar wat fouten inzitten. Knipoog

K_im

Re: Slechts een bepaald aantal kleuren mogelijk in chromosom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 16:46

Toevallig heb ik volgende week hier een PTA over.

Wat ik hier allemaal ga vertellen is het gene wat ik denk dat het is, dus als er fouten bij zitten. Sorry!

Ik denk dat een paard wel zeker meer dan 2 kleuren in zijn chromosomen kan hebben. Als zijn/haar moeder zwartbont is, kan hij/zij een gen krijgen met zwartbonte eigenschappen. Als zijn/haar vader bruin is of bruin met een ander kleur, kan hij/zij een gen krijgen met die informatie. Zo kan een paard 3 kleuren in 2 genen hebben. Als je dit combineerd denk ik dat je een drie kleur kan krijgen.

Nogmaals sorry als het fout is wat ik zeg, moet eerlijk zeggen dat ik echt zo denk. Ik snapte eerlijk gezegt je vraag niet helemaal, als ik het goed begrepen heb. Is dit mijn antwoord.

groetjes,

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:07

Ik herhaal ''Bij het voortplanten wordt het chromosoom 'in tweeën gescheurd' (1 van de vader, en 1 van de moeder) en die 2 helften vormen weer een nieuw chromosoom.''

Jij zegt het volgende:
De moeder heeft deze kleuren:
- zwartbont
De vader heeft deze kleuren:
- bruin
- ander kleur (laten we zeggen grey)

Jij zegt dat het veulen dan al die kleuren krijgt (alles van de moeder, en alles van de vader) maar dat zou dus betekenen dat het veulen in de chromosomen grey, bruin en zwartbont heeft zitten. Maar in mijn citaat hierboven staat dat er maar 1 allel (= zit de kleur in) van de vader en 1 allel van de moeder wordt doorgegeven. (1+1=2, 2=nieuw chromosoom) Maar volgens jou komen er 3 allelen in het nieuwe chromosoom. Of zie ik het verkeerd?

Correct me if i'm wrong Knipoog

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:35

Je hebt de basis kleur, en de rest zijn veranderaars die we wel of niet hebben om het even simpel te zeggen.

De basis is vos of zwart. Daar overheen kan je bont, creme, wildkleurig(dunn), stekelharig, sabino, agouti enz enz enz hebben. Deze 'veranderaars' staan 'aan' of 'uit'. En die worden ook weer in setjes van 2 door gegeven (vandaar dat homosygoot bont oid ook kan).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:35

Ten eerste bestaan er maar 2 kleuren; rood (vos) en zwart. Alle andere dingen die tonen als 'kleur' zijn modifiers.
Van elke ouder krijgt een veulen 1 kleurgen mee, dat kan dus rood zijn of zwart. 2 roodgenen geeft een vos basiskleur, 2 zwartgenen een (homozygote) zwart en een rood+zwartgen een heterozygote zwarte.

Edit: zie dat Dennis net hetzelfde heeft geschreven.

Eigenlijk is er maar 1 kleur en dat is zwart, maar een of ander moeilijk iets met de locus zorgt ervoor dat soms het zwart niet 'door' kan komen. Dan krijg je dus een vos.

Bont is een patroon, geen kleur. Bont (het wit) is nl geen kleurpigment aanwezig. Bont kun je ook in homozygote vorm hebben (sabino, splash of tobiano).
Frame(overo) bestaat niet in homozygote vorm. Aan dit gen hangt nl een erfelijke afwijking (OLWS*) waardoor homozygote veulen binnen 48 uur na de geboorte doodgaan aan koliek wegens het feit dat de darmen niet werken.

*Overo Lethal White Syndrom. Overigens zijn deze veulen meestal helemaal wit, maar het hoeft niet.

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:40

Elk paard heeft alle genen voor kleuren en patronen in zijn lijf ook een vos heeft de genen voor creme, champagne, appaloosa enz... alleen ze zijn niet "geactiveerd" als het ware.
Een vos is bv ee en heeft op het creme gen crcr
Een palomino heeft ee CRcr
Dus ze hebben alle genen maar bij de vos is het dus crcr oftewel "je hebt geen geactiveerd creme allel dus de vos word geen palomino".

Ze komen dus niet op hetzelfde gen voor maar naast elkaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:44

maar zoals dd zei: zwart en vos.
Maar als je dan een appa pakt is de hoofdkleur zwart.(?)
en als je dan een bonte pakt is de hoofdkleur vos (bv.)(?)
Moet je het dan zo zien.
dus deze twee gekruisd is zwart x vos

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 21:46

timokyana schreef:
maar zoals dd zei: zwart en vos.
Maar als je dan een appa pakt is de hoofdkleur zwart.(?)
en als je dan een bonte pakt is de hoofdkleur vos (bv.)(?)
Moet je het dan zo zien.
dus deze twee gekruisd is zwart x vos

Hier snap ik helemaal niks van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 11:06

@timokyana: hou de posts van Jeddah eensin de gaten, die geeft regelmatig kleurenclinics in het land. Of als er interesse genoeg in je omgeving is organiseer er dan eens een. Zeer interessant en je steekt er een hoop van op.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 14:08

Poeh hé.. het klinkt erg ingewikkeld Nagelbijten / Gniffelen
Dus als ik het goed begrijp zijn er maar 2 kleuren (sorrel & black), en de rest 'verandert' die kleuren in iets anders. (??)

Dus als je als basis zwart hebt en daar komt het creme-gen bij, krijg je een valk.
En vos + dun = creme-dun

Klopt dit?

Maar als je meer van dit soort 'sommetjes' maakt, moet daar dan altijd een basiskleur in voorkomen? Oftewel; heeft ieder paard een gen van 1 van de 2 basiskleuren?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:09

DD: bedankt voor je reactie. Het lijkt me een erg leuk idee om eens een clinic hierin te volgen. (het is volgens mij erg ingewikkeld). Ik zal eens vragen op stal, denk dat ik wel een aantal gegadigden bij elkaar kan vinden.Bedankt voor je tip.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:26

@timokyana: nee het is niet ingewikkeld, als je de basis dingetjes goed snapt. Jeddah legt dat heel goed en geduldig uit, ook leuk gebracht. Met een testje op het laatst Lachen

Citaat:
Dus als je als basis zwart hebt en daar komt het creme-gen bij, krijg je een valk.
En vos + dun = creme-dun
Beide fout Lachen
Zwart + creme is smoley black
Zwart + dun = grullo (grijsbruinig dun/wildkleur zwart)
Zwart + agouti + dun = dun (moet eigenlijk bay-dun heten)
Zwart + agouti + creme = dunskin (ofwel buckskin dun, wildkleur valk)
Agoutie is het gen wat bij een zwarte de lichaamsharen bruin maakt, op de staart, manen en punten van de oren na.

Vos + dun = red dun (aalstreep met schouderstrepen/wildkleur rood)
Vos + creme = palomino
Vos + dun + creme = dunalino, ofwel een palomino met een rode aalstreep.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 16:02

Verdorie.. ik was ervan overtuigd dat het goed was Clown
Ik heb ook nog een andere vraag; hoe noteer je welke kleuren een paard wel of niet heeft? Het was toch zoiets: (ik kies even voor schimmel & agouti, is misschien een rare combi; maar het gaat om het idee)

Heterozygoot = AaGg
Homozygoot = aaGG of AAgg
Geen van de 2 = aagg

Dit zal ik ook wel weer fout hebben Tong uitsteken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:06

Je gaat door voor de koelkast Clown

Overigens kan AAGG ook nog Lachen
Niet dat je dan nog wat van de A ziet, maar dat is bij elke variant met een G het geval.
Overigens worden de letters vaak weggelaten als ze beiden 'klein' zijn (dus niet voorkomen). Zou je dat niet doen dan krijg je een heel alfabet erachter van dingen die toch niet van toepassing zijn.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 16:32

Woehoe eindelijk Haha! Dat met die kleine letters klinkt idd wel logisch Clown Kan je mij misschien alle letters ff doorspelen via PB of hier neerzetten? (als het niet te veel moeite is Knipoog ) Ik heb namelijk geen idee wat alles is, ken alleen ABCDEG.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:34

Je mist de F er tussen Clown

Gaat een mooi lijstje zoeken voor je.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:39

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 16:39

DubbelDun schreef:
Je mist de F er tussen Clown

Gaat een mooi lijstje zoeken voor je.

hmm je hebt gelijk Clown oeps Bloos

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 16:42

Is idd wel handig lijstje ja Lachen Even voor de duidelijkheid; er staat bij bv. Bay Tobiano [E, A, CC, dd, gg, ww, TO] Betekend dat dat je al die kleuren nodig hebt om Bay Tobiano te krijgen?
Enne.. er staan ook kleine lettertjes bij, die moeten toch weg? Bloos

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:59

appelbolfan schreef:
Is idd wel handig lijstje ja Lachen Even voor de duidelijkheid; er staat bij bv. Bay Tobiano [E, A, CC, dd, gg, ww, TO] Betekend dat dat je al die kleuren nodig hebt om Bay Tobiano te krijgen?
Enne.. er staan ook kleine lettertjes bij, die moeten toch weg? Bloos

Ja deze letter hebt je MINSTENS nodig om een Bay Tobiano te krijgen.
E? = Ee of EE
A? = Aa of AA
Hij kan dus homozygoot zijn voor zwart en agouti of heterozygoot zijn voor zwart en agouti of een combi van de twee (Ee AA of EE Aa).

Nee, de kleine letters moeten niet weg. Dit wordt alleen gemakzuchtig gedaan als je de moeite niet kan doen om ze allemaal op te schrijven. Het weglaten zal altijd de vraag creeren of het paard nu wel of niet net DIE letters wel of niet in homoz.of heteroz. vorm dragen.
Moet er wel bij melden dat als je bijvoorbeeld geen bonte fokt, het weinig 'zin' heeft om de bonte letters neer te zetten. MAAR hierook moet je oppassen omdat er een paar bonte genen zijn die niet 'zichtbaar' kunnen zijn en toch aanwezig kunnen zijn .... leuk te weten als je fokt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:42

Ik vind het onzin om bijv. dd erbij te zetten als je direkt al kunt zien dat het paard geen dun-kenmerken heeft, dat geldt ook voor gg en ww.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:51

ben toevallig nu op school bezig met kleurvererving en volgens mijn leraar word de kleur van een paard bepaald door 7 genen, dat zijn er erg veel ten op zichte van andere dieren waar het meestal door 2 genen bepaald word....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:52

Nou noem ze maar op dan Lachen

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 13:48

DubbelDun schreef:
@timokyana: nee het is niet ingewikkeld, als je de basis dingetjes goed snapt. Jeddah legt dat heel goed en geduldig uit, ook leuk gebracht. Met een testje op het laatst Lachen

Citaat:
En vos + dun = creme-dun
Beide fout Lachen
Zwart + creme is smoley black
Zwart + dun = grullo (grijsbruinig dun/wildkleur zwart)
Zwart + agouti + dun = dun (moet eigenlijk bay-dun heten)
Zwart + agouti + creme = dunskin (ofwel buckskin dun, wildkleur valk)
Agoutie is het gen wat bij een zwarte de lichaamsharen bruin maakt, op de staart, manen en punten van de oren na.

Vos + dun = red dun (aalstreep met schouderstrepen/wildkleur rood)
Vos + creme = palomino
Vos + dun + creme = dunalino, ofwel een palomino met een rode aalstreep.

Zwart met agouti en creme is valk geen dunskin. Knipoog
Een dunskin is zwart + agouti + creme + dun

Met vos + dun heeft ze wel geleijk want in nederland is de algemene benaming voor een red-dun creme-dun dus dat klopt wel. Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:02

@1e : klopt, foutje van mij, dat krijg je met al die vermingingen en mogelijkheden Bloos
@2e: het mag dan normaal taalgebruik zijn, maar het is niet handig, want het is gewoon niet zo. Eénduidigheid qua kleurkoderingen en letters zou beter zijn. Creme is gewoon heel iets anders als Dun.
Hetzelfde geld voor Roan. Alles wat hier bijv. stekelharig is wordt roan genoemd, terwijl het vaak Rabicano zou moeten zijn.