pony, gedekt door een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kerstkrans

pony, gedekt door een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 21:58

ik heb niet zo veel verstand van fokken als de meeste onder ons, die op dit gedeelte van het forum komen.
daarom zou ik graag jullie advies in willen willen.

ik heb een grote d pony, (1.47) mtr, ze is 11 jaar, en nog nooit gedekt.
omdat ik nu een paard heb, en mijn pony "met pensioen" is,
zou ik haar graag willen laten dekken.

omdat ik 18 ben, en niets meer aan een pony heb, vraag ik me af, of het mogelijk is, om haar door
een paard te laten dekken.

ik denk dan aan sydney, die is 1.69 mtr.

groetjes

Anoniem

Re: pony, gedekt door een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:59

Zou ik niet doen. Er moet dan een groot veulen geboren worden. Ik zou gewoon een pony van 1.50 nemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:00

ja, of een paard kopen. Als je laat dekken door hengst die veel groter is kan er vanalles misgaan. veulen te groot voor merrie of hele lange benen en korte pony nek zodat het eten moeilijk word, niet doen dus

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:07

oke, bedankt voor het advies..!
ik heb er niet zo veel verstand van, dus vandaar dat ik er graag wat info over wilde.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:08

mijn paard is ook nrps x kwpn

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:09

maar dat was ook een ongelukje Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:09

Voice hier op Bokt heeft haar cob jaren geleden laten dekken door Flemmingh.
Het paard dat daar uitgekomen is heeft ze nog steeds, je zou haar eens een PB kunnen sturen.

confetti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:10

De grootte van de hengst heeft niets te maken met de grootte van het veulen dat in de merrie groeit, die past zich namelijk aan aan de moeder.

Ik zou het geen probleem vinden, alleen het risico is groot dat er toch een pony van 1.47 uitkomt.

Voorbeelden uit onze fokkerij:
Een C pony moeder gekruist met een rijpaard van 1.68, werd een merrie van 1.48 (nu reeds 27 jaar en nog steeds in mijn bezit).
Een pony van 1.48 mtr., gekruist met Pablo X (is Burggraaf) kwam een merrie uit, die nu 1.46 mtr. is.

Dus wat zou ik doen? Ik zou OF kruisen met een pony en proberen een goede sportpony te fokken en als je graag een paard erbij wilt, een paard kopen.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:10

het zou wel kunnen maar of het goed is voor bouw dat zou ik niet weten.maar het kan wel

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:12

mijn pony is officieel paardgefokt, en komt van de hengst ico sun (overigens niet goedgekeurd)
dit was een hengst die ook nogal redelijk aan de maat was..

dit is mijn pony:

Afbeelding
ze heeft niet bepaald droge benen, en ze heeft een lange hals, die waardoor ze snel diep gaat lopen.

ik hoef niet persee met een paarden hengst te dekken.
een mooie ponyhengst is ook prima.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:13

Ach waarom niet? Je kan het proberen
Denk inderdaad dat de kans groot blijft dat die klein blijft

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:15

als 1ste wil ik natuurlijk de gezondheid van de pony voorop stellen.
ik weet dat ze chronische darmklachten heeft (tenminste, daar heeft de dierenarts het op gegooid, omdat ze af en toe ineens diarree krijgt)

is het dan nog verstandig?

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:17

Onze merrie (1,44m.) hebben we ook laten dekken door een paard. (1,69m.) geen problemen mee gehad.

Edit; lees nu dat ze klachten heeft; weet niet of het nog verstandig is. Zou je dan beter aan een veearts kunnen vragen Knipoog

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:19

hoi claudi,wat een mooi dier heb jij

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 22:22

bedankt.. Lachen apart kleurtje, he?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:25

het kan zeer zeker ik heb een pony die maar 1,39 is zij is gedekt door een paard van 1,59 en wat er uit kwam was een NRPS ruin die nu op zijn 3e 1,48 meet en ook nog wel zal groeien

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 22:27

Mijn merrie's zijn allemaal zo rond de 1.52 ,dus net iets groter dan die van jou.De hengsten die ik gebruikt heb om mee te fokken waren allemaal stukken groter dan zij(1.63-1.70)en er is nooit iets mis gegaan.
Het is trouwens niet per defenitie zo dat er uit een merrie van 1.47m en een hengst van 1.69m een grotere komt.Ik heb verschillende voorbeelden van ook dezelfde maat als de mama's.Zelfs uit een merrie zijn een volle broer en zus gekomen.De een is 1.52 ,de ander 165.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:13

Ik heb het ooit gepresteerd om een pony van 1.25 te laten dekken (via KI wel te verstaan) door een hengst van 1.72m. Tja mijn rijpaard merrie raakte maar niet drachtig en daar we nog een halve dek te goed hadden dan maar mijn ponymerrie gebruikt. Bevalling is goed afgelopen maar een b-pony zou ik toch niet meer nemen met een hengst van 1.70. mijn pony heeft daarna nog een veulen gebracht van een ponyhengst dus ze heeft aan de ene wat lastiger bevalling (voor haar dan want zij bevalde normaal in 5 minuten tijd van een veulen) niets overgehouden. Met een d-pony zie ik echt geen problemen hoor en wordt echt vaker gedaan hoor. Een ding moet je wel mee rekening houden is of je merrie vergrotend fokt of niet. Fokt ze vergrotend en de hengst staat ook bekend om veel maat te geven dan zou ik zeggen go for it.

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 08:16

zolang de pony goed gezond is, is de maat geen probleem, het veulen past zich aan aan de baarmoeder.
onze hengst is 168 cm, en heeft verschillende (gezonde ) d-pony's natuurlijk gedekt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:54

sydney verkleind.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:58

dit is geen probleem hoor! een kennis van mij heeft een kleine c-pony waar hij al 15 jaar kwpn hengsten op gebruikt en is altijd zonder problemen gegaan, iedereen denkt wel oooh wat zielig (wat ik in begin ook dacht) maar de merrie is inmiddels al 23 jaar en brengt dit jaar haar laatste veulen en dan gaat ze met pensioen, ze is overigens echter nog kerngezond!!!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 20:07

het is dus echt onzin dat een pony per se door een pony gedekt moet worden om problemen te voorkomen in de bouw van het veulen. dat is alleen zo bij grote verschillen, bijv. een shet met een shire... bij ons op stal wordt een ponymerrie van 1,45 ofzo al jaren gedekt door paardenhengsten. mij is altijd verteld dat 20/25 cm tussen vader en moeder geen probleem is... 30/35cm kan ook nog, maar veel verder moet je niet willen gaan.
het veulen past zich aan de baarmoeder aan en zal gewoon wat langer doorgroeien en iets sneller mss ook, dus iig het veulen niet teveel voeren, zodat hij niet teveel gewicht op de botten heeft hangen,maar verder zie ik geen probleem in het fokken met een pony en een paard hoor! gewoon doen...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 09:02

Als je meer maat wilt, zal je ook moeten kijken hoe de hengst vererft. Ik laat in het voorjaar mijn haflingermerrie van 1.44 dekken door een paint hengst van 1.60. Van deze hengst is bekend dat hij grote nakomelingen geeft, dus ik hoop op een behoorlijke E-pony.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:17

met die bouw, ik kende dus een fjordje wat door grrot paard gedekt was, veulen had heel rare bouw, korte dikken nek en hele hoge benen,lijkt me niet echt gezond en makkelijk om te eten

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:31

@lynn-nikita: dat ligt m.n. aan de bouw van het paard en de bouw van de fjord, niet aan het verschil in maat... had je de hengst een welsh k (nwr) laten dekken, dan was er wss wel een goed gebouwd paardje uitgekomen... (voorop gesteld dat zowel hengst al merrie gezond zijn en in het juiste type voor hun soort staan)... had je daarentegen jouw fjord laten dekken door een noriker, was de bouw ook beter geweest (zelfde dingen voorop gesteld)... dat is dus met afhankelijk van het type dan van de hoogte...