Welk bit voor shetlander?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Welk bit voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 18:15

Ik heb een hoofdstelletje gekocht voor mijn shet, maar nu moet ik nog een geschikt bitje vinden. Ben absoluut niet thuis in dat soort dingen, dus vandaar dit topic. Heb even rondgesnuffelt op wat sites, en ik heb dan het beste gevoel bij een watertrens. (weet trouwens niet zeker of dat de juiste keus is)

Wat hebben jullie voor je shet? En is 11,5 cm een geschikte maat of is dat te breed?

shetlandfan

Re: Welk bit voor shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:09

Ligt aan de grootte van de shet, een mini zal een kleiner bit nodig hebben dan een grote shet.

Mijn shet van 1.03m heeft bustrensje van 10,5cm. Dat is meestal wel goed voor een grote shet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 19:13

Appel is 90 cm, maar vrij rank gebouwd (dus ook qua koppie).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:14

sedderickje is een kleine maat (85 a 90 cm) shet maar heeft bitmaat 12 cm Clown
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-01-07 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:22

Voor het normale rij-hoofdstel van Otje hebben we een enkel gebroken trensje, volgens mij ook 11,5. Ot zelf is een shet in de grote maat, 1.03m. Vrij slank gebouwd, maarja bijna altijd wel drachtig, dus tegen het eind van de dracht niet meer zo slank gebouwd Knipoog Tong uitsteken

Voor de kar droeg ze voorheen altijd een Bokkebitje/Utrechtse Stang, maar vanwege bitproblemen heeft ze nu in de zelfde maat (dacht ook iets van 11,5) een liverpoolstang met lichte tongboog.

Het is natuurlijk ook een kwestie van uitproberen; ik zelf vind het ook nogal moeilijk om een bit 'zo' op zicht eventjes te kopen, het liefst pas ik het eerst altijd even, al is dit niet altijd even goed mogelijk. Let er ook op hoe je het bit in de mond hangt; niet te laag, niet te hoog. Is je bit íetsje te lang/groot, of heeft je pony nogal gevoelige mondhoeken (zoals die van mij) dan zijn rubberen bitringen ook een goeie uitkomst. Al moet een bit natuurlijk altijd goed passend zijn Knipoog

Succes!

p.s Waar heb jij je pony ergens staan in Diepenveen? Kan maar zo zijn dat ik daar vaak langs kom, misschien heb je mij ook wel eens voorbij zien komen met mijn aanspanning shet Lachen Ik kom uit Schalkhaar met de pony, maar rijdt vaak ook naar lettele, diepenveen, okkenbroek, heeten e.d met de koets Knipoog

(antwoorden mag ook via pb hoor;))

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:27

Mijn shet heeft een heel fijn bekkie, hij heeft 9,5 cm in. En hij is zelf rond de meter hoog.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 19:32

mijn shetty is 85cm ongeveer en is redelijk luxe gebouwd, heeft een mini-hengstenkoppie (klein koppie, maar wel errug brede neusrug) maar heeft wel een smal mondje. bij hem heb ik een enkelgebroken watertrensje van (ik dacht) 9,5 cm!

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:06

Shanna schreef:

12cm op een kleinemaats shet? Tjee, dan moet die echt een grove bakkes hebben. Dat is meestal toch wel voor de grotere pony's.

TS, goede bitmaat zal ook wel een kwestie van uitproberen zijn. Je hebt richtlijnen wat meestal past maar er zijn altijd uitzonderingen. Voor een smalle shet met smal koppie zou ik een 9,5cm proberen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:49

Al mijn pony's (94 tot 107 cm) hebben 10,5 cm. Ze lopen allemaal op enkel en dubbel gebroken trensjes.

Voor de wagen lopen ze allemaal op een 11,5 cm liverpool stang. Een stang hoort 1 maatje groter dan een trensje.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 21:11

Oke, dus nav. de berichten van Dennis en Shetlandfan moet ik waarschijnlijk dus 9,5 of 10,5 hebben.

Nu nog de vraag welk type, iemand suggesties?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 08:13

Gewoon wat je pony fijn vind. Kwestie van uit proberen. Ik zou gewoon een enkel gebroken trensje proberen, dubbel gebroken is bijna niet te vinden in die maat (ik heb de mijne uit Engeland en Duitsland gehaald).

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:24

Ja denk ook niet dat appelbol 11.5 zal gaan passen, dat heeft vinnie nu en ze is inderdaad aardig rank. Je kan vaak ook bij een ruitersport winkel wel ruilen, als je dat van te voren even vraagt omdat je de maat neit weet.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:50

Oke een enkel gebroken trensje dus, maat 9,5 of 10,5 Lachen (ik vertrouw maar op jullie Knipoog ). Vind het wel moeilijk om die te vinden btw.. de meeste bitten gaan vanaf 11,5.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 17:37

Ik heb een bitje gevonden bij Ooteman, is die geschikt? (voel me aardig dom als ik zoiets moet vragen btw Clown )

Afbeelding

Is er in de maten 8,5 t/m 11,5. Ik denk dat ik voor 10,5 kies om te proberen, als dat niets wordt moet ik waarschijnlijk 9,5 hebben.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:21

Ik denk dat dat bitje goed kan. Ik heb ook zoiets voor mn shet. Maar het blijft natuurlijk uitproberen wat je pony fijn vind.
Ik zou niet een te dik bit nemen, want voor een kleine pony is dat vaak te dik waardoor hij zijn mond niet lekker kan sluiten.
(dit bitje ziet er niet te dik uit hoor)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:46

Idd, maar Ooteman heeft super shet spulletjes. Ik heb vorige week ook gehoort dat ze met 10,5 cm dubbel gebroken bitjes gaan komen!!!! (na heel lang iedere keer weer vragen door mijn zusje en mij Knipoog ) Ze zitten nl hier in de buurt en ik kom er regelmatig Lachen.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 18:52

Dan heb je geluk joh Lachen De dichtstbijzijnde ruitersportzaak is voor mij 20 km verderop, en op de fiets is dat geen pretje. Ooteman is idd een goede winkel om voor je shet te kijken; bij veel ruitersportzaken is het moeilijk om iets voor de kleintjes te vinden, maar daar is het assortiment vrij uitgebreid op dat gebied.

sallybally

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:33

Ik heb voor mijn shet een dubbel gebroken bustrens van 9,5 cm.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 12:56

Ik zou een bustrens nemen, dat bitje van de foto moet je weer bitringen gaan gebruiken omdat anders velletjes van de mondhoeken tussen het bit kan komen..
@Dennis; wauw dat zou echt geweldig zijn. Ben ik al zolang naar op zoek..

Fanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:41

Ik heb voor het rijden een D-trens, die speciaal is voor de wat gevoelige mond, deze was ook 27,95. Voor de andere hoofdstellen, heb ik een simpel bustrensje. Mijn pony is 1 meter en heeft maat 11,5, maar dat verschilt wel per merk en bit hoor, gewoon goed passen. Als je rustig kijkt kun je zien of een bit de goede maat is.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:43

Dennis schreef:
Gewoon wat je pony fijn vind. Kwestie van uit proberen. Ik zou gewoon een enkel gebroken trensje proberen, dubbel gebroken is bijna niet te vinden in die maat (ik heb de mijne uit Engeland en Duitsland gehaald).

Klopt!!
Voor Goos wilde ik perse een dubbelgebroken watertrens van 10,5 cm ( eerste bitje en leek me het zachtste),de kleinste maat die ze in Nederland hebben is 11,5 en die was dus te groot.
Superhorse in Breda heeft er toen eentje voor mij uit Duitsland besteld. En die is helemaal perfect.
Puck had al een bitje wat goed paste. Die loopt op een dunne enkelgebroken bustrens en daar loopt ie super op Haha!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:02

shetlandfan schreef:
Shanna schreef:

12cm op een kleinemaats shet? Tjee, dan moet die echt een grove bakkes hebben. Dat is meestal toch wel voor de grotere pony's.

Mijn grote maats shet heeft een liverpool in van 13,5 cm en die past precies. De andere pony heeft een liverpool 12,5 cm en die past net aan
Ze hebben wel een trens maat 11,5 die ze beide passen

appelbolfan schreef:
Ik heb een bitje gevonden bij Ooteman, is die geschikt? (voel me aardig dom als ik zoiets moet vragen btw Clown )

Afbeelding

Is er in de maten 8,5 t/m 11,5. Ik denk dat ik voor 10,5 kies om te proberen, als dat niets wordt moet ik waarschijnlijk 9,5 hebben.

Bij dit bitje heb je wel rubber bitringen nodig om de mondhoeken te beschermen

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 18:07

Rubber bitringen kosten ongeveer 1,50 voor 2 stuks. Dus dat is geen probleem. Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:05

Ja maar voor het 'totaalplaatje' vind ik het wat afdoen. Maar dat is persoonlijke smaak natuurlijk Lachen

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:29

mijn ene pony (0.94m) heeft 8cm!! hahahah