valse papieren??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

valse papieren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:05

Ik heb een arabiertje gekocht via een particulier.

Hij had nog andere arabjes staan voor zijn dochters maar die zijn inmiddels uit huis en hebben andere prioriteiten.

Verkoper had op marktplaats een advertentie gezet dat paardje papieren heeft met goede pedigree en dat hij het paard destijds als jaarling gekocht heeft bij Darius Arabians. Alle papieren waren aanwezig, evenals het koopcontract van Darius Arabians en hij.

Heb paardje laten keuren door DA en alles is goedgekeurd.

Paard is 7 jaar en wordt 25/2 8 jaar, is nog niet ingereden. Nou is dat op 8 jarige leeftijd niet zo'n probleem. Hij is lekker volwassen en heeft geen last meer van pubertijd en onzekerheid. Maar een paard van 13 inrijden dat was niet mijn bedoeling...

Fahkir ziet er heel jong uit (vooral zijn hoofdje doet erg jong aan, hij heeft echt een babyface), dus toen de DA er vorige week was om hem te enten zei hij dat hij eerder 3 was dan 7.
Daarna keek DA zijn gebit na en zei dat hij geen 3, geen 7 maar eerder 11 of zelfs 13 zou zijn en dat ik zijn papieren maar eens goed moest nakijken op het signalement!
De studenten die bij hem liepen hebben ook gekeken en kwamen ook tot de conclusie dat paardje veel ouder moest zijn.

Meteen papieren nagekeken, ik ben in het bezit van het koopcontract tussen vorige eigenaar en Darius Arabians, zijn stamboekpapier en zijn paspoort.
Ik heb het signalement in zijn paspoort bekeken en gecheckt met het paard en dat komt exact overeen, vooral zijn voetjes/sokjes zijn elk been anders getekend en dat klopt allemaal. Tevens klopt de vorm van de bles met een klein wit stipje op zijn bovenlip.
De signalementstekening van het keuringsrapport komt ook overeen met het paspoort.

Ik heb daarna nog iemand van stal naar zijn gebit laten kijken en die vertelde dat hij iig een gebit heeft van een paard dat ouder is dan 7 jaar (omdat alle zwarte vlekjes verdwenen zijn).

Ik heb de fokker gemaild met dit verhaal maar geen reactie gekregen.

Helaas is het paard niet gechipt, dus hier kan ik geen informatie op nakijken.

Is de kans groot dat ik valse papieren heb? Ik vind het erg vreemd aangezien het signalement exact overeenkomt...

Jasmijn

Anoniem

Re: valse papieren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:20

Hoe is de vorm van de tanden?
Zijn ze dwarsovaal of meer driehoekig?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:32

Na het achtste levensjaar is het al een heel stuk moeilijker om de juiste leeftijd te schatten. Dat heeft o.a te maken met de voeding. Een windzuiger b.v geeft ook een heel ander beeld en is meestal niet meer te schatten. Als het signalement precies klopt, zou ik me maar niet te veel zorgen maken. De kans is denk ik heel erg klein dat er twee Arabieren rondlopen met precies dezelfde aftekening. Om je even een klein voorbeeld te geven dat ook de dierenartsen er soms naast zitten. Een van mijn paarden werd geschat op 10 jaar, maar was toen al 18!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:38

Als ze op zandgrond lopen slijten de tanden ook harder, of juist niet, afijn, het zegt niet alles.
Ik vind het op zich wel goed klinken, koopcontract, signalement, stamboekpapier, paspoort.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:46

Hoe kan het dat het paard niet gechipt is?? Was er een DNA papier bij dan.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 12:49

Als ik jouw was zou ik even contact opnemen met het stamboek en vragen of je een nieuw DNA profiel kan laten maken.
Op deze manier ben je er snel achter of jouw paard de gene is die op het papier staat.
In nederland worden van alle AVS veulens altijd een DNA profiel gemaakt, weet niet hoe ze dat in Belgie doen maar kan me niet voorstellen dat ze hierin verschillen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:17

in begie is er nog niets voor de paarden.
de meeste paarden zijn nog niet gechipt, wordt pas dit jaar verplicht.

ik denk dat de dierenarts zich vergist heeft, omdat het paard misschien gewoon slechte tanden heeft. zijn gebit kan door een of ander reden beschadigd zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:23

De TS woont in Maarssen, ik ga er van uit dat dit d NL-versie is Knipoog
Dus dan is het paard ingevoerd, dus dan moet er een chip in of DNA van bekend zijn.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:25

Hij komt van een Duitse fokker en is als jaarling gekocht door vorige eigenaar en toen was chippen dus nog niet verplicht...

Ik ben gelukkig al wat gerust gesteld dat DA's er soms best naast kunnen zitten wat betreft het schatten van de leeftijd aan een gebit (het is en blijft natuurlijk ook een schatting).

Suzann3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:25

*domme vraag * maar was is toch een TS .. ik lees het overal maar snap niet wat het betekend

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:27

topicstarter

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:28

Foutje moet geen Belgie zijn maar Duitsland.
De fokker, Darius arabians zijn duitsers die waarschijnlijk hun paarden in duitsland laten registreren.
Nu ben ik niet zo goed op de hoogte van de regels die gelden binnen het duitse arabische volbloeden stamboek maar volgens mij maken zij ook gebruik van DNA-profielen.
Bij invoering van het paard zou dit ook gecheck zijn door het AVS.
Weet natuurlijk niet of dit paard is ingevoert en zo ja wanneer maar vooral omdat er nu al een papier bij zit moet dit gemakkelijk te checken zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:30

TS = TopicStarter, ds diegene die het topic gestart is Haha!

Of het chippen dan wel of niet verplicht was doet niet ter zake.. De verkoper had het paard niet ongechipt( of DNA moet bekend zijn volgens de regels, die zijn na te lezen op www.nl-paardenpaspoort.nl ) mogen verkopen, en TS had het paard niet mogen vervoeren.
Laatst bijgewerkt door Alane op 24-01-07 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:32

@Alane: dat bedoel ik dus.
Maarr ook als DNA bekend is dat zijn hier papieren van aanwezig.
In Duitsland zijn ze hier nog strikter in als in NL.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:40

Heb ooit ook 8 jarige pony gekocht. Was echt 8 jaar, zijn moeder had maar één veulen gehad, en dat was hem, heb de moeder opgezocht, en met die eigenaren contact gehad, en dat was idd 8 jaar geleden. Nu had m'n pony wat last met z'n tanden, DA laten komen, en die zei me dat ie 16 jaar was ... Wat dus ook totaal niet waar was...
Ik zou me in jouw geval dus ook zeker geen zorgen maken, zeker niet met al die bewijsjes enzo die erbij zijn ! Zo'n vergissing gebeurt heus wel meer ! Hun gebit is dan gewoon wat slechter.
Zo ook bij mensen hé, sommige 16 jarige mensen die ik ken hebben ook al net een gebit van iemand van 45 ofzo !

Niet te snel panikeren zou ik zeggen Lachen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:46

Na hun 8ste kun je het idd niet goed meer zien omdat ze zgd "aftands" zijn. Oftewel alles is uitgewisseld en gevuld. Ik denk dat de DA er gewoon naast zat en als de rest klopt,zou ik me er niet zo'n zorgen om maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 13:51

DubbelDun schreef:
@Alane: dat bedoel ik dus.
Maarr ook als DNA bekend is dat zijn hier papieren van aanwezig.
In Duitsland zijn ze hier nog strikter in als in NL.

Jawel, maar het stamboek DNA is niet voldoende volgens de I&R regeling...
En gewoon buiten het stamboek om, moet het paard identificeerbaar zijn dmv DNA volgens de I&R-regeling of transponder, incl. alle stempels en toeters en bellen...

Als TS het zeker wil weten zit er niets anders op dan DNA vergelijk te doen, en dan volgens de I&R regeling zodat ook dat stukje 'dicht' getimmerd is....

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:37

Ik geloof dat we van de vraag van TS afdrijven.
De vraag was of de kans groot is dat het papier vals is en niet hoe de wetgeving werkt met chippen en DNA-profielen.

Ik heb er hier ook twee staan die niet gechipt zijn en waarvan ook geen vervangend DNA-profiel is opgemaakt.
Wettelijk gezien mag ik dan wel fout zitten maar wie gaat me controleren???

Ik denk dat je deze wetgeving inprincipe wel moet worden naleven maar hou er rekening mee dat er nog veel paarden rondlopen die nog niet bekent zijn of terwijl geregistreerd.
In de sport krijg je veel controle maar op de weg of op een buitenrit ben ik nog nooit iemand tegen gekomen die mijn paard wilde controleren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:36

Dat is ook krom redeneren.... Omdat er niet bij ieder verkeerslicht een agent staat mag ik door rood rijden????
Er wordt ook niet op ieder boeren bedrijf gecontroleerd of iedere koe of geit een nummer in de oren heeft... en zo kan ik nog even doorgaan....

Daarbij zijn de sancties die er op staan bij controle niet erg gering... en ik vraag me af wat de reden of meerwaarde kan zijn om je niet aan de regels te houden...
En controle is er niet alleen in de sport of tijdens een controle langs de weg... maar ook op stamboekevenementen/fokkerij heb je het nodig...

TS had de kans verkleint mbt kans op verkeerde papieren door de wet te kennen cq zich eraan te houden.... Lachen
Of het papier vals is is van achter een pc niet te zien... net zo min of iemand vanachter diezelfde PC kan bevestigen of ontkennen of paard en papier bij elkaar horen...
TS heeft bedenkingen... en die bedenkingen komen ergens vandaan... en zullen altijd blijven bestaan, sterk of minder sterk aanwezig, tot er een daadwerkelijke bevestiging is of de papieren dan wel of niet bij het paard horen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:44

Neem gewoon contact op met de Duitser fokker en vraag na of hun paarden, zoals volgens de reglementeren van de A.V.S., idd ook ge'DNA'd zijn. Indien ja, vraag de adres waar de DNA geregistreerd is. Neem contact hiermee op en vraag hoe je een DNA controle kan laten uitvoeren. Het is niet moeilijk maar je moet wel wat moeite voor doen.

ptiteblue

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:05

ik heb een merrie verkocht, die was toen 7.

had geen papieren, maar ik kende de vader en de moeder, die waren van een vriend.

bij de verkoop keuring heeft de dierenarts gezegd dat ze tenminste 10 was! Rolleyes

maar ik wist van de tandarts dat ze een "papagaai" gebit had, dus de tanden een beetje meer naar voren dan normaals!

daarvoor dacht de dienrenaerts dat ze ouder was!!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:54

Alane schreef:
Er wordt ook niet op ieder boeren bedrijf gecontroleerd of iedere koe of geit een nummer in de oren heeft...

Zeer zeker gebeurt dit wel.

De AID komt zo nu en dan aangekondigd en niet aangekondigd op boerenbedrijven om de stallijsten en de aanwezige dieren te controleren.
Mist er één of zelfs beide oornummers bij een koe of kalf, dan krijg je in eerste instantie een waarschuwen en moet het binnen een bepaalde periode verholpen zijn. Is dat bij hercontrole nog niet gebeurd dan volgt een sanctie.

Ik snap eerlijk gezegd niet helemaal dat TS een paard heeft gekocht wat nog niet gechipt is.
De chipverplichting geldt inmiddels al weer een tijdje in Nederland.
Als de vorige eigenaar dit paard uit Duitsland gehaald heeft, nadat de chipverplichting van kracht werd in Nederland, had hij of de verkopende partij in Duitsland in ieder geval al moeten zorgen voor chippen of dna-registratie.
Immers een niet gechipt dier mag enkel en alleen naar het slachthuis vervoerd worden.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door tienus63 op 25-01-07 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 13:57

Citaat:
Daarna keek DA zijn gebit na en zei dat hij geen 3, geen 7 maar eerder 11 of zelfs 13 zou zijn en dat ik zijn papieren maar eens goed moest nakijken op het signalement!
De studenten die bij hem liepen hebben ook gekeken en kwamen ook tot de conclusie dat paardje veel ouder moest zijn.

zo is mijn pony toch echt al 15 en word die standaard geschat op 8of 9 Haha!

zou grappig zijn,want ik heb hem zeven jaar en dan zou het betekenen dat ik vanaf dat ie een jaar is op hem rij Knipoog

ik zou gewoon vertrouwen op de papieren, een iets afwijkende stand van tanden kan een heel vertekenend beeld geven van de leeftijd

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 22:30

Mijn paard is ook ouder geschat dan ze ( 90% zeker) is, en dit staat helaas op haar paspoort ivm dat ze op de keuring zo is ingedeeld.
het is een luchtzuiger en dus slijten haar tanden nu sneller, maar aan de hand van het wisselen van haar gebit en de bijbehorende leeftijden daarbij en 3 andere onafhankelijke dierenartsen die allemaal onafhankelijk van elkaar dezelfde leeftijd noemden als wat ik zelf als leeftijd altijd heb aangehouden en waarmee ze is gekocht is ze in het echt 2/3 jaar jonger dan op papier staat.
dus hou er rekening mee dat tanden en leeftijd schatten soms echt gokwerk kan zijn.

xMatador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 10:48

bij mij op de ponyclub had iemand ook een pony gekocht, waar van ze niet zeker weten of de papieren wel kloppen, er staat namelijk op ''rijpaard'' terwijl het een pony is.
En er staat ook nix vermeld over zn aftekeningen